Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnversluis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:15
Vorig voorjaar via marktplaats een Netgear FS728TP PoE switch gekocht door mijn prima ervaringen met een GS724T switch. Heeft een half jaar prima gedraaid. Ik gebruik heb in een standaard thuisnetwerk achter de standaard router van Odido.

Gisteren haalde ik per ongeluk de stroom eraf. Ik merkte als eerste dat de AppleTV geen internet meer had en ineens een IP adres in de 169.* range kreeg. De switch zelf krijgt geen IP meer.

Een factory reset zou het IP moeten terugzetten naar 192.168.0.239, maar dat gebeurt niet. Als ik mijn Macbook een IP in die range geef is de switch niet te vinden. Ik heb de instructies gevolgd van https://kb.netgear.com/30...anaged-Smart-Cloud-switch, dit is ook hoe ik na aankoop de switch kon bereiken.

Weet iemand een manier om de switch te bereiken of moet ik er vanuit gaan dat 'ie fried is?

Beste antwoord (via martijnversluis op 04-02-2025 20:33)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20

nelizmastr

Goed wies kapot

martijnversluis schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:59:
@Kabouterplop01 Thanks voor je reply!

De router kan ik idd bereiken als mijn macbook van de DHCP server een 192.168.1.* adres krijgt.

Lijkt helaas ook geen kabel issue te zijn. Standaard gaat router->switch via de patchbay, maar ook al met een directe kabel geprobeerd...
Dat is niet wat kabouterplop zegt. Hij bedoelt dat je een handmatig adres invoert wanneer DHCP dus NIET werkt als je aan de FS728 zit ;)

Op die manier weet je in ieder geval of je switch überhaupt nog iets doorgeeft. Door je AppleTV ook een statisch IP te geven en je Macbook een in dezelfde range en de AppleTV proberen te pingen is een goede test voor lokaal verkeer over de switch, als je je gateway/router kunt pingen heb je zowel de switch als de uplink gevalideerd.

BTW, je bent je ervan bewust dat de FS728TP een best oude 100Mbit switch is (2008)? Het ding kan gewoon op zijn natuurlijk.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 22:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Maar als je je macbook een ip adres geeft in de range die je router uitgeeft, kun je dan de router/default gateway bereiken?

En als je de kabel van de switch naar de router ff goed aandrukt...op de router en de switch

[ Voor 27% gewijzigd door Kabouterplop01 op 02-02-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnversluis

De router kan ik idd bereiken als mijn macbook van de DHCP server een 192.168.1.* adres krijgt.

Lijkt helaas ook geen kabel issue te zijn. Standaard gaat router->switch via de patchbay, maar ook al met een directe kabel geprobeerd...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20

nelizmastr

Goed wies kapot

martijnversluis schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:59:

Dat is niet wat kabouterplop zegt. Hij bedoelt dat je een handmatig adres invoert wanneer DHCP dus NIET werkt als je aan de FS728 zit ;)

Op die manier weet je in ieder geval of je switch überhaupt nog iets doorgeeft. Door je AppleTV ook een statisch IP te geven en je Macbook een in dezelfde range en de AppleTV proberen te pingen is een goede test voor lokaal verkeer over de switch, als je je gateway/router kunt pingen heb je zowel de switch als de uplink gevalideerd.

BTW, je bent je ervan bewust dat de FS728TP een best oude 100Mbit switch is (2008)? Het ding kan gewoon op zijn natuurlijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 22:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

correct, ik denk dat die switch aan het einde van zijn binary is, maar als je dus ip verkeer in het lokale subnet kunt genereren, kun je ook internetten, zeker als je de gateway kunt bereiken. (En dus ook Tv kijken,maar moet je wel totdat je een nieuwe switch hebt alles even manual doen.
Want de switch ook al heeft ie geen IP adres lijkt dan wel gewoon IP door te geven (en daar is een switch eigenlijk voor gemaakt)
Als dat lukt en je probeert daarna met een directe kabel op de router en je krijgt een ip dan weet je zeker dat je switch niet meer te managen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnversluis
Als bij een wonder heb ik 'm weer aan de praat gekregen!

Nog maar weer een factory reset gedaan en toen kwam 'ie in het netwerk als 192.168.1.254. Blijkbaar had ik 'm ooit al een statische DHCP entry gegeven in de router. Aanvankelijk kreeg alles achter de switch nog geen IP-adres, maar na een aantal reboots ineens wel.

Nu maar hopen dat 'ie het nog even volhoudt. En daarna vervangen met eindelijk een fatsoenlijk exemplaar 🙉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof iets stervende is. Meestal is dat bij oudere netwerkapparatuur de voeding - diens condensatoren krijgen 100 keer per seconde een klap te verwerken en raken op gegegeven moment is de rek eruit.

Als je nog geen gelegenheid hebt gehad een nieuwe switch te halen en het doet weer moeilijk, kijk of je een voedingsadapter hebt die zelfde connector heeft, zelfde spanning levert en minimaal zelfde vermogen aan kan. Grote kans dat het dan weer als vanouds werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:58
martijnversluis schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:33:
Als bij een wonder heb ik 'm weer aan de praat gekregen!

Nog maar weer een factory reset gedaan en toen kwam 'ie in het netwerk als 192.168.1.254. Blijkbaar had ik 'm ooit al een statische DHCP entry gegeven in de router. Aanvankelijk kreeg alles achter de switch nog geen IP-adres, maar na een aantal reboots ineens wel.

Nu maar hopen dat 'ie het nog even volhoudt. En daarna vervangen met eindelijk een fatsoenlijk exemplaar 🙉
tip : vermijd .1 en .254 ip adressen, vaak is zo'n ip adres al in gebruik bij de "hoofd" modem/router.
Pagina: 1