Netwerk upgraden bestaande woning, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:38
Ik heb een bestaande woning van ca 200m2 met 2 verdiepingen. Ik zou graag de coax en telefoonkabels vervangen door cat6a S/FTP kabels met RJ45 poorten.

Het doel is om:
  1. Op 4 plekken in huis bedraad internet te hebben
  2. Op 2 van die 4 plekken een access point te zetten voor draadloos internet
  3. Die 2 access points van stroom te voorzien via PoE++
  4. Future-proof te zijn en dus overal 10Gbps te hebben, ook al is dit in mijn straat nog niet beschikbaar
Nu had ik hiervoor 2 TP-Link Omdada EPA773 op het oog.

Voor de PoE++ met 10Gbps zijn de opties precies wel wat beperketer en ook veel duurder. Ik dacht aan de Ubiquiti UniFi Switch XG 6 POE. Die switch is nota bene managed en ik heb geen flauw idee hoe ik daarmee aan de slag moet.

Lijkt dit jullie een goede future-proof set-up? Zie ik iets over het hoofd?

P.S.: Ik hou voorlopig mijn 1Gbps Telenet-modem bij, maar zodra er hier fiber to the home beschikbaar is, zal ik mijn eigen fiber modem aanschaffen.

Beste antwoord (via KVdE op 03-02-2025 08:57)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

KVdE schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:13:
Tegen de tijd dat de toekomst er is, dan is het spul vele malen goedkoper te krijgen.
Het enige dat ik zou future proofen is de bekabeling, omdat vervangen daarvan lastig is (of in ieder geval kan zijn).

Voor wat betreft de apparatuur, het is zonde als je het niet gaat gebruiken om dan nu al 10Gbps spul te kopen. Het stroomverbruik ligt hoger, dus operationele kosten ook. En tegen de tijd dat je 10Gbps nodig gaat hebben, wil je waarschijnlijk je APs weer vervangen, omdat er een nieuwere WiFi standaard is.
Dus wat je nu koopt ga je waarschijnlijk nooit optimaal benutten, dus echt futureproof is 't niet.
Die switch is nota bene managed en ik heb geen flauw idee hoe ik daarmee aan de slag moet.
Als je het ding als domme switch wil gebruiken, dan is het lastiger dan 'm adopteren in je Unifi controleren en zo laten. Managed is vooral leuk als je met VLANs en dergelijke wil gaan werken. Doe je dat niet, dan is zo'n ding overkill.

Stap 1,2 en 3 zijn prima te realiseren. 4 zou ik vooral uitstellen tot de toekomst er daadwerkelijk is en je het nodig hebt. Ik acht de kans heel groot dat je dan vast iets meer wil dan wat dit spul nu te bieden heeft.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

KVdE schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:13:
Tegen de tijd dat de toekomst er is, dan is het spul vele malen goedkoper te krijgen.
Het enige dat ik zou future proofen is de bekabeling, omdat vervangen daarvan lastig is (of in ieder geval kan zijn).

Voor wat betreft de apparatuur, het is zonde als je het niet gaat gebruiken om dan nu al 10Gbps spul te kopen. Het stroomverbruik ligt hoger, dus operationele kosten ook. En tegen de tijd dat je 10Gbps nodig gaat hebben, wil je waarschijnlijk je APs weer vervangen, omdat er een nieuwere WiFi standaard is.
Dus wat je nu koopt ga je waarschijnlijk nooit optimaal benutten, dus echt futureproof is 't niet.
Die switch is nota bene managed en ik heb geen flauw idee hoe ik daarmee aan de slag moet.
Als je het ding als domme switch wil gebruiken, dan is het lastiger dan 'm adopteren in je Unifi controleren en zo laten. Managed is vooral leuk als je met VLANs en dergelijke wil gaan werken. Doe je dat niet, dan is zo'n ding overkill.

Stap 1,2 en 3 zijn prima te realiseren. 4 zou ik vooral uitstellen tot de toekomst er daadwerkelijk is en je het nodig hebt. Ik acht de kans heel groot dat je dan vast iets meer wil dan wat dit spul nu te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
S/FTP is nergens voor nodig, gewoon utp nemen

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
Bedankt voor de feedback. Hebben jullie een suggestie voor een goedkopere PoE++ switch dan? Eventueel unmanaged. Ik kon er alvast geen vinden met mijn criteria maar dat ligt mss aan die 10Gbps vereiste.

