lan netwerk gaat niet sneller dan 100Mbit nieuwe windows 11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-06 01:55
Hallo,

Ik weet eigenlijk niet in welk topic ik dit moet plaatsen dus als ik fout zit mijn excuus.

Ik heb sinds vandaag een nieuwe pc in elkaar gebouwd, nieuw windows 11 erop etc. Alles draait als een tierelier alleen het downloaden schiet gewoon niet op. Dit lijkt te maken met mijn netwerkadapter. Echter als ik daar naar kijk lijkt alles correct te zijn. Ik heb een 1gigabit glasvezel ( ik hoop dat ik het goed benoem met bit en bites etc ) echter gaat hij maar niet boven de 100Mbit, in speedtest niet, in steam niet. Iets houdt het tegen. Maar ik weet niet wat..

Als ik in Windows kijk naar netwerk en internet:
Staat daar:
Geaggregeerde verbindingssnelheid 1000/1000 Mbps.

Bij apparaatbeheer staat ook dat dit apparaat werkt correct. Ik heb de drivers al eens opnieuw geïnstalleerd maar ook dat hielp niet.

Het betreft een Realtek Gaming 2.5 GbE Family Controller. Deze zit gewoon op mijn moederbord en dat is een
Asrock B850 steel legend wifi moederbord.

Als ik mijn andere pc aan de kabel aansluit haal ik wel de juiste snelheden, dus het ligt niet aan de kabel en ook niet aan het modem. Alles is overigens rechtstreeks aangesloten.
Ik ben echt ten einde raad..
Ik heb mijn BIOS al geüpdatet, wifi heb ik niet ingesteld op de pc, dit gebruik ik nooit.
Iemand enig idee waar ik naar zou kunnen kijken wat ik nog zou kunnen proberen?

Ik hoop dat er iemand is die dit herkent, met google kom ik er ook niet echt uit.. En het downloaden van al mijn games schiet zo echt niet op. Terwijl ik juist wil weten hoe mijn nieuwe pc draait qua gaming :(

Edit: Zou het probleem wellicht ergens in bios kunnen liggen? Moet ik daar nog iets instellen qua snelheid?

[ Voor 3% gewijzigd door fifanoob op 01-02-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Laatste Realtek drivers al geinstalleerd? https://www.realtek.com/Download/List?cate_id=584

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
jup, meerdere keren al geprobeerd maar het helpt niks.. ik word er echt gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En haal je die 100Mbps ook naar andere apparaten?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
Microkid schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:08:
En haal je die 100Mbps ook naar andere apparaten?
Hoe bedoel je dat? Mijn andere pc die haalt wel zijn volle snelheid, ook mijn ps5 haalt de volle snelheid, alleen deze nieuwe pc niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Als je een speedtest doet vanaf je nieuwe pc naar bijv. je PS5, haal je dan ook 100Mbps? Of andere apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
Microkid schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:11:
Als je een speedtest doet vanaf je nieuwe pc naar bijv. je PS5, haal je dan ook 100Mbps? Of andere apparaten?
Ik zeg je eerlijk ik zou niet weten hoe ik een speedtest kan doen naar mijn ps5 vanaf mijn pc.
En ik ben ook niet in de mogelijkheid om 2 pc's tegelijk aan te zetten. Het moet bij mijn weten ergens in een driver liggen van realtek ofzo maar wat ik ook doe het veranderd niet.. Zou bijna mijn windows weer opnieuw installeren maar of dat gaat helpen.. Bah.. Niet leuk dit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Lijkt er op dat dit vaker voorkomt. Je zou nog even naar Green Ethernet kunnen kijken.
https://answers.microsoft...-8a63-9fcfa11a56bb?page=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
Microkid schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:21:
Lijkt er op dat dit vaker voorkomt. Je zou nog even naar Green Ethernet kunnen kijken.
https://answers.microsoft...-8a63-9fcfa11a56bb?page=3
Heb ik ook al uitgezet en speed & duplex nog aangepast maar helpt ook niet. Zou bijna zeggen dat het moederbord niet goed is maar om die nu terug te gaan sturen voor dit.. Gadverdamme..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:41
Kijk voor aller zekerheid of er geen stof in de ethernet poort zit: blaas er even goed in.

Sluit ook de PC eens met een korte kabel dichtbij de hoofdrouter aan. Dat is om te zien of er niet een kleine quirk in de kabel zit. Iedere netwerkadapter zal anders reageren op een kabel waar iets niet helemaal lekker mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Op Google regent het klachten over deze Nic, vrees dat het wel lastig gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
EricJH schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:26:
Kijk voor aller zekerheid of er geen stof in de ethernet poort zit: blaas er even goed in.

Sluit ook de PC eens met een korte kabel dichtbij de hoofdrouter aan. Dat is om te zien of er niet een kleine quirk in de kabel zit. Iedere netwerkadapter zal anders reageren op een kabel waar iets niet helemaal lekker mee is.
Ik heb al 3 verschillende kabels getest, alle 3 geven op mijn ps5 een goede snelheid aan maar op mijn pc niet.. Het ligt 100% aan de pc zelf. Of het is iets in windows of het is iets met de netwerkadapter. Maar wel bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
Microkid schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:26:
Op Google regent het klachten over deze Nic, vrees dat het wel lastig gaat worden...
Ja ik vrees het ook.. Echt geen flauw idee wat ik nu moet doen. Alles loshalen en Moederbord retour sturen? pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:43
fifanoob schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:29:
[...]

