Edit unlocks

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ruim een halfjaar geleden is het zeer verfijnde en sublieme idee doorgevoerd om voor alle gebruikers op GoT een edit lock te forceren ongeacht karma, accountleeftijd, of andere factoren (m.u.v. startposten) zie: .plan: Forumposts wijzigen krijgt tijdslimiet.

Vanaf dag één was het hierom mogelijk om middels de volgende manieren een edit unlock aan te vragen:
- een topicreport indienen op de betreffende post;
- contact opnemen met een moderator via 'Schop een Modje’;
- een e-mail sturen naar privacy@tweakers.net.
Nu heb ik tot mijn ergernis dit wel eens moeten doen en soms weerhoudt dit (het moeten aanvragen van een edit unlock) mij ervan om nog een kleine correctie op mijn posts te maken omdat ik bij een quote (of +1 notificatie) (een deel van) mijn post opnieuw lees en iets wil verbeteren. Dit lijkt mij een uiterst valide reden om een post te mogen aanpassen. Nu valt het in de praktijk denk ik wel mee, omdat de <48u vrij wijzigen het meeste wel afvangt. Desondanks denk ik dat ik ergens tussen de 10 en 20 TRs zit voor een edit unlock.

Vandaag herinnerde ik mij dat ik recent twee TRs heb ingeschoten voor een edit unlock ééntje was vrij snel afgehandeld en ik kreeg hier zelfs een DM van (onnodig gezien de notificatie die sinds september is toegevoegd, desalniettemin bedankt ZieMaar! ;)). Van de andere heb ik geen notificatie gezien.

Nu zijn de modjes ook mensen :P dus alles kan mis gaan en er kan iets tussendoor schieten, wellicht heb ik zelf de notificatie wel gemist (dat kan ook nog). Maar ik weet zo niet meer welke post ik het wijzigen waard vond, ik heb dat niet bijgehouden gezien ik er vrij snel achteraan wel een notificatie van had verwacht en twee dit is toch geen doen voor een zeer specifieke probleem: mensen die hun hele post historie trashen.

Graag wil ik vragen om nogmaals na te denken over het nut en noodzaak van deze regels. Kunnen we de <48u regel niet enkel voor accounts onder x-karma, onder y-accountleeftijd toepassen of onder z-forumreacties? Of is het niet mogelijk om >48u mits x/y/z het wijzigen geautomatiseerd toe te staan indien je dit niet vaker doet dan 1x per uur?

Voor mij voelde het destijds al als een ontzettend kortzichtige keuze om de leesbaarheid van de 'ik heb ooit een Tweakers ad op een bushokje of in de krant gezien en heb nu een interessante casus die ik na een week weer trash en post verder nooit op Tweakers'-accounts te kunnen mitigeren, maar het raakt mij en andere frequente gebruikers van GoT op een manier die niet gebruiksvriendelijk is én ongetwijfeld impact heeft op de workload van de mods.

Resumé is men nog steeds van mening dat deze 'feature' toegevoegde waarde heeft die opweegt tegen de negatieve impact? En zo ja, kan men nogmaals nadenken over alternatieven of uitzonderingen die de frequente GoT-gebruikers minder beperken in hun doen en laten op het forum?
En wellicht zijn er maar 200 TRs (e.d.) ingeschoten voor de edit unlock verzoeken en kost dit topic mij al meer tijd dan het de mods gekost heeft om die TRs weg te werken sinds juni.

Edit (hah): conform LA-beleid nog een mention naar @Moonsugar en @jelle. gezien hun functie en de publicaties hierom destijds, maar er zijn vast anderen die hier wellicht wat over willen of kunnen zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 01-02-2025 18:37 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik vind de onmogelijkheid tot weizigen ook nog steeds, om het in goed Nederlands te zeggen. stom en overonnodig.
Onvriendelijk verder ook nog eens naar de mensen die input geven op een forum.

Twee weken oid kan ik eventueel mee leven, maar twee dagen blijft onnodig arbitrair, zeker bij langzaam lopende waar voortschrijdend inzicht dus ook trager binnenkomt.
Fouten herstellen in berichten wordt zo onnodig moeilijk gemaakt, en Google maar lekker indexeren :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

Ik was er zelf niet eens van bewust dat je een edit unlock kon aanvragen. Nog geen noodzaak voor gehad, maar wel enige ergernis dat ik bestaande posts niet lang(er) kan aanpassen.

