Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shootingammil
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-02 19:20
Mogguh allemaal,

Een flinke tijd geleden heb ik een Ender 3D Pro (20-12-2020) gekocht en ik wilde wat upgrades uitvoeren.

Heb toen bij AliExpress een Dual Extruder gear gekocht maar toen ik alles binnenkreeg, bleek mijn shaft niet lang genoeg te zijn van mn extruder motor. Mn huidige motor, de shaft is helemaal rond en het tandwieltje zit er in geperst vermoedelijk.

Ik dus toen weer een extruder motor gekocht, ook bij Alie en alles past echter lijken de commando's niet te worden ontvangen die mn printer geeft aan de motor.

Het moederbord is nog default dus heb ik nog niets mee gedaan maar nu staat mn printer al langere tijd stil en ik wil dolgraag weer printen maar ik weet nu ff niet meer wat ik moet doen....

- Andere extruder gear kopen. De vorige was plastic en moet ik dan een single grear kit kopen ?
- Ander moederbord kopen en hier bepaalde firmware op installeren ?

Hoop dat iemand mij kan helpen wat ik heb hier blijkbaar te weinig kennis van.

alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door shootingammil op 01-02-2025 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shootingammil
Ik zie nu dat ik een extruder motor heb gekocht voor CR-10. wat is het verschil en kan ik iets doen met de firmware om dit alsnog werkend te maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 13:11
shootingammil schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:11:

Ik dus toen weer een extruder motor gekocht, ook bij Alie en alles past echter lijken de commando's niet te worden ontvangen die mn printer geeft aan de motor.
Doet je oude extruder motor het nog wel als je die er weer aanhangt? (Hoeft niet compleet met extruder eraan, gewoon de losse motor is goed genoeg om te testen).

Een stappenmotor wordt aangedreven door in een afwisselend patroon stroom te laten lopen door de twee spoelen in de motor. De stappenmotor zelf is dus niet een slim apparaat dat commando's ontvangt en verwerkt, dat gebeurt allemaal op het moederbord. Maar op dat moederbord worden wel enkele aannames gedaan over de stappenmotor die gebruikt wordt, en die zijn misschien niet helemaal correct meer met de nieuwe stappenmotor.

Als je nieuwe motor het niet doet, kan dat aan verschillende dingen liggen, maar aannemelijk is dat de pinout van de nieuwe stappenmotor anders is dan degene die je hiervoor gebruikte, of dat de werkspanning of maximaal toegelaten continue stroomsterkte van de motor anders is.

Ik wil eerst zeker weten dat het moederbord nog in orde is, en dat het deel van het moederbord dat de stappenmotor moet aansturen niet defect is geraakt door een onjuiste stappenmotor. Daarom vraag ik je eerst even de oude stappenmotor weer te verbinden met je printer, en te controleren dat die stappenmotor gewoon netjes werkt. Maakt deze netjes de stappen die deze moet zetten? Probeer bijvoorbeeld even een nieuw filament te laden met de stappenmotor aangesloten.

Daarna zal je moeten controleren of de nieuwe motor de spoelen op dezelfde manier aangesloten heeft zitten op de aansluitpinnen als de oorspronkelijke motor. Meestal hebben de NEMA-17 stappenmotoren die op een 3D-printer te vinden zijn de spoelen zo aangesloten dat pinnen 1 & 3 en pinnen 4 & 6 de aansluitpinnen voor de twee spoelen zijn. Dit kan je controleren met een multimeter en de weerstand te meten. De weerstand tussen de pinnen die samen één spoel vormen, zal in de enkele Ohms zijn, terwijl de weerstand naar de andere pinnen erg hoog moet zijn (enkele megaOhms of OL (Open Loop) ). Het is echter niet gestandaardiseerd, en het kan zo zijn dat pinnen 1 & 4 en 3 & 6 de aansluitpinnen van de twee spoelen zijn.

Als de vervangende motor dezelfde pinout heeft maar nog steeds niet werkt zoals deze moet werken, moeten we even verder kijken, maar begin hier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shootingammil
De oude motor werkt nog perfect alleen de gear is toe aan vervanging. Dit was nog het standaard, platic gear en die wil ik dus vervangen voor nieuwe echter na 3 gear-kits verderl lijkt niets te passen omdat mn shaft van de extruder 'maar' 13mm is en alle gekochte extruder-gear is voor 20mm shafts.

Heeft Creality een test gedaan met kleinere shafts eind 2020 en zijn ze daar uiteindelijk van teruggekomen ?

Al met al, ik zit dus nu met 2 extruder motortjes. 1 orginele van 13mm en 1 andere en die wordt niet aangestuurd door mn printer.

Mn moederbord is ook nog de standaard versie.

Hoe nu verder ?
Meten van de pinnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
shootingammil schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:48:
Hoe nu verder ?
Meten van de pinnen ?
Yes, dat is de volgende stap. Controleer of je nieuwe motor wel op dezelfde manier moet worden aangedreven als de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shootingammil
Heb de pinnetjes gemeten en het ziet er alsvolgt uitl

Orginele motor (werkt dus maar heeft kortere shaft):
1 en 4
3 en 6

Nieuwe motortje (geen idee of die werkt):
1 en 3
4 en 6

Hoe nu verder ?
draadjes in stekkertje gewoon omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shootingammil
draadjes gewisseld en ja hoor. Hij werkt als ik via de printer in het menu aangeef dat hij 10mm extruder moet moven ;-) YES!

Nu enkel nog zorgen dat hij tijdens een print ook iets doet want nu doettie niets bij het printen.

moet ik daar ook nog iets voor instellen ? weet iemand dit zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
shootingammil schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:56:
Hoe nu verder ?
draadjes in stekkertje gewoon omdraaien?
Precies, maar dat heb je zelf al uitgedokterd. ;)
shootingammil schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:51:

Nu enkel nog zorgen dat hij tijdens een print ook iets doet want nu doettie niets bij het printen.

moet ik daar ook nog iets voor instellen ? weet iemand dit zo ?
Dat is vreemd, want als 'ie het doet wanneer je de extruder direct laat ronddraaien, moet 'ie het eigenlijk ook gewoon doen tijdens het printen. Zie je wel iets gebeuren bij de extruder wanneer je probeert te printen, zoals in het filmpje van deze Reddit-post te zien is?
https://www.reddit.com/r/...back_and_forth_only_when/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mooi dat je er achter bent gekomen hoe je de motor moet aansluiten. Wel raar inderdaad dat er tijdens het printen niks gebeurt. Heb je al geprobeerd om via een G-code sender handmatig de extruder aan te sturen? Wat gebeurt er als je de onderstaande code uitvoert?

code:
1
2
M83
G1 E10

meer info

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shootingammil
De printer werkt weer helemaal op en top.
Hij deed het niet omdat m'n nozzle verstopt was en m'n filament was verdroog en daardoor brokkelen en printte het heel beroert

Hij is nu volop aan het printen

Bedankt voor de hulp
Pagina: 1