Geluid meten en registreren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 10:43
In mijn straat is een trend gaande: warmtepompen met een buitenunit tegen de gevel van rijtjeshuizen. Tevens wordt verwacht dat over enkele jaren windmolens op een ‘steenworp’ afstand worden geplaatst.

Voor mij reden om op zoek te gaan naar een systeem of component dat de geluidsdruk kan meten, buiten op de gevel. Dan kan ik het verschil meten van vóór de molens en ná de molens. En het effect van de warmtepompen.

Ik denk zelf aan een systeem dat Homey integratie heeft, of zelf historie kan bijhouden. Of bijvoorbeeld een esp32 met componenten. Wellicht met spectrum analyse, maar ik vermoed dat dat kostbaarder zal zijn.

Zijn er Tweakers met ervaring op dit vlak?
Alternatief is om een telefoon met een spectrum meter app op te hangen, maar ik zou het graag realtime uitlezen, eventueel om het te ontsluiten naar een website oid.

[ Voor 3% gewijzigd door rik op 01-02-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Wat wil je met de meetresultaten gaan doen? Na plaatsing ben je mogelijk te laat met je bezwaren. Of verwacht je dmv een handhavingsverzoek dan wel resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
Te laat, daar heb je gelijk in. Maar op dit moment blijkt het ook niet mogelijk om er iets tegen te doen (zowel de windmolens als de warmtepompen). Door het verschil te meten heb ik straks in ieder geval een nulmeting en een eenmeting, wellicht dat je daar dan nog iets mee kunt aantonen. Maar terugdraaien zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:25

Illusion

(the art of)

Het RIVM heeft een keer een aantal zelfbouwmeters voor buiten vergeleken. Ik zou daar de beste uitzoeken.

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2023-0217.pdf

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
rik schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:39:
Te laat, daar heb je gelijk in. Maar op dit moment blijkt het ook niet mogelijk om er iets tegen te doen (zowel de windmolens als de warmtepompen). Door het verschil te meten heb ik straks in ieder geval een nulmeting en een eenmeting, wellicht dat je daar dan nog iets mee kunt aantonen. Maar terugdraaien zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.
Als dat je doel is heb je haast wel professionele apparatuur nodig, voorzien van eiking en calibratie kan ik me zo voorstellen. Zou me er geen illusies van maken overigens. Metingen gaan zelden boven modellen bij besluitvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
Het risico is inderdaad dat de eigen metingen dan niet worden geaccepteerd als objectieve meting. Desondanks is het wel een waardevol hobbyproject natuurlijk.

De link naar RIVM ga ik eens goed doornemen 👍 Verdere tips zijn natuurlijk welkom. Ik dacht zelf aan een ESP32 met ‘microfoon’, om dan elke decibel-wijziging weg te schrijven in een database met timestamp. In een GUI kan ik dat dan reconstrueren naar een grafiek bijvoorbeeld.

[ Voor 49% gewijzigd door rik op 08-02-2025 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bij sensor.community (het initiatief dat initieel startte om met veel burgers fijnstof te meten) wordt tegenwoordig ook geluid gemeten.

En er is ook een kit voor geluidsmetingen. Let er wel op dat de goede plaatsing van een dergelijke sensor veel lastiger is dan bij veel andere sensoren zoals een fijnstofsensor.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Laatst online: 07:28
ik heb deze gemaakt: https://github.com/stas-sl/esphome-sound-level-meter het is esphome basis plus een extra stukje software. Hij meet volgens geluid-meet-standaard (uitleg op de site), de meetdata wordt via mijn domotiva (OpenHab) opgeslagen in een sql database waarna Grafana z'n kunstjes kan doen. en dan komt dit eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/di9VkvwDtBLVXJpnmQViK6XSMMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P2NYqKtsjUVjUHwPaWyn4BRs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door emielbf op 09-02-2025 07:57 ]

Pagina: 1