Wandlamp op muurdoos bevestigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenbruin
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03 10:10
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het installeren van wandlampen in mijn nieuwbouwwoning en loop tegen een probleem aan. Op de inbouwdozen zit nu een afdekplaat met gaatjes en een ijzeren ring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oy6deVoB91xygkE8BBdlIziVImY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OkjDiaswcfr3idDp1njdvyEI.png?f=fotoalbum_large

1. Moet ik deze afdekplaat verwijderen voordat ik de beugel monteer? Als ik dat doe, lijkt de beugel niet goed over de schroefgaten van de inbouwdoos te passen.

2. Waar dient het ijzeren ringetje voor?

3. Wat is de functie van de gaatjes in de afdekplaat?

Daarnaast merk ik dat als ik de beugel naast de inbouwdoos monteer, de doos zichtbaar blijft, wat me niet de bedoeling lijkt. Maar direct op de afdekplaat bevestigen voelt ook niet logisch.

Heeft iemand de gouden tip? Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Op de plaat zelf monteren, evt. bestaande m4 verlengen als die te kort zijn. Die uit je afbeelding heb je ook met kroonsteen erin, dat is gebruikelijker voor lichtpunten.

Ijzeren ring is voor hanglampen (als de plaat op een centraaldoos zit).

Gaatjes is voor andere maat beugels aan vast te schroeven, let wel er zit een max gewicht aan en bij muur montage is dat lager dan plavond (hefboom).

B.t.w. De meeste armaturen zijn niet echt geschikt voor montage direct op een afdekplaat.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 01-02-2025 10:56 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:28
Aansluitpunten voor wandlampen worden normaal gesproken niet uitgevoerd met normale inbouwdozen. Maar met speciale kleine doosjes. Mocht je wel normaal formaat inbouwdozen hebben dan is het zaak om hier rekening mee te houden Met de keuze van je wandlamp.

Je deksel is voor het plafond bedoeld, en de "ring" is een haak om je lamp aan te hangen.

Wat voor jou de beste oplossing is hangt van je armatuur en wat voor muur je hebt af. Ik heb ze wel met een draadeind vastgezet dwars door de bodem van de inbouwdoos, of een 2cm stuk hout voorin de doos i.p.v. het deksel, of een metalen plaatje over het geheel.