Aankoopadvies: AV-Receiver met Multi-Zone

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-05 10:12
Hoi allemaal, hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien!

Ik zoek een?
AV-receiver

Wat is je budget?
<700 Eur

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Situatie is als volgt in onze woonkamer:
-Een 5.1 surroundset die we via de Receiver middels E-Arc aan de TV willen koppelen
-Twee losse zuilspeakers (elk 100W, 8ohm) in dezelfde ruimte, waar we af en toe muziek naartoe willen streamen in stereo.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al uitgevonden dat ik waarschijnlijk een 7-kanaals receiver moet hebben die Multi-Zone ondersteunt. De Yamaha RX-V6A werd door ChatGPT aanbevolen en valt binnen het budget. Zou qua 100W vermogen ook voldoende moeten zijn voor de zuilspeakers.

Welke vragen heb je hier nog over?

Mijn grote vraag is: hoe gebruiksvriendelijk is dat Multi-Zone in de praktijk en is Yamaha de juiste keuze daarin?

Is het een kwestie van 1x die Zone 2 instellen als speakergroep en vervolgens kan ik in mijn Spotify app gewoon naar die twee zuil-speakers muziek streamen? En kijken we TV, dan schakelt ie dus gewoon automatisch over op de 5.1.

Of moet ik daar via een Yamaha (of ander merk) app allerlei extra handelingen voor uitvoeren. Daar heb ik weinig zin in namelijk.

Hoop dat mensen hun ervaring met Multi-Zone kunnen delen. En welk merk/type Receiver het meest gebruiksvriendelijk is voor mijn toepassing.

Avast heel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:03

FeaR

In GoT we trust

M.Pantoffel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:52:
Of moet ik daar via een Yamaha (of ander merk) app allerlei extra handelingen voor uitvoeren.
Remote (app zal vast ook kunnen) volgens de handleiding van de genoemde Yamaha RX-V6A. In het kort, op de Yamaha Zone 2 inschakelen en apart de bron (Spotify) inschakelen.

Automatisch schakelen naar 5.1 zal mijns inziens ook niet gebeuren aangezien Main en Zone 2 los gebruikt kunnen worden. HDMI CEC even buiten beschouwing gelaten. Dan is het Yamaha op Main zetten en de bron inschakelen. En eventueel Zone 2 uit als je geen muziek tegelijk met TV wilt.

Edit:
Uit de handleiding qua hoe de Zone in te schakelen:
De basisprocedure voor weergave in een bepaalde zone is als volgt. De zone die is ingeschakeld met de zone-schakelaar kan worden bediend.
  1. Schakel de zone in.
  2. Zet de externe apparatuur die is aangesloten op dit toestel aan.
  3. Gebruik de signaalkeuzetoetsen om een signaalbron te selecteren.
  4. Start de weergave op het externe apparaat of selecteer een radiozender.
  5. Druk op VOLUME om het volume aan te passen.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 02-02-2025 19:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom een aparte set speakers in de zelfde ruimte voor stereo?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
The Eagle schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
Deze staan anders georiënteerd. Woonkamer is een L-vorm, met een tv hoek en een zithoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
FeaR schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Remote (app zal vast ook kunnen) volgens de handleiding van de genoemde Yamaha RX-V6A. In het kort, op de Yamaha Zone 2 inschakelen en apart de bron (Spotify) inschakelen.

Automatisch schakelen naar 5.1 zal mijns inziens ook niet gebeuren aangezien Main en Zone 2 los gebruikt kunnen worden. HDMI CEC even buiten beschouwing gelaten. Dan is het Yamaha op Main zetten en de bron inschakelen. En eventueel Zone 2 uit als je geen muziek tegelijk met TV wilt.

Edit:
Uit de handleiding qua hoe de Zone in te schakelen:

[...]
Thanks ja daar was ik al bang voor, zo’n extra handeling in de Yamaha app.

