Advies netwerk woning met WIFI problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 10:00
Wij zitten in een redelijk nieuw huis met een top isolatie maar probleem is en blijft de WIFI snelheid. Vanaf augustus hebben we glasvezel 2Gbit/s up en down.

vanuit de oude woning hebben we nog een ORBI 853 deze haalt net nog een goede dekking maar helaas geen hoge snelheden. in ieder etage ligt er CAT7 kabel dus ik kan alle units bedraadt aansluiten (2.5GB port). Als ik naast de orbi sta haal ik rond (meterkast) 900 MBit/s maar een muur verder (woonkamer) is dit al 400 MBit/s in de keuken of tuin kun je blij zijn met 30MBit/s.

Hetzelfde geld eigenlijk op iedere etage. hoe krijg ik op 3 punten een topverbinding met snelheid van plus 1Gbit/s in het hele huis ?

zelf heb ik al een beetje naar wat setje gekeken maar de prijzen vallen enorm tegen. onder 750 euro is weinig te krijgen met beetje snelheid. verder de vraag 2 of 3 units ?? want bij 3 units gaat de prijs enorm omhoog.

TP BE85 (650euro) 2 stuks
TP BE65 (500) 3 Stuks
te duur maar wel mijn favoriete Asus BQ 16 pro 999 euro 2 stuks.
asus BT10 600 euro 2 stuks
nog iemand tips!

buren hebben een Ubiquiti UniFi U7 Pro op iedere etage. Op papier zou deze sneller moeten zijn maar verschil is niet groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-09 18:05
Denk dat je eerst moet nadenken of je echt zo snel Wifi nodig hebt maar veel sneller dan een Pro U7 gaat het niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tsja, als je muren zoveel demping geven dat jouw snelheid meer dan halveert, dan is de enige oplossing om in elke ruimte en ook buiten in de tuin een AP op te hangen.

Een ander merk/type AP zal van dezelfde demping last hebben en maar nauwelijks meer snelheid bieden.

Aan de andere kant is voor 'normaal' gebruik 30 Mbit/s meer dan voldoende, daar kan je prima mee streamen/videobellen/werken.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bjornricardo33 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:02:
hoe krijg ik op 3 punten een topverbinding met snelheid van plus 1Gbit/s in het hele huis ?
Niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:02:
vanuit de oude woning hebben we nog een ORBI 853 deze haalt net nog een goede dekking maar helaas geen hoge snelheden. in ieder etage ligt er CAT7 kabel dus ik kan alle units bedraadt aansluiten (2.5GB port). Als ik naast de orbi sta haal ik rond (meterkast) 900 MBit/s maar een muur verder (woonkamer) is dit al 400 MBit/s in de keuken of tuin kun je blij zijn met 30MBit/s.
Maar ervaar je ook een probleem?

Overal 1gbps wifi doet het goed op kringverjaardagen, maar in de praktijk is je portemonnee vooral een stuk leger en kijk je nog steeds hetzelfde aantal TikToks per minuut.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Met hierboven.

En mbt “ik wil de volle internetverbinding benutten” dat kan zeker

Downgraden :p

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
laurens0619 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:46:
Met hierboven.

En mbt “ik wil de volle internetverbinding benutten” dat kan zeker

Downgraden :p
Haha ik wil de volle 2Gb... Moet toch lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
Met welke reden heb je een 2 Gbit/s abonnement genomen?

Op welke plek in het huis heb je de maximale snelheid of zelfs de 1 Gbit/s nodig?
Op deze plek moet je je laptop/ pc/ game console bedraad aan sluiten.

Op elke andere plek in huis heb je aan max 50 Mbit/s meer dan genoeg want een 4K stream is tussen de 25 en 50 Mbit/s.

Op elke verdieping een goedkope WIFI 5 AP en je hebt het meeste waar voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:16
bjornricardo33 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:30:
[...]
Hoeveel man wil je op de wifi hebben om de 2 Gb vol te krijgen? Het is echt overkill.... De reclamemakers hebben je goed voor de gek gehouden dat je het nodig hebt... De meeste mensen halen met een beetje tiktok / facebook / whatsapp / instagram / youtube en wat streamen van Netflix / Videoland / Hbo Max.... het echt niet plat. Dan mag je toch echt wat andere dingen gaan doen.

