Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

Topicstarter
Momenteel hebben we twee chromecast ultra's hier in huis. De TV's zijn 'dom', de chromecasts zijn de ouderwetse ultra variant. (deze) Bedraad aangesloten en werkt eigenlijk perfect. Cast icoontje aanklikken en stream de boel richting de chromecast. We hebben een oude telefoon als afstandsbediening ingezet hiervoor, maar uiteraard werkt dit vanaf elke android telefoon of tablet.

Echter is de eerste nu echt wel stuk en de ander crashed ook regelmatig. Met 8 jaar dienstverband mag dat ook wel. Maar wat moet ik nu hebben als replacement. Ik heb geen interesse in een extra afstandsbediening. User interface op de TV is ook niet nodig. Gewoon het cast icoontje indrukken en that's it.

Alle alternatieven die ik kon vinden hebben een aparte appstore, niet google compliant, missen de copy protection features waardoor de netflix stream op 720p blijft steken of andere nare bijkomstigheden.

Het ding dat google als replacement heeft weet ik eigenlijk niet of dat ook als pure chromecast ontvanger werkt of dat je die afstandsbediening ook echt nodig hebt.

De TV's zelf zijn smart maar hebben geen chromecast optie in zich en ik heb niet zoveel zin om na 5 jaar geen app meer over te houden die nog ondersteund wordt. En alle data die teruggestuurd wordt zie ik ook niet zo zitten, laat staan de extra reclame in de TV menus...

-_-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft weinig met computerhardware te maken. Schopje maar BGK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-05 18:37

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

De nieuwe chromecast 4k mss?

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41

Mavamaarten

Omdat het kan!

Een "moderne" Chromecast aka eentje met Google TV kan je ook gewoon zonder afstandsbediening gebruiken. Hij kan via HDMI CEC je TV aanzetten en toont bij inactiviteit gewoon een screensaver en daarna zwart. Het is gewoon een cast target zoals een oude, en springt gewoon aan wanneer je begint met casten.

Een cast toestelletje zonder afstandsbediening is volgens mij niet meer op de markt. Ik zou dan ook gewoon zo'n nieuw model aanraden (een 4K, een streamer lijkt me overdreven voor jouw doeleinden)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

M2M schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:20:
Momenteel hebben we twee chromecast ultra's hier in huis. De TV's zijn 'dom', de chromecasts zijn de ouderwetse ultra variant. (deze) Bedraad aangesloten en werkt eigenlijk perfect. Cast icoontje aanklikken en stream de boel richting de chromecast. We hebben een oude telefoon als afstandsbediening ingezet hiervoor, maar uiteraard werkt dit vanaf elke android telefoon of tablet.

Echter is de eerste nu echt wel stuk en de ander crashed ook regelmatig. Met 8 jaar dienstverband mag dat ook wel. Maar wat moet ik nu hebben als replacement. Ik heb geen interesse in een extra afstandsbediening. User interface op de TV is ook niet nodig. Gewoon het cast icoontje indrukken en that's it.

Alle alternatieven die ik kon vinden hebben een aparte appstore, niet google compliant, missen de copy protection features waardoor de netflix stream op 720p blijft steken of andere nare bijkomstigheden.

Het ding dat google als replacement heeft weet ik eigenlijk niet of dat ook als pure chromecast ontvanger werkt of dat je die afstandsbediening ook echt nodig hebt.

De TV's zelf zijn smart maar hebben geen chromecast optie in zich en ik heb niet zoveel zin om na 5 jaar geen app meer over te houden die nog ondersteund wordt. En alle data die teruggestuurd wordt zie ik ook niet zo zitten, laat staan de extra reclame in de TV menus...
Is dat ook de reden dat je met het onhandige casten wilt blijven zitten? Nu moet je telefoon/tablet/laptop continu aan blijven op diezelfde stream. Met een mediaspeler zoals de Chromecast with Google TV kies je gewoon een app uit de volledige appstore, zet hem erop en geen telefoon of ander apparaat meer nodig.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

franssie

Save the albatross

Jorgen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Is dat ook de reden dat je met het onhandige casten wilt blijven zitten? Nu moet je telefoon/tablet/laptop continu aan blijven op diezelfde stream. Met een mediaspeler zoals de Chromecast with Google TV kies je gewoon een app uit de volledige appstore, zet hem erop en geen telefoon of ander apparaat meer nodig.
Als de stream eenmaal loopt kan je je telefoon dacht ik gewoon in de magnetron stoppen of uitzetten.