Vooral als mijn reactie de laatste in een topic is en ik hier na 48 nog iets wil aanpassen. Het uitsluiten van de laatste post is iets wat ik destijds ook heb aangehaald. :)

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 03-02-2025 19:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik vind 48uur te lang.
24 uur lijkt mij beter ( ter voorkomen van leeg halen topic start)

Wat mij betreft mag er ook gewoon een regel zijn die duidelijk maakt dat na het legen van je topic, de moderator de inhoud weer terug plaatst

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jack zomer schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:08:
Ik vind 48uur te lang.
24 uur lijkt mij beter ( ter voorkomen van leeg halen topic start)

Wat mij betreft mag er ook gewoon een regel zijn die duidelijk maakt dat na het legen van je topic, de moderator de inhoud weer terug plaatst
Waarom?
Ik snap deze trend echt niet, het kapen van input van users door Tweakers.
Is iemand gefrrustreerd en verwijdert dingen, verwijder dan dat topic als men zo angstig is voor kapotte topics.

Sterker nog, geef gebruikers het recht dat te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Amen op de post van @True.
Ik erger me er nog steeds aan want heb vaak genoeg dat ik eigenlijk wat had willen aanpassen.
Een “beloning” in de vorm van gedurende langere tijd je post nog te kunnen editen bij hoge karma of een andere metric zou erg welkom zijn!

En kan me voorstellen dat er weinig edit unlock aanvragen zijn want ik wist net als @D4NG3R niet eens dat dat kon.
Maar gezien het feit dat het zo’n bewerkelijke procedure is zie ik het ook niet veel toegepast worden zelfs als je er wel van weet, maar misschien is dat ook een beetje de bedoeling.
Edit: realiseer me nu dat je niet alle 3 die dingen hoeft te doen, maar een van die opties kan gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 03-02-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:19:
[...]

Waarom?
Ik snap deze trend echt niet, het kapen van input van users door Tweakers.
Is iemand gefrrustreerd en verwijdert dingen, verwijder dan dat topic als men zo angstig is voor kapotte topics.

Sterker nog, geef gebruikers het recht dat te doen.
Dat lijkt me een nog slechter idee want daarmee gaat er nog meer verloren.
De meeste topics van enige waarde zijn meestal toch wat langer en er is vaak uit de antwoorden en quotes daarin wel af te leiden wat de vraag was, en de antwoorden staan er al. ;)

Bovendien zou ik niet blij zijn als iemand anders mijn input ongevraagd kan weggooien. Lees wel vaker mijn eigen antwoorden terug als ik wil weten hoe ik iets opgelost of gedaan heb, is stiekem een beetje mijn knowledge base. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vliegvlug schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:27:
[...]

Dat lijkt me een nog slechter idee want daarmee gaat er nog meer verloren.
De meeste topics van enige waarde zijn meestal toch wat langer en er is vaak uit de antwoorden en quotes daarin wel af te leiden wat de vraag was, en de antwoorden staan er al. ;)

Bovendien zou ik niet blij zijn als iemand anders mijn input ongevraagd kan weggooien. Lees wel vaker mijn eigen antwoorden terug als ik wil weten hoe ik iets opgelost of gedaan heb, is stiekem een beetje mijn knowledge base. :D
Wellicht ook zo, hoe dan ook is de huisige situatie wat mij betreft zeer ongewenst en alleen nuttig voor de uitgever, niet de gebruikers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:19:
Daarmee doe je alle effort die alle andere gebruikers in een topic hebben gestoken teniet. Dat is, IMHO, een van de onbeschoftste dingen die je op een forum kunt doen (na het leeghalen van je posts).

Begrijp me niet verkeerd: er zijn legitieme redenen om je post (ook na lange(re)) tijd aan te willen passen en daar kan gewoon over gepraat worden. Maar het is en blijft altijd een beetje balans zoeken in dit soort zaken.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RobIII schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Daarmee doe je alle effort die alle andere gebruikers in een topic hebben gestoken teniet. Dat is, IMHO, een van de onbeschoftste dingen die je op een forum kunt doen (na het leeghalen van je posts).

Begrijp me niet verkeerd: er zijn legitieme redenen om je post (ook na lange(re)) tijd aan te willen passen en daar kan gewoon over gepraat worden. Maar het is en blijft altijd een beetje balans zoeken in dit soort zaken.
Die balans is wat mij betreft dus helemaal zoek :P

Twee dagen, als iemand na twee dagen oid een topic leeghaalt, of verwijdert, wat is de commercie en of de gemeenschap dan helemaal verlorem?

Het beleid is mijns inziens ondoordacht - of gewoon stom :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:38:
Twee dagen, als iemand na twee dagen oid een topic leeghaalt, of verwijdert, wat is de commercie en of de gemeenschap dan helemaal verlorem?
Het ene topic heeft géén, één of twee reacties na 2 dagen, een ander topic heeft 150 reacties in 2 dagen waarin hele epistels geschreven worden. Ik denk dat je je een beetje verkijkt ;)
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:38:
Het beleid is mijns inziens ondoordacht - of gewoon stom :P
Het is makkelijk roepen zo, maar we zijn hierbij echt niet over één nacht ijs gegaan en het is jammer als 't dan simpelweg wordt weggezet als "ondoordacht of stom". Er wordt weer meteen in de "DPG is stom" (vrij vertaald uit "alleen nuttig voor de uitgever") en "Commercie!!!1" geschoten en beide factoren zijn geen factor in dit besluit geweest (althans zover ik me herinner).

