Op zoek naar warmtepomp voor tussenwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Historisch gasverbruik: 900 m³/jaar (5 volwassenen + één kind van 2 jaar)
Afgiftesysteem:
- ~ 80 m² vloerverwarming
- 5 radiatoren
SWW:
Ik ben van plan om later een warmtepompboiler te kopen. Nu ben ik op zoek naar de warmtepomp voor alleen verwarming.
Warmtepompvoorkeur:
Het liefst stil, R290(zeer gewenst), kan worden geïntegreerd met home assistant (optioneel) en compatibel met een warmtepompboiler in de toekomst.
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

De warmtepomp wordt voor mijn huis geplaatst. Ik ben ook op zoek naar een installateur in de omgeving van Eindhoven.

[ Voor 6% gewijzigd door hainv201 op 31-01-2025 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-05 21:08
Wat heb je zelf al gevonden? Wat bedoel je met “compatibel met warmtepomp boiler”, dat is een apart systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:57
Wat wordt het leidingtrace naar binnen?

Verder een 5kW wp nodig (dus bij -10!)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:11
@mijgmae Goh ik heb dat ook geadviseerd, was een warmtepompboiler met een zonneboiler aansluiting.. daar zat dus gewoon een drie weg klep op.
Zodat de warmtepomp de warmtepompboiler opwarmde .. dit _kan_ logisch zijn als de warmtepompboiler in de garage of zolder staat en dit in de zomer mag "afkoelen" maar in de winter niet.

Hetgene wat er ontbreekt is:
- warmteverlies berekening: hoeveel m2 glas en dak isolatie etc
- gasverbruik afgelopen 5 jaar per jaar (aangezien afgelopen 3 jaar zachte winters waren)

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 31-01-2025 17:03 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:56
Zachte winter… koude winter… gewoon normeren met mindergas.nl en je komt gewoon op een goed vermogen voor -10.

Mits het huis representatief verwarmd is, lees hele huis 20 graden… anders is er gewoon meer nodig dan uit gas af te leiden is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hainv201
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:02:
@mijgmae Goh ik heb dat ook geadviseerd, was een warmtepompboiler met een zonneboiler aansluiting.. daar zat dus gewoon een drie weg klep op.
Zodat de warmtepomp de warmtepompboiler opwarmde .. dit _kan_ logisch zijn als de warmtepompboiler in de garage of zolder staat en dit in de zomer mag "afkoelen" maar in de winter niet.

Hetgene wat er ontbreekt is:
- warmteverlies berekening: hoeveel m2 glas en dak isolatie etc
- gasverbruik afgelopen 5 jaar per jaar (aangezien afgelopen 3 jaar zachte winters waren)
Ik ben 3 jaar geleden verhuisd. Alle 3 jaar is het gasverbruik ongeveer 900 m3 (we verwarmden het hele huis). Alle glazen (ongeveer 25 m2) zijn HR++, vloerisolatie Tonzon, dak geïsoleerd met 15 cm PIR, spouwmuur geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:00:
Wat wordt het leidingtrace naar binnen?

Verder een 5kW wp nodig (dus bij -10!)
als het een monobloc is, zit de aansluiting op de pijp vrij dicht bij de plek waar de installatie komt. Eigenlijk heb ik al 3 bedrijven gehad die offertes kwamen maken. Ze zeiden allemaal dat de voorkant van het huis de ideale plek is om de warmtepomp te installeren. Zowel Vaillant als Bosch stelden voor om de monobloc te nemen en de warmtepompboiler later te halen als ik ruimte heb. Quatt stelde voor om nu één unit te nemen, als ik ruimte heb, de unit naar de locatie van de boiler te verplaatsen en de tweede te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
hainv201 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:09:
[...]

