Aansluiting elektrische vloerverwarming dynamic way

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.prive
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-04 17:17
Goedendag,

Met het verbouwen van de badkamer hebben we gekozen voor elektrische vloerverwarming van het merk Dynamic Way.

Op èèn of andere manier heeft het een aantal uur gewerkt en daarna niet meer.

Twee nachten is s nachts de aardlek schakelaar eruit gegaan, de vloerverwarming stond op dat moment uit/standby, geen programma ingesteld of temperatuur.

Daarna de thermostaat ontkoppeld en de nachten daarna bleef de aardlekschakelaar erin.

We hebben een nieuwe thermostaat gekregen en de vloerverwarming werkt nog steeds niet..

Zou dit de sensor kunnen zijn? Hebben we het juist aangesloten? Missen we iets?

We hebben alles doorgemeten en daar komt 71 ohm uit, tabel fabrikant zegt uit mn hoofd 70,65 dus dat is juist.

Bijgaand twee foto's, ben erg benieuwd of iemand de gouden tip heeft.

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8sg54mW7Vr4qseZ0VQRSz4Q_oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ea1bkU5A5WfCI2FgwrI0Nkrn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWgXcT1zaA90YIfxrvcqkvV_7Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54lRI6bjAlZpgux4s0hPwq2e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 191% gewijzigd door martijn.prive op 02-02-2025 11:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitzJac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:22
3 en 4 zitten fout aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.prive
FitzJac schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:41:
3 en 4 zitten fout aangesloten.
Deze zijn vanmiddag aangepast, helaas werkt het nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:22
Wat heb je doorgemeten dan?
De vloerverwarmingsmat? De NTC weerstand?

Als die weerstand niet goed is van de NTC dan zal die niet aangaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.prive
basjuuhhh schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:30:
Wat heb je doorgemeten dan?
De vloerverwarmingsmat? De NTC weerstand?

Als die weerstand niet goed is van de NTC dan zal die niet aangaan lijkt mij.
Hi,

De mat inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:05
Als je weerstand meet van de mat fase en nul naar aarde, is die dan oneindig? Even de thermostaat los koppelen als je dit meet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Ok dat lijkt dus wel te kloppen met wat je aangeeft. Maar welke waarde meet je op je NTC draden?

En inderdaad even meten wat hier boven wordt gevraagd. Dat kan verklaren waarom de ALS eruit is gegaan.

[ Voor 17% gewijzigd door basjuuhhh op 02-02-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.prive
basjuuhhh schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:35:
[...]

Ok dat lijkt dus wel te kloppen met wat je aangeeft. Maar welke waarde meet je op je NTC draden?

En inderdaad even meten wat hier boven wordt gevraagd. Dat kan verklaren waarom de ALS eruit is gegaan.
Dankje,

Weet jij wat de waarde van de ntc zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

paQ

martijn.prive schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Dankje,

Dat kan zomaar 10 kOhm zijn.
Kun je de thermostaat niet zo gebruiken dat ie de externe voeler negeert?
750W in cement kan niet even snel te warm worden.

Ik heb hem er zelf ook in liggen, maar vraag me eigenlijk af waarom. Volgens mij heb ik die externe uitgezet en meet ik alleen op de meting van de thermostaat zelf.

edit:
Je thermostaat lijkt wel aan te geven dat ie aan het stoken is.
Zie je je verbruik op de meter ook omhoog gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 22:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.prive
paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Dat kan zomaar 10 kOhm zijn.
Kun je de thermostaat niet zo gebruiken dat ie de externe voeler negeert?
750W in cement kan niet even snel te warm worden.

Ik heb hem er zelf ook in liggen, maar vraag me eigenlijk af waarom. Volgens mij heb ik die externe uitgezet en meet ik alleen op de meting van de thermostaat zelf.

edit:
Je thermostaat lijkt wel aan te geven dat ie aan het stoken is.
Zie je je verbruik op de meter ook omhoog gaan?
Je hoort de thermostaat aan slaan wanneer je de temperatuur omhoog zet.

Zowel intern, externe sensor of allebei maakt geen verschil..

Het gekke is ook hij heeft t wel gedaan, al is het maar voor een middag geweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01

paQ

Dan even op je stroommeter kijken of er wat gebeurt. 750W onder tegels kan met dit koude weer echt wel een uurtje duren voordat je wat voelt. Ook afhankelijk van de dikte e.d.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-06 10:57
Heb je een p1 meter? Dan zou je even kunnen kijken wat er gebeurd als je het vloerverwarming aanzet, meten is weten of met een multimeter natuurlijk.

