Hooggeachte Tweakers leden, ik vraag jullie hulp en advies.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Om de volgende jaren met een gerust hart kunnen gamen in 1440p met een hoge framerate.
Mijn huidige systeem gaat al 10 jaar mee en is aan een opfrisbeurt toe.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst tot 2.500 EUR excl. peripherals - dan zie ik het tot maximaal 3.000 EUR gaan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
AOC CQ27G2U/BK monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende marge om een hele tijd mee te kunnen met de mogelijkheid om nog te upgraden binnen enkele jaren in plaats van een volledig nieuwe build nodig te hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte merkvoorkeur. Vroeger wel vaak tevreden geweest met MSI en Gigabyte qua prijs/performance
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB is des duivels.
Ga je overklokken?
Niet direct maar ik wil de mogelijkheid behouden om het laatste uit het systeem te halen als hij wat op leeftijd komt.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben al 10 jaar niet meer mee met de evolutie van de hardware markt. Ik heb enkele BBG's en reviews gelezen op Tweakers om toch terug een kleine basis te hebben voor het kiezen van onderdelen. Het echt frappante voor mij waren de geëxplodeerde en soms groteske prijzen van onderdelen. Opmerkingen of suggesties zijn dus welkom.
Hieronder de laatste 4K BBG build (maar met 1440p als doel) met als enige wijziging te grafische kaart:
Ik heb hiervoor de 'goedkoopste' 4080 super gekozen die ik kon vinden gezien de prijzen nog steeds boven de MSRP lijken te liggen, zeker nu er meer mensen gedesillusioneerd geraakt zijn met de nieuwe 50xx reeks.
Dus advies of raad en daad met betrekking tot de kaart wordt ten zeerste geapprecieerd!
Daarnaast nog een zijvraag: ik heb niet echt een 4K-spelen ambitie maar zou mijn huidige monitor nog afdoende zijn? Ik houd de mogelijke vervanging hiervan in gedachten qua budget.
Om een idee te geven waar ik vandaan kom, hieronder mijn huidige build:
Intel Core i5 4690K / 3.5 Ghz
Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB
MSI Z97 GAMING 5
MSI GTX 980 Gaming 4G
Scythe Mugen 4
Crucial MX100
Seagate Barracuda STBD2000201
Fractal Design Define R5
Seasonic M12II EVO
LiteOn iHAS124
Deze build zal volgende week exact 10 jaar oud worden.
Dus voor mijn verjaardag deze maand zou deze nieuwe build leuk zijn.
Alvast bedankt iedereen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Om de volgende jaren met een gerust hart kunnen gamen in 1440p met een hoge framerate.
Mijn huidige systeem gaat al 10 jaar mee en is aan een opfrisbeurt toe.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst tot 2.500 EUR excl. peripherals - dan zie ik het tot maximaal 3.000 EUR gaan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
AOC CQ27G2U/BK monitor
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voldoende marge om een hele tijd mee te kunnen met de mogelijkheid om nog te upgraden binnen enkele jaren in plaats van een volledig nieuwe build nodig te hebben.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte merkvoorkeur. Vroeger wel vaak tevreden geweest met MSI en Gigabyte qua prijs/performance
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
RGB is des duivels.
Ga je overklokken?
Niet direct maar ik wil de mogelijkheid behouden om het laatste uit het systeem te halen als hij wat op leeftijd komt.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben al 10 jaar niet meer mee met de evolutie van de hardware markt. Ik heb enkele BBG's en reviews gelezen op Tweakers om toch terug een kleine basis te hebben voor het kiezen van onderdelen. Het echt frappante voor mij waren de geëxplodeerde en soms groteske prijzen van onderdelen. Opmerkingen of suggesties zijn dus welkom.
Hieronder de laatste 4K BBG build (maar met 1440p als doel) met als enige wijziging te grafische kaart:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 349,36 | € 349,36 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 169,- | € 169,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4080 SUPER GAMING OC 16G | € 1.199,90 | € 1.199,90 |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 94,99 | € 94,99 |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 6 | € 50,- | € 50,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 114,90 | € 114,90 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 242,90 | € 242,90 |
Totaal | € 2.350,95 |
Ik heb hiervoor de 'goedkoopste' 4080 super gekozen die ik kon vinden gezien de prijzen nog steeds boven de MSRP lijken te liggen, zeker nu er meer mensen gedesillusioneerd geraakt zijn met de nieuwe 50xx reeks.
Dus advies of raad en daad met betrekking tot de kaart wordt ten zeerste geapprecieerd!
Daarnaast nog een zijvraag: ik heb niet echt een 4K-spelen ambitie maar zou mijn huidige monitor nog afdoende zijn? Ik houd de mogelijke vervanging hiervan in gedachten qua budget.
Om een idee te geven waar ik vandaan kom, hieronder mijn huidige build:
Intel Core i5 4690K / 3.5 Ghz
Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB
MSI Z97 GAMING 5
MSI GTX 980 Gaming 4G
Scythe Mugen 4
Crucial MX100
Seagate Barracuda STBD2000201
Fractal Design Define R5
Seasonic M12II EVO
LiteOn iHAS124
Deze build zal volgende week exact 10 jaar oud worden.
Dus voor mijn verjaardag deze maand zou deze nieuwe build leuk zijn.
Alvast bedankt iedereen.