Ja ik vrees het ook.. Echt geen flauw idee wat ik nu moet doen. Alles loshalen en Moederbord retour sturen? pff
Lan adapter/usb dongle kopen? Mss beetje irritant, maar kan mij voorstellen dat alles terugsturen ook vervelend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
TweakerVincent schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:43:
[...]

Lan adapter/usb dongle kopen? Mss beetje irritant, maar kan mij voorstellen dat alles terugsturen ook vervelend is
zo'n losse netwerk adapter om die gewoon in mijn pc te steken?
Heb je een paar voorbeelden daarvan? Vraag mij oprecht af hoe ik die op mijn moederbord aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
fifanoob schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:48:
[...]

zo'n losse netwerk adapter om die gewoon in mijn pc te steken?
Heb je een paar voorbeelden daarvan? Vraag mij oprecht af hoe ik die op mijn moederbord aansluit?
Zoiets?

https://www.megekko.nl/pr...Sj8Z3jtjpABBEl3M3D9uMn6HB

Of via usb (met mijn macbook pro heb ik gewoon een usb-c naar lan)

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 01-02-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
TweakerVincent schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Zoiets?

https://www.megekko.nl/pr...Sj8Z3jtjpABBEl3M3D9uMn6HB

Of via usb (met mijn macbook pro heb ik gewoon een usb-c naar lan)
Check, ff kijken of zoiets ook op mijn moederbord aangesloten kan worden.
Heb niet het idee dat ik zo'n aansluiting op mijn moederbord heb?

Ik heb de Asrock b850 steel legend wifi.

[ Voor 11% gewijzigd door fifanoob op 01-02-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
fifanoob schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:55:
[...]

Is een pci-express aansluiting. Check wel even aantal lanes. Anders gewoon een usb dongle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fifanoob
TweakerVincent schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:16:
[...]

Is een pci-express aansluiting. Check wel even aantal lanes. Anders gewoon een usb dongle
Ik ga wel voor de Usb Dongle dan. Ga nog wel even contact opnemen met Megekko. Kijken wat zij er over zeggen. Heb namelijk echt geen zin om het moederbord er weer uit te moeten halen etc en alles opnieuw te doen..

Tnx voor jullie hulp en tips!

[ Voor 3% gewijzigd door fifanoob op 01-02-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
fifanoob schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:21:
[...]

Ik ga wel voor de Usb Dongle dan. Ga nog wel even contact opnemen met Megekko. Kijken wat zij er over zeggen. Heb namelijk echt geen zin om het moederbord er weer uit te moeten halen etc en alles opnieuw te doen..

Tnx voor jullie hulp en tips!
Snap ik, zou ik ook doen ipv terugsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
TweakerVincent schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:29:
[...]

Snap ik, zou ik ook doen ipv terugsturen
Geen idee of het met elkaar te maken heeft. Maar ik ben nu wat dingen aan het kopiëren vanaf mijn losse hd via een usb kabel. En ook dat gaat heel langzaam.. Zou het wellicht met mijn opslag te maken kunnen hebben dat die het tegenhoudt? 20 gig duurt gewoon bijna een uur.. Dat klopt toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
fifanoob schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:48:
Als ik mijn andere pc aan de kabel aansluit haal ik wel de juiste snelheden, dus het ligt niet aan de kabel en ook niet aan het modem. Alles is overigens rechtstreeks aangesloten.
Toch voor de zekerheid met een andere kabel even proberen als je die hebt liggen?

IPV6 uitzetten?
LinusTechTips: Internet Capped at 100mb after Motherboard upgrade
Ive had it be an issue for 5 different people that ive personally helped fix weird speed issues, simply disabling it resolved their internet speed. Should it? Absolutely not, Did it still work? Yup.

Its going down the checklist for me and seeing what causes it, IPV6 Tends to be one of the last ones ive done, but recently it has been THE issue for 5/6 of the people this past month, the other one was because they were using the wrong port on their router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
The_Doman schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:50:
[...]

Toch voor de zekerheid met een andere kabel even proberen als je die hebt liggen?

IPV6 uitzetten?
LinusTechTips: Internet Capped at 100mb after Motherboard upgrade

[...]
Ik heb het al met 3 verschillende kabels getest..

IPV6 uitzetten kan ik nog testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
fifanoob schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:48:
Geen idee of het met elkaar te maken heeft. Maar ik ben nu wat dingen aan het kopiëren vanaf mijn losse hd via een usb kabel. En ook dat gaat heel langzaam.. Zou het wellicht met mijn opslag te maken kunnen hebben dat die het tegenhoudt? 20 gig duurt gewoon bijna een uur.. Dat klopt toch niet?
Bij gebruik van een USB2 poort en/of slechte kabel/adapter kan dat natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

fifanoob schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:55:
[...]

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

Deze kan ook, ik heb deze aan mijn Intel NUC hangen. Werkt in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:18
Kijk eens goed naar de UTP connector op je moederboard of er geen pennetje verbogen is.

Terugvallen naar 100Mbps gebeurt als een van de aderparen geen contact maakt, dan schakelt de boel automatisch over van 1Gbps naar 100Mbps omdat hij aderparen tekort komt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passie101
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-03 08:52
Ik heb hetzelfde probleem! Ook 2.5gb lan. Heb echt alles al geprobeerd. Word er gek van.
Pagina: 1