Winkel weigert defecte GPU te vervangen - advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-09 10:50
Hallo allemaal,

Ik wil hier mijn frustratie delen over een probleem met winkel X en hopelijk advies krijgen van anderen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt.
Het probleem

In juli 2024 kocht ik een Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE bij winkel X. Al snel merkte ik dat mijn GPU instabiel was. Ik kreeg driver timeouts en mijn games (Fortnite, Roblox, Call of Duty, Star Wars Battlefront) crashten regelmatig. Dit gebeurde vooral in Fortnite wanneer ik de performance-modus gebruikte.
Wat ik zelf heb geprobeerd

Om uit te sluiten dat het probleem ergens anders lag, heb ik het volgende gedaan:

✅ Schone installatie van Windows 11
✅ GPU- en chipsetdrivers opnieuw geïnstalleerd
✅ BIOS-update van het moederbord uitgevoerd
✅ Memtest uitgevoerd (geen fouten gevonden)
✅ MPO uitgeschakeld
✅ Meerdere versies van GPU-drivers geprobeerd: 24.8.1, 24.10.1 en 23.11.1
✅ Shader-cache gewist
✅ AMD-softwaredriver geïnstalleerd zonder Adrenaline-software
✅ Multi-Plane Overlay uitgeschakeld via de Register-editor
✅ Hardwareversnelling uitgeschakeld in Chrome en Edge
✅ Energieplan ingesteld op "Beste prestaties"
✅ Snelle opstart uitgeschakeld
✅ Temperaturen gecontroleerd met HWinfo-tooling; geen oververhitting

Daarnaast heb ik de GPU in een ander goed werkend systeem geplaatst en had daar exact hetzelfde probleem (driver timeouts).
Wat heeft winkel X gedaan?

Ik heb de GPU op 10 december 2024 teruggestuurd naar winkel X. Het bleef lange tijd stil, maar uiteindelijk kreeg ik bericht dat ze het probleem niet konden reproduceren en de kaart gewoon terugsturen.

Ze geven aan dat de GPU door de serviceafdeling van de fabrikant is getest, maar ze leveren geen enkel bewijs van de uitgevoerde tests of resultaten. Geen testrapport, geen screenshots, helemaal niets.

Toen ik dit aan winkel X meldde, zeiden ze simpelweg dat de conclusie van de fabrikant wettelijk voldoende bewijs is. Maar volgens de Europese consumentenwetgeving ligt de bewijslast binnen de eerste 12 maanden bij de verkoper en moet zij aantonen dat het product niet defect was bij levering.
Wat nu?

Ik vind dit onacceptabel. Ik heb een product gekocht dat niet werkt, alles geprobeerd om het probleem op te lossen, en nu sturen ze gewoon een kapotte GPU terug zonder oplossing. Heeft iemand ervaring met winkel X en defecte hardware? Of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 31-01-2025 13:52 . Reden: Bij consumentenproblemen is het niet de bedoeling een winkelnaam te noemen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Als je even van de goede bedoeling van de webshop en de fabrikant uit gaat dan zou ik nog denken dat het probleem toch ergens in je systeem en het andere goed werkende systeem zit.
Maar zonder exacte specificaties is dat gissen.
Ik ben met name benieuwd naar de voedingen die in de systemen zitten en of je de kaart met 2 aparte pci-e kabels hebt aangesloten.

Ik lees nog iets over dat ULPS uitzetten helpt.

Als ik jou was had ik ook gekeken naar een bios/firmware update voor de videokaart.
Maar ik verwacht/denk dat Sapphire dat wel verzorgd zou hebben als de kaart bij hun geweest is.
Je kan Sapphire natuurlijk altijd ook direct benaderen en om hulp/meer info over je RMA te vragen.

Als het een game (of games) specifiek probleem is en niet in elke games/tests naar voren komt dan verklaard dat wellicht waarom het bij Sapphire wél goed werkt.

Misschien kan een medetweaker (kijk op V&A/plaats een AD.) je helpen met testen?

Als de videokaart toch niet in orde is dan kun je nadenken over het ontbinden van de koop m.b.t. een ondeugdelijk product.
Geen idee of en hoe dat te realiseren is m.b.t. de koop bij een buitenlandse webshop.

Waar ik ook nog benieuwd naar ben: heb je een factuur gehad van de webshop voor het RMA sturen van een goed werkende videokaart?

[ Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-01-2025 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:35
Inderdaad, zet hier eerst maar eens de specificaties van je systeem neer voordat we verder gaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat dit soort problemen worden veroorzaakt door slecht gekozen geheugen of voeding of door foutieve instellingen, dus de specificaties zoals ze op de onderdelen staan zijn nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
Bij Fortnite in performance-modus crasht de GPU direct bij het opstarten van het spel. In DX11/DX12-modus is de GPU ook instabiel en crasht deze regelmatig, maar het duurt vaak langer voordat het probleem zich voordoet.

Initiële systeem (waar probleem zich voordeed):

CPU: AMD Ryzen 5 7600
Moederbord: ASUS B650-PLUS WIFI
SSD: Lexar NM790 NVMe
Voeding: Seasonic Focus GX-850
Besturingssysteem: Windows 11
BIOS-versie: 3057
GPU: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 GRE
VBIOS: 022.001.002.034
RAM: G.Skill F5-6000J3038F16G (2x16GB, DDR5)

Test-systeem (waar hetzelfde probleem optrad):

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Moederbord: ASUS TUF Gaming B650-PLUS
RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR
Voeding: Thermaltake Toughpower GF3 - 1000W

Verder heb ik de GPU met via 2 aparte kabels aangesloten op de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-10 20:13

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Ik begrijp dat hele GPU instabiel niet. Doe eens echte testen voor de GPU ipv games. Zijn daar ook crashes?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Jappie_O schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:04:
Bij Fortnite in performance-modus crasht de GPU direct bij het opstarten van het spel. In DX11/DX12-modus is de GPU ook instabiel en crasht deze regelmatig, maar het duurt vaak langer voordat het probleem zich voordoet.

Initiële systeem (waar probleem zich voordeed):

CPU: AMD Ryzen 5 7600
Moederbord: ASUS B650-PLUS WIFI
SSD: Lexar NM790 NVMe
Voeding: Seasonic Focus GX-850
Besturingssysteem: Windows 11
BIOS-versie: 3057
GPU: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 GRE
VBIOS: 022.001.002.034
RAM: G.Skill F5-6000J3038F16G (2x16GB, DDR5)

Test-systeem (waar hetzelfde probleem optrad):

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Moederbord: ASUS TUF Gaming B650-PLUS
RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR
Voeding: Thermaltake Toughpower GF3 - 1000W

Verder heb ik de GPU met via 2 aparte kabels aangesloten op de GPU.
Zowieso ook eens de allernieuwste drivers voor de videokaart proberen.
En drivers verwijderen +met DDU opschonen zónder internet (internet kabel uit je pc/wifi uit).

Wat doet de kaart met Furmark? En hoe zijn de gpu + hotspot temp dan?

Met MPO uitzetten bedoel je XMP/EXPO? Goed dat je dat ook getest hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
Ik heb inderdaad DDU gebruikt om de GPU-drivers volledig te verwijderen en heb ervoor gezorgd dat Windows niet automatisch GPU-drivers installeert na het herstarten.

Bij GPU-benchmarking (zoals Furmark) blijft de GPU binnen de temperatuurspecificaties, zowel de core- als de hotspot-temperaturen zijn normaal.

Met MPO uitzetten bedoel ik niet XMP/EXPO, maar Multiplane Overlay, een instelling die soms problemen veroorzaakt bij bepaalde GPU's en drivers.

Daarnaast heb ik XMP/EXPO zowel aan als uit getest, maar dit had geen effect op de stabiliteit van de GPU.

De GPU-drivers die ik testte waren op dat moment de meest recente versies. Dit is echter alweer een tijdje geleden, omdat ik de GPU heb moeten opsturen voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Jappie_O schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:19:
Ik heb inderdaad DDU gebruikt om de GPU-drivers volledig te verwijderen en heb ervoor gezorgd dat Windows niet automatisch GPU-drivers installeert na het herstarten.

Bij GPU-benchmarking (zoals Furmark) blijft de GPU binnen de temperatuurspecificaties, zowel de core- als de hotspot-temperaturen zijn normaal.

Met MPO uitzetten bedoel ik niet XMP/EXPO, maar Multiplane Overlay, een instelling die soms problemen veroorzaakt bij bepaalde GPU's en drivers.

Daarnaast heb ik XMP/EXPO zowel aan als uit getest, maar dit had geen effect op de stabiliteit van de GPU.

