Beste prijs/kwaliteits-beamer voor de slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
Hallo mede-tweakers,

Onlangs kwam ik spontaan op het idee om eens rond te gaan neuzen of een beamer/projector een leuk idee zou zijn om onze slaapkamer mee te verrijken. Is weer eens iets anders dan een 2e tv, die al dan niet uit je bed omhoog kan komen met een lift :P Ben benieuwd naar jullie advies/ervaringen!

Ik zoek een?
Beamer voor op de slaapkamer. Hoeft zeker niet high-end te zijn, maar moet natuurlijk wel dermate goede specs hebben die het mogelijk maken om films/series goed te kunnen kijken. Zal voornamelijk gebruikt worden in de avonduren, maar ik wil niet dat het ding overdag geheel nutteloos is. De hoeveelheid ANSI lumen doet er dus wel toe (minimaal 500, maar liefst nog iets meer).

Wat is je budget?
Ik hoop iets leuks te kunnen kopen voor zo'n 550 tot 650 euro, maar als er iets te koop is voor 800-850 dat 2x zo goed is sta ik daar zeker ook open voor.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In principe is het de bedoeling dat het ding op de slaapkamer komt te staan, hij zal dus een vaste plek krijgen. Doorgaans wordt er gegamed en kijken we films/series in de woonkamer, maar de beamer zal dus als extraatje fungeren om ook af en toe op de slaapkamer wat te kunnen kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al een aantal opties gevonden, maar omdat ik helemaal nieuw ben in de beamer-wereld heb ik geen idee wat exact de verschillen zijn en waar ik op moet letten.
Optie 1) LG CineBeam Q
Optie 2) XGIMI Halo+
Optie 3) Viewsonic M10E Full HD Smart Laser Projector

Ik neig momenteel naar de XGIM Halo+, die lijkt voor de prijs goed te presteren. Is echter een LED ipv Laser projector, dat houdt me een beetje tegen. Of dat terecht is of niet weet ik niet...

Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:41

Major_ton

Shoot!

Eerst even een paar extra vraagjes.

- Wat doe je met de audio?
- Wat wordt de projectie afstand?
- Wat wordt je beelddiagonaal?
- Waarop ga je projecteren?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Dank voor de reactie! Hieronder de antwoorden;

- Wat doe je met de audio?
Ik wil sowieso externe speakers gebruiken, waarschijnlijk in de vorm van een soundbar (bluetooth).

- Wat wordt de projectie afstand?
Afstand tussen de plek van de projector (zoals ik die nu in mijn hoofd heb) en de plek waar de boel op geprojecteerd zal worden is ongeveer 3.5 meter.

- Wat wordt je beelddiagonaal?
Hier heb ik geen vast antwoord op, ik weet dat deze afhankelijk is van de afstand tussen projector en muur/scherm. Dus de diagonaal zal zo groot worden als de afstand het toelaat? In mijn geval dus zo'n 3.5 meter. Ik heb in ieder geval geen minimum vereiste aan de diagonaal, al zie ik 120" vaak voorkomen als (max) diagonaal bij deze soort projectoren. Dus het zou zeker leuk zijn als ik dat ga redden.

- Waarop ga je projecteren?
Vooralsnog heb ik hier geen hardware voor, in eerste instantie ben ik al benieuwd hoe het beeld zal zijn als ik de boel projecteer op een witte muur. Maar ik ben wel van plan om ook een scherm erbij aan te schaffen, dit zal dan gewoon een wit scherm zijn dat vanaf het plafon omlaag komt. Zo'n standaard doek in feite.

Edit: Mijn voorkeur gaat overigens uit naar een 4K beamer. Stukje toekomstbestendigheid, en bovendien zijn we inmiddels al zo verwend dat dit voor velen de standaard is (althans bij tv's).

[ Voor 7% gewijzigd door XenRave op 02-02-2025 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Mijn advies is om het budget een klein beetje op te rekken en voor de Epson TW-7000 te gaan. Dat is verreweg de beste projector die je kan kopen onder de € 1.000,-. Veel lichtopbrengst, flexibel te plaatsen met o.a. lens shift en een zoomfunctie, degelijk contrast (voor een projector), goede kleuren en goede motion control (geen telecine judder).

uitvoering: Epson EH-TW7000

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Dank voor je reactie! Zeker een interessante optie, dus ik zal mij even goed inlezen qua reviews en wat filmpjes over deze specifieke projector bekijken. Is natuurlijk wel bijna een verdubbeling van mijn oorspronkelijke budget van zo'n 550-650, dus dat wordt even achter mijn oren krabben of dit het waard is (er komt daarnaast immers ook nog een doek bij om op te projecteren, en in dit geval moet er ook gelijk iets van een soundbar komen want er zijn geen ingebouwde speakers om het de eerste 2 mnd ofzo even mee te doen).

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

XenRave schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:36:
Dank voor je reactie! Zeker een interessante optie, dus ik zal mij even goed inlezen qua reviews en wat filmpjes over deze specifieke projector bekijken. Is natuurlijk wel bijna een verdubbeling van mijn oorspronkelijke budget van zo'n 550-650, dus dat wordt even achter mijn oren krabben of dit het waard is (er komt daarnaast immers ook nog een doek bij om op te projecteren, en in dit geval moet er ook gelijk iets van een soundbar komen want er zijn geen ingebouwde speakers om het de eerste 2 mnd ofzo even mee te doen).

