PCB automated soldering of robotarmen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:00
Ik vroeg me af of er (kleine) desktop PCB soldeerstations bestaan die geen 5k+ kosten, of dat ik beter naar robotarmen kan kijken?

Het gaat om boards van ca 15x10 cm, die weer uit 80 kleinere afbreek PCB’s bestaan. Elk board is dubbelzijdig (met de hand omkeren is geen punt natuurlijk) met aan weerszijden 2 SMD componenten.

Het valt me tegen wat het bestucken kost namelijk, dus ik dacht ik ga me eens oriënteren op eventuele oplossingen.

Nu is het zo dat het vrijwel altijd hetzelfde is en ook nog eens geen grote aantallen zijn. Maar het zou een boel gedoe en vooral tijd kunnen schelen. Vanwege het kleine volume moet het prijstechnisch wel “nut hebben” om het te automatiseren.

Nou kost een arduino arm niet meer de wereld, maar iets zegt me dat ik die niet even zo in enkele uurtjes aan de praat heb? :+

Zijn er tweakers met ervaring in een dergelijk kleine setup?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-06 17:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bedoel je daadwerkelijk het solderen zelf?

Het plaatsen van componenten heet "pick 'n place" en d'r zijn mensen die het met een soort aangepaste 3D printer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Naja dat is dis waar ik nu achterkom. Enkele chinezen op alibaba verkopen voor 600 euro een automated soldering station, maar dat is inderdaad sec het solderen.
Ik wil idd ook de smd componenten zelf plaatsen. Dacht dus eventueel ook aan bijv 3 armen. 1 houdt de soldeerbout vast, 1 de tin, 1 het component. Maar wellicht denk ik nu veel te complex.
Betaalbare armen zijn er van 200 tot 1100 euro per stuk. Maar dan moet de software ook wel enigszins te behappen zijn, en uiteraard een stap en herhaal kunnen geven in het programma.

Maar nogmaals, wellicht zijn er gewoon machientjes waar je enkele rolletjes SMD componenten op spant, en het ding de rest doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SMD solderen doe je meestal met reflow.

De hoge kosten zitten (afaik) meestal in het masker waarmee de SMD soldeer wordt aangebracht.
Daarna is het pick & place, wat op zich zelf te bouwen is.
Als laatste gaat het de oven in.

Met de hand heb je vaak een hete lucht bout, maar bij nieuwe pcb's kun je net zo goed het spul de oven ingooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
TheGhostInc schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:52:

De hoge kosten zitten (afaik) meestal in het masker waarmee de SMD soldeer wordt aangebracht.

Met de hand heb je vaak een hete lucht bout, maar bij nieuwe pcb's kun je net zo goed het spul de oven ingooien.
Soort van lijmen en daarna de soldeer “smelten”?

Ik soldeer nu elk smdtje met de hand. Pincet, dunne ronde tip op mijn JBC bout. Moeten in wezen twee robotarmen ook kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 11:56
Leuk idee, zelf ook wel mee bezig geweest.
In 2018 gesprekken gehad in NL en besloten eea zelf te doen.
Eind 2024 weer mee bezig geweest, besloten het te laten doen door PCBway.

Ik ga nooit meer seriematig SMD PCB's solderen, ook niet met een reflow oven.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:59:
Check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
raymondw schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:00:
Leuk idee, zelf ook wel mee bezig geweest.
In 2018 gesprekken gehad in NL en besloten eea zelf te doen.
Eind 2024 weer mee bezig geweest, besloten het te laten doen door PCBway.

Ik ga nooit meer seriematig SMD PCB's solderen, ook niet met een reflow oven.
Waar ben je op afgehaakt als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 07:17
TheGhostInc schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:52:

Stencil kost geen drol, met €25-50 is het wel klaar voor non-framed stencils.
Juist het programmeren van pick and place, maken van correct reflow profiel is hetgeen waar de kosten in zitten.
En er zijn zat kleine assemblage bedrijven in Nederland die graag een kleine, herhalende klus hebben. PB als je wat adressen wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
paQ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:59:
[...]