De GPU-drivers die ik testte waren op dat moment de meest recente versies. Dit is echter alweer een tijdje geleden, omdat ik de GPU heb moeten opsturen voor garantie.
En bleef de boel met Furmark wél stabiel?
Heb je ook games gespeeld waarmee de boel niet crashed?

Dus op dit moment ook even de nieuwste drivers testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
Meerdere GPU-benchmarks zoals Cinebench en 3DMark waren inderdaad stabiel. Dat is juist het vreemde aan dit probleem. Moet er wel bij zeggen dat ik de benchmarks niet urenlang heb laten draaien.

Fortnite in performance mode crasht echter direct bij het opstarten. In DX11 en DX12 mode is het minder consistent, soms na 10 minuten, soms pas na een uur. Call of Duty en andere games vertonen ook minder consistente crashes, maar de instabiliteit blijft aanwezig.

Maar gaan we hiermee niet volledig voorbij aan het feit dat de GPU in een andere goed werkende gaming rig exact hetzelfde probleem vertoonde? Dat bevestigt toch dat de GPU zelf het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Jappie_O schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:26:
Meerdere GPU-benchmarks zoals Cinebench en 3DMark waren inderdaad stabiel. Dat is juist het vreemde aan dit probleem. Moet er wel bij zeggen dat ik de benchmarks niet urenlang heb laten draaien.

Fortnite in performance mode crasht echter direct bij het opstarten. In DX11 en DX12 mode is het minder consistent, soms na 10 minuten, soms pas na een uur. Call of Duty en andere games vertonen ook minder consistente crashes, maar de instabiliteit blijft aanwezig.

Maar gaan we hiermee niet volledig voorbij aan het feit dat de GPU in een andere goed werkende gaming rig exact hetzelfde probleem vertoonde? Dat bevestigt toch dat de GPU zelf het probleem is?
Meestal kun je dat inderdaad concluderen.

Met het technische aspect kan ik je verder niet helpen want je hebt zelf, volgens mij, al vrijwel alles getest en uitgesloten.

Als jij geen nieuwere drivers meer wilt/kunt testen dan zou ik als ik jou was met je rechtsbijstand in gesprek gaan en/of de webshop een schrijven over ontbinding van de aankoop sturen m.b.t. een ondeugdelijk geleverd product.
Vanaf juli 2024 (nieuwe aanschaf) problemen gehad met de kaart en nu de kaart ruim een maand kwijt... dat verdiend geen schoonheidsprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-01-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@fopjurist kan helpen met de juridische kant.

Heb je sfc /scannow gedraaid?

Je kan het probleem debuggen. Dat kan bijvoorbeeld met Visual Studio Community of IDA Pro free. Dat kan duiden in welke executable of DLL er mogelijk een probleem aanwezig is. Je kan zo ook controleren of het steeds hetzelfde probleem is tussen de verschillende games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
Ik heb sfc /scannow inderdaad al gedraaid.

Ik ben echter niet begonnen aan verdere debugging met Visual Studio Community of IDA Pro Free.

Daarnaast heb ik inmiddels de leverancier aangeschreven en het geschillenproces gestart.
Korte samenvatting van de e-mailconversatie:
  • De GPU is door mij uitgebreid getest en vertoont consistent crashes in meerdere systemen.
  • De leverancier heeft de kaart opgestuurd naar de fabrikant, maar ik heb geen enkel testverslag ontvangen en men beweert dat er geen defect is.
  • Ik heb contact opgenomen met de fabrikant zelf, die aangeeft dat er met redelijke zekerheid een defect is en mij terugverwijst naar de leverancier.
  • De leverancier weigert echter een vervangend product of terugbetaling, ondanks dat de GPU niet meer leverbaar is in hun webshop.
  • Ik heb gewezen op mijn rechten volgens EU- en Duitse consumentenwetgeving, maar tot nu toe blijft de leverancier bij hun standpunt.
Ik wacht nu op verdere stappen binnen het geschillenproces.

@fopjurist Jij nog pro tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
Even snippet uit mijn email:
[/quote]
Gezien de situatie verzoek ik u om:

Een volledig testverslag te verstrekken waarin duidelijk wordt welke testen zijn uitgevoerd en onder welke omstandigheden.
Een passende oplossing te bieden – ofwel een vervangend product, ofwel een terugbetaling.