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Goede audio is heel voordelig 2dehands te vinden. Het ligt er natuurlijk aan wat je kwijt kan, maar je hebt al snel heel veel meer audio voor minder geld. Een projectiescherm is ook goed zelf te maken van projectiedoek van de rol, maar er worden ook regelmatig projectieschermen van goede kwaliteit voor weinig geld 2dehands aangeboden. Zo houd je vanzelf een ruimer budget over voor de beamer, wat het het ook écht waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Op het audio vlak ben ik het helemaal met je eens, dat spul is prima 2dehands te kopen. Gebeurt immers normaal gesproken niet zoveel mee, zal hooguit cosmetisch in wat mindere staat zijn.
Qua projectiedoek; dat zie ik niet zitten om zelf te maken, zeker niet aangezien ik voor een elektrische variant wil gaan die met een druk op de knop mooi vanuit het plafond verschijnt. Niet dat die dingen de wereld kosten trouwens, voor zo'n 150-200 euro heb ik al zat opties voorbij zien komen in het gewenste formaat (al heb ik geen idee of dat dan ook kwaliteit is, daar ben ik nog niet lang genoeg voor aan het rondneuzen voor dit spul).

Je hebt me in ieder geval flink aan het twijfelen gebracht, ik denk dat jouw voorstel wel echt meer kwaliteit levert t.o.v. bijvoorbeeld de LG Cinebeam Q of de XGIMI Halo+, de twee die ik eerst op het oog had. Van de andere kant lijken 'mijn' opties wel meer typische slaapkamer-projectoren te zijn, en is de Epson meer een optie voor in de woonkamer om eventueel zelf de TV mee te vervangen.

Doorgaans ben ik wel fan van net iets 'te' goed spul kopen voor waar ik het voor wil gebruiken, immers als het niet voldoet (of maar net voldoet) dan word je d'r ook niet echt blij van en ga je het niet of nauwelijks gebruiken, waardoor het weggegooid geld zal zijn. Maar tegelijkertijd moet het ook weer niet enorme overkill zijn kijkende naar waar ik het voor wil gebruiken (in dit geval dus simpele leuke extra gadget voor in de slaapkamer). Geen idee of dat laatste geval is, mocht ik voor de Epson gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

XenRave schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:24:
Op het audio vlak ben ik het helemaal met je eens, dat spul is prima 2dehands te kopen. Gebeurt immers normaal gesproken niet zoveel mee, zal hooguit cosmetisch in wat mindere staat zijn.
Qua projectiedoek; dat zie ik niet zitten om zelf te maken, zeker niet aangezien ik voor een elektrische variant wil gaan die met een druk op de knop mooi vanuit het plafond verschijnt. Niet dat die dingen de wereld kosten trouwens, voor zo'n 150-200 euro heb ik al zat opties voorbij zien komen in het gewenste formaat (al heb ik geen idee of dat dan ook kwaliteit is, daar ben ik nog niet lang genoeg voor aan het rondneuzen voor dit spul).

Je hebt me in ieder geval flink aan het twijfelen gebracht, ik denk dat jouw voorstel wel echt meer kwaliteit levert t.o.v. bijvoorbeeld de LG Cinebeam Q of de XGIMI Halo+, de twee die ik eerst op het oog had. Van de andere kant lijken 'mijn' opties wel meer typische slaapkamer-projectoren te zijn, en is de Epson meer een optie voor in de woonkamer om eventueel zelf de TV mee te vervangen.

Doorgaans ben ik wel fan van net iets 'te' goed spul kopen voor waar ik het voor wil gebruiken, immers als het niet voldoet (of maar net voldoet) dan word je d'r ook niet echt blij van en ga je het niet of nauwelijks gebruiken, waardoor het weggegooid geld zal zijn. Maar tegelijkertijd moet het ook weer niet enorme overkill zijn kijkende naar waar ik het voor wil gebruiken (in dit geval dus simpele leuke extra gadget voor in de slaapkamer). Geen idee of dat laatste geval is, mocht ik voor de Epson gaan :9
Uit ervaring kan ik zeggen dat elke beamer in eerste instantie indrukwekkend is. Je maakt de kamer donker, zet de beamer aan en je ziet GROOT beeld daar waar geen TV is. Magic!! Maar na een niet al te lange tijd ga je merken dat het beter zou kunnen, beter zou moeten. Persoonlijk zou ik echt die Epson pakken over de andere suggesties. Epson heeft een lange geschiedenis in het maken van goed geprijsde beamers voor de home cinema markt. Tuurlijk, bijna € 1.000,- is een hoop geld, maar dat is € 650,- ook en als je ziet hoe goed de Epson dan eigenlijk is... Er zit gewoon alles op en aan wat cinema beamer voor thuis nodig heeft.

Verdiep je nog even in de verschillende projectieschermen. Als je een rolscherm wilt, dan snap ik dat zelf iets maken niet ideaal is. Misschien dat uiteindelijk een lik projectieverf zelfs beter is in jouw situatie. Ik heb regelmatig gewerkt met elektrische rolschermen, maar de meeste budget oplossingen zijn gewoon drama. Zelfs de betere Projecta rolschermen golven nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
Wederom dank voor je reply! Ik ben wel redelijk overtuigd, het is in de long run beter om de net wat duurdere maar kwalitatief betere keuze te nemen dan voor de iets goedkopere optie te gaan waarbij je dan wat sneller kunt gaan twijfelen aan 'had dat niet toch net iets beter gemoeten'? :)

Qua scherm moet ik inderdaad nog echt even wat speurwerk verrichten, maar dat gaat wel goed komen. Die keuze is (gevoelsmatig) makkelijker/sneller te maken dan de keuze voor de projector zelf.

Thanks again!
Pagina: 1