Ik soldeer nu elk smdtje met de hand. Pincet, dunne ronde tip op mijn JBC bout. Moeten in wezen twee robotarmen ook kunnen.
Robotarmen is wel eens geprobeerd door een bedrijf in België. De nauwkeurigheid was niet om over naar huis te schrijven en behoorlijk traag. De klassieke methode met stencil Pasta drukken, componenten plaatsen en reflowen is de goedkoopste. Er bestaan tegenwoordig wel al inkjet pasta printers waardoor je stencil kosten bespaard. Maar dat is vrij traag weer en heb je dus meer machine kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Maaruh. Bij pnp, daarna reflow oven, en ik doe daarna de andere zijde, komt alles aan de onderzijde dan niet weer los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:35
Is het bestucken bij een partij als JLCPCB ook nog te duur? Ik vond het de laatste keer dat ik keek echt verrassend goedkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:18:
Maaruh. Bij pnp, daarna reflow oven, en ik doe daarna de andere zijde, komt alles aan de onderzijde dan niet weer los?
Dat is de kunst van het correct instellen van het reflow proces. Zware componenten hebben daar idd veel last van. Die worden of als extra ook gelijmd of in afzonderlijk proces gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
paQ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:32:
Ik vroeg me af of er (kleine) desktop PCB soldeerstations bestaan die geen 5k+ kosten, of dat ik beter naar robotarmen kan kijken?

Het gaat om boards van ca 15x10 cm, die weer uit 80 kleinere afbreek PCB’s bestaan. Elk board is dubbelzijdig (met de hand omkeren is geen punt natuurlijk) met aan weerszijden 2 SMD componenten.

Het valt me tegen wat het bestucken kost namelijk, dus ik dacht ik ga me eens oriënteren op eventuele oplossingen.

Nu is het zo dat het vrijwel altijd hetzelfde is en ook nog eens geen grote aantallen zijn. Maar het zou een boel gedoe en vooral tijd kunnen schelen. Vanwege het kleine volume moet het prijstechnisch wel “nut hebben” om het te automatiseren.

Nou kost een arduino arm niet meer de wereld, maar iets zegt me dat ik die niet even zo in enkele uurtjes aan de praat heb? :+

Zijn er tweakers met ervaring in een dergelijk kleine setup?
Op elk pallet dus 320 componenten. Ligt eraan wat voor soort, maar als het weerstanden, LEDs of condensatoren zijn dan zou dat ik goed en wel 2 uur moeten lukken met de hand. Heb je een idee wat het extern moet kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb wel eens een serie van 10 borden bij JLCPCB laten maken. Kostte niet veel extra meen ik.

Stencils zijn inderdaad niet bijzonder duur. Je kan die bij veel PCB toko's voor tientje o.i.d. meebestellen. Afhankelijk of je met grove of fijne SMT onderdelen werkt wel altijd even checken of de stencil dikte dun genoeg is. Kleine chips zoals <0.5mm QFP packages kan je beter met een dunner stencil (100um ipv 130um) bestucken.

De rest is kwestie van pick'n'place en afbakken. Ik heb op werk dat ook wel eens handmatig gedaan voor prototypes. Kwestie van pasta er opsmeren door het stencil, onderdelen met pincet op de pasta vallen (die is kleverig dus het blijft redelijk zitten), en dan afbakken in een reflow oven. We hadden daar apparatuur van EuroCircuits. Maar hobbyisten zie ik ook wel oude scrap PCBs gebruiken als stencil mal (om het stencil op de hoogte te brengen van je werkstuk), en dan een oude toaster oven ombouwen (ga niet in je normale oven PCBs afbakken, fluxdampen, lood, tin is niet zo smakelijk in een ovenschotel :+ )

De meeste kosten als je dit professioneel laat doen is een deel opstartkosten (men moet de data files omzetten naar hun machines), maar ook het op voorraad hebben van onderdelen die compatibel zijn met de machines (een grote shop als JLCPCB hebben veel onderdelen daardoor in eigen voorraadbeheer op reels of trays). Tenslotte zit je ook nog aan machinetijd vast. Bij een professionele bestucker van mijn werk maken ze ook LED armatuur borden.. en daar wordt de plaatsingkosten op tienden van centen per onderdeel vastgesteld. Het kan best zijn dat die weerstand die 0,1ct kost bij Mouser uiteindelijk alsnog 5x zoveel kost.
Dat is het verschil tussen leuke marge draaien of tegen kostprijs.

