Een tool genereren a.d.h.v. Q & A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalPool
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-09 08:20
Mijn vraag
Graag wil ik voor mijn werk een tool maken/bouwen die ons kan helpen om snel (telefonische)vragen te kunnen beantwoorden van de klant. Ons werkgebied is zeer breed, dus je kunt je voorstellen dat de vragen die wij krijgen (particulier + bedrijfsleven) ontzettend veelzijdig kunnen zijn. En om de klant zo efficiënt mogelijk te kunnen helpen ben ik op dit idee gekomen om hier mogelijk iets voor te genereren.

Wat is het idee en hoe moet de tool eruit komen te zien.

Klant belt mij op -> Er verschijnen 2 knoppen in de tool waar ik uit kan kiezen "particulier of bedrijfsleven"

Klant stelt zijn of haar vraag -> Er verschijnen knoppen met verschillende statussen

Ik als medewerker selecteer een status of onderwerp en a.d.h.v verschillende knoppen kom ik uiteindelijk op een antwoord dan wel een advies.

Hele summiere omschrijving maar dit is een beetje mijn idee. Het moet dus eigenlijk een soort van digitale interactieve werkinstructie / Flowchart worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben helaas beperkt tot de welbekende Office applicaties

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb youtube afgestruind maar kom helaas niet echt op het geen wat ik boven beschrijf.
Zelf ben ik totaal niet thuis in programmeren maar ik denk dat ik het één en ander wel zou kunnen laten schrijven door chatGPT.

Is dit uberhaupt te maken in Excel wat ik voor ogen heb? En hoe zou je hetgeen wat ik vraag qua tool nou het beste omschrijven?

In afwachting van een reactie!

...

Games don't make you violent. Lag does! Battlenet: MetalPool#2909

Beste antwoord (via MetalPool op 03-02-2025 11:45)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@MetalPool ik moet helaas wel een beetje bekennen dat de inzet / opzet die je zelf laat zien ietwat summier is ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xps350
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:04
Wat versta je onder de "welbekende Office applicaties"? Voor mij valt Access (waar ik het eerst aan dacht) daar ook onder, maar dat is voor lang niet iedereen het geval.

Groeten,

Peter

[ Voor 5% gewijzigd door xps350 op 31-01-2025 22:45 ]

Groeten, Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Had het nou maar aan Copilot gevraagd; ik kwam toen snel uit op https://learn.microsoft.c.../introduction-omnichannel en dan kan je conditional conversation / contact & expressions in bouwen voor agent scripting.

En nu je een beetje extra termen hebt; het kan ook vast in elke andere random "relationele applicatie" zoals een MS Access. Of met een leuke website bouwen met wat if/then/conditions?
Ik ben helaas beperkt tot de welbekende Office applicaties
Dan gebruik je toch mooi Sharepoint of PowerApps? Volgens mij zit Sharepoint "gratis" in meer dan de helft van alle Business-subscriptions voor Office?

Overigens, @MetalPool , snap ik jouw vraagstelling echter hiermee beperk je wel de intellectuele ontwikkeling van degene die het telefoontje aanneemt. Ik mis de afbakening van "wat kan er aan de telefoon" tot "wat is maatwerk".

Je zegt dat de vragen enorm veelzijdig kunnen zijn maar je wil het wel snel kunnen beantwoorden. Hoe ga je dat in hemelsnaam in 2, 5, 90 stappen vatten? Want zoveel vragen, zoveel antwoorden. En jouw eigen topicstart is een goed voorbeeld: je vraagt iets, maar door jouw (tekort) aan zoektermen, kon Youtube & ChatGPT je niet helpen. Maar dat gebeurt toch zo ook aan de telefoon als iemand termen gebruikt die niet aansluiten bij pagina 2 of vraag 8 van je flowchart?

De enige manier om snel te antwoorden en niet afhankelijk te zijn van een soort van interactieve flowchart, is dat medewerkers parate kennis hebben, kunnen inleven in de klant en meedenken op/tussen de vraag door.

[ Voor 51% gewijzigd door MAX3400 op 31-01-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Copilot is niet goed voor privacy van klanten. Zet dat vooral uit als er persoonsgegevens (alle gegevens over personen, wat ze doen, wanneer, waar en hoe valt daar ook onder) voorkomen in de aanvragen. Deelname is niet terug te draaien, want de data gaat het systeem in en niemand weet waar het blijft. Dat is in tegenspraak met vereisten in de AVG/GDPR. Ik kan me voorstellen dat er straks fikse boetes worden uitgedeeld. Sommige waakhonden hebben al bepaalde AI toepassingen verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mrmrmr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:51:
Copilot is niet goed voor privacy van klanten.
Denk dat een gedeelte (van mijn post?) aan je voorbij gegaan is? Topicstarter had het aan ChatGPT gevraagd hoe je een tool noemt/maakt en kreeg geen resultaten. Mijn Copilot gaf wel direct resultaat. ;)

Los daarvan, en je noemt geen bronnen, is onder andere op https://learn.microsoft.c...osoft-365-copilot-privacy te lezen dat Copilot voor de EU (en dan zakelijk) helemaal niet zo GDPR-gevoelig is als je benoemt. Leek me ook al sterk aangezien bepaalde componenten van Copilot en Microsoft AI "gewoon" in gebruik zijn bij best belangrijke bedrijven die de economie van Europa ondersteunen / controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er zijn inderdaad contractuele afspraken te maken met dienstverleners, zoals ook MS. Wel goed opletten. De gratis versie van vele zulke diensten kan je sowieso niet zomaar toevertrouwen met je data, ook niet buiten AI-achtigen.