als het een monobloc is, zit de aansluiting op de pijp vrij dicht bij de plek waar de installatie komt. Eigenlijk heb ik al 3 bedrijven gehad die offertes kwamen maken. Ze zeiden allemaal dat de voorkant van het huis de ideale plek is om de warmtepomp te installeren. Zowel Vaillant als Bosch stelden voor om de monobloc te nemen en de warmtepompboiler later te halen als ik ruimte heb. Quatt stelde voor om nu één unit te nemen, als ik ruimte heb, de unit naar de locatie van de boiler te verplaatsen en de tweede te halen.
ok, Dus wat wil je weten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:14:
[...]

ok, Dus wat wil je weten?
Ik wil weten of er andere warmtepompen zijn die geschikt zijn voor mijn situatie. Hoeveel kW heb ik nodig? Quatt gaf aan dat 5 kW voldoende is. Terwijl Bosch Partner zei dat ik minstens 8 kW nodig heb als ik mijn hele huis wil verwarmen (~ 135 m2) (zijn berekening is 135 x 50 = 6750 W als ik wil dat het goed werkt tijdens de koude winter heb ik ongeveer 20% meer nodig, dus de back-up hoeft niet te draaien), dus 6750 x 1,2 = 8100 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Bij welk stook gedrag haal je de 900m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:05:
Bij welk stook gedrag haal je de 900m3?
we hebben 21 in de woonkamer 's ochtends en 's avonds, de rest van de dag 18 (maar het is nooit onder de 19 gedaald). Omdat mijn vrouw nogal gevoelig is voor kou, hebben we het soms verhoogd naar 22, 23. 3 slaapkamers verwarmen tot 19 rond de 3 uur. De vloerverwarming op zolder kan vrij draaien, maar kan geen CV vragen om te draaien, alleen de woonkamer en 3 slaapkamers op de eerste verdieping.
5 volwassenen douchen elke dag gedurende 5 tot 10 minuten.

[ Voor 5% gewijzigd door hainv201 op 31-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ok.
Dan is 5kW vermogen bij -10 voldoende.
Dit is vaak een 6-7kW op de sticker

Vaillant staat bekend als stil.
Panasonic en Mitsubishi zijn goede A merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-05 15:05
hainv201 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:24:
[...]

we hebben 21 in de woonkamer 's ochtends en 's avonds, de rest van de dag 18 (maar het is nooit onder de 19 gedaald). Omdat mijn vrouw nogal gevoelig is voor kou, hebben we het soms verhoogd naar 22, 23. 3 slaapkamers verwarmen tot 19 rond de 3 uur. De vloerverwarming op zolder kan vrij draaien, maar kan geen CV vragen om te draaien, alleen de woonkamer en 3 slaapkamers op de eerste verdieping.
5 volwassenen douchen elke dag gedurende 5 tot 10 minuten.
Hou er wel rekening dat dit stookgedrag straks wss niet meer gaat met een warmtepomp. Dus dan zul je continu die 22 graden moeten behouden, even opstoken gaat lastig met een warmtepomp.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:19:
Ok.
Dan is 5kW vermogen bij -10 voldoende.
Dit is vaak een 6-7kW op de sticker

Vaillant staat bekend als stil.
Panasonic en Mitsubishi zijn goede A merken.
Bedankt. Hebben Panasonic en Mitsubishi nu R290 in Nederland?
Hoe zit het met het geluid? Mijn huis is maar 5 - 6 m breed. Mijn buren zijn oude mensen die nogal gevoelig zijn voor geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Tja,
Alledrie voldoen aan de norm
En qua geluid hoort de installateur dit te checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
BarryH schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:32:
Tja,
Alledrie voldoen aan de norm
En qua geluid hoort de installateur dit te checken
Wat dacht je van Daikin, LG en Itho Amber?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
Een losse warmtepompboiler is een oplossing, maar dat apparaat maakt in huis ook weer herrie, heeft heel weinig vermogen om de boiler als ie een keer koud is weer even op te warmen, terwijl de 5 kW monobloc dat er veel sneller even tussendoor bij doet, net als de combi-cv ook 2 functies combineert. Je hebt dan ook geen extra aan/afvoer voor lucht nodig, de monobloc warmtepomp staat al buiten, En daarnaast: statistisch gezien heb je met meer apparaten ook meer kans op storingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:11
Lijkt me nogal lastig met geluid met een paar meter tot de erfgrens, helemaal als het vriest en die dingen in ontdooistand gaan..