Als je tweezijdig gaat plaatsen maakt het dit reflow process overigens wel een stukje complexer. Je PCB moet dan namelijk 2 keer door de oven heen, want de pasta is niet direct sterk genoeg om veel onderdelen vast te houden als je het bord omdraait. Maar je hebt dan ook kans dat de solderingen onderop de PCB alsnog smelten als die voor de tweede keer door de reflow gaat, dus mogelijk moeten ze dan onderdelen lijmen o.i.d. Dat maakt het proces twee keer zo lang, ingewikkelder, mogelijk meer kans op afkeur, enz. Veel PCB huizen rekenen dan vrolijk alles dubbel door (2x opstart, 2x machine tijd, enzovoort).

edit:

En OP's originele vraag: een robot arm lijkt mij ook nodeloos ingewikkeld. Pasta en pick'n'place lijkt mij stuk simpeler.
De grootste uitdaging met solderen (als je net begint of moeilijkere onderdelen hanteert) is een goed contactpunt maken met de soldeerbout zodat er genoeg hitteoverdracht is. Die overdracht wordt namelijk belemmert door oxidatie (daarvoor hebben we flux los of in tin zitten), maar ook het contactoppervlak van de bout op jouw PCB en het onderdeel. Als dit niet goed lukt is een veelgemaakte fout om harder te gaan drukken met de soldeerbout, totdat pinnen krom raken of je pads van PCB trekt.

Om dan dus oxidatie van je print, onderdeel & soldeerpunt continu te peilen, vervolgens genoeg druk met de soldeerbout te zetten, en genoeg soldeertin te doseren lijkt mij bijzonder ingewikkkeld.

Soldeerpasta en reflow ovens lossen dat ingewikkelde probleem heel erg goed op..

[ Voor 16% gewijzigd door Hans1990 op 02-02-2025 00:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-06 22:34

SA007

Moderator Tweaking
Heb al heel wat printen bij JLCPCB laten bestukken en hun prijs is dermate laag dat ik voor voor meer dan 1 of 2 prints het echt niet met de hand ga doen.
Prijslijstje: https://jlcpcb.com/help/article/pcb-assembly-faqs

Dus voor $10 extra eenmalig en 0.2ct per pin doen ze het voor je.
Daar komt nog eens bij dat ze een directe link hebben met lcsc, een groot en goedkoop componentenmagazijn, waardoor veel parts ook nog 's goedkoper zijn dan ze lokaal kopen.
Merk dat zolang je vooral bij hun basic componenten blijft (die hebben geen extra setup fee) dat het soms al goedkoper is om hun te laten solderen dan zelf lokaal de componenten kopen.

En dat is dan voordat ik mijn eigen uren ga rekenen, als ik die erbij pak is het helemaal goedkoop, componenten plaatsen en reflowen vind ik niet echt leuk werk ofzo, als ik voor mijzelf minimumloon reken dan is het al helemaal duur om het zelf te doen.

Ik weet dat ze smt en trough hole doen, of ze ook dubbelzijdig smd doen weet ik niet (nog niet nodig gehad).

Ik zie niet hoe zelf een robot bouwen/programmeren/onderhouden uit kan als je dat naast hun prijzen legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:18:
Je gebruikt twee verschillende soorten soldeerpasta.
Voor de eerste ronde gebruik je een met een hogere temperatuur.

Dan draai je het bordje om en doe je een ronde met een pasta die sneller smelt, met een ander profiel/temperatuur ingesteld op de oven.

Hierdoor laten de componenten aan de andere kant niet los.

Het makkelijkste is natuurlijk om alles maar aan een kant te doen en wat via's toe te voegen, dan kun je ook al uit met een 'hotplate'.