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 03-02-2025 20:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RobIII schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Het ene topic heeft géén, één of twee reacties na 2 dagen, een ander topic heeft 150 reacties in 2 dagen waarin hele epistels geschreven worden. Ik denk dat je je een beetje verkijkt ;)

[...]

Het is makkelijk roepen zo, maar we zijn hierbij echt niet over één nacht ijs gegaan en het is jammer als 't dan simpelweg wordt weggezet als "ondoordacht of stom".
Dan zijn we het niet eens. Prima toch?

Maar de overwegingen die ik gelezen heb raken wat mij betreft kant nog wal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Dan zijn we het niet eens. Prima toch?

Als simpele gebruiker wil ik wel wat tegengeluid gegeven op jou uitgesproken mening hierin. Ik snap het beleid en de aanpassing wel degelijk. Het kwam inderdaad geregeld voor dat (vooral) nieuwe gebruikers interessante topics maakten en dan alles leeg trokken als ze een idee krijgen van een oplosrichting om weer terug in de anonimiteit te stappen. Daarnaast trof je zeer zeer incidenteel iemand die het niet meer eens wat met Tweakers, het niet eens was met de AVG verwijdermethodiek en dan posts ging trashen.

Beiden zijn als gebruiker van GoT niet prettig om tegen te komen. Maar ik vind dat de toepassing van deze 'workaround' zeker voor de grootgebruikers van GoT die zeer frequent nuttige bijdrages leveren niet opweegt tegen de nadelen van de omslachtige methode om een edit unlock te krijgen naast de al vervelende gewaarwording dat één van je posts niet meer te verbeteren is. Want laten we eerlijk zijn, voor het gros van de gebruikers is die edit knop na die 48u er juist om een post en de content van GoT te verbeteren.
En dat vind ik erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

True schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Als simpele gebruiker wil ik wel wat tegengeluid gegeven op jou uitgesproken mening hierin. Ik snap het beleid en de aanpassing wel degelijk. Het kwam inderdaad geregeld voor dat (vooral) nieuwe gebruikers interessante topics maakten en dan alles leeg trokken als ze een idee krijgen van een oplosrichting om weer terug in de anonimiteit te stappen. Daarnaast trof je zeer zeer incidenteel iemand die het niet meer eens wat met Tweakers, het niet eens was met de AVG verwijdermethodiek en dan posts ging trashen.

Beiden zijn als gebruiker van GoT niet prettig om tegen te komen. Maar ik vind dat de toepassing van deze 'workaround' zeker voor de grootgebruikers van GoT die zeer frequent nuttige bijdrages leveren niet opweegt tegen de nadelen van de omslachtige methode om een edit unlock te krijgen naast de al vervelende gewaarwording dat één van je posts niet meer te verbeteren is. Want laten we eerlijk zijn, voor het gros van de gebruikers is die edit knop na die 48u er juist om een post en de content van GoT te verbeteren.
Kik, dit is een post waar ik wat mee kan. Ik zie het namelijk weinig tot nooit gebeuren, dus waarschijnlijk is het gerelateerd aan specifieke sub-fora?

Voor de rest elees ik allen 'komt vaker voor' en 'ongewenst' zonder enige verdere duiding.

Dus wellicht is het sub-forum gebonden gedrag en zou het dan ook alleen daar toegepast moeten worden. In de meer technische topics waar ik kom zie ik het namelij kniet en is het alleen rete-irritant.

@RobIII is het sub forum gebonden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

True schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:47:
[...]

Ik heb geen cijfers en reageer puur op persoonlijke nog maar ik vermoed zomaar dat het willen aanpassen van reacties (behalve bij een groot topic waar je bv de topicstarter van bent) vrij weinig tot erg weinig voorkomt. Ik heb het leeghalen van reacties uit rancune wel meermalen meegemaakt.
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Dat mag natuurlijk. We hoeven het niet eens te zijn. Uiteindelijk is een beslissing als dit natuurlijk altijd aan Tweakers. Daarbij helpt het meer wanneer je je mening wat meer opbouwend brengt in plaats van "met gestrekt been er in".

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bor schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:58:
[...]

