RJ45 to RJ45 paneel of aan elkaar klikbare koppelstukken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 17:31
In onze nieuwbouwwoning komen de UTP kabels van diverse kamers uit in de meterkast. Daar zijn ze afgemonteerd met RJ45 connectoren. Ze gaan nu rechtstreeks in een Experiabox. Ik ben van plan om regelmatig van provider te wisselen en wil deze kabels en connectoren graag behoeden voor al te veel geklik en gedraai. Wat is nu een goede manier om dat te doen? Zelf dacht ik aan de oplossingen uit te titel, maar ik heb nog niet gezien dat zoiets ergens te koop is. Ik kan er ook een switch tussen zetten, maar daar heb ik eigenlijk geen behoefte aan en nu heb ik 1 Gbps parallel in plaats van 1 Gbps totaal tussen (modem)router en switch.

Beste antwoord (via se77en op 02-02-2025 09:19)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zou er zelf ook geen koppelstuk tussen gaan zetten want niet altijd zijn die van goede kwaliteit en heb je kans op signaalverlies. En ja zo als anderen ook al schrijven kunnen die stekkertjes wel wat hebben zeker als dat maar om b.v. het jaar zou zijn. Dus mijn advies zou ook zijn van laat lekker zo zitten.

Wel sluit ik mij ook aan bij het advies om een externe router te gebruiken zeker al wanneer je modem in de meterkast staat wat niet de ideaalste plek is vooral voor wifi. Zo lang dat ik Ziggo heb heb ik ook altijd al een externe router gebruikt en laat ik altijd het modem/router in bridgemode zetten. Daar moet je dan wel op letten dat je dan zo'n modem/router combi in bridgmode zet of dan door de provider in bridgemode laat zetten. Router achter router kan nog wel eens voor problemen zorgen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Waarom niet een normaal patchpanel gebruiken en de stekkers afknippen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Mocht je dingen met Home Automation of Domotica gaan doen zou ik overwegen een eigen router neer te zetten (al dan niet in combo met de modem/router van je provider). Daarmee voorkom je dat je bij het overstappen allerlei IP-instellingen moet aanpassen.

Persoonlijk zou ik het allemaal zo laten als het is. Die stekkers gaan echt niet stuk als je ze 1 keer per jaar omprikt naar een andere modem/router.

Dit zijn de koppelstukken die je zoekt:
https://www.amazon.nl/Gre...verlenging/dp/B09WMW2YBF/

Hieronder verschijnt binnen een paar uur een heel epistel waarom dit echt niet kan en je toch echt een LSA-patchpanel of op zijn zijn minst toolless-keystones moet gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-09 17:31
Uit de reacties begrijp ik dat ik altijd nog, zodra eventueel de eerste connector kapot zou gaan, alles kan afknippen en een patchpaneel kan plaatsen. Kijk dat scheelt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nieuwe erop kan altijd nog ja.

Wil je het ook netjes maken zou je een patchpaneeltje kunnen doen. Er zijn ook keystones met RJ45 aan beide kanten.

En eigen router kan ik ook alleen maar aanbevelen, zeker als je wilt gaan lopen wisselen. Dan blijft de hele configuratie van je netwerk gewoon in stand.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zou er zelf ook geen koppelstuk tussen gaan zetten want niet altijd zijn die van goede kwaliteit en heb je kans op signaalverlies. En ja zo als anderen ook al schrijven kunnen die stekkertjes wel wat hebben zeker als dat maar om b.v. het jaar zou zijn. Dus mijn advies zou ook zijn van laat lekker zo zitten.

Wel sluit ik mij ook aan bij het advies om een externe router te gebruiken zeker al wanneer je modem in de meterkast staat wat niet de ideaalste plek is vooral voor wifi. Zo lang dat ik Ziggo heb heb ik ook altijd al een externe router gebruikt en laat ik altijd het modem/router in bridgemode zetten. Daar moet je dan wel op letten dat je dan zo'n modem/router combi in bridgmode zet of dan door de provider in bridgemode laat zetten. Router achter router kan nog wel eens voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Gewoon laten zitten, pas als er iets defect gaat vervangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Xander schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:50:
Waarom niet een normaal patchpanel gebruiken en de stekkers afknippen?
Waarom dat op je hals halen???