[ Voor 11% gewijzigd door Accretion op 02-02-2025 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik raad aan om even op YouTube te zoeken naar D.I.Y pick and place en D.I.Y SMD oven en D.I.Y stencil.

Praktisch gezien heb je een aantal componenten:
- printplaat 'etchen', kan met chemicaliën maar tegenwoordig ook direct PCB met fiber laser.
- stencil maken, ook laseren?
- stencil op het PCB leggen en dan soldeerpasta (voor hogere temperatuur) erop smeren
- bouw een 3D printer om naar pick&place.
- oven ombouwen tot SMD reflow oven
- Ene kant reflowen
- Andere kant herhalen met soldeerpasta die sneller smelt en oven daarop instellen.

Dit lijkt me echter alleen interessant als onderzoekscasus.
Voor kleine projecten is handsolderen prima.
En voor grote projecten is het uitbesteden vaak ook niet meer zo duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raymondw
paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 00:05:
[...]

Waar ben je op afgehaakt als ik vragen mag?
Dat ik per board bijna een uur bezig was.

- alle onderdelen bij elkaar sprokkelen op de website en bestellen.

- alle onderdelen klaar leggen
- oven aan
- board goed op houder plakken
- SMD soldeer erop
- onderdelen erop plaatsen
- als laatste twee ARM cpu's (144 pins :( )
- reflow check
- met de hand alles nalopen op bruggen
- poweron check
- defecten oplossen
- power recheck
- lcd erop solderen

Het kan zeker, maar zelfs voor een kleine GNSS logger is het veel werk.

Nu een bestelling bij PCBway, op de bom na was alles zo geregeld.
BOM had iets meer werk nodig doordat het de eerste keer was.
Had voor bepaalde onderdelen Amphenol cq US parts gekozen.
Gewisseld naar China parts uit de eigen store en 150$ bespaard.

Enige jammere is Chinees Nieuwjaar... Maar ik lig nu in de queue.
Verwacht tegen eind Feb m'n order oOo

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Accretion schreef op zondag 2 februari 2025 @ 06:50:
[...]

Je gebruikt twee verschillende soorten soldeerpasta.
Voor de eerste ronde gebruik je een met een hogere temperatuur.

Dan draai je het bordje om en doe je een ronde met een pasta die sneller smelt, met een ander profiel/temperatuur ingesteld op de oven.

Hierdoor laten de componenten aan de andere kant niet los.

Het makkelijkste is natuurlijk om alles maar aan een kant te doen en wat via's toe te voegen, dan kun je ook al uit met een 'hotplate'.
Ik kom bij driekwart van alle Benelux EMSen in de productie, en dit doet echt niemand! Het is veel te complex om dat in te richten. Daarnaast heb je ook product verantwoordelijkheid, verschillende pastas hebben verschillende eigenschappen, dus is het minder eenvoudig om de kwaliteit te garanderen.
Als er kans is op afvallende componenten dan gebruik je lijm of een ander soldeerproces. Een kant reflow, andere kant vapour phase, selectief of handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt je protos ook laten bestukken. Zoals de service die deltaproto biedt. Vergelijkbaar met circuithub, die weer voor grotere aantallen is.

Zelf doen is niet heel lastig. Met een eurocircuit ec-registration panel en stencil met stencil-fix en een relfow/vapourphase oven lukt dat best. Je moet wel binnen 4uur bestukken voor goede soldering met weinig rework, daar heb je wat hulpstukken bij nodig voor stabiele hand of een bijv een Pixel Pump.
Het is wel veel gedoe. En je design moet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik laat nu al jaren de boards bij eurocircuits maken, maar bestucken was echt wel een bedrag waar ik op afhaakte destijds. Zodoende deed ik het weer zelf. Net na Corona nog een keer bekeken, maar dat was in een periode dat tantaal condensators echt belachelijk duur waren, dus wederom afgehaakt.

