Bij ons worden volgende week een PV systeem van Enphase geplaatst. Ik heb gezocht naar een applicatie waar ik in één oogopslag de gemeten historische en voorspelde toekomstige productie op basis in kan zien om het stroomverbruik in te plannen. Ik zou het liefst een tool hebben dat een overzicht zoals dat op energieopwek.nl kan bieden, maar dan voor ons huis
.
Uit voorlopig onderzoek en rondvragen op dit forum heb ik geen gratis applicatie kunnen vinden die hier aan voldoet. Daarom ben ik van plan om zelf hier een tool voor te schrijven. Die kan ik dan hosten op een privé gedeelte van mijn persoonlijke website zodat ik er altijd bij kan. Ik denk aan de volgende MVP:
Het is eeuwig zonde dat Tweakblogs weg is
, anders had ik graag een Tweakblog over deze ontwikkeling geschreven. Als de mods het goed vinden dan gebruik ik deze topic om mijn vooruitgang te delen en feedback te vergaren.
Uit voorlopig onderzoek en rondvragen op dit forum heb ik geen gratis applicatie kunnen vinden die hier aan voldoet. Daarom ben ik van plan om zelf hier een tool voor te schrijven. Die kan ik dan hosten op een privé gedeelte van mijn persoonlijke website zodat ik er altijd bij kan. Ik denk aan de volgende MVP:
Minimumeisen
- Historische productie van een Enphase systeem kan hiermee worden ingezien per kwartier.
- Historische en voorspelde weerdata, specifiek de insolatie kan worden ingezien.
- Een zonnemodel dat calibreert op historische productie en insolatie en op basis van de weersvoorspelling de toekomstige productie kan voorspellen.
- Een interface dat qua functionaliteit lijkt op energieopwek.nl, dat wil zeggen een productie grafiek per dag met kalender om vorige en volgende dagen te bekijken.
- Open-source (GNU GPLv3)
Technische Eisen:
- Werkt op een webserver met PHP 8 en MariaDB.
- PHP backend en frontend met wat HTML/CSS en JS.
- Gebruikt Enphase Developer API voor productie data.
- Gebruikt OpenMeteo API voor historische en voorspelde weersdata.
Nice to have, maar geen MVP:
- Historische stroomverbruik kan worden ingezien
- Dynamische stroomprijzen kunnen worden ingezien
- Packagen in lighttpd+PHP+SQLite zodat dit ook kan worden gebruikt als locale applicatie op een Windows/Unix computer.
- Als dit allemaal goed werkt, wellicht op een dag naar een Android app porten.
Het is eeuwig zonde dat Tweakblogs weg is