<>
Dat mag natuurlijk. We hoeven het niet eens te zijn. Uiteindelijk is een beslissing als dit natuurlijk altijd aan Tweakers. Daarbij helpt het meer wanneer je je mening wat meer opbouwend brengt in plaats van "met gestrekt been er in".
De reacties van de crew zijn ook niet onderbouwd, dit speelt al even en eigenlijk heb ik nog nergens een goed verhaal gelezen vanuit Tweakers., behalve dus 'ongewenst'. Dus .... ik hoef inderdaad niet op dit forum te hangen dat is ook weer zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Het zal in bepaalde fora meer voorkomen dan in andere, allicht. Waar ik, persoonlijk, veel meer moeite mee heb is mensen die opeens - om welke reden dan ook - het op hun heupen krijgen en hun complete historie gaan leeghalen uit "wraak" of wat-dan-ook. Iemand die sporadisch eens een postje aanpast (hell, ik ben een notoir post-edittor myself :P ) heb ik geen moeite mee, helemaal niet als het een verbetering is van t.o.v. de originele content (een aanvulling, een typo-correctie, bronvermelding, dat soort zaken). Maar wat ik met enige regelmaat heb zien gebeuren is dat er hele topics met talloze pagina's waardeloos werden omdat een actief deelnemer die 1 op de 3, 4, 5 posts in zo'n topic op naam had staan en flink deelnam in een discussie besloot leeg te gaan halen. Maar ik kom in hele andere hoeken dan mijn collega's die weer in hele andere hoeken komen dan andere collega's dus ieder zal zijn/haar eigen verhaal, en mening, hierover hebben.

Lang verhaal kort: dit is echt niet op een vrijdagavond bij een biertje in een bezopen bui besloten en maandag ingevoerd. Hier is flink over overlegd, gebakkeleid, feedback gevraagd etc. en ik vond het gewoon jammer dat dat een beetje makkelijk werd weggezet door jou hier.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@RobIII omdat het zo makkelijk overkomt op de grbruikers, en niet iedereen neemt de moeite om dit aan te kaarten maar het leeft wel.
Zie ook de vragen over Karma, registratieduur etc. Maar nee, daar komt geen antwoord op, het moet zo zijn als DPG besloten heeft en dat is 48 uur en niets anders ...
Dus ik vind het jammer dat er geen discussie mogelijk lijkt over dit rigide beleid. Dat kunnen jullie ook stom vinden vanuit mij en anderen, maar maakt het Tweakers forum ook geen leukere plek voor mensen die wel (!) serieus zijn, En natuurlijk 'de goeden lijden onder de minderen etc etc" maar 48 uur zonder enige rekenign met karma etc etc blijf ik gewoon stom vinden :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:01:
eigenlijk heb ik nog nergens een goed verhaal gelezen vanuit Tweakers., behalve dus 'ongewenst'
Ongewenst is een onderbouwing. Als we collectief besloten hebben dat 't ongewenst is, is het ongewenst. Het is een hele brede onderbouwing (en er is dus echt wel meer besproken dan "ik vinnet nie leuk als mensen dat doen") maar onderbouwing nonetheless. Iets kan om meerdere redenen ongewenst zijn, die dan nu onder 1 woord geschaard worden ;)
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:07:
Maar nee, daar komt geen antwoord op, het moet zo zijn als DPG besloten heeft en dat is 48 uur en niets anders ...
Bij dit soort reacties ben ik meteen klaar met iemand.
Ik doe dit al 18+ jaar, en de keren dat ik directe bemoeienis van DPG in dit soort "in de kantlijn geneuzel" heb meegemaakt kun je tellen op 0 vingers.
Dus ik vind het jammer dat er geen discussie mogelijk lijkt over dit rigide beleid.
Wat een kul?! Hoezo is er geen discussie mogelijk? Wat is dit dan? Wat waren de discussies voorafgaand hieraan dan? Als er érgens een forum is waar er democratie heerst en er steeds om input gevraagd wordt en discussies als deze welkom zijn is 't GoT wel 8)7
Maar een kok kan niet koken voor alle (honderduizenden!) monden. Daar zitten soms mensen tussen die iets niet lusten. Deze keer ben jij er, klaarblijkelijk, een van. Shit happens I guess.
maar 48 uur zonder enige rekenign met karma etc etc blijf ik gewoon stom vinden :P
Dat mag je :* Niemand die je tegen houdt :*

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 03-02-2025 21:27 ]

