Vloer aanbouw vocht/schimmel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-09 03:56
Hoi iedereen.

Mijn sociale huurwoning heeft een bijkeuken/berging/aanbouw. Heb net een half jaartje de sleutel.

Het is een ongeisoleerde aanbouw, met een vloer van beton en betontegels.

Zie foto's: https://imgur.com/a/wVbp7Xy

(De lekkage boven de CV ketel was al gefixt en overschilderd voordat ik de sleutel kreeg, dit is van tijdens de bezichtiging)

Ik heb er in eerste instantie flink schoongemaakt met antischimmelspray, en er daarna een vochtwerende ondervloer (laatste foto) en vinylvloer in gelegd. In deze bijkeuken staan onder andere mijn wasmachine, droger en vaatwasser. Er is al eens lekkage geweest van de ketel waarvan flink wat water onder de vloer is getrokken. Ook bij de buitendeur is het vaak nat.

De woningstichting heeft van de week eindelijk een radiator in deze ruimte geplaatst, waarvoor al mijn witgoed aan de kant moest. Ik zag al weer schimmel op de muren, waarvan werd gezegd dat ik dit opnieuw schoon moet maken en het dan met de nieuwe radiator niet meer terug zou moeten komen (het was er al maanden <10 graden en vochtig, dus schimmel is logisch).

Ook de vinylvloer onder de witgoed apparatuur vertoonde rare paarse vlekken. Toen ik het vinyl en de ondervloer omhoog trok, zag ik hieronder een vochtige zwarte bende die enorm sterk naar schimmel ruikt. Dit lijkt me absoluut niet gezond. Ik weet niet of dit komt door de eerdere lekkage, of dat ik een verkeerde ondervloer heb gekozen, of puur door het feit dat dit een beton(tegel) vloer is. Geen idee wat er überhaupt onder deze tegels ligt.

Ik wil het graag fixen, maar kan dat? Hoe pak je zoiets aan? De woningstichting zal het waarschijnlijk op moeten pakken tenzij het erg gemakkelijk/goedkoop op te lossen is, maar ik zou graag alvast weten wat de juiste stappen zijn zodat ik zeker ben dat dit gewoon goed opgelost gaat worden. Ik wil er best een nieuwe vloer in leggen, maar dan moet de ondergrond ook aangepakt worden lijkt mij. Zodat ik niet over een half jaar opnieuw kan beginnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:51
Drogen, verwarmen en ventileren.

Je zegt het zelf al.
Het is er vochtig, staat een wasmachine en droger, geen verwarming.

Kijk ook eens buiten rondom de gevel, kan water goed weglopen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Verwarming is nu gelukkig geregeld. Die is zo'n 10 uur per dag aan (het is daar dan rond de 18-20 graden). Is dat voldoende? Met de verwarming uit is het er zo weer koud natuurlijk.

Ventilatie is er ook genoeg. Ik zal morgen eens goed rond de gevel gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
16 graden is in principe genoeg.

Maar je stookt waarschijnlijk voor de mussen want geïsoleerd zijn die hokjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
_JGC_ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:14:
16 graden is in principe genoeg.

Maar je stookt waarschijnlijk voor de mussen want geïsoleerd zijn die hokjes niet.
Ik stook vooral omdat de kou enorm de keuken in trekt, en het niet comfortabel is om mijn was en afwas te doen in ~7 graden. En natuurlijk die schimmels.

Ben nog wel aan het experimenteren op welke stand ik de nieuwe radiator zet, en hoe warm ik het daar laat worden. Kan dus wel iets minder. Heb nog geen grote toename gemerkt in gas verbruik sinds deze nieuwe radiator er hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Kom hier even op terug om de mogelijkheden te bespreken.

Met de CV die daar hangt (plus witgoed), is en blijft er kans op lekkage. Vooral die CV hangt zo tegen de muur, dat elk klein beetje water langs de muur naar beneden loopt en meteen onder de vloer trekt. Dus het liefste wil ik eigenlijk niet weer een vinylvloer (of een ander type zwevende vloer zoals laminaat) neerleggen, want als er weer water onder trekt gaat dat geheid toch weer schimmelen omdat het vocht nergens heen kan.

Ik heb wat zitten googlen, maar ik ben hier absoluut niet in thuis, dus ik hoop tips en ideeën te krijgen. Het mooiste is natuurlijk gewoon een nette en strakke vloer. Ik ben uitgekomen op een epoxy vloercoating/gietvloer. Wat denken jullie hiervan? Ik denk niet dat de woningstichting dit voor mij gaat doen, maar ik vind het niet erg om er zelf wat geld in te steken voor een mooi een duurzaam gezond resultaat. Als er betere opties zijn, hoor ik het graag.

