Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 20:37
Situatie:

Ik heb samen met mijn vrouw een kleine vennootschap (BV) in België waar we beiden in werken. We hebben geen personeel, maar wel een gebouw in de vennootschap.

We betalen al jaren een boekhoudkantoor voor de volledige boekhouding. Nu gaat dit ons ongeveer €6.800 excl. btw per jaar kosten. Dat is natuurlijk een aanzienlijke kost. Dan zit ik liever één dag per maand achter mijn computer om de boekhouding correct in te boeken dan dat ik die betaal.

En als er dan een fout gemaakt wordt, is de kans klein dat de boete of de te veel betaalde belasting hoger zal zijn dan die €6.800.

Mijn vraag is: is het mogelijk om zelf de (dubbele) boekhouding bij te houden met behulp van software?

Door mijn vooropleiding ben ik goed thuis in balansen en jaarrekeningen.

Als ik zoek, vind ik veel tegenstrijdige informatie.

Bijvoorbeeld op VLAIO staat dat kleine ondernemingen met een omzet onder de €500.000 een vereenvoudigde boekhouding mogen voeren. Maar volgens andere bronnen moet een BV altijd een dubbele boekhouding voeren.
Dus ik ga er voorlopig nog van uit dat ik een dubbele boekhouding moet uitvoeren.

Ik zie al snel de boekhoudpakketten exact en accountable verschijnen. Maar bij die laatste bijvoorbeeld krijg ik dan de melding dat ik wel een boekhouder moet inschakelen voor een dubbele boekhouding.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mijn twijfels kan wegnemen? Of iemand die een idee heeft voor een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-04 13:42
Ik weet dat de regelgeving in BE veel strikter is dan in NL, waar iedereen eigenlijk zelf zijn boekhouding mag doen.

Ik vind de kostenpost ook nogal aanzienlijk voor wat je schetst aan onderneming. Kan dat niet goedkoper maar dat je het wel nog steeds laat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-04 15:51

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

sanger1981 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:03:
Ik weet dat de regelgeving in BE veel strikter is dan in NL, waar iedereen eigenlijk zelf zijn boekhouding mag doen.

Ik vind de kostenpost ook nogal aanzienlijk voor wat je schetst aan onderneming. Kan dat niet goedkoper maar dat je het wel nog steeds laat doen?
Helemaal met je reactie eens, maar die kosten vallen wellicht mee als de accountant ook de jaarrekeningen opstelt, maar wellicht dat in België ook anders is dan in NL.

Er zijn volgens mij genoeg pakketten te vinden die dit mogelijk maken (wellicht een soort Exact light), maar ik ken ze zo niet bij naam en kan hier geen advies over geven. wel weet ik dat in Nederland een klein foutje grote gevolgen kan hebben bij de belastingdienst, weet niet of dat in België ook zo is maar zou wel een beetje voorzichtig zijn.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
Alvast bedankt voor de reacties.
We zijn beiden wel redelijk thuis in het boekhouden en kunnen zelf wel de kosten op de juiste rekeningen boeken.
Het word vaak gezegd dat een foutje grote gevolgen kan hebben. Dat zie ik bij bijna elke website staan van boekhoudkantoren.
Maar uit ervaring weet ik dat ,zelfs al maakt de boekhouder een fout wij er nog steeds zelf voor moeten opdraaien.
Die belastingcontroleurs waren toen gelukkig heel vriendelijk en behulpzaam.

Dus ik denk dat dit eerder een drukmiddel van de boekhoudkantoren is dan iets waar je echt schrik van moet hebben. Natuurlijk gaat dit niet op bij grote ondernemingen. Maar bij eentje van ons klein kaliber zal dit ook maar kleine gevolgen kunnen hebben.

Ik ben me zelf ook nog hard aan het bevragen, wie weet kan het ook interessant zijn voor anderen. Dus de opvolging plaats ik hier nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

duarf schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:48:
Alvast bedankt voor de reacties.
We zijn beiden wel redelijk thuis in het boekhouden en kunnen zelf wel de kosten op de juiste rekeningen boeken.
Het word vaak gezegd dat een foutje grote gevolgen kan hebben. Dat zie ik bij bijna elke website staan van boekhoudkantoren.
Maar uit ervaring weet ik dat ,zelfs al maakt de boekhouder een fout wij er nog steeds zelf voor moeten opdraaien.
Die belastingcontroleurs waren toen gelukkig heel vriendelijk en behulpzaam.