Stekkers eraan laten zitten (if it ain’t broke etc) en desnoods als je parchpaneel wilt gewoon female/female keystones… (die @Septillion linked)

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 01-02-2025 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
FreakNL schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:30:
[...]

Waarom dat op je hals halen???

Stekkers eraan laten zitten (if it ain’t broke etc) en desnoods als je parchpaneel wilt gewoon female/female keystones…
Omdat als je de boel netjes wilt maken op een patchpanel de kans maar klein is dat de kabels nu al de ideale lengte hebben?

Hoezo "op je hals halen"? Zoveel werk is een patchpanel aansluiten nou ook weer niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:34:
Omdat als je de boel netjes wilt maken op een patchpanel de kans maar klein is dat de kabels nu al de ideale lengte hebben?

Hoezo "op je hals halen"? Zoveel werk is een patchpanel aansluiten nou ook weer niet.
Op zich wel mee eens.

Maar ik heb zelf gewoon beide. Dus een stapeltje RJ45 - RJ45 Keystone's voor als ik een kabel wil afmonteren of er al een goede stekker aanzat. En de rest met normale Keystone's.

Overigens bind ik over lengte gewoon af of laat het ergens waar het geen kwaad kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je niet dagelijks RJ45 stekkers eruit haalt en weer terug steekt zou ik me er helemaal geen zorgen over maken. Het is wel handig de kabels niet los te laten hangen in de meterkast. Kabelklemmen zijn bruikbaar om de kabels te geleiden en te voorkomen dat er per ongeluk aan getrokken wordt.

Cat5e/6 kabels kun je zelf trekken en monteren met RJ45 mocht er na 15-20 jaar iets mee zijn.

Een directe verbinding is beter dan een patch panel. Minder connecties is beter voor verbindingen. Patch panels gebruik je vooral in zakelijke installaties met een grote hoeveelheid kabels in een 19" kast. Daar zou ik niet in investeren voor thuis, want de kosten zijn hoog en het levert mogelijk een lagere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Volgens mij een niet bestaand probleem. In mijn thuisnetwerk nooit een defecte RJ45 gehad. En ik heb al lang een netwerk, ooit met coax begonnen.... Dus 1 keer per jaar even stekkertje los/vast zal geen merkbare degradatie opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
@se77en
Sowieso handig om je netwerk aan te passen als je makkelijk wil switchen tussen verschillende providers.
Heb zelf ook mijn netwerk zo gemaakt dat het enkel een kwestie is van modem wisselen, en klaar.
Dat kan je wel op verschillende manier doen.
Goedkoopste optie, plaats een switch waar alle netwerkkabel samenkomen. Deze is erg handig omdat het al 2.5Gbit heeft: https://eu.store.ui.com/e.../products/usw-flex-2-5g-5
Vervolgens nog een wifi access point zodat je niet van wifi netwerk hoeft te wisselen op alle losse apparaten.
Routing laat je dan doen door je modem van de provider en hoeft dus niet aangepast te worden naar bridge modus.

Duurdere optie, ipv. switch neem je ook nog een losse router.
Duurste optie, koop een eigen modem (fritsbox!) erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een probleem maken van iets wat helemaal geen probleem is.

Een rj45 heeft volgens de eerste pagina van Google een specificatie van 750 mating cycles. En als die stuk gaat knijp je er in 2 minuten een nieuwe op.

Daarnaast die gigabit parallel of alleen totaal bij gebruik van een switch is ook irrelevant. Dat zou relevant worden als je gigabit internet hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 02-02-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 12:27

BHQ

Je zou RJ45 keystone couplers kunnen gebruiken en die monteren in een doosje (zijn er ook groter of kleiner). En vanaf daar met patchkabels naar je switch.

En nee, dat geeft geen onaanvaardbaar signaalverlies.
Pagina: 1