Wel moet ik rekening houden met het feit dat er in 2026 door de woningstichting flink verduurzaamd gaat worden in mijn huis. Geen idee nog wat ze gaan doen, maar ik hoop dat ze ook de berging aan gaan pakken. Daarom overweeg ik ook minder extreme mogelijkheden, zoals:

Simpelweg met een goede schimmelwerende verf overheen gaan, vloer en muur tot ong. 20cm hoog. En dan misschien kaal laten, of er toch weer vinyl neer leggen, maar dan de vloer niet helemaal tot de muur onder de cv leggen, maar een stukje afstand houden en dan op 1 of andere manier proberen om de vinyl waterdicht aan het beton te monteren (misschien lijm oid?) zodat er in geval van lekkage, het water niet onder de vloer trekt.

Ik hoor graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Poeh, lastig.

Die vloer in dat hokje is volgens mij ook gewoon helemaal prut. Het lijkt op betontegels met wat zandcement langs de randen. Waarschijnlijk ligt daar ook geen vochtwerende laag onder. Het is eigenlijk gewoon een stoepje. Dat waarschijnlijk gewoon in het zand ligt.

Je kunt er natuurlijk altijd een tegel uithalen om even te kijken.

Dan kun je je nog afvragen hoe droog de muren allemaal zijn. Is het wel overal in spouw opgetrokken? Ik kan dat niet goed zien.

Je kunt natuurlijk vanalles doen om dit beter te maken, maar ik zou even nadenken hoe lang je hier gaat wonen en wat het allemaal kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Dit is gewoon een schuurtje waar toevallig je cv hangt. Ik zou er mijn fiets in zetten maar snap wel dat je keuken koude val heeft. Zit ook gewoon een binnendeur tussen. Zou hier minimaal een buitendeur verwachten.

Maar dit hokje 20 graden stoken zou ik niet doen. Max 15 graden en zeker geen vocht gevoelige vloerbedekking zoals laminaat etc. Want enkelsteenmuurtje en tegels op het zand is vragen om problemen.

Lastige is dat het huur is. Als je dit gekocht Ou hebben Ou je aan de slag kunnen met uitgraven en bodemisolatie en muurisolatie. Maar in geval van huur zit je er maar mooi mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
AtomicShockwave schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:54:
Poeh, lastig.

Die vloer in dat hokje is volgens mij ook gewoon helemaal prut. Het lijkt op betontegels met wat zandcement langs de randen. Waarschijnlijk ligt daar ook geen vochtwerende laag onder. Het is eigenlijk gewoon een stoepje. Dat waarschijnlijk gewoon in het zand ligt.
Ja, dat lijkt mij inderdaad ook.
AtomicShockwave schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:54:
Je kunt er natuurlijk altijd een tegel uithalen om even te kijken.

Dan kun je je nog afvragen hoe droog de muren allemaal zijn. Is het wel overal in spouw opgetrokken? Ik kan dat niet goed zien.

Je kunt natuurlijk vanalles doen om dit beter te maken, maar ik zou even nadenken hoe lang je hier gaat wonen en wat het allemaal kost.
Een tegel eruit halen is zeker een goed idee. Dit wordt sowieso een zomer projectje zodat het allemaal goed kan drogen, maar voordat ik aan iets begin zal ik dit zeker doen.

Hoe bedoel je in spouw opgetrokken? Volgens mij zit er helemaal geen spouw in de buitenmuren. Wellicht in het stukje wat aan het huis verbonden is. De muren zelf lijken vrij droog, behalve in de hoek bij de CV. Daar al flink wat zwarte schimmel weggepoetst. Maar daar staat ook de vaatwasser voor, dus weinig luchtcirculatie en hogere luchtvochtigheid.

Ik ben van plan om hier de rest van mijn leven te wonen, zeker gezien de woningnood heb ik echt wel teringveel geluk gehad met dit huis. Er zitten zeker nadelen aan, dit is er 1tje, maar toch zit ik hier fantastisch. Daarom vind ik het ook niet erg om hier wat werk in te steken. En op zich is mijn woningstichting wel erg degelijk qua reparaties enzo, dus hopelijk willen zij ook meehelpen als dit geen klus is die ik zelf aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Barrycade schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:10:
Dit is gewoon een schuurtje waar toevallig je cv hangt. Ik zou er mijn fiets in zetten maar snap wel dat je keuken koude val heeft. Zit ook gewoon een binnendeur tussen. Zou hier minimaal een buitendeur verwachten.

Maar dit hokje 20 graden stoken zou ik niet doen. Max 15 graden en zeker geen vocht gevoelige vloerbedekking zoals laminaat etc. Want enkelsteenmuurtje en tegels op het zand is vragen om problemen.

Lastige is dat het huur is. Als je dit gekocht Ou hebben Ou je aan de slag kunnen met uitgraven en bodemisolatie en muurisolatie. Maar in geval van huur zit je er maar mooi mee.
Waar het niet voor mijn hele kleine keuken en badkamer, zou ik het met je eens zijn. Maar er is letterlijk geen andere plek voor de wasmachine/droger/vaatwasser, en het is ook een geweldige hok voor mijn klusprojecten, dus ik vind het wel belangrijk om het gewoon een degelijke leefruimte te maken/behouden.