[ Voor 15% gewijzigd door Nopheros op 01-02-2025 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
Nopheros schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:12:
Lijkt me nogal lastig met geluid met een paar meter tot de erfgrens, helemaal als het vriest en die dingen in ontdooistand gaan..
Als het vriest ontdooien ze juist minder vaak omdat dan de luchtvochtigheid van de lucht sterk afneemt. Tussen 0 en +5 heb je vaker defrosts. Maar goed, als je een fatsoenlijk merk neemt, heb je geen herrie. Een warmtepomp is gewoon een koelkast en die bestaan al sinds 1920. De betere merken zijn stil en kun je tot vrij dicht bij de erfgrens kwijt zonder overlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Coolmint schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Als het vriest ontdooien ze juist minder vaak omdat dan de luchtvochtigheid van de lucht sterk afneemt. Tussen 0 en +5 heb je vaker defrosts. Maar goed, als je een fatsoenlijk merk neemt, heb je geen herrie. Een warmtepomp is gewoon een koelkast en die bestaan al sinds 1920. De betere merken zijn stil en kun je tot vrij dicht bij de erfgrens kwijt zonder overlast.
Welke wp kan je dan kwijt? Max 40dB is erg weinig, met een huis van 5 meter is dat dus altijd maximaal 2 meter van de erfgrens als je hem in het midden van de voorgevel plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Coolmint schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:14:
[...]

Leuk verhaal maar welke WP maakt dan minder dan 40dB geluid dicht op de erfgrens in de winter? Dus ook in ontdooimodus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Nopheros schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Leuk verhaal maar welke WP maakt dan minder dan 40dB geluid dicht op de erfgrens in de winter? Dus ook in ontdooimodus?
Quatt, panasonic, vaillant, daikin. R290 is een groter probleem dat mag officieel niet te dichtbij een raam of deur geplaatst worden. Ik zou dan ook voor r32 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Djvdb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Quatt, panasonic, vaillant, daikin. R290 is een groter probleem dat mag officieel niet te dichtbij een raam of deur geplaatst worden. Ik zou dan ook voor r32 gaan.
Bijzonder, bij Quatt zijn ze het niet met je eens. Volgens hun eigen website produceert hun stilste variant 55dB en zijn ze stiller dan bijv. Daikin.

Op een afstand van 2 meter zal het geluid minder zijn maar minder dan 40dB lijkt me zoals ik aangaf lastig.

Mijn LG Airco produceert overigens rond de 50 a 55dB op hoog vermogen, zit blijkbaar niet veel verschil in.

[ Voor 23% gewijzigd door Nopheros op 01-02-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Nopheros schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Bijzonder, bij Quatt zijn ze het niet met je eens. Volgens hun eigen website produceert hun stilste variant 55dB en zijn ze stiller dan bijv. Daikin.

Op een afstand van 2 meter zal het geluid in deze casus dan wat minder zijn maar minder dan 40dB lijkt me zoals ik aangaf lastig.
Volgens mij niet in stille modus dan produceert de quatt dacht ik max 52db. Dat is in de meeste situaties op 2 meter net voldoende. Proef casus staat dacht ik in het geluideisen bij tussenwoning topic beschreven. Dailin kan in de stille modus nog stiller.

Daarnaast je hebt de geluidsregels en dan de praktische situatie. Die van ons voldoet wss ook net niet aan de regels maar is zo geplaatst dat de eerste aangrenzende ruimtes van de buren de gang en daarboven de badkamer zijn. Ze hebben aagegeven dat ze de warmtepomp nooit horen.

