Random GPU crashes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrkebabsnor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-02 14:30
Hallo allemaal,

De afgelopen 1-2 maanden heb ik problemen met mijn pc. Dit probleem lijkt te zijn begonnen na de meest recente versie van mijn grafische stuurprogramma of een recente Windows-update.

In eerste instantie begon het probleem bij het opstarten van mijn pc ik kon dan niets openen. Elk programma dat ik probeerde te starten, toonde alleen een groot wit venster. Ik kon ook geen applicaties sluiten of op de aan-/uit- of herstartknop klikken er gebeurde dan gewoon niets. Hierdoor moest ik de fysieke herstartknop gebruiken om mijn pc opnieuw op te starten. Vaak moest ik dit proces 2-6 keer herhalen voordat alles weer normaal werkte.

Nu is het probleem nog erger geworden. Bijna elke dag moet ik mijn pc 10-20 keer opnieuw opstarten om gewoon te kunnen werken. Ik krijg regelmatig willekeurige zwarte schermen, waardoor ik weer moet herstarten. Soms start mijn pc na een herstart op zonder geluid. Als ik dan opnieuw opstart, krijg ik weer witte vensters en kan ik nergens op klikken. Andere keren werkt alles een paar minuten prima, maar verschijnt er daarna weer een zwart scherm en moet ik opnieuw opstarten.

Af en toe schakelt mijn pc na een herstart over naar de geïntegreerde grafische kaart in plaats van mijn dedicated GPU. Wanneer ik in Apparaat beheer kijk, zie ik een geel waarschuwingsdriehoekje bij mijn GPU-stuurprogramma. Dan moet ik de driver uitschakelen en opnieuw inschakelen voordat het weer werkt, waarna ik een AMD-crashrapport ontvang.

Eerst dacht ik dat het een hardware probleem was, maar een vriend van mij, die exact dezelfde pc-componenten heeft, ervaart nu precies hetzelfde probleem na recente updates.

Kort gezegd is mijn pc bijna onbruikbaar geworden. Ik heb crashlogs met betrekking tot mijn GPU-problemen, mocht dat nodig zijn.

Heb al een paar keer de crash report ingevuld van AMD maar hier schiet ik natuurlijk ook weinig mee op.

Specs:

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi White 24GB OC
MOBO: Asus ROG STRIX X670E-A GAM. WIFI X670E
PSU: Corsair RM1000X

Driver versie GPU: 24.12.1
BIOS Versie: 2007

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:57
welke voeding, welk mobo?
welke bios , welke drivers?

[ Voor 36% gewijzigd door 99ruud99 op 31-01-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-05 23:48
driver al opnieuw geinstaleerd,andere driver geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 23:33
Veilige modus of een USB stick met een bootable Linux versie om te zien of het probleem softwarematig is en in je huidige windows omgeving ontstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door The Reeferman op 31-01-2025 19:11 ]

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkebabsnor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-02 14:30
Edit heb het ook even in mijn post onderaan gezet.
PSU: Corsair RM1000X
BIOS Versie: 2007

Heb wel een andere driver geprobeerd van mijn GPU. Heb alleen het idee dat het een combinatie is geweest van de nieuwste Windows update destijds: 24H2 - Build: 26100.2894 in combinatie met de nieuwste AMD driver destijds. Deze zijn op dezelfde dag geïnstalleerd en hierna begonnen de problemen. Precies ditzelfde scenario heeft een vriend van mij ook met dezelfde updates en componenten.

USB met bootable Linux is inderdaad wel een slim plan om dit te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-05 19:23
Ik weet niet hoeveel werk het is je Windows opnieuw te installeren? Heb het zelf zo ingericht dat als ik echt tegen gekke dingen aanloop Windows in uurtje opnieuw kan installeren bijvoorbeeld.

Het is vast je probleem niet maar temperaturen in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Bij mij begonnen soortgelijke problemen na het installeren van deze driver versie. Bij het opstarten meteen al corrupted graphics en een pc die lijkt te blijven hangen. Soms werkt een ctrl+shift+win+B nog wel eens om een snelle reset van de graphics drivers te doen, dan hoef je iig niet opnieuw op te starten.

Ik zou dus zeker proberen of het met een oudere driver beter gaat.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Windows 11?

24H2 update maakt veel kapot.
https://www.zdnet.com/art...-other-bugs-still-linger/
Daar heb ik slechte ervaringen mee zoals Adrenalin software start niet meer op om de settings te veranderen, UE5 games weigeren te starten,... en tegelijkertijd had ik nog een sneuvelende monitor die ervoor zorgt dat een andere monitor artifacts toont alsof de VRAM kapot aan het gaan is.

Uninstall drivers, DDU in safe mode en 24.7.1 of 24.8.1 installeren zorgt ervoor dat ik terug kan gamen. Maar na elke reboot of resume from hibernate moet de driver timeout crash een keertje gebeuren voordat ik kan gamen. 24.12.1 heeft in mijn Windows 10 installatie iets verpest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-gO45WrTE_TrF945ub_lW9IzfA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1oXsCdRF3KwUVpUQqYFO99Zf.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 02-02-2025 21:32 ]

Pagina: 1