Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 14:03

sus

is druk :+

Topicstarter
Wie o wie heeft de tip of oplossing:

Ik heb een 2 tal Ubuntu laptops, bijgewerkt naar de laatste versie en ook met de updates tot en met vandaag. Werken prima, lopen prima. Via ubuntu-update tool geverifieerd dat er geen nieuwere releases zijn en ook een apt update geeft geen nieuwe pakketten.

Daarnaast staat er een nieuwe NAS van QNAP. Hierop staat een gebruiker met wachtwoord die volledige toegang heeft tot alle mappen. Ook dat werkt prima. Deze NAS is qua software ook volledig bijgewerkt met de laatste updates en OS versie.

Maar dan:
De koppeling vanuit die Ubuntu laptops naar die QNAP. Ik heb SMB aangezet en daarmee kan ik prima verbinden. De eerste keer is gevraagd om de gebruiker en ww van de gebruiker, die zijn ingevoerd, opgeslagen en ik heb toegang. Dit werkt op beide laptops; ik kan alle mappen inzien, benaderen, nieuwe mappen aanmaken, data er naar toe kopieren - alles werkt.

Behalve.....
foto's die in .JPG staan opgeslagen kan ik niet openen en er wordt ook geen preview/miniature gegeven. Pas ik het aan naar .JPEG, dan zie ik wel de preview en kan ik hem ook openen met Eye of Mate.

Ik heb uiteraard al aangegeven dat .JPG geopend moet worden met Eye of Mate, maar dat doet hij domweg niet. Probleem zit op beide laptops. Ook openen met een andere tool werkt niet, wel als ik er .JPEG van maak.

Toen dacht ik, proberen we NFS. Dat krijg ik wel gekoppeld, maar deze blijft ReadOnly, ondanks dat ik overal (ook in fstab) aangeef dat het read/write mag zijn. Terug naar SMB dus, want dat werkt verder gewoon zoals het moet.

Het vreemde is, de oude QNAP werkte ook via SMB en daar werkte dit wel prima. Die is echter overleden, waarna de data over is gekopieerd naar de nieuwe NAS.

Heeft iemand het verlossende antwoord hoe ik die .JPG gewoon werkend krijg? Lees ik ergens overheen?

Ben met specifiek Ubuntu niet bekend, zelf zit ik in Debian met KDE. Ben verder niet vies van terminal commando's ofzo, maar ik haak domweg af.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Start eens een live omgeving met een andere distro en andere DE en benader de share om zo'n .JPG te openen. Werkt dat? Als je zo'n bestand kopieert en lokaal zet, kan je die dan wel openen met EoM? Test ook eens als je een van de 'foute' bestanden hernoemd van .JPG naar .jpg, dus met kleine letters, verandert dat het gedrag?

Voor NFS zit je met ID mapping. Dit komt omdat NFS een POSIX compliant file system is. Als de eigenaar van de bestanden root is op de NAS en effectief in de SMB config je gebruiker met volledige rechten wordt 'vertaald' naar de root gebruiker van het systeem, ga je met NFS idd niet zo snel wat kunnen, omdat de bestanden dus van root zijn.

Ik heb niet super veel ervaring met NFS, je zal dus zelf even verder moeten zoeken hoe je de ID mapping goed zet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 21:18:
Start eens een live omgeving met een andere distro en andere DE en benader de share om zo'n .JPG te openen. Werkt dat? Als je zo'n bestand kopieert en lokaal zet, kan je die dan wel openen met EoM? Test ook eens als je een van de 'foute' bestanden hernoemd van .JPG naar .jpg, dus met kleine letters, verandert dat het gedrag?
Goeie! Morgen even proberen!
Voor NFS zit je met ID mapping. Dit komt omdat NFS een POSIX compliant file system is. Als de eigenaar van de bestanden root is op de NAS en effectief in de SMB config je gebruiker met volledige rechten wordt 'vertaald' naar de root gebruiker van het systeem, ga je met NFS idd niet zo snel wat kunnen, omdat de bestanden dus van root zijn.

Ik heb niet super veel ervaring met NFS, je zal dus zelf even verder moeten zoeken hoe je de ID mapping goed zet.
Hier ook weinig ervaring, vandaar dat ik terug naar SMB ben, omdat de rest verder *wel* werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:58
In mijn ervaring werkt het toevoegen van de share in fstab het beste. Is dat een optie?
Mocht je dit al doen wat is de fstab configuratie?

[ Voor 23% gewijzigd door DVX73 op 01-02-2025 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Nou! Ik ben er uit!

Had idd de koppeling via fstab gedaan, dat doe ik altijd. En dat loopt normaal ook prima. Aanmelden bia een .smbcredentials in de home; zoals op alle andere machines ook zo gedaan is.

Net aangemeld met admin-gebruiker, en ziedaar, alles werkt. Goed, terug met de normale gebruiker en de problemen zijn weer terug. Als test een 3e gebruiker aangemaakt, die doet het ook prima.

Nu blijkt dat in het wachtwoordvan de betreffende gebruiker waar het fout gaat een @ zit. Nieuw wachtwoord ingesteld en alles werkt zoals het moet. Kruislings testen met de testgebruiker; @ in het wachtwoord gezet en de boel draait in de soep.

Waar het precies misgaat? Geen idee. Maar heb je dus een QNAP nas, dan beter geen @ in je wachtwoord. Gebruik normaal synology en daar kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toch gek dat het nou juist bij 1 specifieke bestandsextentie fout ging.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus

sus

Topicstarter
Ja, daar heb ik ook geen verklaring voor, andere bestandstypen gingen allemaal zonder issues. We zijn er uberhaupt achtergekomen omdat de .jpg ook geen thumbnails kreeg en de rest wel
Pagina: 1