4070 Ti Super vs 5080

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolingThunder
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-02 16:51
Ik zit met een (luxe)probleem.

Gisteren zoals half de Benelux bot gevangen bij de launch van de 5080.

Had een heel systeem gebouwd met een 9800x3d, 64GB ram, the works, na 8 jaar met dezelfde pc was het wel eens tijd voor eern nieuwe build.

Wil het ding dan ook graag in gebruik nemen, dan maar op zoek gegaan naar een alternatief. De 4080 en varianten zijn bijna onvindbaar, en als je ze vindt, kosten ze basically hetzelfde als een 5080 zou moeten kosten.

Op Amazon toevallig een 4070 Ti Super gevonden, die in promo stond aan een mooie prijs, dus dan die maar besteld. In de namiddag was ik nog wat aan het rondzoeken, en ben ik toevallig op een 5080 gestoten in Frankrijk, nog in stock. Onmiddelijk besteld en de winkel bevestigd dat ze hem effectief hebben liggen. Heb er dus eentje kunnen bemachtigen, maar eigenlijk ver boven MSRP (1700EUR).

Het geld is op zich niet zo'n issue, maar als je de reviews leest, is het gewoon geen goede value, en dat vind ik dan weer wel jammer.

Heb ook een nieuwe 4K monitor gekocht, ook om mee te kunnen gamen uiteraard. Nu zit ik met 2 opties in mijn hoofd:

1) De 5080 gewoon houden, en de meerprijs maar laten voor wat het is, early adopter tax e.d., de 4070 terug naar Amazon sturen
2) de 4070 Ti Super houden, en gewoon wachten tot de 5080 terug in stock komt (of misschien zelfs de 5080 super, want met chinees nieuwjaar er nog tussen verwacht ik niet dat de 5080s zomaar even snel voldoende van de band gaan rollen). De 5080 die ik nu heb zou ik dan doorverkopen aan iemand die ook bot heeft gevangen, aan exact de prijs die ik er voor heb betaald, dan maak ik er toch iemand blij mee.

Wat denken jullie? Ik ben 8 jaar out of the game geweest, en heb gpus niet zo gevolgd sinds de droevige 20 series en de unobtainable 30 series...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-05 17:08
Als je denkt er lang mee te doen als in 4 jaar of langer zou ik zeggen lekker houden die 5080. Wat je zoiezo kan doen als je zegt dat geld niet zo het probleem is..... In corona tijd etc toen ook veel teveel betaald voor een gpu vanwege schaarste heeft me veel verlies op geleverd maar kan wel gamen zoals ik wou.... Overigens maakte geld mij wel uit want ben nog aan herstellen haha

Als je geduld hebt lekker wachten tot je ze wel voor een normale prijs kan krijgen en de 4070ti verkopen dan maak je minder verlies denk ik dan in theorie. Met die kaart kan je ook best even spelen. Niet alles op max maar toch,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door JWFpeters op 31-01-2025 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
waarom net bv een 7900xtx,die kaart is ook prima geschikt om 4k mee te gamen en is er 'al'voor 900 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolingThunder
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-02 16:51
de XTX heb ik ook even overwegen, maar aangezien amd mogelijks binnenkort ook met nieuwe kaarten komt leek me dat niet de beste optie. Ik ben vooral nieuwsgierig naar het hele RT-gedoe en daar is Nvidia toch wel de betere in.

Wat betreft houden, ik heb mijn 1080 gekocht in 2016 geloof ik, dus dat beestje heeft dienst gedaan. de 4070 komt sowieso eerst aan, kan ik die eens testen in de games die ik speel. Ik reis veel voor het werk, met een beetje geluk kan ik in de USA een kaart op de kop tikken in de komenda maand, daar liggen de prijzen een heel pak zachter dan hier. Niet dat ik daar grote hoop in heb, maar goed.
Ik vrees vooral dat nvidia binnen een jaartje ofzo met de super op de proppen gaat komen, meer VRAM e.d., waar alle huidge reviews het ook over hebben. Net zoals met de 4080.

Ik was inderdaad van plan om een 30-series aan te schaffen, maar toen met de hele chip shortage heb ik dat maar gelaten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Daar hoef je niet voor te vrezen dat gaat gebeuren. Maar als je zo gaat kijken kan je nooit kiezen.