Ik verzoek u vriendelijk om uiterlijk binnen 7 dagen met een oplossing te komen. Indien hier geen redelijke oplossing uit komt, ben ik genoodzaakt juridische stappen te overwegen en zal ik contact opnemen met de relevante consumenteninstanties, zoals het Europese Consumenten Centrum (ECC) en de Duitse Verbraucherzentrale.
[quote]

Reply van leverancier zojuist:
Uw vraag is doorgestuurd naar ons klachten management team voor verdere verwerking. Onze excuses voor de vertraging.

Zodra onze collega's alle informatie hebben verzameld, zullen zij direct weer contact met u opnemen om de best mogelijke oplossing voor u te vinden.

Wij wijzen hierbij uit voorzorg uw termijn en claims af.

Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:27
Jappie_O schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:44:

✅ Schone installatie van Windows 11
✅ GPU- en chipsetdrivers opnieuw geïnstalleerd
✅ BIOS-update van het moederbord uitgevoerd
✅ Memtest uitgevoerd (geen fouten gevonden)
✅ MPO uitgeschakeld
✅ Meerdere versies van GPU-drivers geprobeerd: 24.8.1, 24.10.1 en 23.11.1
✅ Shader-cache gewist
✅ AMD-softwaredriver geïnstalleerd zonder Adrenaline-software
✅ Multi-Plane Overlay uitgeschakeld via de Register-editor
✅ Hardwareversnelling uitgeschakeld in Chrome en Edge
✅ Energieplan ingesteld op "Beste prestaties"
✅ Snelle opstart uitgeschakeld
✅ Temperaturen gecontroleerd met HWinfo-tooling; geen oververhitting
Ik mis hier nog een hele belangrijke, heb je alle mogelijke cpu overkloks al uitgezet (ook XMP / EXPO) en daarna uitgebreid getest?

Enkel memtest is daar helaas niet voldoende voor.

Ik weet niet welk moederbord / cpu je hebt? Maar vooral AMD configuraties in combinatie met AMD GPU's kunnen hier heel gevoelig voor zijn.

Dus heb je een AMD ryzen cpu, stel die dan eens in op de maximaal supported geheugen snelheden (bijv. DDR4 3200MT/s voor Zen 2 en Zen 3, of DDR5 5200 voor Zen 4 en DDR5 5600MT/s voor Zen 5) en ga dan nog eens uitgebreid testen.

Als je het verder niet eens bent met de conclusie van een gecertificeerde reparateur kan je natuurlijk altijd ergens een 2nd opinion halen. Laat je kaart dan testen door een andere expert op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:39

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

In de inleiding schrijf je:
"Ik kreeg driver timeouts en mijn games (Fortnite, Roblox, Call of Duty, Star Wars Battlefront) crashten regelmatig. Dit gebeurde vooral in Fortnite wanneer ik de performance-modus gebruikte."
Heb je nu nog atlijd met de laatste driver versie precies hetzelfde setje problemen, of is inmiddels enkel nog Fortnite performance mode, en werkt voor de rest inmiddels wel alles prima ook Fortnite in normal mode? Het is een raar probleem, dus wat test data is fijn, en ook of je dezelfde games hetzelfde ziet crashen op beide computers waarmee je test, of dat daar nog wel iets aan verschil zit tussen de kaart in het ene of het andere systeem.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
Zoals aangegeven, heb ik de test vorig jaar uitgevoerd met de huidige driverversie van toen. Ik heb op het test systeem dezelfde driverversie gebruikt. Mijn excuses dat mijn openingspost niet heel gedetailleerd was qua testresultaten en dergelijke.

Ik heb Fortnite in performance mode getest op het test systeem met dezelfde graphics instellingen en de crashes waren hetzelfde. Fortnite in normal mode gaf ook crashes, maar zoals eerder aangegeven duurde dit vaak langer voordat de crash optrad, in tegenstelling tot de crash bij het opstarten in performance mode.

Dit probleem lijkt dus consistent, zowel op mijn oorspronkelijke systeem als op het test systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het gaat om Duitse wetgeving kun je de Duitse shop er op wijzen dan er binnen redelijke termijn een oplossing moet zijn.

Zo niet, dan heb je het recht om te ontbinden: https://www.anwalt.de/rechtstipps/ruecktritt
According to § 323 BGB (withdrawal due to non-performance or non-contractual performance), the buyer can withdraw from the contract if the seller has not fulfilled his contractual obligations despite a reminder (for example, defective delivery or late delivery ).