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
@RobIII omdat het zo makkelijk overkomt op de grbruikers, en niet iedereen neemt de moeite om dit aan te kaarten maar het leeft wel.
Zie ook de vragen over Karma, registratieduur etc. Maar nee, daar komt geen antwoord op, het moet zo zijn als DPG besloten heeft en dat is 48 uur en niets anders ...
Dus ik vind het jammer dat er geen discussie mogelijk lijkt over dit rigide beleid. Dat kunnen jullie ook stom vinden vanuit mij en anderen, maar maakt het Tweakers forum ook geen leukere plek voor mensen die wel (!) serieus zijn, En natuurlijk 'de goeden lijden onder de minderen etc etc" maar 48 uur zonder enige rekenign met karma etc etc blijf ik gewoon stom vinden :P
Hey @franssie , relax even ;)
Het is maandagavond, Jelle een Saskia hebben waarschijnlijk net zoals ik een maandag gehad die heerlijk volgepland staat met allemaal leuke werkzaken en die zien een mention voorbij komen van iemand die denkt dat hij het beter weet. Een inhoudelijke reactie vanuit Tweakers (en dan bedoel ik niet de vrijwillige mods/admins*) deze week is snel, een reactie in twee weken is prima. Als dat het meer dan twee weken duurt zijn ze op wintersport en in week drie stuur ik wellicht een herinnering.

*zijn uiterst goede toevoegingen in dit topic tot dusver van een ander perspectief dan van mij (en anderen) als gebruikers, maar ik hoop op een reactie vanuit Tweakers zelf t.z.t..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

RobIII schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:02:
[...]
. Maar wat ik met enige regelmaat heb zien gebeuren is dat er hele topics met talloze pagina's waardeloos werden omdat een actief deelnemer die 1 op de 3, 4, 5 posts in zo'n topic op naam had staan en flink deelnam in een discussie besloot leeg te gaan halen.
Gebeurde dit gemiddeld na 2 dagen dat daar nu de grens is gelegd?

Ik heb het ook wel eens gezien dat mensen dit deden maar dan was het om tweakers definitief te verlaten en werd alles gewist, ook hele oude topics van hun.
Als de grens dan een stuk ruimer was, zeg een maand, kan je in zo’n situatie niet lang meer alles wissen.

Of is deze maatregel puur om mensen tegen te houden die incidenteel hun reacties in een recent topic wissen?

Is het in zo’n situatie niet beter om bij die mensen na de eerste keer dat dit gebeurt permanent hun edit rechten te beperken tot 48uur? Aangezien ze blijkbaar niet met die verantwoordelijkheid kunnen om gaan, ipv iedereen te ‘straffen’ zoals nu?

Dan blijft de schade beperkt tot slechts eenmalig per gebruiker. “One strike and you’re out”. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Vliegvlug schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:14:
[...]
Is het in zo’n situatie niet beter om bij die mensen na de eerste keer dat dit gebeurt permanent hun edit rechten te beperken tot 48uur? Aangezien ze blijkbaar niet met die verantwoordelijkheid kunnen om gaan, ipv iedereen te ‘straffen’ zoals nu?

Dan blijft de schade beperkt tot slechts eenmalig per gebruiker. “One strike and you’re out”. :)
Dat zou misschien kunnen maar dat is wel heel erg "after the fact" waarmee je het probleem niet oplost volgens mij. De rancuneuze "ik edit alles naar de hel" gebruikers zijn meestal daarvoor gewoon prima bezig waardoor je er, ergo, in mijn ogen, niets mee opschiet. Karma niveau, leeftijd van een account etc zeggen volgens mij in deze ook niet zo veel.
Besef je wel, met die ene keer kan je heel wat topics slopen, discussies onleesbaar maken. informatie verdraaien etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Bor op 03-02-2025 21:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gebeurde dit gemiddeld na 2 dagen dat daar nu de grens is gelegd?
Er wordt héél veel besproken en overlegd en vergaderd en ik heb, to be honest, zo even niet meer alles helder voor de geest wat precies de reden is geweest voor 2 dagen. Maar het is 2 dagen geworden. Dat betekent niet dat het in steen staat en tot in de eeuwigheid 2 dagen moet blijven. Hell, niemand die zegt dat 't niet mogelijk is de constructie te verfijnen met wat karma-regels of registratiedatums of weet-ik-wat. Maar dat gezegd hebbend moeten mensen ook beseffen dat we nog heel graag 25 andere dingen willen en dat ons dev-team maar een paar handjes heeft en soms dingen prioriteit krijgen over andere. We horen de geluiden altijd wel, en, zoals ik zei, discussie en dingen aankaarten en feedback is altijd welkom. Maar besef ook dat je soms gewoon je zin niet krijgt of kunt krijgen en dat wij soms dingen ook graag anders of beter zouden zien maar uiteindelijk blijft alles altijd een "kosten baten" verhaaltje. En dan doel ik niet eens altijd op centen, soms zijn er gewoon belangen die tegen elkaar afgewogen moeten worden. En soms heb je dan een besluit dat een compromis is. Again: shit happens.
Of is deze maatregel puur om mensen tegen te houden die incidenteel hun reacties in een recent topic wissen?
Pin me hier niet op vast, maar uit mijn hoofd waren de twee belangrijkste in ieder geval de "serial edittors" die uit rancune ofzo al hun posts gingen leeghalen en de nieuwkomers die hun antwoord hadden en dan met de noorderzon vertrokken en een leeg topic (stank voor dank) achter lieten.

