Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-07 22:19
Beste tweakers,

Ik heb een vraag over HP G5 Docking station. Ik zou graag 2 externe schermen willen aansluiten op deze dock zodat ik makkelijk kan switchen tussen mijn privé en werk laptop, terwijl ik van 2 externe schermen gebruik kan maken. Het enige wat ik dus wil doen is de USB C aansluiting van privé naar werk te switchen. Waar moet ik voor de aanschaf van een laptop dan rekening mee houden?

Moet deze dan altijd Alternate Modus ondersteunen, of is dat niet nodig?
Moet de USB C Displayport functie ondersteunen?

Wat ga je met je laptop doen?
Wat simpele zaken waar ik 2 schermen voor nodig heb.
Wil wel een Windows laptop hebben.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Rond de 750 euro max.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Nee laptop blijft nagenoeg altijd op zijn plek staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik heb nu een HP 835 G8 die ik voor werk gebruik en perfect is om te koppelen via de HP dock.
Ik weet niet of ik dan per se een HP laptop voor privé dien te hebben, het is mij niet helemaal duidelijk waar de laptop aan moet voldoen om via één simpele handeling te switchen tussen laptops voor de 2 schermen, muis en toetsenbord.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via BeatBeatTonny op 02-02-2025 19:53)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
BeatBeatTonny schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Wat betreft Thunderbolt, ik zie die spec nooit staan bij laptops. Kan dat kloppen?
:) Bijna iedere zakelijk laptop met Intelprocessor heeft Thunderbolt. Het zit (nagenoeg) nooit op laptops met AMD-processor.

uitvoering: HP EliteBook 830 G8 (5P679EA)
Aansluitingen: Video uit: 2x Thunderbolt 4
Die aansluiting is nog veelzijdiger dan USB Alternate Mode.
(Er staan een kleine 2000 laptops in de Pricewatch met Thunderbolt, van de 4700 met een prijs.)
Wat bedoel je hier precies mee? Ik wil het liefst gewoon 2 beeldschermen aansluiten op een G5 Dock, en deze Dock koppelen aan óf mijn werk laptop, of mijn prive laptop. Meer heb ik niet nodig toch?
Ah, de 2e is ook een laptop, ik dacht een desktop. Maar als beide laptops Thunderbolt of Displayport Alternate Mode ondersteunen gaat het goed.
PS: Moet ik nog rekening houden met de aanschaf van monitoren, of maakt dat verder niet uit?
Zolang ik maar 2 schermen kan koppelen aan de HP Dock?
Je bent afhankelijk van de laptops mogelijkheden tot het uitsturen van video.
https://h20195.www2.hp.com/v2/getpdf.aspx/4aa7-5464enw.pdf
External monitor support For hosts that support DisplayPort 1.4 with Display Stream Compression:
3x FHD @ 60 Hz
3x QHD @ 60 Hz
3x 4k @ 60 Hz

For hosts that support DisplayPort 1.3/1.4:
3x FHD @ 60 Hz
3x QHD @ 60 Hz
2x 4K @ 60 Hz

For hosts that support DisplayPort 1.2:
3x FHD @ 60 Hz
2x QHD @ 60 Hz
1x 4K @ 60 Hz
Je genoemde laptop voldoet aan Displayport 1.4 met Display Stream Compression, een beetje courante laptop doet dat meestal ook wel.

Dus dan kun je iig 2 monitoren op 4K aansturen.

Het kan zijn dat je in de Bios de optie:
Advanced > System Options>"Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP alt mode dock" moet aanzetten. (Daar zijn de specs van HP niet duidelijk over, de bandbreedte van Displayport heeft echter wel die ruimte, dus het zou gewoon moeten werken)

Maar volgens deze reddit-pagina werkt het dus ook zonder die optie met 2 4K-schermen: https://www.reddit.com/r/...t_full_resolution_on_3rd/

Lukt het 2x 4K aan te sturen zonder die optie aan te hebben. (Niet letten op het geëmmer over het 3e 4K scherm, want dat gaat nooit werken zonder de genoemde bios-setting, wat ze ook beweren in die discussie.)

Let wel: er wordt standaard uitgegaan van 8 bits per pixel, heb je een goede monitor en kun je die met 10-bits aansturen of wil je een hogere refreshrate dat 60hz, dan heb je bijna zeker die bios-setting nodig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
USB-C op je laptop die Displayport Alternate Mode ondersteunt of Thunderbolt Alternate Mode
is voldoende om je laptop aan de 2 schermen te hangen.

De Alternate Mode is om aan te geven dat de laptop naast USB ook nog één of meerdere andere soorten signalen kan sturen. De toevoeging voor Alternate Mode geeft dus aan wat dat dan precies is.

Overigens noem je helemaal niet wat je desktopsysteem is waar je het ding op wilt aansluiten en dat is juist meestal het probleem. Op de desktop heeft bijna geen enkele USB-C-poort Alternate Modes, op wat hele nieuwe moederborden na.

