Windows PC kan na 6 maanden NAS niet meer vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toffifee
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-02 18:10
Na mijn NAS (synology) een tijdje niet meer gebruikt te hebben op mijn windows 10 PC (een maand of 6 denk ik) krijg ik een foutmelding als ik in de window verkenner (via quick access) naar een gedeelde map op de NAS wil gaan.
"\\MIJNNAS\MAp op NAS is not accesible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. A device attached to the system is not functioning"
Als ik naar de NAS wil gaan via "Netwok" krijg ik de melding: "Windows cannot access \\MIJNNAS. Check spelling of the name. Otherwise there might be a problem with your network. To try to identify and resolve network problems, claick Diagnose" Diagnose kan dus niks vinden
Dit had ik voorheen dus allemaal niet. :?
Ik kan wel gewoon op die PC via de Synology Assistant op de NAS.

Kan iemand mij op weg helpen?

Begin at the beginning, the king said, and stop when you reach the end."

Beste antwoord (via Toffifee op 02-02-2025 18:09)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Probeer eens
code:
1
\\ip-adres van nas

Dus als je via Synology Assistant of in je router kijkt, dan moet je ergens het IP van de NAS kunnen terugvinden.

That said, heb je andere devices in huis zoals een smartphone? Kunnen die wel naar je NAS met bijvoorbeeld "DS Drive" als app? Welke sharing-protocollen heb je overigens aan staan op de NAS? Want SMB1 (en wat mij betreft SMB2) zijn gewoon onveilig en worden ook al enige tijd (aktiever) door Microsoft geblokkeerd/gecontroleerd afhankelijk van je OS & buildnummer

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Probeer eens
code:
1
\\ip-adres van nas

Dus als je via Synology Assistant of in je router kijkt, dan moet je ergens het IP van de NAS kunnen terugvinden.

That said, heb je andere devices in huis zoals een smartphone? Kunnen die wel naar je NAS met bijvoorbeeld "DS Drive" als app? Welke sharing-protocollen heb je overigens aan staan op de NAS? Want SMB1 (en wat mij betreft SMB2) zijn gewoon onveilig en worden ook al enige tijd (aktiever) door Microsoft geblokkeerd/gecontroleerd afhankelijk van je OS & buildnummer

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toffifee
op IP adres geeft ie hetzelfde resultaat. Via bijvoorbeeld mijn TV kan ik wel op plex.
ik heb ergens ingesteld SMB2 minimaal, SMB 3 maximaal.
windows 10, build 19045.5371

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Draai je Windows 11 24H2 en gebruikte je guest toegang? Dat werkt niet meer.

Je moet je user account toegang geven op de server. Waarschijnlijk zit de beperking van guest in 24H2 wegens veiligheidsredenen.

Wil je dat echt niet, dan kun je dit uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toffifee
opgelost! Bleek dat SMB1 op de een of andere manier weer aanstond in windows.