Ergens moet je dan een oplossing kiezen en dat is dus, uiteindelijk, 2 dagen geworden. Wil niet zeggen dat daar niet of nooit aan te tornen is. Maar dat is wat 't nu is. Erover praten kan altijd.
Is het in zo’n situatie niet beter om bij die mensen na de eerste keer dat dit gebeurt hun edit rechten te beperken tot 48uur? Aangezien ze blijkbaar niet met die verantwoordelijkheid kunnen om gaan, ipv iedereen te ‘straffen’ zoals nu?
Ja, misschien wel. Maar de ene oplossing is makkelijker (of sneller of, ja, goedkoper, of technisch beter haalbaar...) gebouwd dan de ander. Dat wordt ook altijd meegewogen in zo'n besluit. Ik denk dat in dit geval de oplossing: "2 dagen voor iedereen en de Paus" makkelijker en sneller was dan een hele constructie met karma en nieuwkomers en registratiedagen en weet-ik-veel. Niet alleen technisch denk ik, maar ook om uit te (moeten kunnen) leggen wanneer iemand verhaal komt halen daarover enz.

Again, pin me niet teveel vast op details, het is alweer even geleden dat dit een "hot topic" was (voor mij althans) en ik heb ook waarschijnlijk niet elk overleg hierover meegekregen of bijgewoond of... en ik heb op 't moment ook effe niet de puf om alles op te gaan duikelen of notities te gaan doorzoeken of...

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 03-02-2025 21:29 ]

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik vond dit .plan er nog even bij: .plan: Forumposts wijzigen krijgt tijdslimiet

Daar staan ook een aantal vragen en afwegingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bor op 03-02-2025 21:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even los van nut of noodzaak van de edit-limiet: hoe handig is het om na 48u nog een post aan te passen?

@True je haalt het voorbeeld aan dat je soms na het krijgen van een notificatie voor een duimpje of quote je eigen post nog eens terugleest en dan een foutje spot: maar dan ben je dus eigenlijk al te laat (in elk geval voor die user die je een duimpje gaf of je post quotte). Is het in die gevallen niet veel zinvoller om (indien er echt wat recht te zetten / toe te voegen valt) een nieuwe reactie te plaatsen met een aanvulling/correctie?

Idem voor het voorbeeld van nog wat toevoegen terwijl je zelf de laatste post hebt: een edit in die laatste post gaat niet opvallen bij de andere deelnemers. Een nieuwe post wel (want topic komt omhoog in forumindex/active topics/mijn topics etc., evt. notificatie als iemand het topic volgt). Het is niet voor niets dat we al veel langer dan dat deze edit limiet bestaat het kicken van een topic toestaan na 24u.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Bor schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:33:
Ik vond dit .plan er nog even bij: .plan: Forumposts wijzigen krijgt tijdslimiet

Daar staan ook een aantal vragen en afwegingen.
Die staat ook in de 2e regel van de TS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:34:
Even los van nut of noodzaak van de edit-limiet: hoe handig is het om na 48u nog een post aan te passen?

@True je haalt het voorbeeld aan dat je soms na het krijgen van een notificatie voor een duimpje of quote je eigen post nog eens terugleest en dan een foutje spot: maar dan ben je dus eigenlijk al te laat (in elk geval voor die user die je een duimpje gaf of je post quotte). Is het in die gevallen niet veel zinvoller om (indien er echt wat recht te zetten / toe te voegen valt) een nieuwe reactie te plaatsen met een aanvulling/correctie?

Idem voor het voorbeeld van nog wat toevoegen terwijl je zelf de laatste post hebt: een edit in die laatste post gaat niet opvallen bij de andere deelnemers. Een nieuwe post wel (want topic komt omhoog in forumindex/active topics/mijn topics etc., evt. notificatie als iemand het topic volgt). Het is niet voor niets dat we al veel langer dan dat deze edit limiet bestaat het kicken van een topic toestaan na 24u.
Sommige topics lopen gewoon (soms) wat minder snel, maar bouwen wel erg op correcte en volledige input.
En ik vind het ook niet netjes om een post, maar met incorrecte informatie te laten staan om daaronder dat te corrigeren. Iemand die chronologisch de posts leest, zal eerst door je fouten heen moeten; of dit nu opmaak, typfouten of inhoudelijk fouten zijn. Daar soms zelfs al op reageren zonder verder te lezen.

Dit zijn halve workarounds voor een m.i. demotiverende en vervelende beperking.