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 01-02-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Djvdb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Volgens mij niet in stille modus dan produceert de quatt dacht ik max 52db. Dat is in de meeste situaties op 2 meter net voldoende. Proef casus staat dacht ik in het geluideisen bij tussenwoning topic beschreven.

Daarnaast je hebt de geluidsregels en dan de praktische situatie. Die van ons voldoet wss ook net niet aan de regels maar is zo geplaatst dat de eerste aangrenzende ruimtes van de buren de gang en daarboven de badkamer zijn. Ze hebben aagegeven dat ze de warmtepomp nooit horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Djvdb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Volgens mij niet in stille modus dan produceert ie dacht ik max 52db. Dat is in de meeste situaties op 2 meter net voldoende. Proef casus staat dacht ik in het geluideisen bij tussenwoning hier.

Het kan wel inderdaad, maar dan moet dat ook wel net toevallig passen. Rijtjes huizen zijn gewoon lastig, alles wat ik wou aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
Nopheros schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Het kan wel inderdaad, maar dan moet dat ook wel net passen. Rijtjes huizen zijn gewoon lastig, alles wat ik wou aangeven.
Helemaal mee eens! Dus idd goed overleggen met de buren en kijken welke unit goed stil kan. Je kunt er dan ook over nadenken om een grotere warmtepomp te nemen zodat je minder vaak defrost hebt en dus minder geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Djvdb schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Mijn buurman heeft een Daikin warmtepomp op zijn dakopbouw. ​​Hij zegt dat je het kunt horen als je eronder staat. Een ander heeft een Quatt Duo. Hij zegt dat hij het helemaal niet hoort. Maar ik denk dat omdat hij het aan de keukenkant heeft, de afzuigkap nog luider is. De Bosch partner is ook Daikin partner en hij zei dat de Bosch stiller is dan Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
hainv201 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Mijn buurman heeft een Daikin warmtepomp op zijn dakopbouw. ​​Hij zegt dat je het kunt horen als je eronder staat. Een ander heeft een Quatt Duo. Hij zegt dat hij het helemaal niet hoort. Maar ik denk dat omdat hij het aan de keukenkant heeft, de afzuigkap nog luider is. De Bosch partner is ook Daikin partner en hij zei dat de Bosch stiller is dan Daikin.
Geluid en trilling die doorgegeven worden aan een constructie zijn natuurlijk wel een verschil. Maar ik zou dan afgaan op advies van de partner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:28
Wolly schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Welke wp kan je dan kwijt? Max 40dB is erg weinig, met een huis van 5 meter is dat dus altijd maximaal 2 meter van de erfgrens als je hem in het midden van de voorgevel plaatst.
Hier voldoe ik aan de norm met een Vaillant met het midden van de buitenunit op 205 cm van de erfgrens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolmint
Nopheros schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:23:
[...]

Nibe F2120: geluidsdrukniveau op 2 meter afstand is 39 dB(A). Ontdooien maakt bij mij in ieder geval niet veel lawaai, hangt denk ik ook af van de hoeveelheid warm water die hij kan aanvoeren, hoe meer hoe gemakkelijker het ontdooien zal gaan denk ik. Het meest opvallende is de klik van de 4weg klep en het stoompluimpje. Natuurlijk kun je hem ook nog op een stille modus zetten voor de nacht. Zolang je dan geen boiler opwarmt, kan hij daar tot flink lage temperaturen nog prima mee overweg. Mocht het echt 1 a 2 nachten per jaar ooit nog -10 worden, nou dan heb je die nachten dan eventjes wat meer lawaai en 363 nachten per jaar niet.Als daar de buren over vallen, dan is er wat anders aan de hand.

En vervolgens kun je nog kijken of er bepaalde frequenties zijn van de compressor die harder doorkomen (resonantie) en in de software aangeven dat hij die voortaan niet gaat gebruiken. Maar zoals gezegd: ga voor een merk met ervaring en niet voor een nieuwkomer die airco's ombouwt en denkt daarmee weg te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Isdatzo schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:01:
[...]

