Smartplugs of Smart Stekkerdozen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-10 09:09
Mijn vraag
Voor ons nieuwbouw appartement krijgen we een Philips Hue bridge en een Somfy TaHoMa switch geleverd. Deze worden geleverd bij respectievelijk de led verlichting in het spanplafond en de zonwering.
Voor mijn AV installatie zoek ik een oplossing om de diverse componenten aan en uit te schakelen. Het gaat hier om:
  • de TV
  • de receiver en subwoofer
  • de streamer en HDD
Het liefst heb ik 1 of 2 stekkerdozen waarbij ik de apparaten afzonderlijk of in tegelijkertijd aan en uit kan zetten. Philips en Somfy leveren alleen losse stekkers, waarachter ik dan weer dubbele stekkerdozen moet plaatsen voor de gekoppelde apparatuur.

Voor de aansturing hoeft er geen ingewikkelde (Home Assistant/Homey) oplossing te komen, voice control (Google Home/Siri/..) of via een app is voldoende.
Nu heb ik een aantal stekkerdozen gevonden, o.a. van TP Link, Calex, Silvercrest(Lidl), LSC(Action), enz..
Qua kosten loopt het uiteen van €20-40 voor 1 of 2 stekkerdozen (LSC) tot €100,- voor 3 Philips Hue Smart plugs(€210 voor Somfy).

De vraag is wat is een verstandige en veilige keuze?

De ruimte om dit alles kwijt te kunnen is beperkt, vandaar de voorkeur voor 1 stekkerdoos.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Beste antwoord (via JPD68 op 03-02-2025 08:21)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04:08
Er van uitgaande dat dit nog steeds werkt:
https://robothuis.nl/2020...en-op-philips-hue-bridge/

Die plugs van Ikea zijn goed betaalbaar.

Intussen is er een nieuwe plug bij Ikea, van €7,99 de tretakt, zou ook moeten werken:
https://hueblog.com/2024/...rt-plug-with-philips-hue/

[ Voor 32% gewijzigd door Cyriel85 op 02-02-2025 14:57 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:53
De verstandigste keuze is wel Home Assistant te gebruiken, die kan alles centraal aansturen.
Je hebt nu al een allegaartje van Hue en TaHoMa en voelt je dus nu al beperkt door de mogelijkheden daarvan.

Als je ander spul gaat kopen uit het lijstje dan is dat wifi spul (Calex, Action) of je hebt weer een nieuwe controller erbij nodig(Lidl).

Neem een HA implementatie bijvoorbeeld HA green en een Zigbee stick en daarmee kun je bijna alles.

Een Ikea Zigbee plug kost maar 8 euro en anders kun je op Aliexpres ze voor nog minder vinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het mooie aan Home Assistant is wel dat je het zo kunt maken dat, wanneer je een film wilt kijken, de verlichting op een bepaalde kleur en felheid wordt ingesteld, de TV op een specifiek kanaal, de versterker op een vooraf ingesteld volume, de telefoon(s) op niet storen en de gordijnen dicht etc. Uiteraard wel alleen wanneer alle apparatuur het toestaat om via Home Assistant aangestuurd te worden.

Mocht je voor slimme dingen gaan dan zou ik dat niet per stekkerdoos doen maar écht per apparaat schakelen. Dat geeft je in ieder geval meer flexibiliteit, je weet maar nooit wat je er voor spullen bij gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Het is wel de bedoeling als het een stekkerdoos wordt elke uitgang apart kan worden geschakeld.
Wat HA betreft, geloof niet dat ik daar het geduld voor heb dat allemaal uit te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dan is deze stekkerdoos bij de Praxis misschien wel wat voor je? Alle WCD's in die doos zijn afzonderlijk te schakelen middels een App.

Je moet alleen niet 'allergisch' zijn voor Chinese Cloud-SmartHome spullen...... Exact 'de rede' waarom ik dat ding NIET meer laat verbinden met m'n WiFi :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Heb hier calex stekkerdozen.
Die waren gratis bij de verduurzaamd heid dozen die je kon bestellen.
Idere aansluiting is apart aan/uit te zetten behalve de usb aansluitingen die gaan allemaal in 1 keer.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04:08
Er van uitgaande dat dit nog steeds werkt:
https://robothuis.nl/2020...en-op-philips-hue-bridge/

Die plugs van Ikea zijn goed betaalbaar.

