Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 00:30
Beste mede-Tweakers.

Je kent het wel, heb je eindelijk je nieuwe videokaart binnen, past niet in je case. Ik hoop dat de slimme koppen hier me kunnen helpen om de beste oplossing te vinden.

De situatie is als volgt:
Case: Fractal Design North
Videokaart: Gigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G
CPU: AMD Ryzen 7700x
CPU Koeler: NZXT Kraken X62 aan de voorkant in push config
Mobo: ASUS TUF Gaming X670E-PLUS
RAM: G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3238F16GX2-TZ5N
Top case 2x140mm fans

Blijkbaar is de kast kleiner / videokaart groter dan ik dacht en past ie niet samen met de AIO.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vnw6RQc1CBNL8knv4zrOOJbTgIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNVskveOnFD0JojY7PlDj9em.png?f=fotoalbum_large
*Foto toont mijn oude videokaart RTX 3080TI FE in huidige configuratie

Dit heb ik geprobeerd:
  • AIO aan de voorkant in de pull config - Geeft niet voldoende ruimte
  • AIO aan de bovenkant, past niet met de fans en cover
Ik zie de volgende oplossing:
  1. AIO wisselen voor een luchtkoeler (die past in de case)
  2. Videokaart inwisselen voor een SFF - ik denk niet dat die er zijn voor de 5080 serie
  3. Grotere case, huidige case vind ik fantastisch - misschien dat de Fractal Design North XL een mogelijkheid is
Ik denk dat optie 1 mijn voorkeur heeft momenteel.

Wat denken jullie dat een goede oplossing is?

[ Voor 5% gewijzigd door Soepmes op 31-01-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Wat zien we op de foto? Dit past prima? Of dat is je oude videokaart? Hoeveel scheelt het? Je kan eventueel een pull config doen met dunnere fans als het op een paar mm aan komt.

Ik zou zelf een goede luchtkoeler halen.

[ Voor 47% gewijzigd door 418O2 op 31-01-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
Op de foto staat mijn oude videokaart (RTX 3080TI FE). Klopt die past prima.
Helaas het nieuwe beest niet.

Heb je nog aanraders betreft luchtkoelers. Ervaring met wat past in de Fractal Design North?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
welke cpu gaat het om?post even volledige specs,van het systeem

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 31-01-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
CPU is een AMD Ryzen 7700x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:43
Er komt zoals afgebeeld wel erg weinig lucht bij die 3080ti.
En dat is ook nog lucht die al opgewarmd is door de AIO.
Behalve een beetje via de openingen aan de achterkant van de behuizing.

Ik zou dus een andere behuizing nemen en had zelf nooit voor deze gekozen, AIO of Luchtkoeler.

[ Voor 42% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-01-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen AIO gebruiken? Als ik snel de reviews doorblader, komt de GPU in ieder geval niet boven de 70 graden uit dus die extra airflow van de AIO ga je niet nodig hebben.

Noctua of beQuiet aircooler op de 7700X zetten en klaar?

Ik mis even hoe warm de CPU nu wordt (met de AIO in bedrijf). Want met de nieuwe GPU zometeen vermoed ik zo dat jouw CPU nog harder moet gaan werken, bottleneckt en dus pas echt warmte gaat genereren>

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:42
Nou heb een 7800x3d op luchtkoeler ook in die kast gehad trouwens en dat gaat prima 0,0 tempratuur problemen. En anders grotere kast als je de aio wil houden.

LianLi Lancool 3 ofzo mooie kast voor het geld. Altijd beetje spijt van gehad dat ik die weg gedaan heb.

Fotos van mijn systeem in de North en LianCool 3 beide met een RtX4080 Suprime

Cooler is een Noctua NHU12a

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RfQSdVAeYGU--s8uALCHafn_K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPLyTYaiYaOYrxoXK8cAQZQc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmoe4nZGuNmYrErF9eNf8JptJMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNQYouWTSR0UXDvS8lkMQSsj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
De AIO heb ik meegenomen van een oudere build (i7-7700K) en werkt nog goed genoeg om mee te nemen.
Mogelijk dan dat het nu tijd is om hem te vervangen.
Ik was benieuwd of jullie nog andere oplossing zagen of verdere aanbeveling hebben.