Ik zie het principe van pnp en een oventje wel voor me eerlijk gezegd, en dat moet zo te zien voor ca 2500 euro ook wel gefixt zijn lijkt het.
Het idee van de robotarmen leek me wel een leuk projectje. En natuurlijk inzetbaar voor meerdere klusjes.
Ik denk alleen dat ik tegen enorme praktische obstakels aanloop dan. Want hoe voedt je bijv de tin, hoe controleer je dat het gelukt is, hoe pak je een 0603 casing en houdt die op zijn plek...

Ik zal eens kijken bij PCBway en daar de bestanden uploaden met een BOM. Benieuwd hoe een board dan uitpakt. Dan kan ik het eens uitsmeren over een jaar of 3 - 4 en zien hoe zich dat verhoudt tegen pnp + reflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik zie net dat ik in 2014, 190 USD betaalde voor 300 stuks (3 boards van 100, dubbelzijdig)
Dat betaal ik bij eurocircuits voor 5 panelen van 100 stuks onbestuckt.
voor die 500 stuks heb ik ca 40 euro aan componenten. Laten we zeggen samen 200 euro.

edit:
en 720 bestuckt. (500 stuks)
Stencils voor dit board kan ik zo bestellen bij EC voor 27 euro per kant.
Ca 5 jaar dus voor het tipping point.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Ik was bij Elecrow voor PCB + stencil zo rond de 35,- kwijt, 10 double sided PCB's
DHL Sameday shipping, in de praktijk bestelde ik op Vrijdagavond en werd het Vrijdagmiddag dan geleverd.

Bij PCBway was ik nu $273,- kwijt voor 5 units, daar zitten best wat dure onderdelen bij en extra kosten voor QFN.
GNSS en display had ik nog liggen voor deze 5.
De prijs is inc tax, BTW, shipping enz enz enz, PCBway regelt dit, wilde niet voor een verrassing komen te staan.

Als dit een btje uitpakt qua design wil in gaan kijken voor productie bij een NL bedrijf.
Eerst de proto's maar eens afmaken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik vind het wel een grappig idee zo'n desktop PNP :)
https://desktopequip.com/desktop-smt-pro/

Maar als JLC PCB zoals @Hans1990 en @SA007 zeggen het gewoon voor (veel) minder kan dan eurocircuits of PCBway, dan kan dat gewoon niet meer uit.
Ik zal daar morgen eens een aanvraag indienen. Kijken waar ze mee terugkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 20:48
paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:31:
Ik vind het wel een grappig idee zo'n desktop PNP :)
https://desktopequip.com/desktop-smt-pro/

Maar als JLC PCB zoals @Hans1990 en @SA007 zeggen het gewoon voor (veel) minder kan dan eurocircuits of PCBway, dan kan dat gewoon niet meer uit.
Ik zal daar morgen eens een aanvraag indienen. Kijken waar ze mee terugkomen.
JLCPCB is erg goedkoop, maar het scheelt ook heel veel als je je design gewoon aanpast naar betaalbare productie. Enkel componenten aan 1 kant scheelt al veel, maar het loont ook heel erg om standaard onderdelen te gebruiken waarbij JLCPCB geen extra kosten rekent om de reels te plaatsen. Als je dat goed doet, is het echt niet de moeite waard om zelf aan de gang te gaan.

Echter blijft het natuurlijk wel leuk. Het meeste laat ik dus maken, maar we produceren hier ook wel eens zelf PCB's met CNC frezen of machines van Voltera. Dit blijft alleen wel een gedoe en is alleen leuk voor zeer snelle prototypes of, zoals in ons geval, meer onderzoek naar bijvoorbeeld wearables waarbij we diverse materialen gebruiken.