Tenzij je een tabblad streamt vanuit Chrome browser.

De telefoon is de afstandsbediening, werkt erg fijn want die heb ik meestal toch bij me.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
Ik weet niet of ik hem in magnetron zou gooien - maar ik sta achter nieuwe chromecast kopen idee :)
desnoods degene met de tv afstandsbediening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Jorgen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Ik heb een kleine hekel gekregen aan de irritante menus waar je minder snel en gemakkelijk doorheen navigeert. En zoeken met een afstandsbediening is helemaal drama. Hier ligt dus gewoon een oude telefoon met onze streamingdiensten erop. Of je cast vanaf je eigen telefoon. Of de kids vanaf hun tablet. En dan heb je eigenlijk enkel nog de ab van de tv nodig om m uit te zetten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaker74
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:13
99ruud99 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:26:
Ik weet niet of ik hem in magnetron zou gooien - maar ik sta achter nieuwe chromecast kopen idee :)
desnoods degene met de tv afstandsbediening.
Volgens mij zijn die niet meer zomaar te koop. de Google TV chromecasts HD en 4K.. Volgens mij is straks alleen de streamer te koop. Bij alle grote shops zijn ze niet meer leverbaar. MM, CB, enz.

Zelf heb ik een Chromecast v3. Wilde deze vervangen maar ze zijn er niet meer of veel en veel te duur. ik dacht gelezen te hebben dat ze niet meer gemaakt werden. :|

Oei en ik zit in de branddetectie, dus ik adviseer hem niet in de magnetron te gooien :+

[ Voor 7% gewijzigd door Shaker74 op 05-02-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-04 16:05
M2M schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:21:
[...]

Ik heb een kleine hekel gekregen aan de irritante menus waar je minder snel en gemakkelijk doorheen navigeert. En zoeken met een afstandsbediening is helemaal drama. Hier ligt dus gewoon een oude telefoon met onze streamingdiensten erop. Of je cast vanaf je eigen telefoon. Of de kids vanaf hun tablet. En dan heb je eigenlijk enkel nog de ab van de tv nodig om m uit te zetten.
Je zou echt een keer moeten kijken naar de interface van de Google TV.... je wilt niks anders meer. Alle streamingdiensten hebben er een app op. Zoeken kan gewoon met spraak. Al je kinderen kunnen hun eigen account erop krigen. En de Google afstandbediening doet ook de tv. Dus niks twee (of meer) ab's nodig.

Het is inderdaad wel jammer dat de Chromecast HD of 4K nauwelijk meer te krijgen is en dat je min of meer gedwongen wordt de nieuwe TV streamer te kopen van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:59
M2M schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 07:21:
[...]

Heb je nog een opvolger gevonden? Door vandaag ben ik toch eens aan het kijken voor een vervanger maar als je simpel wil streamen (dus geen afstandsbediening) is er volgens mij niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Pendora schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Heb je nog een opvolger gevonden? Door vandaag ben ik toch eens aan het kijken voor een vervanger maar als je simpel wil streamen (dus geen afstandsbediening) is er volgens mij niks meer.
De nieuwe chromecast (Google TV Streamer) kan ook op de oude manier werken. Het laat wel een menu zien als je de TV aanzet of het streamen beeindigt. Maar na een paar minuten valt het terug op een slideshow. De afstandsbediening van de TV streamer heb je in principe niet nodig en het menu gebruik je niet.

Wel een nare eigenschap van het nieuwe ding is dat je de TV niet meer zomaar uit kan zetten. Je moet eerst de stream stoppen. Anders gaat de TV een minuutje later weer aan en verder.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:59
M2M schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:01:
[...]

De nieuwe chromecast (Google TV Streamer) kan ook op de oude manier werken. Het laat wel een menu zien als je de TV aanzet of het streamen beeindigt. Maar na een paar minuten valt het terug op een slideshow. De afstandsbediening van de TV streamer heb je in principe niet nodig en het menu gebruik je niet.