Dat doen waar je je goed bij voelt en als dat een 5080 voor 1700 euro is lekker doen. Die kaart als ie zakt wanneer alles normaal wordt is dan nog steeds minimaal 1400 (weet niet welk model je hebt gescoord)

AMD en raytracing hoef je niet te doen nee, 7900xtx ook gehad maar dat werkt niet echt maar je kunt je afvragen of dat zo belangrijk is. Gebruik het omdat het kan maar zou het ook prima kunnen missen als ik eerlijk ben. Al is de must die er in games aan komt wel een ding natuurlijk.

VRAM niet zo druk om maken. 16gn is voorlopig prima en echt geen probleem. Weet je hoeveel mensen ze afschrijven als 16 niet meer genoeg zou zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door JWFpeters op 31-01-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:08
CoolingThunder schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:39:
de XTX heb ik ook even overwegen, maar aangezien amd mogelijks binnenkort ook met nieuwe kaarten komt leek me dat niet de beste optie. Ik ben vooral nieuwsgierig naar het hele RT-gedoe en daar is Nvidia toch wel de betere in.

Wat betreft houden, ik heb mijn 1080 gekocht in 2016 geloof ik, dus dat beestje heeft dienst gedaan. de 4070 komt sowieso eerst aan, kan ik die eens testen in de games die ik speel. Ik reis veel voor het werk, met een beetje geluk kan ik in de USA een kaart op de kop tikken in de komenda maand, daar liggen de prijzen een heel pak zachter dan hier. Niet dat ik daar grote hoop in heb, maar goed.
Ik vrees vooral dat nvidia binnen een jaartje ofzo met de super op de proppen gaat komen, meer VRAM e.d., waar alle huidge reviews het ook over hebben. Net zoals met de 4080.

Ik was inderdaad van plan om een 30-series aan te schaffen, maar toen met de hele chip shortage heb ik dat maar gelaten voor wat het is.
ik heb zelf een 4090,maar ray tracing vergt zo enorm veel grafische kracht,dat de fps zelfs met die kaart echt dramatisch omlaag gaat,is dat het je waard

Persoonlijk vraag ik me net als @JWFpeters of dat het prijsverschil waard is.
Maar dat is mijn mening.

Maar behalve met ray tracing is die kaart erg heel snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

4070 super houden en zowel de 5800 als de monitor terugsturen en op 1440 breed gaan gamen.
Dat is mijn setup (met een 7800x3d zelfs).

De 50xx lijkt niet echt een nieuwe generatie te zijn dus ik wacht het nog even een jaar (of twee) af tot er echt weer een grote sprong komt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakzer
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-05 00:31
Persoonlijk vind ik de 5080 echt geen 1700 waard. Gezien het maar een performance verschil van nog geen 10% is zou ik dan eerder kijken naar een 4080 super.

Maar goed, ik vind dan ook dat we de manier waarop Nvidia met consumenten omgaat niet moeten normaliseren. 1700 euro voor een GPU die zwaar onder doet aan de top GPU vind ik echt belachelijk.

Uiteraard is het jouw geld en als jij er blij mee bent lekker doen en de kaart houden.

De 5080 is 2x de prijs van de 4070Ti Super voor een prestatieverschil van ~30%.

[ Voor 8% gewijzigd door Tweakzer op 03-02-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:59
Achteraf, heuj Captain Hindsight, had je voor €1700 afgelopen zomer/najaar al een 4090 kunnen kopen. Had je voor dezelfde prijs een betere kaart dan een 5080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-05 09:23

Eren

Boss of this gym

Dit zijn prioriteiten hier. Het is misschien niet de beste waarde voor je geld, maar als je gewoon snel wilt gamen, zou ik het gewoon houden, mits je de extra premium die je hebt betaald kunt missen.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik ken dat gevoel van veel te lang aan een oude grafische kaart vastklampen. In 2022 was mijn GTX 760 goed op weg naar de tiende verjaardag.

Diminishing returns:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWAcwDv1iO6sMPsjS6sykPAMue4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXUtWPS8EOy7sxu978z2BCOS.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.techspot.com/...-nvidia-geforce-rtx-5080/

Ik zou kiezen tussen RTX 4070 Ti Super (als het Nvidia moet zijn voor CUDA, AI,...) en RX 7900 XTX voor het gamen.