Als je voor een pick n place machine gaat zou ik wel kijken naar open-source varianten die nog actief worden ontwikkelt, zoals bijvoorbeeld de lumenpnp. Kost 2000 euro en is echt geen plug n play machine, maar als je veel hetzelfde werk doet kan het wel lonen. Ik heb de LumenPNP 1 keer in actie gezien bij de universiteit van Leuven. Boven het Fablab in de uni zit een kleine elektronica startup die samenwerkt met de universiteit en diverse pick n place machines heeft. Als je contact opneemt met het Fablab daar willen ze je vast ook wel een rondleiding geven en wat tips n tricks, maar nogmaals: er komt behoorlijk wat bij kijken en ik zie het nu ook voornamelijk als hobby/onderzoek. Economisch komt het totaal niet uit als je je eigen arbeid waardeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
zynex schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Als je voor een pick n place machine gaat zou ik wel kijken naar open-source varianten die nog actief worden ontwikkelt, zoals bijvoorbeeld de lumenpnp. Kost 2000 euro en is echt geen plug n play machine, maar als je veel hetzelfde werk doet kan het wel lonen. Ik heb de LumenPNP 1 keer in actie gezien bij de universiteit van Leuven. Boven het Fablab in de uni zit een kleine elektronica startup die samenwerkt met de universiteit en diverse pick n place machines heeft. Als je contact opneemt met het Fablab daar willen ze je vast ook wel een rondleiding geven en wat tips n tricks, maar nogmaals: er komt behoorlijk wat bij kijken en ik zie het nu ook voornamelijk als hobby/onderzoek. Economisch komt het totaal niet uit als je je eigen arbeid waardeert.
Ik zag het vooral ook weer als een nieuw projectje :+
Die Lumenpnp V4 was ik ook al tegen gekomen. De Chinees lijkt net wat rapper te werken en lijkt me zelfs wat degelijker.
Either way, zo'n ding zou voor mij een one-trick-pony blijven, die 1 keer per jaar 2 uurtjes aan staat.
Een setje robotarmen zou ik dan wellicht nog voor andere dingen kunnen inzetten, maar zoals al geschreven zal dat nogal wat praktische issues opleveren verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kan ook eens bij Aisler kijken. Die zijn redelijk transparant in hun prijzen. Je kan redelijk eenvoudig in de website een project uploaden en een schatting krijgen van de kosten.

Van onderaan deze post: https://community.aisler.net/t/our-simple-pricing/102

Opstart 90+15 eur
Daarna 0.38 per geplaatst onderdeel.

Ik heb geen idee wat EC rekent. Maar ze zullen vast niet goedkoop zijn.

JLC is wel duidelijk goedkoper: https://jlcpcb.com/help/article/pcb-assembly-price

Opstart 50$, 1.5$ per onderdeel type, en lage plaatsingkosten.

Nadeel alleen wel dat ze erg ver weg zitten en geen NL/DE spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:19:
Ik laat nu al jaren de boards bij eurocircuits maken, maar bestucken was echt wel een bedrag waar ik op afhaakte destijds. Zodoende deed ik het weer zelf. Net na Corona nog een keer bekeken, maar dat was in een periode dat tantaal condensators echt belachelijk duur waren, dus wederom afgehaakt.
Euro circuits is behoorlijk duur en voor kleine orders niet echt heel geweldig. Dan doen jlc, pcbway ed het stukken beter qua kwaliteit en prijs.
Ik zie het principe van pnp en een oventje wel voor me eerlijk gezegd, en dat moet zo te zien voor ca 2500 euro ook wel gefixt zijn lijkt het.
Liever geen oven voor dergelijke kleine series. Vapour phase geeft veel beter soldeerwerk, sneller en betrouwbaarder. Wel stuk duurder en de vloeistof is best prijzig. Verbruik is minimaal als je er voorzichtig mee om gaat.
Ik heb mijn eerste machientje nog staan, mag evt wel weg voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
JLCPCB mailt net dat ze geen slotted panelizing doen; alleen v-cuts. Dat is voor mij wel een dingetje, want de PCB's zijn 5x6mm ongeveer. Ik heb ze zelfs nog een foto gestuurd van wat zij aan mij hebben geleverd in 2017. Bestuckt en al voor 0.74 USD per stuk :S (slotted)

Als ik naar deze SMT PNP kijk https://desktopequip.com/desktop-smt-ultra/ dan komt die toch een stuk degelijker op me over dan die van Opulo.
Afbeeldingslocatie: https://desktopequip.com/wp-content/uploads/2024/09/Desktop-SMT-Ultra-02-1024x771.png
1599 USD zoals hierboven afgebeeld.incl een metalen tri feeder 8mm. (Ben ik al mee geholpen)

