Wie heeft locatie €-teken op toetsenbord bepaald?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 18:40
Er is officieel een Nederlandse toetsenbordindeling. Het euro teken staat dan bij de numeriek toets 2 en is middels rechter alt + 2 te typen. Welke overheidsinstantie is in Nederland verantwoordelijk voor de vaststelling van de standaard van de Nederlandse toetsenbord layout? Iemand moet toch ooit bepaald hebben dat teken zetten wij bij de 2. Is bekend wanneer dit officieel in een standaard is vastgelegd?

Nu weet ik wel dat de meesten in Nederland de US International indeling gebruiken en daar staat het teken bij de 5. Ik neem aan dat dit een Microsoft beslissing is geweest want het lijkt geen internationale standaard te zijn, deze 'US International'. Meer een Windows standaard. De Macbook heeft het euro teken namelijk niet bij de 5 staan als je daar als toetsenbord layout 'US International PC' kiest.

Dus het lijkt me dat Microsoft het bepaald heeft voor de 5. Maar wie bepaalde het voor de 2 op - de in theorie nog steeds bestaande - Nederlandse toetsenborden? Ook al heeft bijna niemand er een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-10 11:47
Dat is toch gewoon te googlen?

In 1998 the European Commission offered suggestions for the placement of the new icon on computer keyboards, including the creation of a new physical key. The euro sign was added to the international character-encoding system Unicode in May 1998 with the hex code U+20AC.

https://www.britannica.com/money/euro-sign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Dit heb ik ook gevonden en is dus totaal geen antwoord op de vraag. De dedicated key is er nooit gekomen en we weten dat de locatie verschilt. Op Duitse toetsenborden staat het op de E.

Wij heeft voor Nederland bepaalt het is de 2?

[ Voor 55% gewijzigd door SAICRJMPM op 31-01-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49

Reptile209

- gers -

Ik denk dat dat is vastgelegd via ISO/IEC 9995-1:2009, Information technology — Keyboard layouts for text and office systems | Part 1: General principles governing keyboard layouts. Daar heeft de Nederlandse overheid geen enkele rol in. Dat zijn internationale afspraken, geen wetten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Reptile209 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:09:
Ik denk dat dat is vastgelegd via ISO/IEC 9995-1:2009, Information technology — Keyboard layouts for text and office systems | Part 1: General principles governing keyboard layouts. Daar heeft de Nederlandse overheid geen enkele rol in. Dat zijn internationale afspraken, geen wetten.
Ik weet al wat meer. Het is niet daarin vastgelegd. Onderstaande zojuist gevonden. Positie E04 is de numeriek toets 4. Ik denk Noord Europese toetsenborden hebben het daar. Maar Nederland dus op 2, Duitsland op de E. En dat mag want zoals je hieronder leest die standaard is alleen van toepassing als niet overruled door een nationale standaard body. Maar ik weet nog steeds niet welke partij in Nederland hier over ging en rond 1998/1999 voor het eerst in 30 jaar of zo bij elkaar gekomen is om over de layout van het Nederlandse toetsenbord te praten.

"The ISO 9995-3 standard for the common secondary keyboard layout is only intended for use when the national or local primary keyboard layout, as specified by the appropriate National Standards Body or e.g. a vendor, does not include the euro sign. The recommendation in that standard is to place the euro sign as an additional character on the fifth key from the left on the top row (position E04). One should note, however, that there is no standardized method to access this secondary keyboard layout (which frequently is not implemented at all)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49

Reptile209

- gers -

@SAICRJMPM even voor de context: wil je dit weten uit nieuwsgierigheid, ga je zelf toetsenborden maken, is het voor een werkstuk, klopt er iets niet? Er zal vast wel een Nederlandse ISO-werkgroep zijn geweest die de Nederlandse layout heeft "vastgesteld". Wie of wanneer? Geen idee :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:52
Ik gebruik altijd de combi ALT + 0128. Daarmee krijg je ook het € teken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij mijn Bakker Elkhuizen 840 toetsenbord is het crtl-alt-5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Reptile209 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:29:
@SAICRJMPM even voor de context: wil je dit weten uit nieuwsgierigheid, ga je zelf toetsenborden maken, is het voor een werkstuk, klopt er iets niet? Er zal vast wel een Nederlandse ISO-werkgroep zijn geweest die de Nederlandse layout heeft "vastgesteld". Wie of wanneer? Geen idee :)
Nieuwsgierigheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Ernemmer schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:09:
Bij mijn Bakker Elkhuizen 840 toetsenbord is het crtl-alt-5.
Probeer eens rechter alt + 5, ik denk dan lukt het je ook. Scheelt toch een toetsaanslag
Pagina: 1