Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hank311
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-05 20:34
de premie inleg van ons pensioen gaat ook volgens een premie-staffel. elke 5 jaar wordt het % aangepast, dus als je bv 40-45-50-55 of 65 jaar wordt, wordt er meer premie ingelegd. alle mutaties vinden plaats op 1 april. ik ben op 3 augustus 65 jaar geworden en dat zou betekenen dat vanaf die datum meer geld volgens de staffel moet worden ingelegd, maar de werkgever zegt : " nee mutaties vinden plaats op 1 april". maw ik mis dus die extra premie inleg van augustus tot april. dit gaat dus niet alleen voor mij op, maar voor een ieder bij ons bedrijf.
premie wordt per maand afgedragen, dus een mutatie kan dus zeker wel per direct ingaan.
vraag: kan ik vragen aan de werkgever of er op 1 april de gemiste premie ook wordt ingelegd?

Beste antwoord (via Hank311 op 02-02-2025 10:18)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik denk dat je twee dingen heel helder uit elkaar moet houden:

1. Premie verandert (uitzondering daargelaten) als je een salarisaanpassing hebt. Als jouw bedrijf dat bijv op 1 januari doet terwijl mutaties van salarissen pas in april worden doorgegeven, dan moet je inderdaad even wachten.
2. De staffel wordt automatisch gevolgd en ik ken geen situatie dat daar een andere peildatum wordt gebruikt dan een maand na de verjaardag icm het bereiken van een nieuwe staffelgroep.

Een salarisaanpassing is een mutatie (in de pensioenadministratie), het bereiken van de volgende groep in de staffel niet.

Een werkgever is vaak ook geen pensioenexpert: HR huurt bij veranderingen / nieuw contract vaak ook een expert in.

Mijn advies: bel de pensioenuitvoerder. En vraag specifiek waarom de nieuwe premie conform staffel niet gelijk wordt doorgevoerd. Waar in het pensioenreglement staat dat je moet wachten :) ?

Ik kreeg vorige maand proactief een bericht dat per 1 feb mijn premie omhoog gaat vanwege bereiken nieuwe staffelgroep. Zo kan het dus ook :) Bij welke uitvoerder zit je ?

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 02-02-2025 10:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:20
Daar heb je toch al antwoord op gekregen dan?

Dit gebeurt meestal zo denk ik, bij mijn pensioen is die datum op wat je leeftijd op 1 januari is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Bij mij wordt het ieder jaar per 1 januari aangepast. Op basis van het jaarsalaris van het nieuwe jaar en leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:20
Een peildatum een keer per jaar is heel gebruikelijk.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vragen kan altijd, maar wat staat er precies in je pensioenregeling?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

1. Premie verandert (uitzondering daargelaten) als je een salarisaanpassing hebt. Als jouw bedrijf dat bijv op 1 januari doet terwijl mutaties van salarissen pas in april worden doorgegeven, dan moet je inderdaad even wachten.
2. De staffel wordt automatisch gevolgd en ik ken geen situatie dat daar een andere peildatum wordt gebruikt dan een maand na de verjaardag icm het bereiken van een nieuwe staffelgroep.

Een salarisaanpassing is een mutatie (in de pensioenadministratie), het bereiken van de volgende groep in de staffel niet.

Een werkgever is vaak ook geen pensioenexpert: HR huurt bij veranderingen / nieuw contract vaak ook een expert in.

Mijn advies: bel de pensioenuitvoerder. En vraag specifiek waarom de nieuwe premie conform staffel niet gelijk wordt doorgevoerd. Waar in het pensioenreglement staat dat je moet wachten :) ?

Ik kreeg vorige maand proactief een bericht dat per 1 feb mijn premie omhoog gaat vanwege bereiken nieuwe staffelgroep. Zo kan het dus ook :) Bij welke uitvoerder zit je ?

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 02-02-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hank311
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-05 20:34
We Are Borg schreef op zondag 2 februari 2025 @ 07:56:

Klopt dat er op 1 april mutaties plaatsvinden in pensioen premie-inleg als salaris verandert, maar mijnsinziens is een stap in de staffel iets anders. ik zou verwachten dat de staffel altijd een verandering in premie inleg zou veroorzaken. bij ons dus niet.
in de pensioen voorwaarden staat idd dat mutaties plaatsvinden in april, maw dus alle veranderingen. Maar ik vind het onrechtvaardig dat ik een aantal maanden op een verhoging moet wachten terwijl er duidelijke stappen staan in de staffel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 21:03
Hank311 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:32:
[...]

in de pensioen voorwaarden staat idd dat mutaties plaatsvinden in april, maw dus alle veranderingen. Maar ik vind het onrechtvaardig dat ik een aantal maanden op een verhoging moet wachten terwijl er duidelijke stappen staan in de staffel!!
Die staffel is ook gewoon onderdeel van dezelfde voorwaarden waarin staat dat de mutaties plaatsvinden in april. Dat jij je alleen van een deel van die voorwaarden bewust was, is niet de schuld van je werkgever, zolang deze je netjes hebben voorzien van de volledige voorwaarden.
Pagina: 1