Ik zoek eigenlijk gewoon het gedrag zoals bij een doodgewone soundbar: in basis het geluid van TV, tenzij je ernaar toe streamt (vanuit Spotify) dan schakelt ie over.

Maar met deze receiver is de kamer/scene waar je heen streamt dus de aparte set speakers in Zone 2

Er hoeven (uiteraard) geen twee muziekbronnen tegelijk af te spelen op beide speakergroepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:50:
Waarschijnlijk om ongeveer het zelfde te creëren als dat wat ik hier met m'n Sennheiser RF (Stereo) headset in combinatie met een Yamaha RX-A3080 doe, al zijn de kussens van m'n headset in zijn geval gewoon volledige speakers :9

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 02-02-2025 21:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

M.Pantoffel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:54:
[...]

Deze staan anders georiënteerd. Woonkamer is een L-vorm, met een tv hoek en een zithoek
Ah ok, die snap ik. Imho ook een van de weinige redenen die echt hout snijdt - een gemiddelde 5.1 set doet immers ook prima stereo :)

Anyway: meeste receivers hebben volgens mij een setting waarbij je kunt aangeven op welk setje fronts stereo weergegeven moet worden, en op welk setje 5.1. mijn Denon AVR-2312 uit 2012 kon dat al.

Dat betekent dat je qua receiver eigenlijk alles wel kunt kopen dat aan je eisen qua opties voldoet, en je slechts vooraf even in de online handleiding hoeft te kijken of het ding kan wat jij wilt met je speakers :)
En luidsprekers: is net wat je zelf wilt of kiest.

Enige waar je misschien nog even rekening mee moet houden is de plaatsing van je sub als je die ook in stereo mee wilt laten doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
The Eagle schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:19:
[...]

Ah ok, die snap ik. Imho ook een van de weinige redenen die echt hout snijdt - een gemiddelde 5.1 set doet immers ook prima stereo :)

Anyway: meeste receivers hebben volgens mij een setting waarbij je kunt aangeven op welk setje fronts stereo weergegeven moet worden, en op welk setje 5.1. mijn Denon AVR-2312 uit 2012 kon dat al.

Dat betekent dat je qua receiver eigenlijk alles wel kunt kopen dat aan je eisen qua opties voldoet, en je slechts vooraf even in de online handleiding hoeft te kijken of het ding kan wat jij wilt met je speakers :)
En luidsprekers: is net wat je zelf wilt of kiest.

Enige waar je misschien nog even rekening mee moet houden is de plaatsing van je sub als je die ook in stereo mee wilt laten doen.
Dank voor je reactie. Sub hoeft niet mee te doen.

Vraag mij opeens wel af hoe krachtig de versterker moet zijn. Is de RXV6A (100W) geschikt , te licht, of teveel (de 80W is goedkoper)? Gaat om 2 van deze zuilspeakers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqcp4Z-U_W9IUAtAiPzEFb7pEyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfZWhI1cOz9BLNoA4YfrTTVN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gzjoHRVxnbfAnzj2CMLN6JHSrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm1CoYf7ciqYFNEx8YBoDIJX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door M.Pantoffel op 02-02-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Translator impact...dat snap ik dat je daar geen sub bij wilt ja :D

Wattage boeit niet echt, je stuurt zelfs bij op hoog volume draaien max een paar watt naar die speakers.
Enige is de gevoeligheid. Die kan ik nergens vinden, maar zal mogelijk iets lager zijn dan een moderne speaker. Betekent in de praktijk dat je je amp iets harder moet zetten voor het zelfde volume tov een speaker die een hogere gevoeligheid heeft. Maar daar moet een hedendaagse receiver geen probleem mee hebben :)

Maar sta je alsjeblieft niet blind op iets wat chatgpt aandraagt. Ding zal vast doen wat je hem vraagt - volgens AI dan. Maar misschien niet in de praktijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een RX-V6A kan die speakers met het grootste gemak aansturen. Het gaat er vervolgens eigenlijk alleen nog maar om hoeveel (en wat voor een) inputs je aan wenst te gaan sluiten op die RX-V machine. De duurdere varianten (RX-A serie) hebben uiteraard ook méér mogelijkheden op dat vlak.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 16:56
als je alleen gaat streamen, waarom kies je dan niet voor een eenvoudige 5.1 receiver en een eemvoudige stereo amp met bluetooth connectivity voor de stereo set?