Hier voldoe ik aan de norm met een Vaillant met het midden van de buitenunit op 205 cm van de erfgrens.
Hoe dan? Alleen overdag draaien tussen 07.00 en 19.00u?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PJRWVSTk/screenshot-417.png
https://www.vaillant.nl/c...rm-split-plus-121216.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Het geluid zal iets minder zijn op afstand, denk dat hij daarom 39dB aangeeft. Maar dat is allemaal theoretisch in de perfecte omstandigheden. Of dat in de praktijk ook aan de wetgeving voldoet kom je pas achter als het er al hangt natuurlijk.

Van hun website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-ivuwDO6tWcWbuPst3fr-ZSwtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qh60U2uraoQQzwRy6Ej2T3Ku.png?f=fotoalbum_large

Ideaal voor gebruik in dichtbebouwde rijwoningen........op 4 meter afstand maar 28dB. Geef dan tenminste ook aan wat het geluidsniveau is op rijtjeswoning afstand i.p.v. 4 meter maar dat laten ze toch maar even achterwege ondanks dat het zo stil zou zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Nopheros op 01-02-2025 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Nopheros schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:26:
[...]

Het geluid zal iets minder zijn op afstand, denk dat hij daarom 39dB aangeeft. Maar dat is allemaal theoretisch in de perfecte omstandigheden. Of dat in de praktijk ook aan de wetgeving voldoet kom je pas achter als het er al hangt natuurlijk.

Van hun website:

[Afbeelding]

Ideaal voor gebruik in dichtbebouwde rijwoningen........op 4 meter afstand maar 28dB. Geef dan tenminste ook aan wat het geluidsniveau is op rijtjeswoning afstand i.p.v. 4 meter maar dat laten ze toch maar even achterwege ondanks dat het zo stil zou zijn.
Exact, dat zijn allemaal theoretische getallen.

Volgens mij was het zo dat het ging om het geluid terwijl het apparaat op maximaal vermogen draait, ik ben benieuwd of de fabrikant dat ook meeneemt in de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
Coolmint schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:14:
[...]

Nibe F2120: geluidsdrukniveau op 2 meter afstand is 39 dB(A). Ontdooien maakt bij mij in ieder geval niet veel lawaai, hangt denk ik ook af van de hoeveelheid warm water die hij kan aanvoeren, hoe meer hoe gemakkelijker het ontdooien zal gaan denk ik. Het meest opvallende is de klik van de 4weg klep en het stoompluimpje. Natuurlijk kun je hem ook nog op een stille modus zetten voor de nacht. Zolang je dan geen boiler opwarmt, kan hij daar tot flink lage temperaturen nog prima mee overweg. Mocht het echt 1 a 2 nachten per jaar ooit nog -10 worden, nou dan heb je die nachten dan eventjes wat meer lawaai en 363 nachten per jaar niet.Als daar de buren over vallen, dan is er wat anders aan de hand.

En vervolgens kun je nog kijken of er bepaalde frequenties zijn van de compressor die harder doorkomen (resonantie) en in de software aangeven dat hij die voortaan niet gaat gebruiken. Maar zoals gezegd: ga voor een merk met ervaring en niet voor een nieuwkomer die airco's ombouwt en denkt daarmee weg te komen.
Welk merk raadt u dan aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
Ik raad liever geen merken aan, om verschillende redenen en bovendien naast het merk moet je ook nog eens een installateur vinden in jouw buurt die dat merk voert. Wat doen de juiste merken dan goed: grote verdamper achterop zodat de compressor minder hard hoeft te buffelen om de warmte uit de buitenlucht te halen. Daardoor in principe minder defrosts. Grote ventilator: al draait ie de helft zo hard als een kleine, dan verplaatst hij nog steeds meer lucht: langzaam draaien: stiller. Een ‘omgebouwde airco’ heeft het door z’n (te) kleine ventilator en verdamper te zwaar als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:28
Pagina: 1