Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 16:14
Ik wil eigenlijk al een tijdje af van mijn smartphone, twee belangrijke redenen;
- Verslaving, ik breng gewoon teveel tijd door op mijn Smartphone met allerlei games en sociale media apps en ik merk zeker met de toegenomen discussie over polariserende sociale media dat ik liever zonder smartphone zou doen. Daarbij ben ik ook geïnspireerd door dit soort filmpjes. YouTube: i used a dumb phone for 6 months. here’s what I learned.
- Veiligheid, met de geopolitieke spanningen er ook een toenemende kans dat de afhankelijkheid van Amerikaanse software veiligheidsrisico's met zich meebrengt.

Ik wil dus graag af van iOS/Android omdat dit de meeste risico's op verslaving en veiligheid met zich meebrengt. Het liefst zou ik een dumbphone willen maar ik loop tegen een belangrijk probleem aan; bankieren.

Whatsapp kan ik nog wel afstand van doen en vervangen door SMS of Signal, omslachtig maar vooruit en de meeste andere apps zijn makkelijker vervangbaar dan Whatsapp behalve banken. Bankieren is wel vrij essentieel maar steeds meer banken maken steeds meer gebruik van smartphones als manier om in te loggen. Bij grotere banken zoals ABN AMRO kun je er (voorlopig) nog omheen werken maar online banken zoals Knab of N26 bieden geen optie om in te loggen zonder smartphone.

Nu kan ik me natuurlijk gewoon beperken tot 1 bank die nog wel internetbankieren aanbiedt met een kastje maar dat vind ik wel beperkend, zeker omdat de grotere banken niet bepaald privacyvriendelijk of innovatief zijn als het aankomt op bankieren.

De vraag is dus, zijn er opensource smartphones die geen iOS/Android draaien die op een of andere manier wel een bank app ondersteunen, bijvoorbeeld via een emulator. Ik zag daarover gerelateerd dit oudere topic, bankieren onder Linux maar daar werd ik niet echt veel wijzer van. Bankieren app onder Linux?

Een alternatief zou kunnen zijn om gewoon enkel een oude smartphone te bewaren om op te bankieren maar dat maakt het wel een stuk lastiger om dan ook afstand te doen van de andere apps.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 05:24
Mijn gedachte gaat uit naar telefoons die een browser hebben.
Alleen Dan is de vraag of ze JavaScript of andere ondersteuning nodig hebben voor deze websites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-06 19:39

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Leg een simpele (lees: slome en goedkope) smartphone bij je PC neer voor die 'smart' doeleinden en gebruik de dumbphone als EDC.