Als het Nvidia moet zijn om daarmee geld te verdienen, dan zou ik voor een tweedehandse RTX 4090 (24GB) voor 1700 euro gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33
Ik zou de 5080 terugsturen/verkopen en wachten op de nieuwe serie. De 4070ti is al erg goed. Als de monitor geen (QD)OLED is, die ook terugsturen en een monitor met goede HDR kopen. Ik heb sinds kort een QD-OLED, als HDR goed is geimplenteerd voegt het enorm veel toe. RT is leuk, maar is nog steeds enorm veeleisend op 2160p. Als je echt een stap wil tov de 4070ti, dan de 7900XTX met een goede OLED. Zul je RT echt niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
Persoonlijk: 5080 boven de 1500 euro = niet waard (tenzij je geld geen probleem is).
Mijn advies: RT is onzin (voegt vaak weinig toe / kost zoveel rekenkracht dat ik t standaard uitzet).
Ga voor de 7900 XTX, wacht todat de 5080/5090 in prijs dalen, verkoop je 7900 XTX (als je m voor 899 euro koopt, dan kan je over half jaar zeker voor 699 weer verkopen).

RTX 5080 FE MSRP: 1180 euro.
RTX 5080 voor 1700: euro
(verschil van €500)

7900 XTX = 899 euro
Verkoop = 699 euro
(verschil van €200)

Dus feitelijk door nu een 7900 XTX te kopen, te verkopen als je een 5080 voor MSRP kan vinden.
Bespaar je feitelijk 300 euro en kan je morgen al meteen gamen.

Dus de vraag, is die moeite jou 300 euro waard?
Als de antwoord nee is: lekker de 5080 houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 14:28
FireBladeX schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:46:
Persoonlijk: 5080 boven de 1500 euro = niet waard (tenzij je geld geen probleem is).
Mijn advies: RT is onzin (voegt vaak weinig toe / kost zoveel rekenkracht dat ik t standaard uitzet).
Ga voor de 7900 XTX, wacht todat de 5080/5090 in prijs dalen, verkoop je 7900 XTX (als je m voor 899 euro koopt, dan kan je over half jaar zeker voor 699 weer verkopen).

RTX 5080 FE MSRP: 1180 euro.
RTX 5080 voor 1700: euro
(verschil van €500)

7900 XTX = 899 euro
Verkoop = 699 euro
(verschil van €200)

Dus feitelijk door nu een 7900 XTX te kopen, te verkopen als je een 5080 voor MSRP kan vinden.
Bespaar je feitelijk 300 euro en kan je morgen al meteen gamen.

Dus de vraag, is die moeite jou 300 euro waard?
Als de antwoord nee is: lekker de 5080 houden
7900xtx drop weer in prijs als AMD nieuwe kaarten launched.

Ik zou dan eerder een 2e handse 4070/4080 scoren en het daarbij laten.
of een 5080FE voor msrp.

Ikzelf heb nu een 6800XT en zit feitelijk met hetzelfde "probleem" als de TS.

Ik zou graag overstappen naar nvidia.

De 6800XT is me eerste AMD kaart in jaren en ben "overall" redelijk tevreden echter blijft amd toch met driver problemen kampen. Mijn gevoel is dat Nvidia toch wat stabieler is kwa software
(AMD adreline software klappen sommige games eruit ivm error dus draai nu alleen met de bare driver) .

I7 7700K - DDR4 32GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoneybuyNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-05 13:42
Ik zit ook met hetzelfde in de maag,

Ik had mijn Msi suprim 3090TI al verkocht omdat
Ik hoopte een 5090 te scoren met de launch, maar helaas.

Nu heb ik dus een nieuwe Asrock Phantom 7900XTX Gekocht en draai gemiddeld 30-40Fps meer op 4k dan mijn 3090TI.

Ik ben dus dik tevreden met de 7900XTX maar
nu ben ik er ook weer achter gekomen dat amd de gewoon slechte drivers heeft.

Ook verwacht ik dat de prijzen dalen wanneer de nieuwe serie uitkomt, dus ik zit in dubio of ik het moet terugsturen Nu ik nog een paar dagen bedenktijd heb.

Wat denken jullie?
Pagina: 1