Wandlamp op muurdoos bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenbruin
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03 10:10
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het installeren van wandlampen in mijn nieuwbouwwoning en loop tegen een probleem aan. Op de inbouwdozen zit nu een afdekplaat met gaatjes en een ijzeren ring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy6deVoB91xygkE8BBdlIziVImY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OkjDiaswcfr3idDp1njdvyEI.png?f=fotoalbum_large

1. Moet ik deze afdekplaat verwijderen voordat ik de beugel monteer? Als ik dat doe, lijkt de beugel niet goed over de schroefgaten van de inbouwdoos te passen.

2. Waar dient het ijzeren ringetje voor?

3. Wat is de functie van de gaatjes in de afdekplaat?

Daarnaast merk ik dat als ik de beugel naast de inbouwdoos monteer, de doos zichtbaar blijft, wat me niet de bedoeling lijkt. Maar direct op de afdekplaat bevestigen voelt ook niet logisch.

Heeft iemand de gouden tip? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Op de plaat zelf monteren, evt. bestaande m4 verlengen als die te kort zijn. Die uit je afbeelding heb je ook met kroonsteen erin, dat is gebruikelijker voor lichtpunten.

Ijzeren ring is voor hanglampen (als de plaat op een centraaldoos zit).

Gaatjes is voor andere maat beugels aan vast te schroeven, let wel er zit een max gewicht aan en bij muur montage is dat lager dan plavond (hefboom).

B.t.w. De meeste armaturen zijn niet echt geschikt voor montage direct op een afdekplaat.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 01-02-2025 10:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Aansluitpunten voor wandlampen worden normaal gesproken niet uitgevoerd met normale inbouwdozen. Maar met speciale kleine doosjes. Mocht je wel normaal formaat inbouwdozen hebben dan is het zaak om hier rekening mee te houden Met de keuze van je wandlamp.

Je deksel is voor het plafond bedoeld, en de "ring" is een haak om je lamp aan te hangen.

Wat voor jou de beste oplossing is hangt van je armatuur en wat voor muur je hebt af. Ik heb ze wel met een draadeind vastgezet dwars door de bodem van de inbouwdoos, of een 2cm stuk hout voorin de doos i.p.v. het deksel, of een metalen plaatje over het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 26-09 23:14
Deze dozen hebben wij ook overal in de muur zitten in plaats van gewoon een paar draden uit een buisje... Als ik dat vooraf had geweten had ik heel wat minder wandlichtpunten genomen. Het beperkt je keuze in wandlampen omdat er best wat lampen op de markt zijn die geen gaten voor bevestiging hebben op de juiste positie of die hier niet overheen vallen waardoor het deksel van de doos zichtbaar blijft. Bij ons zitten ze vaak ook niet waterpas/recht geinstalleerd waardoor, als je de gaatjes al kan gebruiken, de lamp hartstikke scheef hangt. Iemand nog een goede tip hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
Nu te laat, maar voor de volgende keer: een betere installateur nemen die de kleine doosjes voor wandlampen gebruikt. In die doosjes (in elk geval van als ze van een degelijk merk zijn) zitten de schroefgaten op een draaibare ring. Overigens zijn er ook "normale" inbouwdozen met zo'n draaibare ring. Scheve montage is dan dus nooit van toepassing, je draait gewoon aan die ring tot de schroefgaten mooi op een horizontale lijn zitten.

Nadeel van uitsluitend buis met draad uit de muur is weer dat je en veel wandverlichting niet of nauwelijks ruimte hebt om een fatsoenlijke aansluiting te maken en daarbij ook nog wat overlengte aan installatie draad te behouden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
dit is idd niet de inbouwdoos voor wandlampen persoonlijk zou ik twijfelen tussen
A: de lamp net naast de doos hangen dan boor je een schuin gat de doos in voor de kabel.
B: de mooiere oplosing is een stalen afdekplaatje maken dat je over de doos heen schroeft. metaal is vele malen sterker dan dit plastic. let wel dat je dan eerst een vlakke afdekplaat nodig hebt voor die dood omdat je geen geleidend materiaal in een doos mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:42
Ivow85 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:38:
Nu te laat, maar voor de volgende keer: een betere installateur nemen die de kleine doosjes voor wandlampen gebruikt.
TS heeft een nieuwbouw, dan heb je weinig keuze voor een elektra installateur. In nieuwbouwwoningen kom je (als er een doos wordt gebruikt) eigenlijk standaard de situatie tegen die TS omschrijft.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1