Upgraden videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 10:22
Ik zoek een?
Nieuwe(re) videokaart, waarschijnlijk een 2e hands kaart i.v.m. de extreme prijzen. Ik ben van plan hem te gaan gebruiken voor gaming (dota 2, factorio op de PC en wat meer single player games als cyberpunk, baldurs gate, etc. via steam link op de TV). Qua schermresolutie heb ik een 144Hz 1440p scherm, ook de TV is geen 4K, dus als het een beetje oke op 1440p draait is het voldoende.

Wat is je budget?
Ik heb geen duidelijke schatting, maar ik zat naar ordegrootte 300-350 te kijken voor een 2e hands RTX3070 bijvoorbeeld. Meer geld er tegenaan smijten kan, mocht het het waard zijn (tot de 4 a 500 eu, dat is wel een beetje de max). Helaas kan ik zelf moeilijk inschatten wat goede value is op dit moment.

Het is mij ook onduidelijk hoe goed deze videokaart zich tegenwoordig nog houdt. Ik begrijp dat ik zeker geen max settings ga halen. Ook vraag ik me af of er andere dingen in mijn setup gaan bottlenecken (mijn oude DDR4 RAM bijv). Een nieuwe GPU vind ik veel te duur, daar game ik te weinig voor. Wat zouden jullie in mijn situatie kopen?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, ik denk dat het niet veel uit maakt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder heb ik de specs van mijn huidige PC staan. De CPU+mobo is al eens geupgrade (ook 2e hands :P), maar ik vraag me af of mijn PSU nog voldoende is of dat ik deze ook zal moeten upgraden (ivm wattages en evt stekkers).

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte B450 I Aorus Pro WiFi€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S - Window€ 138,93€ 138,93
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 38,50€ 38,50
1VoedingenCooler Master GM G550M€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 177,43

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-08 07:15

eazyq

we blijven strijden

Op dit moment lastig denk ik. Een rtx3070 ti gebruikt ligt rond de 300 euro en ik ga er van uit dat de prijzen zullen veranderen als de nieuwe kaarten in maart uitkomen. Ben zelf ook in de markt voor een gebruikte kaart maar ik wacht tot de nieuwe kaarten komen en dan is het vooral bij nvidia wat de voorraad zal zijn.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50
Een 3070 presteert op zich prima voor de 2e hands prijs waar je hem voor kunt vinden tegenwoordig.

Echter zou ik persoonlijk voor minimaal 12gb vram gaan omdat steeds meer games meer dan 8gb nodig hebben. Zelfs een 2080ti 11gb zou mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
eazyq schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:03:
Op dit moment lastig denk ik. Een rtx3070 ti gebruikt ligt rond de 300 euro en ik ga er van uit dat de prijzen zullen veranderen als de nieuwe kaarten in maart uitkomen. Ben zelf ook in de markt voor een gebruikte kaart maar ik wacht tot de nieuwe kaarten komen en dan is het vooral bij nvidia wat de voorraad zal zijn.
Ja blijft speculeren natuurlijk, als deze maand de 5070 uit komt en er veel te weinig beschikbare kaarten zijn zal het natuurlijk weinig met de andere prijzen doen verwacht ik.
meljor schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:44:
Een 3070 presteert op zich prima voor de 2e hands prijs waar je hem voor kunt vinden tegenwoordig.

Echter zou ik persoonlijk voor minimaal 12gb vram gaan omdat steeds meer games meer dan 8gb nodig hebben. Zelfs een 2080ti 11gb zou mijn voorkeur hebben.
Oke, goed om te weten! Enig idee hoe het zit qua voeding? Is mijn huidige 550W voldoende? Als ik de wattages overal van optel en het is <550, zit het dan goed of moet ik rekening houden met piekvermogens die hoger kunnen zijn?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:20
Alleen al om de leeftijd en het interne design moet je de voeding al vervangen. uitvoering: Corsair RM650e (2025) is daarvoor uitstekend geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekserr
Uszka schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:08:
Alleen al om de leeftijd en het interne design moet je de voeding al vervangen. uitvoering: Corsair RM650e (2025) is daarvoor uitstekend geschikt.
Dank voor je antwoord, zeker mee eens dat deze geupgrade mag worden. Hij heeft al behoorlijk wat jaren gedraaid inmiddels.
Pagina: 1