Intussen is er een nieuwe plug bij Ikea, van €7,99 de tretakt, zou ook moeten werken:
https://hueblog.com/2024/...rt-plug-with-philips-hue/

[ Voor 32% gewijzigd door Cyriel85 op 02-02-2025 14:57 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

Klippy

Still Game

Gaan alle apparaten die je noemt dan automatisch aan en kan je ze zomaar "hard" uitzetten?
Mijn TV start vrij lang op nadat de stroom er af is geweest en gaat niet vanzelf aan na een stroomonderbreking, een HDD zet je ook niet zomaar uit.

Kan je niet beter een andere oplossing zoeken? Vrij grote kans dat je "streamer" gewoon je TV en/of versterker kan inschakelen via HDMI CEC bijvoorbeeld.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Klippy schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:59:
Gaan alle apparaten die je noemt dan automatisch aan en kan je ze zomaar "hard" uitzetten?
Mijn TV start vrij lang op nadat de stroom er af is geweest en gaat niet vanzelf aan na een stroomonderbreking, een HDD zet je ook niet zomaar uit.

Kan je niet beter een andere oplossing zoeken? Vrij grote kans dat je "streamer" gewoon je TV en/of versterker kan inschakelen via HDMI CEC bijvoorbeeld.
Zet zowel de streamer als de TV eerst uit met de afstandsbediening, daarna gaat de stroom eraf. Doe dit nu handmatig, maar in het nieuwe huis kan ik niet meer bij de stekkerdozen met schakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:08
JPD68 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:26:
De vraag is wat is een verstandige en veilige keuze?
Die slimme stekkers achterwege laten.

Je bespaart misschien op sluipverbruik van je apparaten, maar je krijgt er sluipverbruik van je slimme stekkers voor terug.
Daarnaast zal je zien dat je tv en receiver meer tijd nodig hebben om op de starten nadat ze volledig uit zijn geweest. Dat levert weer extra energieverbruik op en je bent langer aan het wachten voor je tv kan kijken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
FredvZ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Je bespaart misschien op sluipverbruik van je apparaten, maar je krijgt er sluipverbruik van je slimme stekkers voor terug.
Daarnaast zal je zien dat je tv en receiver meer tijd nodig hebben om op de starten nadat ze volledig uit zijn geweest. Dat levert weer extra energieverbruik op en je bent langer aan het wachten voor je tv kan kijken.
Sluipverbruik van 1 slimme stekker zal veel minder zijn dan van bijvoorbeeld de receiver en subwoofer samen.
De apparatuur gaat nu ook volledig van de stroom dus traag opstarten, zover daar al sprake van is, ben ik gewend. Voordeel is dat ik de apparatuur vanuit bed aan kan zetten. Tegen de tijd dat ik in de woonkamer ben werkt het vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FredvZ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Vrij 'Crú' om dat zo te hard stellen? Ik ben persoonlijk meer van het Méten = Wéten principe >:)

Veel van die slimme stekkerdozen worden intern tegenwoordig aangestuurd met een (soort van) ESP32 module welke als zéér zuinig te boek staan. Als je vervolgens ook weet wat je aangesloten apparatuur aan sluipverbruik / stand-by gebruik heeft doordat je dat doorgemeten hebt dan is de rekensom niet meer heel moeilijk om zelf te gaan maken.

Feit blijft wel dat sommige apparatuur er niet van gecharmeerd is om 'hard' uit gezet te worden middels een power cut-off. Vooral apparaten met interne opslag (HDD/SSD/MMC/....) kunnen hier versneld door gaan slijten of zelfs volledig stuk gaan.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
Will_M schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Vrij 'Crú' om dat zo te hard stellen? Ik ben persoonlijk meer van het Méten = Wéten principe >:)

Veel van die slimme stekkerdozen worden intern tegenwoordig aangestuurd met een (soort van) ESP32 module welke als zéér zuinig te boek staan. Als je vervolgens ook weet wat je aangesloten apparatuur aan sluipverbruik / stand-by gebruik heeft doordat je dat doorgemeten hebt dan is de rekensom niet meer heel moeilijk om zelf te gaan maken.