Zoals aangegeven: Je verbinding vol krijgen betekent downgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Zeker. Iedere kamer een flink wifi7 accesspoint en al je clients vervangen voor iets waar wifi7 support in zit met genoeg bandbreedte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:16
laurens0619 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:10:
[...]
Zeker. Iedere kamer een flink wifi7 accesspoint en al je clients vervangen voor iets waar wifi7 support in zit met genoeg bandbreedte
Dan nog :) Je trekt niet altijd zomaar de verbinding vol. Bij het internet is het nog altijd ook nog wat de server kant en daar de verbinding van :)

Voor gewoon thuisgebruik is meer dan 2 gigabit verbinding echt overkill. Of je moet echt een hele grote familie hebben wat eigenlijk altijd thuiswerkt. Dus TS: Kijk maar eens wat je echt nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
RonnieKo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Dan nog :) Je trekt niet altijd zomaar de verbinding vol. Bij het internet is het nog altijd ook nog wat de server kant en daar de verbinding van :)

Voor gewoon thuisgebruik is meer dan 2 gigabit verbinding echt overkill. Of je moet echt een hele grote familie hebben wat eigenlijk altijd thuiswerkt. Dus TS: Kijk maar eens wat je echt nodig hebt.
Weet ik, tis totale onzin maar dat hadden we m al gezegd…. Tis goedrecht van een tweaker om (onzinnig) geld uit te geven toch? Helemaal vanuit de “omdat het kan”

Ik heb zelf 150mbit omdat t niet lager kon. Ik zie lijngebruik zelden boven de 30mbit hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:01
RonnieKo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Dan moet je wel echt een heel grote familie hebben.

Als voorbeeld het data gebruik van Zoom
Bandwidth requirements

The bandwidth used by Zoom will be optimized for the best experience based on the participant‘s’ network. It will automatically adjust for 3/4/5G, WiFi, or wired networks.
Recommended bandwidth for meetings and webinar panelists:
For 1:1 video calling:
For high-quality video: 600kbps (up/down)
For 720p HD video: 1.2Mbps (up/down)
For 1080p HD video: 3.8Mbps/3.0Mbps (up/down)
For group video calling:
For high-quality video: 1.0 Mbps/600kbps (up/down)
For 720p HD video: 2.6Mbps/1.8Mbps (up/down)
For 1080p HD video: 3.8Mbps/3.0Mbps (up/down)
For gallery view receiving: 2.0Mbps (25 views), 4.0Mbps (49 views)
For screen sharing only (no video thumbnail): 50-75kbps
For screen sharing with video thumbnail: 50-150kbps
For audio VoiP: 60-80kbps
For Zoom Phone: 60-100kbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Ik zei voor de grap 2Gb maar het gaat vooral om hotspots te verbeteren waar de snelheid laag is( 30)

Betaal eerste jaar odido actie 35 euro en tweede 52 euro voor alles in een ( telefoon, televisie en internet ) 500 of 1000 kosten net zo veel dus waarom minder nemen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
bjornricardo33 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:57:
Ik zei voor de grap 2Gb maar het gaat vooral om hotspots te verbeteren waar de snelheid laag is( 30)

Betaal eerste jaar odido actie 35 euro en tweede 52 euro voor alles in een ( telefoon, televisie en internet ) 500 of 1000 kosten net zo veel dus waarom minder nemen 😁
30mbit is meestal een 2.4ghz signaal en dat is idd bagger.
Als je dat hebt moet je meestal accesspoints bijplaatsen. Als je dat buiten hebt, komt het doornje ramen/isolatie en moet je buiten een bedraad ao ophangen.

Voor je keuken zou het miss kunnen helpen het ao ergens anders te hangen maar of die verdieping

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 31-01-2025 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 23:39

Maar je hebt 2000 genomen. En je wil het ook "gebruiken". Niks mis mee hoor, zelf weten. Maar dan moet je echt serieus investeren in goede hardware. "Omdat het kan" is soms best leuk, maar ben je bereid 1-2k er tegenaan te gooien en dat de speedtest dan alsnog tegenvalt?
Niet persoonlijk: je lijkt nogal gevoelig vooral specs. Voorbeeld: Je hebt overal cat7 kabels zeg je, nergens voor nodig. Maar ergens dacht je dat je het nodig had blijkbaar. En als het met een rj-45 connectie is afgemonteerd is het sowieso geen cat7 meer.
Maar ik ga een beetje offtopic zo, excuus

[ Voor 17% gewijzigd door sig69 op 01-02-2025 04:50 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:05

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom minder nemen? Omdat je het niet eens kunt gebruiken.

