[mod] m2 blindklinkmoer o.i.d. plaatsen in behuizing, tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 04:50
Ik wil een groothoek lens precies met een paar 2M boutjes bevestigen aan 1 mm stalen behuizing (te plaatsen voor de opening van mijn laser projector). Mijn laser heeft hiervoor geen speciale bevestiging die de duurdere modellen wel hebben, dus moet zelf even iets verzinnen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAyCwtZbOPLeKzYsaN4HFqEID0o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UVdzlF0OwF5CPcEEb8SNvgMf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlBh3L709AfG3CdetiXjKx_rUN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruNrDFMJu4VDSeKlxtgej43w.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niet aan de achterkant komen, dus een moer aan de achterzijde is geen optie. Draad tappen in 1 mm staal is waarschijnlijk te dun voor een betrouwbare schroefdraad.

Ik wilde een M2 blindklinkmoer gebruiken (m2 is doorvoer van de mount die ik wil plaatsen), maar ik kan geen geschikte blindklinktang voor M2 vinden.

Heeft iemand ervaring met een alternatieve oplossing?

Mijn eisen:
De verbinding moet stevig genoeg zijn voor een M2 bout.
Ik kan niet aan de achterkant.
De stalen plaat is slechts 1 mm dik.

Mogelijke opties die ik overweeg:
Kleine lasmoer, maar ik heb geen lasapparaat. En ook niet heel precies denk ik.

Heeft iemand een slimme oplossing of ervaring met een vergelijkbaar probleem?
Alle suggesties zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:11

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het een stalen oppervlakte is kan je kijken of je het kunt solderen. Een beetje schoonkrassen en met een dikke bout kom je soms ver.

Andere truuk is met een smalle stalen punt het plekje inslaan. Door de vervorming van het metaal naar binnen toe krijg je meer dikte voor een gat met schroefdraad. Dit zie je veel bij industriële producten waar gaten geponst zijn en op de vervorming van het materiaal in het gat meer schroefdraad gezet kan worden.

Ik weet niet of je de ruimte hebt maar ik zelf schroef er een blokje in met 2 schroeven naast het bewuste gat. In jouw geval kan je mogelijk een vierkante plaat met een vierkant gat inschroeven.

Als laatste de vraag is wil een magneet aan de behuizing blijven hangen? Dan zou je wat neodymium magneten aan je lens kunnen maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:43
gaatjes in plaat van de lens uitboren tot M4?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 19:29
Weet je wel zeker dat je in de behuizing van dat apparaat wilt gaan boren als je niet aan de achterkant kunt komen? Als je er niet bij kunt komen, weet je dan wel zeker dat daar ruimte is en dat je geen componenten raakt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 04:50
bij nadere inspectie denk ik inderdaad de voorzijde te kunnen wegnemen, en dan zou ik uit kunnen met blindklinkmoeren. Blijft de vraag, die binnen lijkt het wel pas te starten bij m3 lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:47
Als je toch achter de plaat kan komen zou je ook moeren achter er op kunnen lijmen met superlijm.

Blindklinkmoeren heb je ook te maken met de verhoogde rand aan de buitenkant. Er zijn wel met verzonken kop maar daarvoor is de plaatdikte weer te klein.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:10

thijsco19

KTM 990 SMT

Een M2 schroefdraad tappen zou ik wel aandurven in een 1mm plaat.
Is inderdaad niet heel veel maar toch al 2,5 gang draad. Moet sterk genoeg zijn om die lens vast te houden.

Mocht het toch niet toereikend zijn kan je altijd nog voor een andere oplossing gaan.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijmen, en om te zorgen dat het precies uitlijnt netjes twee gaatjes boren in de behuizing.
Die twee gaatjes gebruiken om de boel netjes uit te lijnen met een pennetje tijdens het drogen van de lijm. Als de lijm uitgehard is, is hun nut voorbij.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Als je wel de blindklinkmoeren kan vinden maar niet de tang kan je ze ook plaatsen zonder tang.
Je draait er dan een langere bout in met een moertje en ring ertussen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
-------
|     |  Bout(kop)
--| |-- 
  | |
  | |
 =====   Moertje met ringetje eronder.
  | |
  | |
--|-|--  \
  |||     | Blindklinkmoer in plaat
  |||    /

Terwijl je dan de boutkop vasthout draai je de moer vast, hiermee trek je de blindklinkmoer aan.
Dit is niet heel goed voor de schroefdraad van het boutje en moertje (je draait ze harder aan dan je normaal zou doen), maar voor de blindklinkmoer is het identiek aan met de tang vastknijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Een blindklinkmoer op dit formaat plaatsen zonder het juiste gereedschap is echt geen doen.
Ik heb een aantal opties:
Gewoon m2 boren en tappen en Locktite 266 of 242 gebruiken.
Dikkere plaat er op lijmen en die tappen.
Voorboren met 1.75mm boortje en gewone schroeven gebruiken.
Pagina: 1