Kabel en stekker word ietwat warm van elektrisch kacheltje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste mensen,

Sinds enkele dagen heb ik een nieuw elektrisch torenkacheltje ( PHILIPS CX5120/11 ) maar nu valt mij op dat de stekker en kabel van het kacheltje warm aanvoelt. Dit is dan wel als die aan het warmen is op de hoogste stand en dan zo rond de 2000 watt weg zou trekken. Heb dus eens de buitenkant van de kabel en stekker gemeten met een eenvoudige infraroodmeter en de temp zo rond de 30 graden is.

Nu ben ik eens gaan zoeken maar nergens kan ik echt iets vinden hoe warm kabels kunnen en mogen worden en of dit verder normale temperaturen zijn. Valt mij wel in elk geval op dat de kabel dunner is dan andere elektrische kacheltjes die ik eerst getest heb. Deze kabels voelden dan toch minder warm aan met dus dikkere kabel en dan met hetzelfde verbruik van rond 2000 watt.

Het kacheltje is trouwens direct op een stopcontact aangesloten zonder verlengsnoer of verdeelkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dat is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Wilde toch even zeker ervan zijn want tja je leest zoveel en het mij wel op viel dat deze kabel warmer word dan bij andere kacheltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
ik denk toch dat er een (te) dunne kabel gebruikt wordt. Voor 2000W (ca 9A) is een 1,5mm2 kabel minimaal aanbevolen. Als je een 1mm2 kabel gebruikt, stook je ca 3w per strekkende meter, voor een 1,5mm2 kabel is dat 2W per meter (I* I * R)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Geen idee verder wat voor doosnede de kabel intern heeft en het gewoon zeg maar de kabel van het kacheltje zelf is. En tja het is een net nieuw kacheltje en de kabel verder onbeschadigd is wat ik altijd meteen check.

Is ook niet zo dat de stekker of kabel heet aanvoelt maar wel warm en dan zo als die zeg maar 1 uurtje aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Warm is normaal, er gaat best wat vermogen doorheen, dus die kabel warmt wel wat op. Maar dat is niets om je druk over te maken. Als het echt heet wordt dan is het een ander verhaal, maar dat is 30 graden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ja mij leek het ook wel al dat 2 Kw natuurlijk wel wat is en tja, nu met die kou moet dat kacheltje ook flink werken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
peter-rm schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:38:
ik denk toch dat er een (te) dunne kabel gebruikt wordt. Voor 2000W (ca 9A) is een 1,5mm2 kabel minimaal aanbevolen. Als je een 1mm2 kabel gebruikt, stook je ca 3w per strekkende meter, voor een 1,5mm2 kabel is dat 2W per meter (I* I * R)
@peter-rm Hoe warm wordt een 1mm2 kabel in deze situatie, en hoe warm mag deze kabel worden?

[ Voor 5% gewijzigd door tinzarian op 02-02-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
tinzarian schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:48:
[...]

Hoe warm wordt een 1mm2 kabel in deze situatie?
Was ik zelf eigenlijk ook wel eens nieuwsgierig naar maar ja, je zit natuurlijk wel met de dikte van de isolatie om dat goed te kunnen bepalen. Maar had daar ook al eens naar gezocht maar nergens iets van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:23
Als het goed is staat dat op het snoer zelf, inclusief keurmerken. Normaal heeft vinyldraad met een PVC-mantel een werktemperatuur van +50°C.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:12
Wat een inefficiënte manier van verwarmen. Als je toch mobiel wil verwarmen zou ik eerder kiezen voor een infraroodpaneel. Dan zit je qua 1:1 verwarming iig lager in absoluut verbruik, schat max zo'n 600-800W ipv 2 KW.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
@Puch-Maxi Ik had eens gekeken maar er staat inderdaad iets op de draad, alleen kon ik het even niet lezen want erg kleine lettertjes, maar oke, de draad is zeker nog lang niet +50 graden gelukkig.

@Wietsee. Heb hier even een 800 watt infrarood paneel staan gehad maar daarmee kreeg ik de kamer hier in elk geval niet warm mee. Alleen zeg maar tot ongeveer 1 mtr voelde het redelijk warm aan maar de rest van de kamer bleef koud. Plus ik vind die warmte van zo'n infrarood paneel ook niet prettig aanvoelen. O ja, plus dat die plaat zelf dus bijna 100 graden werd waar je je ook nog eens goed aan kan verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Roel1966 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:10:
@Puch-Maxi Ik had eens gekeken maar er staat inderdaad iets op de draad, alleen kon ik het even niet lezen want erg kleine lettertjes, maar oke, de draad is zeker nog lang niet +50 graden gelukkig.
Heb je enig idee van hoe warm die wél wordt?
50 graden is echt oncomfortabel warm, dat is nog niet direct schadelijk maar al lang niet meer fijn om vast te houden. Als je je hand er nog zonder moeite omheen kunt klemmen is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Oon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:28:
[...]

Als je je hand er nog zonder moeite omheen kunt klemmen is er niks aan de hand.
Dat kan ik absoluut zonder dat dit dan pijnlijk word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
Wietsee. schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:59:
Wat een inefficiënte manier van verwarmen. Als je toch mobiel wil verwarmen zou ik eerder kiezen voor een infraroodpaneel. Dan zit je qua 1:1 verwarming iig lager in absoluut verbruik, schat max zo'n 600-800W ipv 2 KW.
Lastig te vergelijken.
Een IR paneel verwarmt niet de lucht dus de rest van de kamer blijft koud, tenzij je meerdere panelen gaat gebruiken om alle hoeken te bereiken. Of je neemt een serieus groot paneel maar dan gebruik je ook weer meer stroom.

IR is op terrassen is wel ideaal, aangezien je warmte niet wegwaait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Lastig te vergelijken.
Een IR paneel verwarmt niet de lucht dus de rest van de kamer blijft koud, tenzij je meerdere panelen gaat gebruiken om alle hoeken te bereiken. Of je neemt een serieus groot paneel maar dan gebruik je ook weer meer stroom.

IR is op terrassen is wel ideaal, aangezien je warmte niet wegwaait..
Nou het paneel wat ik staan had werkte ook met convectie maar ook dat werkte maar beperkt waardoor dat ding de hele tijd dus aan bleef staan. Als je dan dus de hele tijd zeg maar constant 800 watt weg trekt dan is het dus niet meer zo zuinig als het lijkt.

Nu met een gewoon torentje met keramisch element duurt het hooguit misschien nog geen half uurtje dat de kamer opgewarmd is en die daarna gewoon vanzelf stopt. Dus ja dan is het wel even 2 KW wat die weg trekt maar dan op veel kortere tijd. Sowieso is het wel een redelijk 'intelligent' kacheltje en dus niet constant 2 KW verbruikt maar ook kan schakelen naar 1,2 KW of minder.
Pagina: 1