PC reboot bij slechts 2 games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templaer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 10:56

De vraag

Mijn PC reboots zeer regelmatig bij het spelen van Sea Of Thieves. Dit gebeurd soms na 5 min spelen en soms kan ik prima langer dan een uur spelen. Verder gebeurd het heel soms ook wanneer ik Phasmophobia speel. Maar dit is echt zelden. Of ik met hoge of lage graphic settings speel lijkt geen effect te hebben.

Er is geen BSOD of een andere error te vinden in de event viewer behalve:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Waar denken jullie dat het aan ligt? Ik zit te denken dat het misschien veroorzaakt wordt door een willekeurige spike in CPU temperaturen waardoor mn PC reboot, of dat er iets mis is met mijn 1 jaar oude PSU? Ik heb er verder echt weinig verstand van... Ik vind het vooral vreemd dat het eigenlijk alleen standaard bij Sea of Thieves gebeurd, terwijl ik veel zwaardere games speel zoals MSFS en Cyberpunk 2077.

Relevante software en hardware die ik gebruik

~7 jaar oud
- CPU: i5-8600k
- MOBO: ASUS PRIME z370p
- RAM: 2x 4GB
~1-3 jaar oud
- GPU: Gigabyte RTX 3060 ti GAMING OC 8G
- PSU: Corsair RM650 Gold
- RAM: 2x 4GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Om mijn pogingen om het probleem op te lossen te testen heb ik telkens Sea of Thieves gebruikt omdat deze consistent crasht.

- CPU en GPU tegelijk stress testen
- HWInfo gerund tijdens het spelen en kijken of ik spikes/dips zag
- Game op andere schijf zetten
- Frame rate van de game vast zetten op 60 FPS en op low graphic settings spelen
- Ik heb 'Automatic restart of system failure' uitgezet in windows startup and recovery settings
- Ik heb de lampjes van mijn componenten in de PC in de gaten gehouden tijdens de crash en ze blijven normaal branden, ze flitsen dus niet. Ik heb dit gedaan om te kijken of de stroom weg valt wat misschien kan aangeven dat er iets mis is met de PSU. Ik heb alleen geen idee of dit een goede methode is om dit te testen.