Qua huur is idd lastig. Zoals hierboven getypt wil ik hier nooit meer weg, dus ik ben best wel bereid om wat te investeren. Maar ik ben wel beperkt in wat ik financieel kan doen, en wat ik mág doen van de woningstichting. Aangezien ze volgend jaar gaan verduurzamen hoop ik dat ze dit ook aanpakken, het zou maar zo kunnen dat ze er bodemisolatie en muurisolatie gaan toevoegen, maar die details heb ik helaas nog niet gekregen. Puur uit nieuwsgierigheid, hoeveel zou het kosten om dit zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Kijk, als die bijkeukenvloer gewoon zand is. Dan kun je natuurlijk best leeggraven, PE folie, Tempex, en een betonvloertje storten.

Dat heb je met die oppervlakte voor een paar honderd euro gedaan.

Maargoed, wat wil de woningstichting nog doen? Moet je nog leidingen verleggen? Wil de woningstichting dat?

Je weet eigenlijk niet hoe de muren zijn. Geen spouw? dunne luchtspouw? Wat wil de stichting hier mee? Geen idee. Je hebt gewoon heel veel kans dat je dingen voor niks doet, omdat je het niet af kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zolang die schuur niet gezien wordt als leefruimte telt het ook niet mee voor energielabel en huuroppervlak. Woningbouwverenigingen doen daar in de regel dus niks mee.

Hier in de straat hebben we bergingen onder het schuine dak. Lullig tussendeurtje, verder halfsteens en beton op natte drek gestort. Zakt elk jaar een cm, doen ze niks aan. Ik heb mijn huis gekocht, heb de vloer vervangen, voorzetwanden, dakisolatie en het is er 20 graden. Buurman z'n berging is in de winter 2 graden boven de buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

croissantje13 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:43:
Hoi iedereen.

Mijn sociale huurwoning heeft een bijkeuken/berging/aanbouw. Heb net een half jaartje de sleutel.
hebben de buren vergelijkbare aanbouw?
wat zijn hun ervaringen?

Hoe ventileer / lucht je deze ruimte?

ik zou beginnen met de was niet meer in deze ruimte te laten hangen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
croissantje13 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:15:
...Ik ben uitgekomen op een epoxy vloercoating/gietvloer....
Zo'n vloer is waterdicht, dus een heel belangerijke vereiste is dat de ondergrond droog is...
Als je al een gek vind die zo'n gietvloer wil plaatsen, zal die vast snel met de noorderzon vertrekken want de vloer zal gewoon barsten en loskomen door het optrekkend vocht.
Als je gietvloer wil, zal je de vloer moeten uitgraven, plasticfolie leggen, beton gieten, ook je muren impregneren...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Je kunt de woningbouw vragen of bij de verduurzaming ook een nieuwe beter geïsoleerde deur wordt geplaatst naar de berging toe. Dan wordt je keuken al een heel stuk belachelijker.

Daarna hoe je dat schuurtje alleen nog maar vorstvrij te houden maar aangezien je ketel daar hangt en je woning hoe dan ook warmte afstraalt naar die aanbouw hoef je daar weinig voor te doen.

Simpel een waterdichte laag op de vloer leggen gaat je zeer weinig tot niets helpen (nadeel is ook dat vocht wat op de vloer komt niet meer weg kan) De was elders hangen en goede ventilatie helpt veel beter tegen schimmel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Als je dit zelf wilt doen:

- tegels eruit
- uitgraven
- folie leggen
- EPS of PIR over de bodem en paar cm langs de muren (koudebrug onderbreking)
- betongaas en beton erin
- voorzetwanden met isolatie zetten

Heb jij een heerlijk warm hokje. Kost je alleen wel pegels en tijd en als je eruit gaat krijg je er niks voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:13
Als onderbouwing van Bombardil
Dit hok heeft : - tegels op zand. -misschien wel 3 halfsteensmuren, -geen reguliere ventilatie (rooster onderin buitendeur?); Dus
In de winter altijd condensvorming => schimmel bij temperaturen onder 15 graden.
Was drogen uit den boze hier. Kan overdag veel beter in woonruimte die goed verwarmd en ventilerend is/ of trapgat..
Of buiten.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor wat ik zo kan zien zijn het inderdaad zoals anderen al schrijven gewoon betontegels op een zandbed en tja, zoiets zou je nog beter gewoon open kunnen laten en er niets op gaan leggen. Betontegels nemen vocht op wat van onder dan erin kan trekken en dus als je daar dan iets op gaat leggen dan blijft dat vochtig lijkt mij.

Vraag mij trouwens af of er alleen dat raam is voor ontluchting en er geen ontluchtingsroosters zijn wat er eigenlijk wel zou moeten zijn in zo'n ruimte waar je de was doet. Er moet eigenlijk een constante luchtstroom zijn wil je het vocht er enigszins weg kunnen krijgen want alleen stoken heb je niet zoveel aan.

Even misschien beetje off-topic maar ik zou persoonlijk niet die afvalcontainers daar zo laten staan en die buiten zetten. Zeker nu je daar gaat stoken en dadelijk in de zomer als het warm word, niet echt fris lijkt mij.
Pagina: 1