Wel een nare eigenschap van het nieuwe ding is dat je de TV niet meer zomaar uit kan zetten. Je moet eerst de stream stoppen. Anders gaat de TV een minuutje later weer aan en verder.
En moet je ook op de streamer zijn ingelogd op bijvoorbeeld Netflix?
En dank voor de waarschuwing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Geen inlog nodig. Hij neemt de credentials van de streamhost over

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gvw18380
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 11:19
Is de Google Chromecast HD met Google TV totaal niet meer te koop?

Wij zouden overstappen naar TV kijken zonder decoder, helaas geen enkel Chromecast meer te vinden.

Zijn er alternatieven of zijn we genoodzaakt de Google TV streamer te kopen?

Voor eigen aankoopadvies moet je een eigen topic aanmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 29-04-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:22

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Gvw18380 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:17:
Is de Google Chromecast HD met Google TV totaal niet meer te koop?

Wij zouden overstappen naar TV kijken zonder decoder, helaas geen enkel Chromecast meer te vinden.

Zijn er alternatieven of zijn we genoodzaakt de Google TV streamer te kopen?
Apple TV. ben overgestapt van chromecast 4k naar streamer wat al een downgrade was..

nu Apple TV.. solid afstandbediening. snel in gebruik. geen reclames en prima. :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is een Raspberry Pi met Kodi een idee?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Topicstarter
Het mooie aan de oude chromecast was dat je gewoon de netflix, amazon, disney, nlziet, youtube of spotify app kon openen op je telefoon en gewoon kon casten naar de goedkope chromecast dongle. Hoef je je tv niet aan het internet te hangen, waar de apps na een paar jaar verdwijnen, geen crappy user interface met een afstandsbediening waar niet mee te typen of zoeken valt, op je telefoon ben je toch al ingelogd in al die apps, zo niet kun je je password manager van je telefoon gebruiken om de credentials in te geven. Zoeken in disney+ typt toch prettiger dan zo'n afstandbediening.

Apple-TV laat het casten zo te lezen niet zo eenvoudig toe.
En met een kodi oplossing zit je (mogelijks) weer met widevine uitdagingen waardoor je stream op 720p gecapped wordt.

Maargoed, de nieuwe google TV streamer werkt ook 'prima'. Wel duurder, maar je komt weinig tekort.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

M2M schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:07:
Het mooie aan de oude chromecast was dat je gewoon de netflix, amazon, disney, nlziet, youtube of spotify app kon openen op je telefoon en gewoon kon casten naar de goedkope chromecast dongle. Hoef je je tv niet aan het internet te hangen, waar de apps na een paar jaar verdwijnen, geen crappy user interface met een afstandsbediening waar niet mee te typen of zoeken valt, op je telefoon ben je toch al ingelogd in al die apps, zo niet kun je je password manager van je telefoon gebruiken om de credentials in te geven. Zoeken in disney+ typt toch prettiger dan zo'n afstandbediening.

Apple-TV laat het casten zo te lezen niet zo eenvoudig toe.
En met een kodi oplossing zit je (mogelijks) weer met widevine uitdagingen waardoor je stream op 720p gecapped wordt.

Maargoed, de nieuwe google TV streamer werkt ook 'prima'. Wel duurder, maar je komt weinig tekort.
Gebruik je nu alleen nog de cast-functionaliteit of de ingebouwde apps op de Streamer zelf?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-05 09:31
Nvidia Shield. Kun je kiezen uit twee opties. Lekker streamen vanaf je telefoon met het cast icoontje of gewoon via de TV met de shield afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lslenssen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:16
Je zou ook de Thomson Streaming stick kunnen overwegen. Heb ik zelf ook en werkt perfect. Zie die ook regelmatig voorbij komen in de EP folder

https://www.ep.nl/product...treaming-stick-145/87712/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05 16:24
Er zijn genoeg 4k sticks met google/android TV voor rond de 70 euro te koop. Zouden gelijk aan de oude google chromckast 4k moeten zijn.

https://www.bol.com/nl/nl...12b391f73dc6a1521c9addb93

of

https://www.gsmpunt.nl/un...ntent=Overige%20producten

Runs everything...

Pagina: 1