Als een autoverkoper tegen je zegt:
“Ja meneer deze auto kan 360km/uur ipv 180km/uur en kost slecht 2k meer.”

Koop je dan die duurdere auto?

Je bent gewoon in een marketingtruc getrapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:02

jurroen

Security en privacy geek

Omdat het kan
In de reacties is al vaker aangegeven dat het complete overkill is, je het niet zult gebruiken. Maar je wilt het toch, "omdat het kan". Prachtig argument, doe ik graag aan mee. Ik heb dit laatst bij een installatieklus weten te realiseren. Heel moeilijk is het niet, wel wat prijziger. Maar: jouw feestje!
Benodigde apparatuur
Je wilt iets hebben wat:
  • Qua access point: minimaal WiFi 6E (vanwege de 6GHz band) en minimaal een 2,5Gbit uplink heeft.
  • Qua switching: minimaal 2,5Gbit, PoE+ / PoE++, liefste met een 10Gbit uplink.
Voor de hand liggende AP modellen zijn: de U7 Pro en de U7 Pro Wall. Qua switch kom je dan bijvoorbeeld op de Enterprise 8 PoE uit.

Overigens heb je ook iets nodig wat de UniFi Network Application kan draaien. Voor het beste resultaat: 24/7. Dus geen controller op jouw laptop of computer, die sporadisch aan staat. Dat kan een Raspberry Pi zijn, een externe VPS of misschien nog beter: een UniFi console. Denk aan een UCG-Max, UDM-Pro of UDM-SE.
Plaatsing en installatie
Per ruimte zul je waarschijnlijk minimaal één AP nodig hebben. De U7 Pro hang je aan het plafond (of hoog aan een muur, tegen het plafond aan) - de U7 Pro Wall monteer je af op de muur zelf. "Mix en match" kan hier prima.

Qua plaatsing dien je ook met wat zaken rekening te houden. Plaats de APs niet in kasten, plaats ze niet achter apparatuur, zoals een TV. Test de plaatsing goed uit, alvorens ze "permanent" te bevestigen.
Kosten
Stel je hebt drie slaapkamers en een serre. Dan kom je op minimaal vijf APs uit (slaapkamers, serre, woonkamer). Dan zijn de minimale kosten ongeveer 1500 euro (vijf APs, switch) - plus wat er nog bijkomt voor UniFi Network Application.

Als je het helemaal goed wilt doen kijk je eerder tegen 2K-3K aan. Console erbij, patchkast om het netjes weg te werken op een centrale plek in huis (meterkast?). En dat is nog zonder de uren van een eventuele installateur, mochten er outlets bij moeten komen of als het netjes weggewerkt moet worden in het plafond.

Vergeet overigens Speedtest.net. Daar zul je niet deze snelheid in zien. Ik heb dit eerder getest met OpenSpeedTest - welke op een servertje draait in een datacenter met 10G uplink. Kun je natuurlijk ook lokaal doen. Browsers kennen wel wat limieten, voor het meest betrouwbare resultaat kun je dit combineren met bijvoorbeeld iperf3.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Wildfire

Joy to the world!

jurroen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:47:

[...]

Vergeet overigens Speedtest.net. Daar zul je niet deze snelheid in zien.
Hoezo? Ik heb al regelmatig tegen de 4 gigabit/sec gemeten met Speedtest.net op mijn 4 gigabit verbinding.

Zojuist nog even getest: 3926.78 megabit/sec.

Verder wel eens met wat er verder wordt gezegd in dit topic. Als TS echt overal >1 gigabit/sec wil dan gaat het a) veel kosten en b) moet je in meer ruimtes access points gaan plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door Wildfire op 01-02-2025 09:01 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:02

jurroen

Security en privacy geek

Wildfire schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Hoezo? Ik heb al regelmatig tegen de 4 gigabit/sec gemeten met Speedtest.net op mijn 4 gigabit verbinding.

Zojuist nog even getest: 3926.78 megabit/sec.
Het is, in mijn ervaring, tijdsafhankelijk. Als redelijk wat mensen tegelijk een speedtest draaien kan de pijp uiteraard wat voller zitten :)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1