In principle, however, you must give the seller the opportunity to make improvements (so-called subsequent performance ). Inform the seller immediately after discovering that there is a defect (material defect) in the purchased item. The repair must be carried out within a reasonable period of time (approx. 1-2 weeks). Although you no longer have to explicitly set this deadline since January 1, 2022 (Section 475 d BGB), it can't hurt to inform the seller by when the defect should be remedied. In the case of repairs, you previously only had to have them repaired twice before you could withdraw from the purchase contract . This also changed for purchase contracts concluded from January 1, 2022. Since then, you can withdraw from the purchase after just one failed repair.

The German Civil Code describes exactly when a material defect exists and states in Section 434:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40
Probeer ook eens pci-e op 3.0 te zetten in bios.

Zou niet de bedoeling moeten zijn maar wellicht is er iets niet lekker in het bios (beide zijn Asus borden dus je weet nooit). Probeer het ook met SAM uit en aan in de driver.

En probeer een andere monitor kabel als je dezelfde monitor hebt gebruikt bij beide systemen. Vooral dp kabels willen wel eens nukkig zijn en dat kan ook je driver triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
PCI-E 3.0 niet geprobeerd. Idd zelfde monitor op beide systemen met DP aangesloten.

Zal deze opties proberen als ze toch overgaan tot terugsturen van kaart.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jappie_O
mrmrmr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:59:
Als het gaat om Duitse wetgeving kun je de Duitse shop er op wijzen dan er binnen redelijke termijn een oplossing moet zijn.

Zo niet, dan heb je het recht om te ontbinden: https://www.anwalt.de/rechtstipps/ruecktritt

[...]
Zal mijzelf wat meer gaan verdiepen in Duitse wetgeving. Toch jammer als gaming rig bouwt voor je neefje en je een halve jurist moet worden.

Ik mis de dagen zonder webshops en fysieke winkels. De dagen dat we naar de PC dump dag gingen en HCC om componenten te sourcen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Als de naam van de verkoper relevant is, kun je hem in mo-tags plaatsen. Hij lijkt relevant te zijn voor de vraag welke wetgeving van toepassing is.

Er loopt kennelijk al een geschillenproces. Kun je in dat proces nog je standpunt naar voren brengen, en heeft dat proces een bindende uitkomst?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie_O
fopjurist schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:00:
Als de naam van de verkoper relevant is, kun je hem in mo-tags plaatsen. Hij lijkt relevant te zijn voor de vraag welke wetgeving van toepassing is.

Er loopt kennelijk al een geschillenproces. Kun je in dat proces nog je standpunt naar voren brengen, en heeft dat proces een bindende uitkomst?
Het gaat hierbij om de volgende leverancier:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Weet niet precies hoe dit geschillen proces werkt. Ik heb aangegeven dat voor mij terugsturen van defect product niet acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In de Algemene Voorwaarden staat:
Handelt de klant als consument zoals bedoeld bij punt 1.2, dan geldt voor alle rechtsbetrekkingen van de partijen het recht van de staat waar de klant zijn gewone verblijfplaats heeft en niet het VN-verdrag inzake internationale koopovereenkomsten van roerende zaken, maar uitsluitend de jurisdictie met betrekking tot alle geschillen aangaande overeenkomsten die zich specifiek richt naar de woonplaats van de klant.
Er geldt dus Nederlands recht. (De webwinkel is in het Nederlands opgesteld en accepteert iDeal. Daarmee richt zij zich op een Nederlands publiek. Ook daarom geniet je minimaal de bescherming die het Nederlandse recht biedt)

Het bestelproces verloopt als volgt:
- Op de productpagina druk je op 'In het winkelmandje'
- Je klikt op 'Naar de kassa'
- Je vult je naam, adres, e-mailadres in, verzint een wachtwoord, en drukt op 'Verder'
- Je geeft aan hoe je wilt betalen en drukt op 'Bestellen en betalen' (vgl 'best en en betaal')
Dit proces voldoet aan de wettelijke eisen, althans op dit moment.

De informatie over het herroepingsrecht is correct, inclusief het Modelformulier voor herroeping.