Feit blijft wel dat sommige apparatuur er niet van gecharmeerd is om 'hard' uit gezet te worden middels een power cut-off. Vooral apparaten met interne opslag (HDD/SSD/MMC/....) kunnen hier versneld door gaan slijten of zelfs volledig stuk gaan.
Apparatuur gaat niet hard uit, dat gebeurt nu ook niet met de stekkerdozen met schakelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JPD68 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:27:
Het is wel de bedoeling als het een stekkerdoos wordt elke uitgang apart kan worden geschakeld.
Wat HA betreft, geloof niet dat ik daar het geduld voor heb dat allemaal uit te zoeken.
Ieder zijn hobby natuurlijk. Maar weet wel dat Home Assistant een beetje een hobbelige leercurve heeft. Daar bedoel ik mee dat de basis van Home Assistant vrij simpel is. Een standaard automatisering klik je zo in elkaar. Wil je wat meer, dan kun je er voor kiezen om je te verdiepen in de YAML-files en/of NodeRed. In beide gevallen zul je er even in moeten duiken hoe het werkt, maar eens je de werking snapt wordt het weer gemakkelijker om daar uitgebreider mee bezig te gaan. (Voor de duidelijkheid, de YAML-files zijn de platte configuratiefiles die goed leesbaar zijn en NodeRed is een grafische programmeeromgeving waar je letterlijk blokjes met elkaar verbind).

Om je een voorbeeld te geven van de mogelijkheden, dit is een klein stukje zoals ik het heb ingericht en dat is allemaal in te regelen met een beetje basiskennis van Home Assistant:
- 's Ochtends bij het opstaan gaan de lampen in de woonkamer automatisch aan wanneer het te donker is. Bijvoorbeeld in de winter of omdat de gordijnen nog dicht zijn. Ook wordt de stroom van de tv-kast ingeschakeld.
- Eens het licht genoeg wordt (bijvoorbeeld omdat iemand de gordijnen open doet), gaan de lampen uit. Afhankelijk van de lichtsterkte en het tijdstip kan de lamp boven de eettafel nog even aanblijven, want we eten niet graag in de schaduw.
- Als het weer (te) donker wordt én er iemand thuis is, (bijvoorbeeld bij een druilerige dag) gaan de lampen weer vanzelf aan.
- Zodra de TV wordt aangezet, wordt gekeken of het licht of donker is en op basis daarvan zal de Ambilight+Hue koppeling worden uitgeschakeld of ingeschakeld. Ambilight+Hue override namelijk de instelling van de lampen, maar het heeft geen nut om die lampen aan te zetten als er genoeg daglicht op de muren schijnt. Daarom is de Philips TV gekoppeld met Home Assistant, zodat ik die Ambilight+Hue koppeling kan onderbreken. Deze check blijft lopen zolang de TV aan staat, dus als iemand overdag de gordijnen dicht doet, gaan niet alleen de lampen aan, maar wordt ook de Ambilight+Hue koppeling weer ingeschakeld.
- Zolang de TV aan staat, wordt elke minuut gekeken welke app er actief is. Dat wordt bijgehouden en als een app een maand niet (of te weinig) gebruikt wordt, krijg ik daar een alert van zodat ik eventueel dat abonnement kan opzeggen.
- Als wij naar bed gaan gaat de stroom van het TV-meubel af. Maar dat gebeurd pas nadat het stroomverbruik een kwartier onder een bepaalde waarde komt. Dus als de TV nog aan staat (omdat we hem niet hebben uitgezet of omdat hij met een uitgeschakeld scherm nog updates aan het installeren is) dan wordt dat niet verstoord.
- Ook als wij weg gaan dan gaat de stroom van het TV-meubel af. Wederom met dezelfde condities als dat wij naar bed zouden gaan.
- Als wij langere tijd van huis gaan, dan wordt de TV-meubel uberhaupt niet ingeschakeld.

Het bovenstaande is slechts een klein stukje van de automatiseringen die ik gebruik gewoon om de mogelijkheden te tonen. Ik kan nog een heel stuk erbij zetten over hoe Home Assistant weet dat wij opstaan, naar bed gaan of een (langere of kortere) tijd van huis zijn en welke automatiseringen er verder nog draaien... maar dan ben ik nog wel even bezig en ga ik geheel offtopic. Dus mocht iemand daar vragen over hebben, stuur maar een DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Will_M schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:48:

Met dank aan de EU is het sluipverbruik van o.a. TV's enorm omlaag gegaan:
https://www.bytesnap.com/...ndby-power-rules-changes/

Dus 0,5W maximaal, 8766 uur per jaar, geeft ~4kWh/jaar. Dan haal je de €2 nog niet eens....
En dan moet jouw ESP32 niks verbruiken....
Pagina: 1