Ik krijg wel de indruk dat ze allemaal herrie maken door luide vacuum pompjes... :S
(weggemoffeld onder de muziek)

De vraag is of het me dat waard is voor het aantal paneeltjes per jaar die ik moet maken. Waar ik ook verder offertes van heb; het zit altijd zo op ca 1 euro extra per PCB. (x500)

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 04-02-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 23:43
Vergeet dat robot arm gedeelte in je hoofd. Dat is gewoon niet haalbaar+betaalbaar Even een menselijke handeling vervangen door een robot is nog niet ze simpel.
Je maakt met je lichaam veel meer bewegingen dan je denkt, om over hetgeen wat je ogen en hersenen allemaal regelen nog maar niet te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:10
paQ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:47:
JLCPCB mailt net dat ze geen slotted panelizing doen; alleen v-cuts. Dat is voor mij wel een dingetje, want de PCB's zijn 5x6mm ongeveer. Ik heb ze zelfs nog een foto gestuurd van wat zij aan mij hebben geleverd in 2017. Bestuckt en al voor 0.74 USD per stuk :S (slotted)

Als ik naar deze SMT PNP kijk https://desktopequip.com/desktop-smt-ultra/ dan komt die toch een stuk degelijker op me over dan die van Opulo.
[Afbeelding]
1599 USD zoals hierboven afgebeeld.incl een metalen tri feeder 8mm. (Ben ik al mee geholpen)

Ik krijg wel de indruk dat ze allemaal herrie maken door luide vacuum pompjes... :S
(weggemoffeld onder de muziek)
[YouTube: The Best OpenPNP Pick and Place Machine - Desktop SMT Pro Intro]

De vraag is of het me dat waard is voor het aantal paneeltjes per jaar die ik moet maken. Waar ik ook verder offertes van heb; het zit altijd zo op ca 1 euro extra per PCB. (x500)
Voor 1600 dollar + importkosten heb ik héél veel PCBtjes bestuckt via JLCPCB of Elecrow.
Om nog maar te vergeten hoeveel tijd het allemaal extra kost om het zelf te doen.

Panelizing met mousebites en routing doen ze zeker wel. Of routing+V-groove. Laatst nog besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 06-02-2025 00:24 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

LED-Maniak schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 00:23:
[...]

Voor 1600 dollar + importkosten heb ik héél veel PCBtjes bestuckt via JLCPCB of Elecrow.
Om nog maar te vergeten hoeveel tijd het allemaal extra kost om het zelf te doen.

Panelizing met mousebites en routing doen ze zeker wel. Of routing+V-groove. Laatst nog besteld.
En vergeet ook niet de servicekosten. Onderdelen zullen gewoon slijten of bv bij een jamming taper kapot gaan.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
LED-Maniak schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 00:23:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik heb er jaarlijks rond de 500 stuks nodig. Als die grofweg elk 1 euro duurder per stuk uitvallen voor alleen het bestucken, dan verdient zo'n apparaat zich wel weer terug, en ik heb wat flexibiliteit als ik het eens ander wil.
Maar uiteraard, het is ook werk extra, en 'gedoe' wellicht. Geen ervaring met dergelijke machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 23:35
paQ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Ik snap wat je zegt, maar ik heb er jaarlijks rond de 500 stuks nodig. Als die grofweg elk 1 euro duurder per stuk uitvallen voor alleen het bestucken, dan verdient zo'n apparaat zich wel weer terug, en ik heb wat flexibiliteit als ik het eens ander wil.
Maar uiteraard, het is ook werk extra, en 'gedoe' wellicht. Geen ervaring met dergelijke machines.
Om die PNP-machine te kunnen verantwoorden, zul je de prijs per stuk moeten ophogen met minimaal 5/6 euro of anders in hogere oplages gaan werken. Je vergeet dat de machine ook nog geïmporteerd moet worden, dus ook nog een aardige duit aan de belasting mag afdragen hiervoor. Die 1600,- gaat al snel naar de 2500,- toe.

