Garantie in Nederland bij internationale aankoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Hi alles,

Ik was benieuwd of iemand ervaring heeft of weet wat de regels zijn mbt internationale garantie van bedrijven zoals Asus, MSI, Gigabyte etc.

Stel ik koop een videokaart, laten we zeggen een 5080, in amerika. Heb je dan in Nederland recht op garantie volgens de voorwaarden van het bedrijf.

Apple gaat hier aardig soepel mee om begreep ik.

Wellicht weet iemand ook welk bedrijf het soepelste is mbt garantie.

Heb een aantal fabrikanten een weekje terug een bericht gestuurd, maar geen reactie gekregen op de tickets/emails tot nu toe. Dus vandaar dat ik de vraag hier maar stel :)

Alvast bedankt allemaal!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:40
Meeste garanties zijn regio gebonden

Hier is het meestal emea

Maar dat kan je zien in de garantievoorwaarden

Verschilt per merk en soms zelfs per product

Laptops die je meeneemt hebben vaak uitgebreidere garantie mogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Cheezus

Luiaard

Sowieso zijn de voorwaarden van de fabrikant vaak erg karig. In Nederland (en Europa) heb je een wettelijke garantie, een verkoper moet zich hier aan houden. Andere landen hebben andere regels.
Als je iets uit het buitenland wil halen kun je er voor het gemak van uit gaan dat je geen garantie gaat krijgen, dan kun je dus de gok wagen of de iets lagere prijs het vervallen van je consumentenrechten het waard zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Garantie gaat via de winkel. Apple heeft winkels en productie.

Vergeet trouwens niet dat Amerkkaanse bedrijven zonder lokale belasting zijn, en dat je mogelijk invoerrechten moet betalen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
smok84 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:40:
Stel ik koop een videokaart, laten we zeggen een 5080, in amerika. Heb je dan in Nederland recht op garantie volgens de voorwaarden van het bedrijf.
Recht hebben is iets anders dan een rechter kunnen vragen om in een uitspraak de andere partij te verplichten om een verplichting na te komen.

Als je een videokaart koopt bij een verkoper in de VS en die verkoper biedt bijvoorbeeld een jaar commerciële garantie, dan moet je bij die verkoper in de VS zijn om daarop aanspraak te maken. Als die verkoper in de VS zegt dat je geen recht hebt op herstel, dan zul je moeten procederen in de VS om je rechten uit te oefenen. Iedereen begrijp dat je dat niet gaat doen.

Sommige verkopers werken internationaal en soms is het mogelijk om de verkoper in de VS ook in Nederland te dagvaarden en dan wordt het alweer anders.

Kortom: rechten alleen zijn slechts letters op papier als je een geschil niet ook daadwerkelijk aan rechter kunt voorleggen die bevoegd is. Dat hoeft dus niet een rechter in Nederland te zijn en dan heb je effectief niks aan een recht.

Praktisch gezien kun je als vuistregel beter aanhouden dat je als consument in de EU koopt. Dat maakt je positie stukken beter. Soms bieden betalingsdiensten of credit card maatschappijen een vorm van buitengerechtelijke geschilbeslechting, maar dat is dus geen rechtspraak.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Nu online
Dank voor de reactie allen!
Het product is prijzig, dus beter van weg blijven. Ik begrijp dat apple geen onderscheid maakt waar je het gekocht hebt. Ik hoopte (ijdele hoop) dat er misschien wel producenten van hardware waren die er ook zo mee om springen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:40
smok84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:45:
Dank voor de reactie allen!
Het product is prijzig, dus beter van weg blijven. Ik begrijp dat apple geen onderscheid maakt waar je het gekocht hebt. Ik hoopte (ijdele hoop) dat er misschien wel producenten van hardware waren die er ook zo mee om springen :)
apple maakt wel onderscheid in waar het gekocht is wanneer je een chinees model hier wilt laten repareren

dat gaat zomaar niet

daar zijn zelfs de onderdelen regio gebonden

[ Voor 6% gewijzigd door boyette op 03-02-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smok84
  • Nu online
Ahh oke, maatje had een iphone uit amerika en daar sprongen ze toen wel soepel mee om. Maar het blijft tricky he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04
smok84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:44:
Ahh oke, maatje had een iphone uit amerika en daar sprongen ze toen wel soepel mee om. Maar het blijft tricky he.
Maar sowieso max de fabrieksgarantie dus 1 jaar.
Pagina: 1