Ik ben niet zo bang dat mijn CPU een bottleneck gaat zijn of teveel warmte gaat genereren.
Of de videokaart blijft een bottleneck zoals bij de meeste games, of hij loopt tegen de framelimiter aan (165)

Ik zie niet hoe een andere case voor een betere luchtflow zorgt rond mijn videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
luchtkoeler,2 intake fans zetten voorin,1 fan achterin en 1 in top en klaar

Voordeel is volgens mij met een luchtkoeler in combinatie met die kaart,dat een luchtkoeler de warmte lucht die de gpu richting cpu en geheugen blaast,wat komt door het ontwerp van de koeler

Zou voor de zekerheid ram koeling overwegen,door het ontwerp van de koeling van de gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Kijk eens naar een NZXT H9.
3 fan montages onder de videokaart die direct frisse lucht tegen de videokaart aan blazen.
Even als voorbeeld die H9 Flow.
Of een Lian Li 011.

AIO in de zijkant of bovenin.

Je hebt nu maar 1 120/140 (?) Die ook nog opgewarmde lucht richting de videokaart blaast.

Je videokaart zal dan nog stiller en koeler werken.
Als je nu nog niet ziet hoe een andere case dan kan helpen dan weet ik het ook niet meer...

Als je het wel best vind en het simpelweg passend wilt krijgen: AIO weg en luchtkoeler nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-01-2025 22:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 01:17

SomerenV

It's something!

Soepmes schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:41:
Ik zie niet hoe een andere case voor een betere luchtflow zorgt rond mijn videokaart.
Je snapt niet hoe meer ruimte, dus meer plek voor fatsoenlijke fans en meer plek voor fatsoenlijke airflow, voor een betere airflow rondom je kaart kan zorgen?

Misschien heel bot, maar je geeft 1.200 euro uit voor een GPU, die achteraf gezien niet in je case past. Doe het dan meteen goed, geef nog ~150 extra uit en stop alles in een iets grotere case met 3 á 4 casefans voor goede airflow. Hoef je niet bang te zijn voor bottlenecks of gekke temperaturen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 28-04 20:26
AIO wisselen voor een 280 voor top mount? Zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ook nog een optie kan zijn is een simpele enkele 12 cm AIO pakken zodat je niet met een luchtkoeler hoeft te gaan stoeien. Dan houd je in elk geval nog plek voor de videokaart en kan je aan de voorkant nog een gewone fan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Trouwens die North is verder niet zoveel mis mee hoor naar mijn idee. Is wel wat crap voor grotere GPUs maar het kan prima.

Overigens heb ik een bloed hekel aan AIOs dus dat zou mijn oplossing zijn weg met die troep maakt herrie kan kapot. Goeie air cooler erop 2 of 3 intake 1 exhaust achterin en klaar is kees.

[ Voor 43% gewijzigd door JWFpeters op 31-01-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
Roel1966 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:58:
Wat ook nog een optie kan zijn is een simpele enkele 12 cm AIO pakken zodat je niet met een luchtkoeler hoeft te gaan stoeien. Dan houd je in elk geval nog plek voor de videokaart en kan je aan de voorkant nog een gewone fan plaatsen.
Niet aangedacht, kan ook een idee zijn.
Heb je ervaring of kennis van hoe goed die presteren? Ook vs een luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
TukkerTweaker schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:57:
AIO wisselen voor een 280 voor top mount? Zou ik doen.
Wat bedoel je met een top mount? Top mount 280 AIO? Fractal North heeft geen plek voor een top mount AIO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
JWFpeters schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:59:
Overigens heb ik een bloed hekel aan AIOs dus dat zou mijn oplossing zijn weg met die troep maakt herrie kan kapot. Goeie air cooler erop 2 of 3 intake 1 exhaust achterin en klaar is kees.
Ik denk dat dit hem gaat worden. Rustig nachtje over slapen en dan mogelijk morgen eens kijken wat een mooie koeler is.
AIO zag er wel altijd clean uit. Maarja binnenkant zie je eindelijk toch niet echt (zijpanel is mesh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 28-04 20:26
Soepmes schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Wat bedoel je met een top mount? Top mount 280 AIO? Fractal North heeft geen plek voor een top mount AIO.
Ik dacht van wel, tot 240 zie ik inderdaad.
YouTube: Fractal Design North Build Showcase - Have you seen the side fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Peerless Assassin 120 als looks je niet zo boeit verder. Alles van Noctua geweldig alleen duur. En daartussen is ook goeie koelers maar niet beter als de Peerless Assassin over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
@TukkerTweaker bedankt. Goede tip.
Ik dacht dat dit niet paste omdat ie dan tegen mijn mobo kwam. Nog maar eens proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JWFpeters schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:59:Goeie air cooler erop 2 of 3 intake 1 exhaust achterin en klaar is kees.
Afbeeldingslocatie: https://dlcdnwebimgs.asus.com/files/media/26397517-d7ba-4436-990c-cda86e5583be/v1/img/cooling/exoskeleton.png
Asus 5090 flow; warme lucht wordt naar boven geblazen. Allicht heeft dit een (kleine) invloed op hoe goed de CPU-cooler moet functioneren en bijbehorende fans bovenin :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Soepmes schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Niet aangedacht, kan ook een idee zijn.
Heb je ervaring of kennis van hoe goed die presteren? Ook vs een luchtkoeler.
Ik heb zelf een NZXT Kraken 120 in mijn systeem in combinatie dan met een Intel i5 12600 K, prima temperaturen ook als ik dan b.v. video's aan het renderen was. Maar zo qua prestatie t.o.v. een luchtkoeler maakt dat weinig verschil met dan wel een goede luchtkoeler. Had alleen zoiets van dat ik niet zo'n groot blok in de pc wilde hebben vooral met dat gedoe met kabels wegwerken etc... En ja deels speelt bij mij ook wel de looks een beetje mee omdat ik dan wel een glazen zijpaneel heb. Ziet er dan toch net wat strakker uit maar ik alleen het nut van een 240 rad niet zozeer zag zitten, plus ook wel de prijs dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
MAX3400 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:17:
[...]

