Zie titel. Ik overweeg sterk om mijn kaart te verkopen, omdat het veel meer performance is dan ik nodig heb op 1440P (Ik geef niets om Ray Tracing). Ik zou hem dan nu willen verkopen, omdat ik mij de komende twee maanden echt even op werk en andere dingen moet focussen, ipv afgeleid raken door gaming. Afijn: mijn 7900XT is best een bijzondere kaart waar de gemiddelde marktplaatser geen verstand van heeft, dus ik vraag het hier.
In het kort:
Of denken jullie dat ik meer/minder moet vragen? De kaart is niet meer verkrijgbaar (behalve evt wat absurde €1000+ listings op eBay) en ik kan mij voorstellen dat sommige kopers juist de Taichi willen, omdat ze bijv een Taichi moederbord hebben of de look gewoon mooier vinden (de Nitro+ is nogal een gigantisch blok metaal). En de chip is absoluut ver boven gemiddeld. De PTM doet zijn werk bizar goed, dit kan ik niet gnoeg benadrukken. Ik heb goede airflow en kan veel games in zero-RPM mode spelen met een 140FPS cap.
Advies? Hartelijk dank!:) Sorry voor de lange pos, oeps.
[bPS: Ik heb nog nooit iets via Tweakers verkocht. Als ik aangeef dat iets een vaste prijs is, is dat dan ook zo of krijg ik alsnog irritante mensen in mijn inbox die er ver onder gaan zitten zoals op MP?[/b]
In het kort:
- ASRock 7900XT Taichi 20GB met nog 8 maanden garantie via Megekko. Samen met de Sapphire Nitro+ is dit de beste 7900XT die er is met een 400w power limit (hoger is er niet). Duidelijke overclocker kaart
- Heeft dezelfde koeler als de XTX Tai Chi, super overkill. Ik heb de koelpasta vervangen door PTM7950, wat de hotspot temperatuur verlaagd heeft van 85-90c naar 65-70c met een 10c hotspot delta bij een 400w stress test load, met vrij stille fans. Je kan hem zelfs fluisterstil maken als je geen problemen hebt met hogere temperaturen. Onder gaming load is de chip ook koeler.
- Het aanbrengen van PTM7950 heeft geen impact op de garantie, heb ik zwart op wit van Megekko.
- zelfs als je daar de ballen verstand van hebt en alleen de power limit op +15% zet en verder niks verandert, boost hij erg hoog en scoor je bijna 29k in Timespy met fluisterstille fans. Met manual tuning bereik je 30.7k in Timespy, want zo'n beetje de limiet is voor een 7900XT zonder hardware modding voor meer stroom. Ter vergelijking: een stock 7900XT scoort ~25k en een stock 7900XTX scoort ~28-29k Ik zie ook dat mijn kaart bij 1440P dezelfde of hogere framerates haalt als een 7900XTX op 1440P (4K wint de XTX iets meer ivm VRAM bandwidth) Natuurlijk kan je een XTX ook flink overclocken, maar dan mag je minimaal 900 euro neerleggen voor een basismodel met crappy koeler en €1000+ voor een overclocking kaart
- Ter verduidelijking: Timespy is perfect om performance tussen twee kaarten van dezelfde architectuur te vergelijken. Bijvoorbeeld: een kaart die 30k haalt zal ca. 20% sneller zijn in games dan een kaart die 25k haalt. Maar alleen binnen dezelfde generatie.
- De 7900XT Taichi is niet meer verkrijgbaar. De Nitro+ nog wel en die kost ca. €780 bij een reputabele shop. Dan ontbreekt echter de PTM7950 nog, waardoor je gegarandeerd pump-out krijgt, met als resultaat hogere temperaturen, luidere fans en minder performance. PTM7950 (of een andere PTM pad) kost een tientje ofzo, maar het aanbrengen ervan is best eng moet ik zeggen, je dure GPU open maken. Dus dat is ook wat waard, zeker gezien de enorm goede resultaten. Dan moet je ook nog geluk hebben dat de chip zo ver clocked als die van mij.
- Een nieuwe 7900XT kost minimaal €679, voor een Hellhound. Prima model hoor, maar minder performance, lagere power limit en meer lawaai. Mijn kaart zal waarschijnlijk zo'n 10% sneller zijn en minder lawaai maken. De Hellhound heeft een laag power limiet in de buurt van AMD Reference en dat is DE bottleneckvoor 7900XT overlocking
- Als je een 7900XT kaart wil die goed is voor overclocking is de €780 Nitro+ de enige beschikbare optie die nog over is, en zal je PTM aan moeten brengen voor echt goede lange termijn reusltaten. Voor zover ik weet zijn er geen andere 7900XT kaarten met drie 8-pijn power connectors en een 400w power limit meer beschikbaar.
- De goedkoopste 7900XTX is op dit moment €899 bij Megekko, en op 1440P presteert mijn kaart dus vergelijkbaar met die kaart, tenzij je die ook gaat overclocken, waar hij niet zo geschikt voor is (matige koeler, zal erg luid en heet zijn tenzij je een PTM aanbrengt). Kost alsnog €900! Als je een goed overclockbare XTX wil mag je ~€1000-1050 aftikken voor een Nitro+ of Taichi
- Er is een 7900XT Nitro+ "gereserveerd" op V&A voor €620. Waarschijnlijk geen PTM, onduidelijk mbt overclocking. Aanzienlijke kans dat mijn kaart iets sneller is, wat verwaarloos baar is, maar wel veel stiller op die snelheid danksij PTM en de minimale hotspot delta. De hotspot temperatuur is bepalend voor hoe hard de fans draaien en daar kan makkelijk 30c verschil tussen zitten met koelpasta ipv PTM. Dus dan draaien je fans keihard omdat er op 1 plekje op je GPU te weinig pasta zit terwijl de rest koel is
Of denken jullie dat ik meer/minder moet vragen? De kaart is niet meer verkrijgbaar (behalve evt wat absurde €1000+ listings op eBay) en ik kan mij voorstellen dat sommige kopers juist de Taichi willen, omdat ze bijv een Taichi moederbord hebben of de look gewoon mooier vinden (de Nitro+ is nogal een gigantisch blok metaal). En de chip is absoluut ver boven gemiddeld. De PTM doet zijn werk bizar goed, dit kan ik niet gnoeg benadrukken. Ik heb goede airflow en kan veel games in zero-RPM mode spelen met een 140FPS cap.
Advies? Hartelijk dank!:) Sorry voor de lange pos, oeps.
[bPS: Ik heb nog nooit iets via Tweakers verkocht. Als ik aangeef dat iets een vaste prijs is, is dat dan ook zo of krijg ik alsnog irritante mensen in mijn inbox die er ver onder gaan zitten zoals op MP?[/b]
[ Voor 4% gewijzigd door ZombieDimebag op 01-02-2025 04:47 ]