Meestal worden de monitoren dan ook kruis-links verbonden (1 video-aansluiting per monitor naar de G5 en 1 naar de desktop). En dan een lossen USB-switch van max 2 10-tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Opzich kan display link ook met 2 monitoren overweg echter is alt mode wel beter gezien dat een 100% hardware oplossing is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
White Feather schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:05:
USB-C op je laptop die Displayport Alternate Mode ondersteunt of Thunderbolt Alternate Mode
is voldoende om je laptop aan de 2 schermen te hangen.

De Alternate Mode is om aan te geven dat de laptop naast USB ook nog één of meerdere andere soorten signalen kan sturen. De toevoeging voor Alternate Mode geeft dus aan wat dat dan precies is.

Overigens noem je helemaal niet wat je desktopsysteem is waar je het ding op wilt aansluiten en dat is juist meestal het probleem. Op de desktop heeft bijna geen enkele USB-C-poort Alternate Modes, op wat hele nieuwe moederborden na.

Meestal worden de monitoren dan ook kruis-links verbonden (1 video-aansluiting per monitor naar de G5 en 1 naar de desktop). En dan een lossen USB-switch van max 2 10-tjes.
Bedankt voor je antwoord!

Had inderdaad zo'n vermoeden dat Alternate Mode nodig was voor deze wens, maar dan is dat bij deze bevestigd. Wat betreft Thunderbolt, ik zie die spec nooit staan bij laptops. Kan dat kloppen?

Wat bedoel je hier precies mee? Ik wil het liefst gewoon 2 beeldschermen aansluiten op een G5 Dock, en deze Dock koppelen aan óf mijn werk laptop, of mijn prive laptop. Meer heb ik niet nodig toch?

PS: Moet ik nog rekening houden met de aanschaf van monitoren, of maakt dat verder niet uit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
BeatBeatTonny schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Wat betreft Thunderbolt, ik zie die spec nooit staan bij laptops. Kan dat kloppen?
:) Bijna iedere zakelijk laptop met Intelprocessor heeft Thunderbolt. Het zit (nagenoeg) nooit op laptops met AMD-processor.

uitvoering: HP EliteBook 830 G8 (5P679EA)
Aansluitingen: Video uit: 2x Thunderbolt 4
Die aansluiting is nog veelzijdiger dan USB Alternate Mode.
(Er staan een kleine 2000 laptops in de Pricewatch met Thunderbolt, van de 4700 met een prijs.)
Ah, de 2e is ook een laptop, ik dacht een desktop. Maar als beide laptops Thunderbolt of Displayport Alternate Mode ondersteunen gaat het goed.
Je bent afhankelijk van de laptops mogelijkheden tot het uitsturen van video.
https://h20195.www2.hp.com/v2/getpdf.aspx/4aa7-5464enw.pdf
External monitor support For hosts that support DisplayPort 1.4 with Display Stream Compression:
3x FHD @ 60 Hz
3x QHD @ 60 Hz
3x 4k @ 60 Hz

For hosts that support DisplayPort 1.3/1.4:
3x FHD @ 60 Hz
3x QHD @ 60 Hz
2x 4K @ 60 Hz

For hosts that support DisplayPort 1.2:
3x FHD @ 60 Hz
2x QHD @ 60 Hz
1x 4K @ 60 Hz
Je genoemde laptop voldoet aan Displayport 1.4 met Display Stream Compression, een beetje courante laptop doet dat meestal ook wel.

Dus dan kun je iig 2 monitoren op 4K aansturen.

Het kan zijn dat je in de Bios de optie:
Advanced > System Options>"Enable High Resolution mode when connected to a USB-C DP alt mode dock" moet aanzetten. (Daar zijn de specs van HP niet duidelijk over, de bandbreedte van Displayport heeft echter wel die ruimte, dus het zou gewoon moeten werken)

Maar volgens deze reddit-pagina werkt het dus ook zonder die optie met 2 4K-schermen: https://www.reddit.com/r/...t_full_resolution_on_3rd/

Lukt het 2x 4K aan te sturen zonder die optie aan te hebben. (Niet letten op het geëmmer over het 3e 4K scherm, want dat gaat nooit werken zonder de genoemde bios-setting, wat ze ook beweren in die discussie.)

Let wel: er wordt standaard uitgegaan van 8 bits per pixel, heb je een goede monitor en kun je die met 10-bits aansturen of wil je een hogere refreshrate dat 60hz, dan heb je bijna zeker die bios-setting nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeatBeatTonny
@White Feather wederom bedankt!

Ik heb deze nu op het oog;

https://www.mediamarkt.nl...bde05s3WtziBoCHrUQAvD_BwE

Zover mij duidelijk is zou deze geschikt zijn, en prima prijs/kwaliteit. Klopt dat?

Mocht je zelf nog ideeen hebben hoor ik het graag! Laptop zal voornamelijk voor online poker gebruikt worden, dus vraagt weinig bijzonderheden van de laptop.

Alvast dank!
Pagina: 1