PS als een correctie of toevoeging ook voor de eerste gebruiker (die een thumbs0up of reactie plaatst) gepast is komt daar natuurlijk ook gewoon een reactie op (thumbs-up dan wellicht niet). Eventueel met een edit + mention zodat er een aparte notificatie voor die gebruiker afgeschoten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:23:

Pin me hier niet op vast, maar uit mijn hoofd waren de twee belangrijkste in ieder geval de "serial edittors" die uit rancune ofzo al hun posts gingen leeghalen en de nieuwkomers die hun antwoord hadden en dan met de noorderzon vertrokken en een leeg topic (stank voor dank) achter lieten.

Ergens moet je dan een oplossing kiezen en dat is dus, uiteindelijk, 2 dagen geworden. Wil niet zeggen dat daar niet of nooit aan te tornen is. Maar dat is wat 't nu is. Erover praten kan altijd.
Bewuste deel-quote.
En dan heb je met die serial edittors bijv. met een timer te pakken van max 1 post >48u editen per uur. En voor de nieuwkomers (echt nieuw account) mag zelfs die 48u wel omlaag wat mij betreft.

Maar inderdaad, is het de effort waard. En dat kan ook een antwoord zijn: "beste True we snappen je punt, maar dit komt zo weinig voor - of althans, we hebben de beleving dat dit weinig speelt - waardoor we geen effort gaan steken in het verbeteren of optimaliseren van deze feature gezien we hiermee wel de problemen mitigeren die we eerder wel hadden".
En dan zal ik mij hier -terwijl ik een traantje wegpink- bij neerleggen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

True schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:43:
[...]

Die staat ook in de 2e regel van de TS :P
My bad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Bor schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:22:
[...]

Dat zou misschien kunnen maar dat is wel heel erg "after the fact" waarmee je het probleem niet oplost volgens mij.
Wel voor de mensen die slechts in één topic hun reacties gewist hebben.

Weet ook niet wat meer voorkwam en waarvoor deze edit limiet er is gekomen:
Zijn dat mensen die gelijk all out gaan en alles wat ze ooit postte wissen of mensen die spijt hadden van hun reactie of vraag en enkel hun posts in één topic verwijderen?
De rancuneuze "ik edit alles naar de hel" gebruikers zijn meestal daarvoor gewoon prima bezig waardoor je er, ergo, in mijn ogen, niets mee opschiet. Karma niveau, leeftijd van een account etc zeggen volgens mij in deze ook niet zo veel.

[...]

Besef je wel, met die ene keer kan je heel wat topics slopen, discussies onleesbaar maken. informatie verdraaien etc.
Daar heb je wel een punt, er zit natuurlijk tijd tussen dat een mod het doorheeft en actie kan ondernemen waardoor er al veel of alles weggegooid kan zijn in de tussentijd.
Daar zou mijn eerste idee van een edit limiet van een maand voor iedereen weer in kunnen helpen om de schade te beperken waarna alleen degene die er echt misbruik van hebben gemaakt naar een 2 dagen limiet worden gezet.

Heeft voor mijn gevoel ook een preventieve werking want als je weet dat je toch niet alles kan gaan wissen dan kan het best zijn ze het niet eens meer de moeite vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om een tegengeluid te laten horen vanuit de userbase: mij stoort het compleet niet, het is me pas 1x overkomen dat ik nog wat had willen toevoegen aan een post, en dat heb ik gewoon in een nieuwe post gezet. Het maakt het forum iets meer als social media (Bluesky, Twitter etc), eens gepost en dan niet meer terugkijken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Orion84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:34:

Bij grote topics met veel post is dat geen oplossing want een andere gebruiker komt dan de post met foutieve info eerst tegen, hetzij door lezen, hetzij door zoeken en daarin kan je niet linken naar de nieuwe post met aangepaste info.

Of je moet de hele post kopiëren en aanpassen, dan is er bij zoeken in elk geval een grotere kans dat anderen de juiste post ook tegenkomen omdat daar allemaal dezelfde zoektermen in staan, maar dat staat vaak gek in zo’n geval omdat het onderwerp waar het over ging al weer wat pagina’s terug is afgerond.

Wat mij voor zoiets fijn zou lijken is als je posts aan elkaar kan linken zodat er een verwijzing in de oude post naar de nieuwe wordt opgenomen.
En dat je dan een paar stand redenen voor de link kan kiezen die dan ook getoond worden, bijv. ‘Geüpdatet info”, “Vervolg info”, “gerelateerde info”, etc

En dat trouwens niet alleen omdat editen nu niet meer mag maar is sowieso handig.

Bijv in het DIY klussen topic en je bent met iets bezig wat niet groot genoeg is voor een eigen topic maar waar je wel over langere tijd wat updates over post.

