Bij dual boot de 2x os van elkaar scheiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragnadord
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-02 21:39
Situatie:

Om prive redenen gebruik ik VPN op mijn computer. Nu werk ik ook regelmatig thuis, en heb ik laatst een mailtje ontvangen van de ICT afdeling van mijn werk over dat ik vanuit een risicovolle IP aan het inloggen ben. Hun (niet onterechte) vraag was of ik tijdens het thuiswerken de VPN uit zou willen zetten, en dat ik daarna het weer mag aanzetten. In mijn eigen ogen als ik constant voor langere tijd de VPN uit ga zetten kan ik het net zo goed gaan verwijderen, wat ik dus niet wil. Toen bedacht ik me dat dual boot een ding is, en dacht dat dit mogelijk een tegemoetkoming zou zijn naar de ICT afdeling. Het is ook meteen een moment om Linux Mint uit te proberen aangezien ik een overstap overweeg.

Het is mij gelukt om dual boot op te zetten, ik heb nu een SSD voor Win 10 en een SSD voor Linux Mint op staat en dan nog 4x HDD. (had ooit een NAS waar de moederbord van stuk ging, toen zijn de 4x HDD de pc in gegaan)

Mijn vraag:

Is het mogelijk dat ik de Linux Mint als het ware ga scheiden / isoleren van de rest van de hardeschijven? dus in dit geval dat Linux Mint alleen de SSD ziet waar het op staat en 1 van de HDD? (dat windows wel alles ziet heb ik geen moeite mee omdat dit (voor nu) toch mijn meest gebruikte OS is). Ik dacht dat dit automatisch zou gebeuren bij een dual boot.

of denk ik te moeilijk? als iemand toch meekijkt om 1 of andere reden, dat diegene toch niks kan zien omdat de harde schijven die door windows gebruikt word niet te lezen zijn via Linux Mint?

Ja ik ben een Linux Noob, ik gebruik niet voor niks Linux Mint. Ik weet dat het allemaal wat paranoïde klinkt maar daar heb ik mijn reden voor.

Alvast bedankt voor de reacties.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:53
Standaard worden je andere harde schijven niet gemount, dus is er geen toegang tot de harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dragnadord schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:20:
[...]
of denk ik te moeilijk? als iemand toch meekijkt om 1 of andere reden, dat diegene toch niks kan zien omdat de harde schijven die door windows gebruikt word niet te lezen zijn via Linux Mint?
Het is andersom: Windows kan (/wil) de Linux-partities niet lezen.

In beide OS'en kun je inrichten dat de aanvullende disks niet gemount kunnen worden. Standaard kan je met je gebruikersaccount onder Linux Mint wel Windows-partities mounten (zonder sudo-rechten). Dat kun je wel beperken, geloof ik. :)

Hoe dan ook, op Windows heb je meer kans op een kwaadwillende (of Windows-beheerder) die dat soort acties doet dan op Linux. Welk OS wilde je nou voor je werk gaan gebruiken? Heb je geen losse computer voor je werk?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragnadord
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-02 21:39
Room42 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:01:
[...]

Het is andersom: Windows kan (/wil) de Linux-partities niet lezen.

In beide OS'en kun je inrichten dat de aanvullende disks niet gemount kunnen worden. Standaard kan je met je gebruikersaccount onder Linux Mint wel Windows-partities mounten (zonder sudo-rechten). Dat kun je wel beperken, geloof ik. :)

Hoe dan ook, op Windows heb je meer kans op een kwaadwillende (of Windows-beheerder) die dat soort acties doet dan op Linux. Welk OS wilde je nou voor je werk gaan gebruiken? Heb je geen losse computer voor je werk?
Ik ben er nog niet veel verder mee gekomen, ik ga vanavond weer even verder zoeken. Ik ben wel tegengekomen dat een encryptie loslaten op de Windows schijven ook zou kunnen helpen. Maar dat is voor mij ook weer iets nieuws.

Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen. Maar aangezien Windows qua privacy steeds minder privacy geeft en Windows 10 in oktober stopt met ondersteuning, overweeg ik om over te stappen naar Linux Mint.

Ik wil Linux Mint gebruiken voor mijn werk, zodat ik dan meteen wat ervaring op kan doen met Linux en of ik dan later volledig wil gaan overstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Dragnadord schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Ik ben er nog niet veel verder mee gekomen, ik ga vanavond weer even verder zoeken. Ik ben wel tegengekomen dat een encryptie loslaten op de Windows schijven ook zou kunnen helpen. Maar dat is voor mij ook weer iets nieuws.

Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen. Maar aangezien Windows qua privacy steeds minder privacy geeft en Windows 10 in oktober stopt met ondersteuning, overweeg ik om over te stappen naar Linux Mint.

Ik wil Linux Mint gebruiken voor mijn werk, zodat ik dan meteen wat ervaring op kan doen met Linux en of ik dan later volledig wil gaan overstappen.
Als jouw werkgever dat toestaat (überhaupt vreemd om anno 2025 nog geen laptop van je werkgever te krijgen als je veel thuiswerkt) en je geen Windows-specifieke software nodig hebt om je werk te kunnen doen is Linux Mint best prima voor een beginner, maar Linux heeft eenmaal een leercurve.

Encryptie in de vorm van Bitlocker is leuk natuurlijk, maar je moet dan wel zelf zorgen dat je bij de encryptiesleutel kunt wanneer je PC ooit kapot gaat of vervangen wordt. Anders is je data per direct onleesbaar. Houdt daar dus wel rekening mee. De meest gangbare optie is opslaan in je Microsoft account. Als je nog een verstokte lokale account gebruiker bent, kun je hem afdrukken op een stukje papier.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-06 12:12
Leuk dat je Linux Mint wil gaan proberen, sowieso toe te juichen.

Maar waarom maak je 't jezelf zo moeilijk? Maak gewoon binnen je Windows OS een extra account aan, puur voor je werk. Waarin je je vpn softwarepakket niet gebruikt etc?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• npourq
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-06 00:39
Zonder aannames te doen over welke privé redenen er kunnen zijn om een VPN te gebruiken, is een VPN alles behalve privé. En ik kan mij ook geen reden bedenken waarin een VPN voorziet in "privacy", je verft met een VPN niets meer dan een rood doelwit op je rug. Een VPN is handig om geografische locatie te spoofen, en weinig meer dan dat.

Als je werkgever je VPN verbinding risicovol vindt, verbind dan in elk geval met een Nederlandse server, en niet Albanië of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:04
Helemaal eens met @nelizmastr Als je werkgever wenst/toestaat dat je thuiswerkt, moet hij dit faciliteren door je een bedrijfslaptop te geven waarop je vanuit huis werkt. Dan hoef je ook geen kunstgrepen uit te halen op je privécomputer.

Mijn platencollectie

Pagina: 1