Bosch wasmachine schuimdetectie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 14:58
Sinds iets meer dan een jaar hebben een Bosch Series 8 wasmachine, maar sinds kort zijn er wat problemen mee.

Vooraf aangetekend: de Bosch Home Connect gaf al een tijdje geen meldingen meer in de app. Hier kom ik later op terug.

De laatste tijd na wasbeurten kwam de was er echt nog zeiknat uit. Wat mij uiteraard laat denken dat het centrifugeren niet heeft gelopen. Vervolgens het programma afpompen draaien zorgde er dan wel voor dat de was alsnog gecentrifugeerd werd. Dit probleem doet niet iedere keer voor, in sommige gevallen wordt wel prima gecentrifugeerd.

In eerste instantie de pomp schoongemaakt en de afvoer gecontroleerd. Daarnaast ook de Home Connect app weer helemaal opnieuw ingesteld. Zodat ik in ieder geval weer meldingen krijg over eventuele problemen/foutmeldingen.

Hierna de waslade helemaal gereinigd en een programma op 90° laten draaien zonder wasmiddel maar met een vaatwastablet. In totaal 6 keer de melding gekregen dat er te veel schuim is gedetecteerd. Gecontroleerd en er zat inderdaad veel schuim in.

Nadat het programma klaar was nogmaals een programma gestart op 90° met een scheut azijn wederom zonder was. Nu kreeg ik nog één keer de melding dat er te veel schuim is gedetecteerd. Dit keer overigens niet gecontroleerd.

Hierna nog 3 of 4 keer het programma van 90° laten draaien zonder was en zonder wasmiddel maar iedere keer krijg ik alsnog één keer de melding over schuimdetectie. Terwijl wanneer ik dit controleer er helemaal niets van schuim te zien is in de wasmachine.

Mijn vermoeden is dat de was die er zeiknat uitkomt ook gerelateerd is aan de schuimdetectie aangezien de wasmachine nog extra water gaat toevoegen om het schuim te verwijderen.

Heeft iemand een idee of mijn aanname klopt en hoe ik dit probleem kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:58
Kun je die schuimdetectie niet gewoon uitschakelen?
Wat is de toegevoegde waarde van deze detectie? Als je de normale aanbevolen hoeveelheid wasmiddel doseert dan is dat toch geen giga probleem denk ik dan.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Sparkiee schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:03:
Kun je die schuimdetectie niet gewoon uitschakelen?
Wat is de toegevoegde waarde van deze detectie? Als je de normale aanbevolen hoeveelheid wasmiddel doseert dan is dat toch geen giga probleem denk ik dan.
Zover ik weet kun je dat niet uitschakelen en lijkt mij ook niet bedoeling. Als er geen schuim is dan zou er ook geen melding mogen zijn dat er te veel schuim is gedetecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

franssie

Save the albatross

Wat voor wasmiddel gebruik je? Vloeibaar lost gek genoeg minder goed op dan poeder.
Overigens draai ik mijn kookwas met een aantal handdoeken, in mijn beleving schopt dat het water wat harder door de trommel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
franssie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:14:
Wat voor wasmiddel gebruik je? Vloeibaar lost gek genoeg minder goed op dan poeder.
Overigens draai ik mijn kookwas met een aantal handdoeken, in mijn beleving schopt dat het water wat harder door de trommel.
We gebruiken vloeibaar wasmiddel, maar na 5/6 kookprogramma's zonder wasmiddel zou ik niet verwachten dat er nog schuimdetectie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

franssie

Save the albatross

Ik eerlijk gezegd ook niet. Dan is het misschien tijd om je garantie in te roepen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
franssie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:36:
Ik eerlijk gezegd ook niet. Dan is het misschien tijd om je garantie in te roepen?
Op het moment dat ik de melding krijg dat er te veel schuim is gedetecteerd ook al gelijk gaan kijken. Er is dan helemaal niets van schuim te zien.