Die APs vind ik nog schappelijk gezien die al Wifi 7 hebben. acht je de kans zo groot dat er over 5 jaar al geen Wifi 7 meer zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
sig69 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:29:
S/FTP is nergens voor nodig, gewoon utp nemen
Ik zou de kabels door dezelfde buis trekken als een stopcontact, is shielding dan niet aanbevolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
Lijkt deze jullie iets dan tot de 10Gbps switches in prijs dalen? Is unmanaged en ondersteunt PoE++:
uitvoering: TP-Link 5-Port 2.5G Desktop Switch with 4-Port PoE++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 14:14
Prima unifi switch heb ik ook en wifi 7 is er over 5 jaar nog wel begint pas beetje opgang te komen denk er wel om als je van 5 naar 6 GHz ( wifi 7) gaat dat ap dichter bij elkaar moeten omdat de frequentie hoger licht.

Ik zou de kabels door dezelfde buis trekken als een stopcontact, is shielding dan niet aanbevolen?
Mag eigenlijk niet van de verzekering, glasvezel mag wel maar dan is weer wat anders.

[ Voor 29% gewijzigd door boomer21 op 02-02-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
KVdE schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Nee. Maar dat mag ook niet.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sig69 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Nee. Maar dat mag ook niet.
Mag wel als de UTP voldoende geïsoleerd is, meestal niet het geval.

https://shop.helukabel.co...-chain-m11007779/11007779

Deze mag je naast enkel geïsoleerd 230V leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
jadjong schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Mag wel als de UTP voldoende geïsoleerd is, meestal niet het geval.

https://shop.helukabel.co...-chain-m11007779/11007779

Deze mag je naast enkel geïsoleerd 230V leggen.
Ik ben geen expert, ik weet alleen dat het over het algemeen niet mag. Misschien deze wel, ik heb geen idee. Dan nog zou ik het niet doen en het is maar de vraag of het ook past.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
Oei, is dat in zowel BE als NL dat de verzekering dit niet toelaat? Ik was idd wel naar SFTP aan het kijken qua kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
KVdE schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:29:
Oei, is dat in zowel BE als NL dat de verzekering dit niet toelaat? Ik was idd wel naar SFTP aan het kijken qua kabel.
Ik heb geen idee. En nogmaals, voor thuis: sftp, nee. Maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
KVdE schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:29:
SFTP biedt je geen enkele garantie dat het in dezelfde buis als enkel geïsoleerde 230V kan. Daarnaast is SFTP een bron van ellende als er geen noodzaak voor is.
- Het is duurder.
- Veel dikker dan UTP dus je krijgt er minder in een buis.
- Je hebt dure stekkers nodig.
- Je hebt dure keystones nodig.
- Je moet goed opletten waar je aarding toepast van de mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
We hebben het toch over dezelfde SFTP he? https://www.utp-kabel.nl/...s-langs-stroomkabels.html

Die rechts onderaan. Welke kabels zijn er dan wel gemakkelijk om mee te werken van op die pagina? Ik zou toch een beetje bescherming tegen interferentie willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Interferentie in een woonhuis ga je nooit last van hebben. Die site die je linkt wil gewoon (te dure) kabels verkopen. Gewoon cat6 utp, koper, klaar. Cat6a kan ook als je daar blij van wordt maar is eigenlijk nooit nodig. Cat7 niet intrappen, dat wordt nooit wat.

[ Voor 72% gewijzigd door sig69 op 02-02-2025 21:31 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Zolang je kabels niet om een MRI scanner heen wikkelt of met 100 naast elkaar in een kabelgoot legt loopt het wel los met die interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
Ik heb het even opgezocht en volgens AREI kan je kabels bundelen zolang ze maar voldoende beschermd zijn.

Aangezien ik XVB-kabels heb lopen naar de stopcontacten ipv losse VOB, zit dat al goed. Dus als ik er nog een UTP (of STP) kabel naastleg die voldoende geïsoleerd (minstens voor 230V) is en CCA brandveiligheid heeft, zou het goed moeten zijn. Ik ga dit wel voor de zekerheid door een elektricien laten doen.

Ik ga dus voor stap 1 t.e.m. 3 en voorlopig voor stap 4 een goedkopere unmanaged switch nemen van 2.5Gbit. Het antwoord van TERW_DAN ligt daar het dichtste bij.
Pagina: 1