Zit je niet met het geklooi met multiroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
107mb schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:28:
als je alleen gaat streamen, waarom kies je dan niet voor een eenvoudige 5.1 receiver en een eemvoudige stereo amp met bluetooth connectivity voor de stereo set?

Zit je niet met het geklooi met multiroom
Wat voor stereo amp bijvoorbeeld? Ik was in de veronderstelling dat zo’n oplossing stukken duurder zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@M.Pantoffel Loop ook dit lijstje eens door in de pricewatch om te zien welke receivers nog meer voldoen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Watt/vermogen en ohm/weerstand mag je overslaan in je afwegingen, dat zegt in de praktijk zeer weinig.
Sla ook receiver boven 7.1 niet over. Wellicht doen die alles wat je wilt

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
Jorgen schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:33:
@M.Pantoffel Loop ook dit lijstje eens door in de pricewatch om te zien welke receivers nog meer voldoen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"
Watt/vermogen en ohm/weerstand mag je overslaan in je afwegingen, dat zegt in de praktijk zeer weinig.
Sla ook receiver boven 7.1 niet over. Wellicht doen die alles wat je wilt
Dank voor je reactie, echter dit is een vrij generieke uitleg. Was meer benieuwd wat voor suggestie 107mb in gedachten had gegeven mijn specifieke use-case / budget. Gaat dan immers om twee receivers die ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:49
Sonos Amp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

M.Pantoffel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Dank voor je reactie, echter dit is een vrij generieke uitleg. Was meer benieuwd wat voor suggestie 107mb in gedachten had gegeven mijn specifieke use-case / budget. Gaat dan immers om twee receivers die ik moet hebben.
Dat is ook de bedoeling. Je gebruik dat lijstje om met je eigen wensen stap voor stap tot een shortlist met receivers te komen. Daarmee ga je dan vergelijken en reviews lezen en met gerichte vragen kom je dan weer terug. Anders wordt het al snel een 'dit is mijn wens, wat vinden jullie dat ik moet kopen'-topic.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 11:30
M.Pantoffel schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:59:
[...]

Wat voor stereo amp bijvoorbeeld? Ik was in de veronderstelling dat zo’n oplossing stukken duurder zou zijn
Zoiets: Argon Audio SA1. Mooi compact voor € 329. Heeft allerlei streaming functionaliteiten en is stukken goedkoper dan een Sonos Amp of een Powernode.

Koop je een Yamaha RX-V4a (of Denon X1800) en een SA1. Ben je € 150 duurder uit dan met een RX-V6a.

Edit: De SA1 is niet meer leverbaar, alleen de duurdere SA2. Op marktplaats komt die SA1 nog wel eens voorbij.

[ Voor 23% gewijzigd door Hulleman op 05-02-2025 15:36 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Pantoffel
Hulleman schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:24:
[...]

Zoiets: Argon Audio SA1. Mooi compact voor € 329. Heeft allerlei streaming functionaliteiten en is stukken goedkoper dan een Sonos Amp of een Powernode.

Koop je een Yamaha RX-V4a (of Denon X1800) en een SA1. Ben je € 150 duurder uit dan met een RX-V6a.

Edit: De SA1 is niet meer leverbaar, alleen de duurdere SA2. Op marktplaats komt die SA1 nog wel eens voorbij.
Thanks voor de comment. Inderdaad kom je dan toch wel een stukje duurder uit tov zo'n RX-V6a!
Pagina: 1