@MetalPool waarom het wiel opnieuw uitvinden? Kan je niet beter kijken naar bestaande systemen die bestaan voor dit soort doelen?

Of inderdaad heel simpel houden en in Excel of Access doen. Probeer het eerst eens uit te schrijven op ouderwetsch papier. Dat deel (leveren van de inhoudelijke kennis) moet je sowieso zelf doen.

Verder, er is best zero code softwareontwikkeling. Maar dat is niet klik&klaar. (En ook niet per se gratis).

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 01-02-2025 10:36 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:38
Als je Copilot Azure AI Studio, Copilot for 365 of Copilot 365 Studio gebruikt dan is je dat redelijk veilig en privacy proof. Er zijn Entreprise Data guerantuees die exact hetzelfde zijn als Microsoft 365 en dezelfde EU data boundary heeft.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is een partij die privacy statements leest en daar bedenkingen bij heeft. Daarbij komt dat Schrems II is geresulteerd in een legalisatie van het illegale. Dat betekent niet dat de risico's er niet zijn. Dat die risico's reëel zijn is bekend geworden in 2013.

Dat geldt intrinsiek voor vrijwel alle AI diensten. Het is naief om te denken dat input niet wordt gebruikt, net als het (illegale) gebruik van data elders. Niet lang geleden is data gevonden van DeepSeek dat gevoelige gegevens bleek te bevatten. Sussende woorden zijn in ieder geval niet van toepassing bij AI, inclusief voor Copilot.

Bezint eer ge begint met klantgegevens in AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:55

g0tanks

Moderator CSA
Minder gestroomlijnd/gebruiksvriendelijk, maar wel veel simpeler en makkelijker op te zetten: een Excel tabel die je kunt filteren aan de hand van de verschillende opties?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mrmrmr schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:24:

Bezint eer ge begint met klantgegevens in AI.
Nogmaals, en allicht lees je de rest van het topic eenvoudigweg niet: nergens staat genoemd dat de gegevens of verwerking van gegevens voor dit topic gaat plaatsvinden in een "AI achtige omgeving"! We suggereren enkel, zowel grappig als serieus, om een AI model/site in te zetten om een idee te krijgen of & hoe je een dergelijke workflow / FAQ kan opzzetten. Voorbeeld: dit screenshotje van mijn Copilot-query (wat overigens nog steeds een relatief nutteloos antwoord oplevert vanuit Microsoft)

En dat voorbeeld van Deepseek dat je aanhaalt; dat noem ik, in dit geval van jouw argument, gewoon paniek aanjagen en zeker niet passend in dit topic (zie bovenstaande paragraaf van me). De casus Deepseek is niets meer/niets minder vergelijkbaar met een website-bouwertje die een open-dir heeft achterlaten en een API-key in de root laat slingeren. Dat heeft dus niets met AI als technologie te maken maar gewoon een domme beheerder.

Last but not least: de data in een AI-model opslaan is inderdaad gevoelig en zal ik niet ontkennen. Maar dat geldt ook als je een model lokaal draait/installeert, daar dan een (gevoelige) input op loslaat en de achterliggende infra zoals de PC of SSD wordt gejat / gehackt / per ongeluk verkocht. Dus jouw boodschap zou meer moeten zijn: pas 1000x op met gevoelige data ongeacht ins welk programma of welk (analoog) opslagmedium je dat neerzet.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 01-02-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalPool
Zeer bedankt voor jullie reacties! Ik was blij verrast :P

Ik zie een aantal goeie tips. Maar ook wat vragen en onduidelijkheden.

Het is absoluut niet de bedoeling om iets via AI te laten draaien. Dit inderdaad puur om AVG.
De bedoeling is gewoon een simpel "iets" te genereren wat wij kunnen gebruiken als hulptool bij het beantwoorden van verschillende vragen.

Het werken met tabbladen is inderdaad de goeie richting op. Ik klik een knop en er verschijnt een nieuw blad met dan weer een vervolg. Zie het dus inderdaad als een interactieve werkinstructie.

Wie belt (2 knoppen)-> Nieuw blad: waar belt de persoon voor (meerdere knoppen) -> Nieuw blad : Antwoord of adviezen (meerdere knoppen) tot je uiteindelijk bij een antwoord of advies komt.

En als dit in excel kan dan ben ik allang blij. Dan zou ik dus iets kunnen laten schrijven door bijvoorbeeld Chatgpt.

Hoop dat het iets duidelijker is wat ik bedoel :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@MetalPool ik moet helaas wel een beetje bekennen dat de inzet / opzet die je zelf laat zien ietwat summier is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalPool
MAX3400 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:04:
[YouTube: Links in Excel to Navigate between Sheets with buttons (No Macros)]
Hoi Max, ja sorry maar ik moest echt ergens beginnen ;)
Dit is voor nu inderdaad wat ik voor ogen heb en ik ga hiermee aan de slag!
Kijken of ik er wat moois van kan maken!

Ieder bedankt voor de input.

Groet _/-\o_

Pagina: 1