De garantie ook maar eens inschakelen, daar heb ik immers gewoon recht op. Maar was toch benieuwd of iemand misschien een idee had wat de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07
De symptomen die je beschrijft, klinken mij heel bekend, al ging het om een Miele wasmachine. In mijn geval sprong de machine steeds op 'overdosering', draaide het programma langer omdat er extra gespoeld werd, en kwam de was er soms nat uit. Van overdosering was (op die momenten) geen sprake, maar ik vermoed dat dit wel de oorzaak is geweest.

Na wat zoekwerk was ik erachter gekomen dat een interne leiding verstopt zou kunnen zijn. Uiteindelijk heb ik de machine open gemaakt en alle flexibele leidingen losgehaald en schoongemaakt. Er was 1 leiding van boven naar onder die helemaal verstopt was met zeepluis. Ik geloof dat deze voor de beluchting was. Boel terug in elkaar en nog een reinigingsprogramma gedraaid. Sindsdien geen problemen meer gehad, en vooral zuiniger met wasmiddel omgesprongen.

Nu is jouw machine een stuk jonger, dus wellicht is via garantie/monteur wenselijker. Hangt er ook een beetje vanaf hoe handig je zelf bent. Maar het is geen hogere wiskunde gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:47
Sorry.

Een vaatwas tablet in je wasmachine? Waarom zou je dat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het is heel goed mogelijk dat een slangetje naar een druksensor of de druksensor zelf verstop/ kapot is.

Schuimdetectie is in de meeste gevallen een druksnsor die in de kuip de druk meet, deze is meestal gekoppeld aan de sensor die de druk meet voor het waternivo in de kuip. Druk 1 is kuip vol, druk 2 is schuim in de kuip.

Als het slangetje naar de druksensor toe wat verstopt is kan deze wat druk vasthouden (we praten over millibars hier) en zo de schuimdetectie triggeren. Ligt er ook aan waneer dit in het programma is maar meestal in de afpomp fase.

Schuimdetectie die continu aanstaat zorgt ervoor dat de machine langer blijft draaien met meer water om het "schum neer te slaan" al de machine soms centrifugeren overslaan vanwege het schuim.

Als er nog garantie op zit zou ik deze inschakelen. De sensor waarover ik het heb zit bovenin de machine.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Een aantal weken verder en ondertussen is het probleem nog niet opgelost.
Afgelopen vrijdag is er een monteur hier geweest en die hebben de G-Sensor vervangen. Bovendien waren er ook 34 updates niet geïnstalleerd. Vreemd, want de wasmachine is verbonden met Home Connect en de updates zouden automatisch moeten installeren. Het handmatig installeren is overigens helemaal niet mogelijk.

Echter de eerste de beste was die ik daarna draaide gaf meteen weer de hele rits aan fouten: 3 keer schuimdetectie en noodafvoer vereist.

Gelijk weer gebeld en vandaag zou opnieuw een monteur komen. Echter belde deze vantevoren op dat hij het probleem niet kan oplossen. Deze gaf aan dat het een softwarefout betreft en bekend is bij dit model (de WGB244A5NL neem ik aan dan). Echter kan ik dit nergens op het internet terug vinden. Bellen met Bosch heeft ook geen zin, zij verwijzen me weer door naar Home Connect.

Het probleem zou met een update opgelost worden, echter weet ik niet eens wanneer de update er komt en of deze nu wel automatscih geïnstalleerd wordt. Dit is echt een van het kastje naar de muur verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een Bosch service monteur kan met iService 5 de firmware updaten

[ Voor 24% gewijzigd door DJMaze op 17-02-2025 13:56 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
DJMaze schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:55:
Een Bosch service monteur kan met iService 5 de firmware updaten
Bedankt, goed om deze informatie te weten.
Voor nu heb ik eerst de wasmachine eens terug gezet naar de fabrieksinstellingen.
Pagina: 1