Vloerverwarming kan een tijdje duren voordat het echt opwarmt, vandaar dat de vaak 24/7 aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 21:16
Misschien ff de rechtstreeks zonder thermostaat en NTC aansluiten.

Hier thuis ook geen NTC of thermostaat maar een slimme stekker er tussen met home assistant,

die schakelt hem automatisch uit na 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
martijn.prive schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Dankje,

Ik heb nogmaals je verhaal gelezen, maar daar zal het niet aan liggen.

In de handleiding van je thermostaat staat dat die NTC 1K ohm moet zijn.

Denk dat je al meerdere opties hebt aangeboden gekregen om weer wat verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.prive
basjuuhhh schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:05:
[...]

Ik heb nogmaals je verhaal gelezen, maar daar zal het niet aan liggen.

In de handleiding van je thermostaat staat dat die NTC 1K ohm moet zijn.

Denk dat je al meerdere opties hebt aangeboden gekregen om weer wat verder te zoeken.
Helaas nog steeds niet werkend...
Denk dat de vloer er maar uit moet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57
Eerst maar eens rechtstreeks aansluiten zonder thermostaat, blauw op blauw en bruin op bruin. Vervolgens checken of er verbruik is (zo ja, dan zal de vloer ook opwarmen)

Doet ie het rechtstreeks ook niet dan is vermoedelijk de mat defect.

Overigens zou ik me afvragen of je wel elektrische vloerverwarming wilt. Je krijgt het er 2x warm van, eerst in de badkamer en later als de stroomrekening komt.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:21
hesselbeertje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:16:
Eerst maar eens rechtstreeks aansluiten zonder thermostaat, blauw op blauw en bruin op bruin. Vervolgens checken of er verbruik is (zo ja, dan zal de vloer ook opwarmen)

Doet ie het rechtstreeks ook niet dan is vermoedelijk de mat defect.

Overigens zou ik me afvragen of je wel elektrische vloerverwarming wilt. Je krijgt het er 2x warm van, eerst in de badkamer en later als de stroomrekening komt.
Dat zal toch wel meevallen. 750 watt, alleen aan als er iemand in de ruimte is. Als de vrouw des huizes de föhn erbij pakt gaat het harder door de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:33
Naar mijn mening is elektrische vloerverwarming simpelweg een waardeloos product.

Elektrische verwarming (COP=1) heeft een (wenselijke) functie voor snelle warmte en/of direct op persoon, bijvoorbeeld:
  • Infrarood voor verwarming persoon voor hoger comfort bij lagere temperatuur
  • Blaaskacheltje voor snelle (tijdelijke) opwarming van de lucht
Vloerverwarming verwarmt de massa dus is een trage manier van verwarmen en wil je dus juist niet elektrisch hebben. De enige reden dat dit zoveel toegepast wordt is omdat het makkelijker is voor de installateur (die de stroomrekening niet betaalt).
tcw82 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:28:
Dat zal toch wel meevallen. 750 watt, alleen aan als er iemand in de ruimte is. Als de vrouw des huizes de föhn erbij pakt gaat het harder door de meter.
Een hairfohn gebruikt je vrouw echter maar 5 minuten op een dag. Ga maar eens na hoe lang die fohn aan moet staan voordat de hele ruimte opgewarmd is (laat staan de vloer); dan krijg je een idee van het energieverbruik van de vloerverwarming.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 03-02-2025 21:54 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
martijn.prive schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:12:
Helaas nog steeds niet werkend...
Denk dat de vloer er maar uit moet..
Als de vloer eruit moet leg er dan dus alsjeblieft geen elektrische vloerverwarming in terug. Als vloerverwarming op CV geen optie is overweeg dan een infraroodpaneel aan het plafond en vergeet die hele elektrische vloerverwarming (hoeft de vloer er ook niet uit).

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 03-02-2025 21:42 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38
Dingen die je kunt doen voordat je gaat breken, volgorde mag je zelf bepalen.

- Meet de weerstandswaarde van de temperatuurvoeler.

- Vervang de temperatuurvoeler door een andere temperatuurvoeler (gewoon een goedkoop ding met hetzelfde bereik van internet bestellen) en kijk hoe de thermostaat reageert als je die zelf warm en koud maakt (warme hand, koud glas water etc.. beetje creatief zijn.). PS: Je kunt ook een potmetertje of een weerstand gebruiken

- Meet op de uitgang van de thermostaat of er 230V naar de mat gaat.

