Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-05 14:44
Ik heb afgelopen jaar mijn 3 jaar oude zonnepanelen van 375wp vervangen voor 440wp bifacial panelen (475wp met achterkant meegerekend)

De oude panelen zaten op een growatt min-4200 omvormer als 1 string a 12 stuks. Het zijn URE panelen (Taiwanees).
De nieuwe panelen zijn dus Trina vertex s+ 440wp bifacial. Nu in 2 strings van 6 panelen vanwege de spanning. Ligging is 6x oost en 6x west.

De oude panelen heb ik op mijn overige daken verdeeld met enphase iq7+ omvormers.
3x zuid, 3x noord, 4x west en 2x oost.

#edit: alle panelen liggen op plat dak onder hoek van 13 graden.

Via PVcalc (Thomas berge) heb ik berekend dat de growatt/trina 440wp opstelling voor januari 81kwh zou moeten opleveren en de enphase/ure 375wp 71kwh.
Een verschil van 14% meer opbrengst.

Wat ik echter zie is dat de opbrengst voor november/december/januari voor beide system vrijwel gelijk is. Zo leverde de growatt in januari 56,4kwh en enphase 55kwh.

Kortom ze presteren hetzelfde…. Hoe kan dit?

Nu de vraag: wat kan ik doen om het verschil op de 14% te krijgen?

Heeft het zin om de growat te vervangen voor een enphase systeem?
Zijn de enphase toevallig in de wintermaanden efficiënter?

Graag jullie advies?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe is de ligging en de hellingshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
Alle panelen liggen op een plat dak, hoek 13 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:21
Hoe tel je dan de bifacial?
Want om dat wat te laten doen heb je wel reflectie nodig ofzoiets

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:10
Je gaat het ombouwen naar micros nooit terugverdienen met die 14%. Dat heb je hopelijk wel door toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
BarryH schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:08:
Hoe tel je dan de bifacial?
Want om dat wat te laten doen heb je wel reflectie nodig ofzoiets
Het bifacial vermogen(475wp) komt van de datasheet. Ik heb een wit bitumen dak en alles wat de reflectie via de achterkant oplevert is meegenomen. Vandaar ook dat ik die niet meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
jeroen3 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:38:
Je gaat het ombouwen naar micros nooit terugverdienen met die 14%. Dat heb je hopelijk wel door toch?
Dat rekensommetje had ik ook al gemaakt.
Maar het feit blijft dat ze nu beide evenveel opwekken terwijl de 440wp panelen al meer zouden moeten opleveren.

Vandaar de vraag of er nog iets te tweaken is?
Misschien is het is het wel zo dat met overstappen naar micro’s de opstartspanning lager is en zodoende ik meer vermogen eruit kan halen, lees 20% meer dan nu?

Het kan ook zijn dat specifiek voor de wintermaanden dit een issue is en dat straks als de zon hoger staat het verschil wel zichtbaar is.

Daarvoor heb ik te weinig kennis…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Op dit moment heb je redelijk wat zon nodig om een normale omvormer te starten, zeker op oost en west.
Ik de winter hebben Micros dat kleine voordeel, alternatief is juist alle 440wp op west en alle 375wp op oost plaatsen. Dan hoef je geen Micros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
99ruud99 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:53:
Op dit moment heb je redelijk wat zon nodig om een normale omvormer te starten, zeker op oost en west.
Ik de winter hebben Micros dat kleine voordeel, alternatief is juist alle 440wp op west en alle 375wp op oost plaatsen. Dan hoef je geen Micros.
Dat vermoeden heb ik ook een is interessant.

Aanpassen van het ligplan is niet mogelijk. De panelen liggen allen op andere dakvlakken.
Tevens zijn De afmetingen van de panelen zijn anders.

Ter info:
Dak garage
375wp in 3xzuid en 3xnoord.

Dak keuken
375wp 2xoost 2xwest

Dak aanbouw
375wp 3x west

Dak woonhuis
440wp 6x oost 6xwest.

Vanwege de afmetingen is het op het woonhuis, waar de growatt zit, niet mogelijk om meer dan 12 panelen te plaatsen, ongeacht de oriëntatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:52
@TTG
Heb je nog ruimte voor extra panelen?
Want je koopt nu voor circa 60 euro een extra paneel. Daarmee kan je veel makkelijker eventuele inefficiënties compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
TTG schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:00:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook een is interessant.

Aanpassen van het ligplan is niet mogelijk. De panelen liggen allen op andere dakvlakken.
Tevens zijn De afmetingen van de panelen zijn anders.

Ter info:
Dak garage
375wp in 3xzuid en 3xnoord.

Dak keuken
375wp 2xoost 2xwest

Dak aanbouw
375wp 3x west

Dak woonhuis
440wp 6x oost 6xwest.

Vanwege de afmetingen is het op het woonhuis, waar de growatt zit, niet mogelijk om meer dan 12 panelen te plaatsen, ongeacht de oriëntatie.
Alles geheel schaduw vrij? Of zitten er gewoon verschillen in belichting…

Ik heb al 10% verschil tussen rij 1 en 2 zuid liggend (rij op rij schaduw) en het verschil tussen de eerste en derde oost-west set op mijn garage is 60% door de schaduw van het huis op de garage.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
Ronald schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Alles geheel schaduw vrij? Of zitten er gewoon verschillen in belichting…

Ik heb al 10% verschil tussen rij 1 en 2 zuid liggend (rij op rij schaduw) en het verschil tussen de eerste en derde oost-west set op mijn garage is 60% door de schaduw van het huis op de garage.
Ja zo goed als. De panelen op oost liggen allen schaduwvrij. Op west kan zijn aan einde van de dag dat er op 1 paneel schaduw valt (enkel in winterseizoen)
Ik heb 1 centrale afzuiging (itho dakpijpventilator) die voor schaduw kan zorgen op 1 paneel zowel oost als west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
chrisborst schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:01:
@TTG
Heb je nog ruimte voor extra panelen?
Want je koopt nu voor circa 60 euro een extra paneel. Daarmee kan je veel makkelijker eventuele inefficiënties compenseren.
Nope. Helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
TTG schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Ja zo goed als. De panelen op oost liggen allen schaduwvrij. Op west kan zijn aan einde van de dag dat er op 1 paneel schaduw valt (enkel in winterseizoen)
Ik heb 1 centrale afzuiging (itho dakpijpventilator) die voor schaduw kan zorgen op 1 paneel zowel oost als west.
Die twee samen zouden zeker in deze tijd van het jaar 14% kunnen veroorzaken.

Te illustratie ik heb een paneel pal naast een gemetselde schoorsteen dat gemiddeld -30% doet. Dat weet ik dan omdat toen ik het systeem legde solaredge de juiste oplossing was technisch gezien. Maar het heeft ook >€1000 extra gekost.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:17
99ruud99 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:53:
Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de spanning....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTG
jadjong schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de spanning....
Dat is correct. Heb circa 270v op de string staan. Dat klopt met 6 panelen volgens de datasheet.

De afgelopen dagen leverende de oude panelen meer dan de nieuwe. Bv gisteren 5,6kwh tov 5,0kwh.
Pagina: 1