martin_v_z schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:28:
[...]
Dan klopt het toch wel. Ik gaf in mijn edit al aan dat het blijkbaar beide ondersteund. Om dan te zeggen dat met compressie totaal niet te vergelijken is met JPEG is gewoon fout. JPEG kan je ook kiezen hoeveel kwaliteitverlies je accepteert.
Het enige zinnige wat ik er over nog kan zeggen is dat ik niet weer hoe Lightroom een bestand in NEF formaat opslaat. Als deze alleen opslaan als NEF met lossless dan is het inderdaad een non issue. Maar slaat Lightroom hem op met lossy compression dan verlies je dus data. Misschien verwaarloosbaar weinig maar het hele punt is nu juist dat het niet nodig is en PSD een betere keus is.
Edit
Voor de duidelijkheid, waar ik zei vergelijkbaar met JPEG had ik het over de compressie, niet over bit diepte of sensor informatie. Ik vergeleek het concept van lossy compressie bij JPEG met lossy compressie van NEF. En het feit dat je dan bij beide informatie verlies hebt.
Tja, je kunt alles wel hetzelfde noemen alleen omdat een bepaalde methode gebruikt is, maar dat wil niet zeggen dat het dan hetzelfde is. Een MP3 is ook niet hetzelfde als een JPG alleen omdat ze beiden het concept "compressie" gebruiken. We weten ook helemaal niet wat voor compressie een NEF precies gebruikt. Kan best Nikon proprietary zijn. Wel kun je zeggen dat bij de lossy NEF compressie de filesize blijkbaar zo'n 35-55% kleiner wordt (zie screenshot hierboven), terwijl bij de gemiddelde JPG compressie de filesize al snel zo'n 80-95% kleiner wordt. JPG compressie is dus veel ingrijpender dan de compressie gebruikt in NEF. (met vermoedelijk dus ook meer verlies van informatie tot gevolg)
De andere kenmerken van wat een NEF een NEF file maakt ten opzichte van een JPG file zijn
aanzienlijk veel meer verschillend en
veel belangrijker dan het feit dat ze toevallig beiden een (andere) vorm van compressie gebruiken.. waarbij die compressie bij NEF uiteraard ook nog optioneel is.
Je zegt letterlijk in een eerdere reactie:
NEF is eigenlijk een soort van JPEG
waarbij je dit dus uitsluitend baseert op het gegeven dat ze allebei een compressie gebruiken, waarbij het bij de NEF ook nog eens optioneel is.. Dus om ze alleen op basis van die insignificante eigenschap dan maar 'vergelijkbaar' te noemen, klopt natuurlijk helemaal niet.
Dat is hetzelfde als zeggen dat een Fiat Punto hetzelfde is als een sneeuwscooter, omdat ze beiden een benzinemotor hebben.
Ja, het klopt dat ze allebei een benzinemotor (kunnen!) hebben.. maar maakt dat dat ze dan 'soort van' hetzelfde zijn?
Overigens was ik mijn reactie hierboven al aan het typen voordat je de edit toevoegde, dat even terzijde.
Verder:
Lightroom slaat zelf helemaal geen bestanden in NEF formaat op. Kan het niet eens.
Lightroom werkt non-destructive, zoals ik hierboven ook al schreef.
Als je in Lightroom edits aan een NEF bestand uitvoert, en die opslaat, worden alle wijzigingen als losse bewerkingsstappen opgeslagen in de Lightroom eigen database, en optioneel nog in een .XMP sidecar file naast het .NEF bestand in de map waar de NEF staat. (mits je die optie aangezet hebt). Daarmee zijn alle bewerkingsstappen altijd omkeerbaar (immers zijn alleen de acties / handelingen opgeslagen). Lightroom zal NOOIT de originele NEF files aanpassen.
@
bertsche :
Afhankelijk van je uiteindelijke doel zal je huidige methode prima werken, zeker als je JPG files al op de hoogste kwaliteit exporteert voordat je er verder aan gaat photoshoppen. Dit geldt vooral als je de Photoshop wijzigingen in één keer doet, en slechts één keer op hoeft te slaan.
In theorie gaat er ietswat informatie verloren, maar als je ze toch alleen maar voor web weergave gebruikt, zal je het verschil niet snel gaan merken.
Wil je desondanks alsnog de hoogste kwaliteit behouden, dan kun je beter met een lossless tussenformaat werken zoals PSD of TIFF.
Doe je langere tijd over de Photoshop edits binnen één file, bijvoorbeeld in meerdere stappen, of op verschillende dagen waarbij je steeds de Photoshop file afsluit en opnieuw opent, ook dan kun je veel beter een lossless tussenformaat kiezen zoals PSD of TIFF.
Immers: elke keer als je een JPG opnieuw opslaat na een bewerking, gaat er ietswat informatie verloren.
Ben je tussendoor in de Photohop edits ook met zaken als meerdere lagen aan het werken, maskers, adjustment layers, paden e.d., dan kun je al helemaal veel beter met PSD als tussenformaat gaan werken, immers kun je daarmee ook die informatie allemaal in het tussentijdse bestandsformaat opslaan. In JPG raak je die informatie allemaal kwijt.
Aanvulling:
Wat ik zelf altijd doe: eerst gewoon een JPG exporteren vanuit Lightroom, bijvoorbeeld voor de web-weergave voor regulier gebruik.
Mocht ik op een later moment met de foto verdere bewerkingen in Photoshop willen gaan doen, dan doe ik deze gewoon eerst even vanuit Lightroom opnieuw exporteren naar een lossless formaat zoals PSD of TIFF, en gebruik die versie om in Photoshop verder te gaan. Dat heeft ook als voordeel dat je bijvoorbeeld het tussenformaat als 16-bits kunt opslaan, waardoor alle bitdiepte-informatie behouden blijft in de tussentijdse werk-versie.
[
Voor 5% gewijzigd door
BrainCrash op 03-02-2025 19:48
]
-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!