Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
Ik stap binnenkort over, en heb een Esim besteld in plaats van een fysieke kaart. Juist omdat dat makkelijker is.
Wat ik me dus afvraag is, waarom is een esim niet via je telefoon provider app te downloaden/installeren of waarom krijg je de qr code niet via de mail. In het buitenland of bij een buitenlandse esim providers is dat best een normale zaak. Wat mij ook logisch lijkt omdat het een elektrische simkaart is, hierdoor is de barrière weg om het per post te versturen. Behalve in Nederland lijkt het, hier krijg je het per post via of een brievenbuspakket of een doos waar meer lucht inzit en opgevuld is met vulsel dan het kleine papiertje met de uiteindelijke qr code.

Is het echt zo moeilijk om een profiel via de App van een provider te downloaden of het via de mail te versturen of heeft dit met bepaalde wetgeving in Nederland te maken?

Edit:
Dit bedoel ik dus met lucht versturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNMrpHNi-Lvx-rZBBZcAHH8h_do=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/w1nCeOvYB6xQocvlEt6OuEom.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door dutchnltweaker op 01-02-2025 12:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ligt denk ik aan de provider, ik ken alleen de situatie dat je een QR code via de mail krijgt of in een online portaal kunt scannen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:40
Heb je het de provider al gevraagd?

Als dit de werkwijze is van die provider dan heb je het daarmee te doen denk ik.
Als andere providers het digitaal kunnen dan heb je je antwoord toch al op de vraag of het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
P_de_B schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:07:
Ligt denk ik aan de provider, ik ken alleen de situatie dat je een QR code via de mail krijgt of in een online portaal kunt scannen.
Welke Nederlandse provider? Ik heb kpn en Vodafone gehad in de afgelopen 2 jaar en beide kreeg ik ze per post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
S-te-fan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:07:
Heb je het de provider al gevraagd?

Als dit de werkwijze is van die provider dan heb je het daarmee te doen denk ik.
Als andere providers het digitaal kunnen dan heb je je antwoord toch al op de vraag of het mogelijk is.
Andere Nederlandse providers doen het dus ook niet, in iedergeval kpn en Vodafone.
Ik heb het nagevraagd, maar kreeg er geen duidelijk antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Andere Nederlandse providers doen het dus ook niet, in iedergeval kpn en Vodafone.
Ik heb het nagevraagd, maar kreeg er geen duidelijk antwoord op.
Die functionaliteit heet Operator Push en heeft heel wat voeten in de aarde nodig om eSIM via de provider app binnen te halen. Je bent als provider (in het gunstigste geval) makkelijk een half jaar+ kwijt aan ontwikkeling, testen en implementeren van zoiets. Om dan nog niet eens te beginnen over verschillende oplossingen voor iPhones en Android telefoons.

Daarnaast zijn NL providers in het verleden huiverig geweest om controle over de SIMs te verliezen ("Dan kan OEM x er straks voor kiezen om klanten over te zetten naar een operator waar OEM x een betere deal mee kon sluiten!"), waar ze nu gelukkig de meerwaarde van eSIM beginnen in te zien.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:57

reaL_G

G

Ik de vodafone app kan je gewoon de code opvragen, en je kan ermee wisselen van toestel

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Ik denk dat het door de telefoonbedrijven ook als feature wordt gezien dat het per post moet. Je weet dan namelijk zeker dat je de simkaart opstuurt naar een adres waar de gebruiker van de kaart op zijn allerminst bekend is, en dus gemakkelijker te achterhalen, als dat nodig mocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij Odido (toen nog t mobile) kreeg ik hem digitaal.. Maar dat was ook een sim wissel van fysiek naar esim...

(inmiddels weer terug gewisseld want kon geen 2 esims actief hebben..)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
Meeste providers leveren enkel digitale variant als je rechtstreeks bij hen besteld.
Je hebt via mobiel.nl besteld, dat is altijd wat meer... Gedoe... N=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16

Dido

heforshe

S-te-fan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:07:
offtopic:
Dat is niet helemaal waar.
Er is in Nederland een Convenant Verpakkingen (inmiddels versie II), waarmee het bedrijfsleven zich verplicht tot het minimaliseren van verpakkingsmateriaal. Dit convenant is een nationale impolementatie van dwingende Europese regels.
Het versturen van lucht in een flinke doos gaat hier lijnrecht tegenin, en het is mogelijk hier melding van te doen.

In all eerlijkheid: het kost meer moeite dan het aan voldoening oplevert. Aan de andere kant, de verontwaardiging van de TS wordt op Europees en landelijk niveau wel degelijk gedeeld.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 10:50
Los van of het per post moet of niet, vind ik het wel uitermate zonde dat ze het in zo'n lege doos opsturen. Dit had makkelijk in een envelop door de brievenbus gekund, en was al een stuk beter voor het milieu geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
Sorry, verkeerd topic..

[ Voor 86% gewijzigd door Aggressor op 01-02-2025 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 09:04
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:04:
Ik stap binnenkort over, en heb een Esim besteld in plaats van een fysieke kaart. Juist omdat dat makkelijker is.
Wat ik me dus afvraag is, waarom is een esim niet via je telefoon provider app te downloaden/installeren of waarom krijg je de qr code niet via de mail. In het buitenland of bij een buitenlandse esim providers is dat best een normale zaak. Wat mij ook logisch lijkt omdat het een elektrische simkaart is, hierdoor is de barrière weg om het per post te versturen. Behalve in Nederland lijkt het, hier krijg je het per post via of een brievenbuspakket of een doos waar meer lucht inzit en opgevuld is met vulsel dan het kleine papiertje met de uiteindelijke qr code.

Is het echt zo moeilijk om een profiel via de App van een provider te downloaden of het via de mail te versturen of heeft dit met bepaalde wetgeving in Nederland te maken?

Edit:
Dit bedoel ik dus met lucht versturen:
[Afbeelding]
Dit is geen providerprobleem maar een mobiel.nl probleem.

Direct bij de providers kan je ze prima digitaal ophalen.
Pagina: 1