Dus ik denk dat dit eerder een drukmiddel van de boekhoudkantoren is dan iets waar je echt schrik van moet hebben. Natuurlijk gaat dit niet op bij grote ondernemingen. Maar bij eentje van ons klein kaliber zal dit ook maar kleine gevolgen kunnen hebben.

Ik ben me zelf ook nog hard aan het bevragen, wie weet kan het ook interessant zijn voor anderen. Dus de opvolging plaats ik hier nog.
Tja, niemand gaat op zijn website zetten dat ze eigenlijk overbodig zijn.

En €6800 klinkt als een hoog bedrag, maar ik kan niet inschatten hoeveel werk ze daarvoor doen. Wat is een gemiddeld uurtarief van een account in België?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Ga het voor de gein eens uitrekenen.....

Je stelt dat het je een dag per maand kost. Dat is dus 12 dagen per jaar ofwel bijna 100 uur.
Voor € 6800 zit je dus op een uurtarief van €68.

Als je eigen uurtarief (of je toegevoegde waarde aan het bedrijf) meer is dan €68 kun je beter die boekhouder gewoon aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gnu Cash is een van de bekendere open source boekhoudprogramma's dat je een dubbele boekhouding laat bijhouden:

https://www.gnucash.org/

Die dwingt dat ook echt af; bij elke boeking moet je de tegenrekening opgeven.

Dan is het natuurlijk nog een heel andere zaak wat voor regels er allemaal spelen in België; daar kan ik je niet bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39

Lordy79

Verdrietig

Ik (Nederlander) heb in België een BV gehad en mijn boekhouder deed alles voor nog geen 3000 euro per jaar.
Dat was ook een klein bedrijfje.

6800 euro vind ik erg veel geld dus misschien kun je het elders goedkoper regelen.

Als je wilt kan ik je wel de naam geven van mijn boekhouder.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:00
Ook in België is het prima te doen, er bestaat zelfs automatische software voor. Die ondersteunt 90% van de belastingaangifte, enkel bepaalde aftrekposten moeten handmatig ingegeven worden in België.
Voordeel is dat de software deze zelf aangeeft, dus je weet welke aftrekposten je nog moet koppelen om optimaal gebruik te maken.

offtopic:
Ik gebruikte Moneybird (https://www.moneybird.be/) hiervoor, maar dat kan ook met willekeurig elke ander programma. Mijn advies is regel een referral link en probeer het een maandje, mocht het niet bevallen was het gratis (eerste 120 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
99ruud99 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:38:
Ook in België is het prima te doen, er bestaat zelfs automatische software voor. Die ondersteunt 90% van de belastingaangifte, enkel bepaalde aftrekposten moeten handmatig ingegeven worden in België.
Voordeel is dat de software deze zelf aangeeft, dus je weet welke aftrekposten je nog moet koppelen om optimaal gebruik te maken.

offtopic:
Ik gebruikte Moneybird (https://www.moneybird.be/) hiervoor, maar dat kan ook met willekeurig elke ander programma. Mijn advies is regel een referral link en probeer het een maandje, mocht het niet bevallen was het gratis (eerste 120 dagen).
Die link kan ik je wel bezorgen, stuur maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 10:10
Ik denk dat je boekhouder te duur is voor wat je doet en wilt. Een gebouw in de vennootschap maakt het niet perse moeilijker, en zelfs personeel niet (ik zat vorig jaar te kijken naar een personeelslid en de boekhouder gaf aan dat de kosten dan niet zouden veranderen, want alles qua administratie loopt via het sociaal secretariaat).

Anyways, voor een kleine vennootschap zonder bijzondere verwachtingen of zo, moet je rekenen aan €3000/€3500 per jaar. En voor een vennootschap zou ik eigenlijk altijd wel een boekhouder aanraden. Mocht je eens willen zoeken naar andere boekhouders, de ITAA heeft een overzicht van wie er bij hun is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
We zijn ons momenteel aan het bevragen bij concurenten.

Wat we merken is dat er zijn die zelfs nog meer vragen. Maar ook een paar minder.
En zelfs eentje die een vast percentage van de omzet vroeg. Die werd het al zeker niet.

We zijn nu aan het testen voor het hele boekjaar in te boeken in Odoo, en daar ook de bankafschriften al af te regelen. Af en toe moet ik even goed zoeken en wat hulp vragen aan de verschillende AI bots. Maar al bij leerrijk en goed hanteerbaar.
Een van de boekhouders had ons dat al eens aangeraden. Dan zou het nog max 1500 euro kosten voor dit na te kijken en al de rest van de verplichtingen.

En dat wil ik er natuurlijk gerust voor over hebben.
Pagina: 1