Ik heb afgelopen jaar mijn 3 jaar oude zonnepanelen van 375wp vervangen voor 440wp bifacial panelen (475wp met achterkant meegerekend)
De oude panelen zaten op een growatt min-4200 omvormer als 1 string a 12 stuks. Het zijn URE panelen (Taiwanees).
De nieuwe panelen zijn dus Trina vertex s+ 440wp bifacial. Nu in 2 strings van 6 panelen vanwege de spanning. Ligging is 6x oost en 6x west.
De oude panelen heb ik op mijn overige daken verdeeld met enphase iq7+ omvormers.
3x zuid, 3x noord, 4x west en 2x oost.
#edit: alle panelen liggen op plat dak onder hoek van 13 graden.
Via PVcalc (Thomas berge) heb ik berekend dat de growatt/trina 440wp opstelling voor januari 81kwh zou moeten opleveren en de enphase/ure 375wp 71kwh.
Een verschil van 14% meer opbrengst.
Wat ik echter zie is dat de opbrengst voor november/december/januari voor beide system vrijwel gelijk is. Zo leverde de growatt in januari 56,4kwh en enphase 55kwh.
Kortom ze presteren hetzelfde…. Hoe kan dit?
Nu de vraag: wat kan ik doen om het verschil op de 14% te krijgen?
Heeft het zin om de growat te vervangen voor een enphase systeem?
Zijn de enphase toevallig in de wintermaanden efficiënter?
Graag jullie advies?
De oude panelen zaten op een growatt min-4200 omvormer als 1 string a 12 stuks. Het zijn URE panelen (Taiwanees).
De nieuwe panelen zijn dus Trina vertex s+ 440wp bifacial. Nu in 2 strings van 6 panelen vanwege de spanning. Ligging is 6x oost en 6x west.
De oude panelen heb ik op mijn overige daken verdeeld met enphase iq7+ omvormers.
3x zuid, 3x noord, 4x west en 2x oost.
#edit: alle panelen liggen op plat dak onder hoek van 13 graden.
Via PVcalc (Thomas berge) heb ik berekend dat de growatt/trina 440wp opstelling voor januari 81kwh zou moeten opleveren en de enphase/ure 375wp 71kwh.
Een verschil van 14% meer opbrengst.
Wat ik echter zie is dat de opbrengst voor november/december/januari voor beide system vrijwel gelijk is. Zo leverde de growatt in januari 56,4kwh en enphase 55kwh.
Kortom ze presteren hetzelfde…. Hoe kan dit?
Nu de vraag: wat kan ik doen om het verschil op de 14% te krijgen?
Heeft het zin om de growat te vervangen voor een enphase systeem?
Zijn de enphase toevallig in de wintermaanden efficiënter?
Graag jullie advies?