[Afbeelding]
Asus 5090 flow; warme lucht wordt naar boven geblazen. Allicht heeft dit een (kleine) invloed op hoe goed de CPU-cooler moet functioneren en bijbehorende fans bovenin :)
Ach neuh en zeker niet met een AMD CPU en met een AIO bovenin net zon "probleem" wil je dit soort dingen voorkomen, moederbord op de doos en gaan 🤣 wel goedkoop hou je zelfs geld over als je de North verkoopt 👍

Gewoon goeie airflow en dan is dat allemaal niet zon probleem als je niet de hele dag loopt te geilen op benchmarks en stress tests.

[ Voor 15% gewijzigd door JWFpeters op 31-01-2025 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
Ik heb nog eens gekeken, tot 240 past ja. Helaas is mijn AIO 280 en dat past niet. Dan zou ik een nieuwe AIO moeten aanschaffen en dan kies ik denk een luchtkoeler voor de helft van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepmes
*oops

[ Voor 95% gewijzigd door Soepmes op 01-02-2025 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
JWFpeters schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:51:
[...]

Ach neuh en zeker niet met een AMD CPU en met een AIO bovenin net zon "probleem" wil je dit soort dingen voorkomen, moederbord op de doos en gaan 🤣 wel goedkoop hou je zelfs geld over als je de North verkoopt 👍

Gewoon goeie airflow en dan is dat allemaal niet zon probleem als je niet de hele dag loopt te geilen op benchmarks en stress tests.
Met een game als Gray Zone Warfare kom je anders ook een heel eind.

99% gpu en 100% cpu usage zijn tijdens het spelen van die game heel normaal.
Vandaar (en door AVX instructies) dat men veel klaagt over hoge cpu temperaturen in die game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnhau
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:28
En je vergeet de balangrijkste optie.
Het kaartje opsturen naar mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Geen idee hoeveel ruimte tussen kaart en fans je heb met de 5080.
De 5080 is 2 CM langer volgens de specs.

Heb je al nagedacht om een 140mm slim fan te nemen?
uitvoering: Arctic P14 Slim PWM PST, 140mm

Deze zijn 1cm dunner dan de normale 2,5cm dikke fans.
Beetje lastig te bepalen gezien er geen foto is met de 5080FE

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRookie007
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-05 11:32
Wil je je koeling behouden zoals nu is een grotere kast dan geen optie? Dit is de mijne een Fractal Design Define 7XL. Genoeg ruimte zoals je ziet voor mijn 4090, in deze kast passen zelfs videokaarten van +50cm welke ik nog tegen moet komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTbhNUo_HVlpK_PDcdV7Fp2FfJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVSQNlK8h2njHQGexI2bIzkN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 08:08
Ik wilde ook op offeren om gewoon een grotere kast te nemen. Dat is de snelste oplossing.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1