In zo’n geval verwijs ik nu in de nieuwe post steeds naar de vorige zodat mensen de breadcrumbs terug kunnen volgen als ze het leuk vinden om de eerdere posts te lezen wanneer ze die gemist hebben.
Maar links die beide kanten op werken is natuurlijk veel handiger.

Als ik dat zelf tegenkom bij anderen filter ik nu op username van de poster maar als ze veel posten, wat in zo’n groot verzameltopic best veel voorkomt, is het nog best lastig om de gerelateerde eerdere posts terig te vinden.
Voor mij is het niet altijd nodig dat de oude post weer onder de aandacht komt, is juist voor anderen die het later lezen.
Dan kan je wel zeggen dat het te laat is na een duimpje van iemand die het gelezen heeft, voor die persoon inderdaad wel maar dat is dan natuurlijk geen reden om het dan voor iedereen die het daarna nog leest maar ongewijzigd te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

gambieter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:38:
Om een tegengeluid te laten horen vanuit de userbase: mij stoort het compleet niet, het is me pas 1x overkomen dat ik nog wat had willen toevoegen aan een post, en dat heb ik gewoon in een nieuwe post gezet. Het maakt het forum iets meer als social media (Bluesky, Twitter etc), eens gepost en dan niet meer terugkijken.
Ik zie die zaken toch als vluchtiger dan een forum als tweakers, waar het ook over kennis en oplossingen gaat die ook na langere tijd nog actueel zijn.
Maar dat zal ook afhangen van het topic natuurlijk, slowchat topics zullen weinig mensen na lange tijd nog eens gezellig gaan teruglezen vermoed ik.
Een oude post over het oplossen van een probleem waar je nu tegenaan loopt echtercwel en dan is het zonde dat dit niet helemaal klopt omdat de oorspronkelijke poster het niet meer kon wijzigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor deze wijziging liep ik iig veel vaker tegen leeg gemaakte posts aan, dan na de wijziging ik nog een post van meer dan twee dagen geleden wilde editten. Het is geen ideale oplossing, maar wel beter dan het was imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sissors schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:48:
Voor deze wijziging liep ik iig veel vaker tegen leeg gemaakte posts aan, dan na de wijziging ik nog een post van meer dan twee dagen geleden wilde editten. Het is geen ideale oplossing, maar wel beter dan het was imo.
Ik kwam het daarvoor slechts sporadisch tegen maar dat hangt waarschijnlijk ook af op welk delen van het forum je komt.

Zelf heb ik echter veel meer last van deze oplossing dan de kwaal die hij moet oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Nu we ruim twee weken verder zijn wil ik @Moonsugar en @jelle. toch vriendelijk een herinnering sturen en ze vragen of ze hierop willen reageren :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:55

Moonsugar

Communitymanager
Hey @True. Ik was niet op wintersport maar het was wel even een drukke periode (haalt echter niet weg dat ik normaliter wel wat eerder reactie wil geven dus excuses voor die vertraging). :)

Wat betreft deze kwestie kan ik bevestigen dat @RobIII een duidelijke reactie heeft gegeven over hoe wij er vanuit onze kant naar kijken. De onderbouwing hiervoor staat in het originele .plan en die redenen blijven nog steeds relevant voor waarom we dit hebben overwogen. We ontvangen na de livegang weinig meldingen van gebruikers die nog aanpassingen willen of zich hier echt aan storen en ook de TR's aan de kant van de crew vallen mee.

Ik zag wat onduidelijkheid en vragen over de keuze van het tijdsbestek. We hebben voor de 48 uur gekozen omdat we dit al sinds het begin op de frontpagecomments hanteren en het zo consistent is over de gehele website. Uiteraard is er altijd ruimte om na te denken over alternatieve invullingen maar ik wil benadrukken dat hier goed over is nagedacht en het niet zomaar in een impulsieve beslissing is veranderd (en zeker niet door DPG die zich niet met dit soort kleinere zaken bemoeien).

Dat gezegd hebbende, het is absoluut niet verboden om hier verder over te discussiëren maar ik geef eerlijk aan dat de kans klein is dat we hier op korte termijn nog iets aan gaan aanpassen. We werken met een relatief klein developmentteam en beperkte tijd waardoor we voortdurend moeten afwegen waar we dit het beste in kunnen steken. Ik begrijp zeker dat het vervelend is dat niet alles voor iedereen werkt maar het is helaas vaak een uitdaging om iedereen altijd tevreden te stellen bij dit soort beslissingen. Op de schaal van alles wat bij Tweakers speelt is dit nu een oplossing waar we nog steeds achter staan en die weinig tot geen negatieve feedback oplevert. We proberen altijd het beste te doen voor de meeste gebruikers maar we weten dat het nooit voor iedereen perfect zal zijn.

Has wares if you have coin 💰

Pagina: 1