Product development setup (laptop // laptop+desktop)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottovds
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-10 08:30
Wat ga je met je laptop doen?
1) CAD gebruik met software als Rhinoceros 3D + grasshopper -> met grote assemblies. Vandaag gebruik ik echter meer Onshape, wat serverside draait. + Adobe CC premiere, Photoshop,...
2) Visuals maken in Blender met deze zelfde grote assemblies. In windows land betekend dit op zijn minst een RTX 4060 of dergelijke. Ook mobiel.
3) Als ik een Macbook pro 16 inch M4 koop (waar ik het meest naar leun wegens stabiliteit en vertrouwdheid), dan mis ik 2 features die ik misschien in het windows kamp kan vinden:
  • a) geintegreerde pen tablet functionaliteit door convertible of 2 in 1.
  • b) potentieel van meer windows compatibele software. Zoals D5 render, enkele Cad paketten, en VR brillen
4) gezien in mijn creatieve branche AI toepassingen steeds meer opkomen lijkt mij een 50 Tops NPU belangrijk in het windows kamp.

Wat is je budget?
De 3800eur kan ik maximaal uitgeven, hoewel ik denk dat deze macbook pro al goed kan zijn.
uitvoering: Apple MacBook Pro 2024 16" M4 Pro 14‑core CPU, 20‑core GPU, 48GB ...

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Absoluut, Een gewicht van <1,9 kg is wel belangrijk. Ook zie ik heel wat plastic fantastic designs van merken als HP, acer etc... die ik iets te tricky vindt. Daarnaast wil ik op zijn minst een batterij duur van 5 uur bij medium load gebruik. Optie opladen per usb-c aan minstens 80W lijkt me een must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Asus PX13 aan het bekijken. Moest die laptop nu eens 16" zijn, zou ik meteen mee zijn geloof ik.
uitvoering: ASUS ProArt PX13 HN7306WV-LX006X-BE (Azerty toetsenbord)

Een andere piste die ik bekijk, is ook of ik niet met een Asus PX13 zou aan de slag kunnen en dan daarnaast op korte termijn een RTX 50 series grafische kaart kan plaatsen in eGPU, of in een desktop tower van pakweg totaalkost rond de 2000eur. Dit bied ook nice multitasking mogelijkheden, waar de tower kan blazen op een render, terwijl ik het gros van mijn taken doe op de laptop. Binnen deze piste is het ook mooi om mee te geven dat ik al een mooie Dell 4K monitor en logitech muis in bezit heb.

Misschien zijn er laptops die zonder dedicated gpu al aardig ver komen, en die gelijk presteren als de Asus PX13 als ze een eGPU met pakweg rtx 5080 gekoppeld krijgen. Dit is een piste die ik zeker ook wil bekijken, als de integrated GPU al aardig goed is. Echter hoor ik vaak dat eGPU's veel bandbreedte verlies hebben door de IO, waardoor ik deze piste misschien wat wantrouw. Maar misschien is dit eerder een probleem bij gaming waarbij elke fps belangrijk is, en minder bij een Blender render workload?

Er is ook 1 'feature' aan sommige windows laptop in deze categorie waar ik niet aan kan wennen. En dat is het numeriek keyboard of keyboard die niet standaard is, waardoor trackpad en keyboard niet meer mooi gecentreerd zit. Kan ik nooit aan wennen. Daardoor valt bijvoorbeeld de Samsung book 5 al sowieso af. Het moet hem ook sowieso een AZERTY (frans/belgisch)

[ Voor 22% gewijzigd door ottovds op 02-02-2025 09:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottovds
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-10 08:30
Sleutelvraag hiervoor lijkt me of de recentere ai CPU 2 in 1 / convertibles goed kunnen overweg gaan met een eGPU. Ik las al eerder ergens dat Lunar lake totaal niet zou werken met een eGPU. Waardoor er maar weinig keuze is.