Ik raad je aan om even af te wachten als er een klachtprocedure loopt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:39

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik zou je wel aanraden om ander scherm en andere kabel te proberen en zelfs die pci-e 3.0. Stel het ligt toch aan jouw andere spullen, dan kom je anders juridisch in allerlei vertragingen terecht. En heeft de webshop ook deels gelijk, kun je mogelijk nog met onderzoekskosten en zo te maken krijgen. In gebreke stellen prima, maar verder gaan dan dat dan wil je graag zo zeker mogelijk zijn van je zaak.
Je koopt van hen geen compleet werkend systeem en ook geen compatibiliteitsgarantie, enkel maar dat ene onderdeel. Dat gezegd is het je niet gegund dit soort vage ellende, dat is echt nog wel het vervelendste probleem wat je maar kan hebben.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Wat betreft benchmarks, ik heb intussen begrepen dat fabrikanten kunnen detecteren of je een benchmark draait.
Dus benchmarks zeggen steeds minder.

Net zoiets als rond dieselgate, de fabrikanten wisten waar de testcentra stonden middels GPS en de auto paste zich aan aan de tests.

Miscchien eens onder linux wat benchmarks draaien, deze zijn denk ik voor de meeste fabrikanten niet zo te voorspellen.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Techfora zijn voor techvragen. Geschillen met leveranciers horen in Shopping Forum. Ik verplaats even:

Move VB -> SF

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phadite
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-09 00:20
Ik had precies hetzelfde probleem met de 7900 gre. Hier is mijn ervaring.

System:
-Ryzen 5 7600
-ASRock b650m pro rs wifi
-G.Skill Ripjaws S5 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6000 CL30 Memory
- RX 7900 GRE PowerColor Hellhound
-Thermaltake Toughpower GF3 TT Premium 750 W / Gigabyte UD750GM
-Windows 10

Symptonen:(nov-feb vorig jaar)
driver timeouts, device has been removed, artifacts(alleen bij warframe eenmalig gezien)
  • Games waarbij de game crashen: (dx11/dx12/vulkan)
  • BG3: bij opstarten van startscherm grote kans, voor de rest ~2 uur, ligt aan de act.
  • FF14: ~1.5 uur
  • Warframe: ~1 uur
  • Squad: dx11 ~2 uur, dx12: ~1 uur
Bij andere games die niet gpu intensief zijn gebeurd er niets. En ook bij sommige games die dat wel hebben crashed het ook niet. Het verschilt dus per game en ook hoelang het duurt voordat ie crashed(1min~4uur), wat het erg moeilijk maakt om de oorzaak te vinden en te reproduceren. Ik heb een forum post gelezen van eenzelfde 7900 gre gebruiker die zei dat het aan de clock speeds zou liggen, dat de gpu bij een bepaalde core clock zou crashen. Hoewel ik dit zelf niet ben nagegaan. Ik heb hem uiteindelijk voor RMA teruggestuurd, maar zonder succes. Ik weet niet hoe ze het hebben getest.

Dingen die ik zelf heb geprobeerd:
  • Ik heb talloze drivers(zowel minimal als standaard) geprobeerd (met ddu geïnstalleerd).
  • De gpu clocks/volts/ULPS veranderen heeft geen effect, crashed ook op stock settings.
  • PSU vervangen
  • Rest van het systeem getest met een andere gpu (1080 ti)
  • Bios updaten
  • Stress tests: met verschillende soorten software op alle componenten, apart en samen. Wat niks vreemds opmerkte (geen craches)
  • nog een paar andere dingen die ik mij niet meer goed kan herinneren
Ik heb de laatste paar 3 maanden bijna geen crashes meer gehad (1 in bg3, 1 in pubg) gerelateerd aan driver timeouts. Ik zit nu al meer dan een half jaar op 24.9.1 minimal en die lijken mij best stabiel. Ik heb niet de nieuwe drivers geprobeerd vanaf feb 2024. De spellen die ik onlangs heb gespeeld met deze driver zijn: LOL, The Finals, POE2, BG3, warframe, RE2,RE3,RE4,Pubg,Liar's Bar,Alien Isolation,F1 23,Forza Horizon 5, BF5, BF1, Persona 5, DMC 5, Metro serie(paar crashes), Fortnite (dit was mss 6 maanden geleden en het was overal best stabiel, een paar crashes), Elden Ring, HSR. Sommige games heb ik meer gespeeld dan andere. Na mijn RMA en het veranderen naar de 24.9.1 drivers heb ik er niet meer echt aan gezeten, dus ik weet niet echt hoe het is met nieuwere games en drivers. Ik hoop dat dit helpt en veel geluk.

Edit:
Forum post linkje: https://community.amd.com...certain-games/td-p/715178
Pagina: 1