- Sluit de mat direct aan op 230V

- Zet je multimeter als stroommeting tussen de voeding en de mat (Kom te weten of die om en nabij het juiste verbruik zit) 750W / 230V = 3,26A Kan wat meer of minder zijn, maar ik zou zeggen dat alles tussen de 3A en 3,5A goed zal zijn.

Als je dit gedaan hebt, dan is er wel te zeggen welk onderdeel defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
tcw82 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Als die alleen aan is als er iemand in de ruimte is dan heeft zo'n mat in de vloer dus geen enkel nut. Voordat de vloer behaaglijk is ben je er al weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:21
Groningerkoek schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Als die alleen aan is als er iemand in de ruimte is dan heeft zo'n mat in de vloer dus geen enkel nut. Voordat de vloer behaaglijk is ben je er al weer uit.
Jouw ervaring met de electrische vloerverwarming zijn niet positief, dat is jammer. Daarmee is het niet voor iedereen een slechte ervaring.

Wat ik dan weer mooi vind om te zien is dat iemand om hulp vraagt voor het niet werken van een electrische installatie en dat daarna een stortvloed aan "wat een stom product is dat" losbarst. Daar is de vraagsteller wel goed mee geholpen denk ik. _O-
Hopelijk kan er een diagnose gesteld worden dan weet TS waar hij heen moet gaan werken.

[ Voor 1% gewijzigd door tcw82 op 03-02-2025 21:57 . Reden: R in een t veranderd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
tcw82 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Jouw ervaring met de electrische vloerverwarming zijn niet positief, dat is jammer. Daarmee is het niet voor iedereen een slechte ervaring.

Wat ik dan weer mooi vind om te zien is dat iemand om hulp vraagt voor het niet werken van een electrische installatie en dat daarna een stortvloed aan "wat een stom product is dat" losbarst. Daar is de vraagsteller wel goed mee geholpen denk ik. _O-
Hopelijk kan er een diagnose gesteld worden dan weet TS waar hij heen moet gaan werken.
Niemand heeft een nuttige ervaring met een elektrische mat in een beton/cementvloer in de badkamer die alleen aanstaat als je in de badkamer bent.

Ding is 750W als je dus 20 minuten in de badkamer bent heb je in 20 minuten 250W aan warmte in de vloer gebracht, en even heel simpel: DAAR MERK JE GEEN RUK VAN

Dit soort systemen zijn bedoeld om continue aan te zijn en als het warm genoeg is slaat die zelf wel een tijdje af dankzij de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
tcw82 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:55:
Allereerst zie ik dit deels als maatschappelijke functie; andere mensen komen via google ook op dergelijke topics terecht en het is alleen maar goed als die ook geinformeerd worden.

Verder begon TS zelf al over het uitbreken van de vloer. Het zou natuurlijk suf zijn om een vloer uit te breken om vervolgens elektrische vloerverwarming terug te plaatsen. In een badkamer is elektrische vloerverwarming het inferieure broertje van infraroodverwarming. Als die vloerverwarming het niet gaat doen dan maar gewoon voor infrarood gaan; bij voorkeur met timer i.p.v. thermostaat (helaas moeilijk kant en klaar te vinden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb elektrische vloerverwarming gehad, eens en nooit weer. 1000W in de badkamer, was altijd heerlijk warm met een schakelklok ertussen zodat er 's morgens en 's avonds een warme badkamer was...

Dat was elke avond en elke ochtend 2KWh erdoor jassen, 4KWh dus. Mijn dagverbruik zonder die verwarming is 5-6KWh... Van 3500KWh per jaar naar 2200KWh.

Ik heb 2 jaar geleden de elektraleiding weggehaald omdat het omgelegd moest worden, toen ben ik geschrokken wat het neemt aan stroom. Tegenwoordig staat er een 1000/2000W ventilatorkachel die je voor het douchen aanzet, 5 minuten later is het warm. Tegen die tijd ben ik ook klaar met douchen en kan ik me afdrogen in een warme badkamer.

Mijn advies: laat die vloer lekker zitten, hang een losse luchtverwarmer of infraroodpaneel op. Geeft vrijwel direct warmte.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 04-02-2025 00:06 ]

Pagina: 1