Daarbij, met alleen een PNP-machine ben je er nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:17
paQ schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:32:
paQ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:47:
Lees ik het nu goed dat je maar 4 componenten gebruikt en daarvoor een 2-zijdig PCB wilt hebben omdat het PCB maar 5x6mm mag zijn?
De reden zal zijn dat het in een bestaand ontwerp/productielijn moet passen maar de vraag waarom moet het zo klein brand op mijn tong ;)

€500 per jaar verschil klinkt voor een bedrijf als heel weinig als je bedenkt dat het instellen en onderhouden van een eigen machine ook tijd en geld kost..
En dit is alleen nog maar een machine om de onderdelen te plaatsen, de pcb's moeten nog handmatig op en van de machine, er moet soldeerpasta op en ze moeten de oven in en uit en dat allemaal 2x omdat je borden dubbelzijdig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
5x6mm is voor mijn toepassing al “enorm”. Hoe kleiner hoe beter.
Het is maar een afweging he :)
De machine is in huis voor 1730 euro ex BTW.
Een oventje zag ik bij elektrobode voor 250.
Stencil is mee te bestellen voor 25 per kant, of zelf te laseren. (CO2 laser staat hier ook). Of in een paar minuten 3D geprint. (DLP of LCD)
Het zijn idd maar drie componenten. Dus als ik drie reels opspan waar alles op zit, heb ik daar nooit meer omkijken naar. Een feeder van 3x8mm is bijgeleverd. Zelfde geldt voor instellen.
Puur kwa kosten in 4 jaar eruit. Mits geen gezeik in die 4 jaar natuurlijk. Verder ook wel weer een leuk projectje ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 07-02-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:10
Ik denk dat je er zelf uit bent wat je wil: lekker pielen.

Of dit het meest verstandig is, denk ik niet. Die 250 euro infrarood ovens zijn niet heel geweldig qua spreiding van de warmte.

Ooit deed ik het allemaal zelf, maar ben overgestapt op het laten bestucken elders. In het juiste volume is het mijn tijd niet waard om het zelf te doen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Kijk nog eens heel goed na of je het écht niet enkelzijdig kan. Zowel bij uitbesteden als zelf doen is dat zoveel gemakkelijker (=goedkoper).

Voor een eerlijke vergelijking: kijk eens hoeveel bestukte pcb´s je kan bestellen voor de kost van een bestukkingsmachine en een deftig reflow/vaporphase apparaat. Je aantal wordt groter dus de prijs zakt.

En met de tijd die je bespaart door het uit te besteden, kan je een leuk hobbyprojectje doen. Misschien iets met robotarmen, dan krijg je wat feeling over wat wel en niet haalbaar is met die dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 12-02-2025 13:47 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als je het écht zelf wil doen, dan is zoiets als dit wellicht nog wel een idee:

Voor reflow kan je ook nog hier naar kijken:

[ Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 12-02-2025 16:11 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ocf81 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:10:
Als je het écht zelf wil doen, dan is zoiets als dit wellicht nog wel een idee:

[YouTube: DIY Soldering Robot (Anet A8 Mod) - Sideproject :)]

Voor reflow kan je ook nog hier naar kijken:

[YouTube: Solder Paste Dispenser]
mooi spul :)

JLC blijft volhouden dat ze mijn slotted panels niet kunnen leveren. :?
Ik heb van KLSPCBA intussen een offerte voor 450 USD voor 600 stuks panelized PCBA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bgozux3jZZm8QCcKEc7h0j4S9Bo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/98D0hAeHUWuJLiB899T2X3Ee.png?f=fotoalbum_large
nog even op shipment costs wachten, maar voor <1 USD per stuk ga ik zelf niet meer prutsen :)

@naftebakje Ik krijg niet echt niet enkelzijdig helaas. Eurocircuits had sowieso een probleem met mijn thruhole afmeting, dus die hebben ze verkleind zodat hij binnen de ISO specs viel. En o.a. daarmee krijg ik steeds meer (visuele) problemen. De Chinezen maken er allemaal niet zo'n probleem van :+

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 14-02-2025 11:35 ]

Pagina: 1