Centraal afschakelen prive laadpalen in gezamenlijke garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
In onze gezamenlijke garage zijn de oplaadpunten aangesloten op de eigen woningen. Elke bewoner heeft een eigen parkeerplek en naar deze parkeerplek kan vanuit de eigen meterkast een voedingskabel aangelegd worden. Geheel apart geschakelde installaties dus.

Als VvE dienen we nu te voldoen aan de volgende eis :
Oplaadpunten in de parkeergarage moeten tegelijkertijd kunnen worden uitgeschakeld via een noodknop
Een centrale knop bij de entree van de garage ophangen is de uitdaging niet. De uitdaging zit hem in de afzonderlijke aansluitingen. Hoe krijgen we de individuele laadpalen stroomloos?

Een kabel trekken naar alle woningen is eenvoudig. We zouden een relais kunnen toevoegen in de meterkast van de woningen. Een NO relais van de stroom onderbreken als er geen spanning meer binnenkomt in de woning middels een kabel naar de nood knop. Een normaal relais kan geluid produceren. Een elektricien stelde een bi-stabiele magneetschakelaar voor omdat dit continue spoelstroom en gezoem voorkomt. Deze schakelt echter alleen op een signaal en bij brand is het maar de vraag of dit signaal nog gegeven kan worden.

Welke manieren van schakelen zouden ook geschikt kunnen zijn voor onze uitdaging? Zijn er wellicht garage gebruikers die een mooie oplossing hiervoor hebben kunnen bedenken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:48

Speedmaster

Make my day...

Tja, een hele lompe maar effectieve oplossing is de noodknop de volledige electriciteitsvoorziening voor het hele complex uit te laten schakelen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Een relais in een din-rail kastje (in de buurt) bij de laadpaal is dat volgens de norm?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit betreft wijzigingen Besluit bouwwerken leefomgeving vanaf 2024.

Als de laadpalen voor 2024 zijn opgeleverd hoef je wettelijk niet aan de eis te voldoen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig kan zijn om het wel te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 31-01-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Speedmaster schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:56:
Tja, een hele lompe maar effectieve oplossing is de noodknop de volledige electriciteitsvoorziening voor het hele complex uit te laten schakelen….
Inderdaad over nagedacht. Bij een mogelijke brand staat de gehele woningen dan stroomloos wat ook inhoud dat er geen verlichting meer is zodat de vluchtwegen onverlicht zijn. Bij vals alarm gaan alle installaties uit. Niet alle apparatuur kan goed tegen stroom uitval en als VvE krijgen we dan te maken met klachten over overleden apparatuur.

Technisch gezien de makkelijkste oplossing naar niet de gewenste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:02:
Dit betreft wijzigingen Besluit bouwwerken leefomgeving vanaf 2024.

Als de laadpalen voor 2024 zijn opgeleverd hoef je wettelijk niet aan de eis te voldoen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat het verstandig kan zijn om het wel te doen.
Er staan laadpalen op de planning om aangelegd te gaan worden. Voor deze laadpalen kan de oplossing meteen mee geïnstalleerd worden. Voor de bestaande laadpalen is het toevoegen van een schakeling niet de grootste uitdaging.

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 31-01-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een SSR ipv een normaal relais gebruiken? https://cdn.findernet.com/app/uploads/S77NL.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:28
Je moet de stroom toch niet helemaal in de meterkast gaan onderbreken? Ik zou een kastje in de buurt van de laadpalen voorzien met 1 contactor voor elke laadpaal. Scheelt weer kabels trekken tot aan de appartementen zelf en het eventuele gezoem is dan enkel te horen in de garage. Je kan dan meerdere noodstopknoppen op verschillende plekken toevoegen om de contactoren te laten afvallen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Malantur schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:50:
Je moet de stroom toch niet helemaal in de meterkast gaan onderbreken? Ik zou een kastje in de buurt van de laadpalen voorzien met 1 contactor voor elke laadpaal. Scheelt weer kabels trekken tot aan de appartementen zelf en het eventuele gezoem is dan enkel te horen in de garage. Je kan dan meerdere noodstopknoppen op verschillende plekken toevoegen om de contactoren te laten afvallen.
Nieuwe laadpunten in parkeergarages moeten aan nieuwe voorwaarden voldoen. De belangrijkste zijn:

Alle laadpunten in een garage kunnen tegelijkertijd centraal worden afgeschakeld.
Bij de ingang van de garage staat duidelijk aangegeven waar de laadpunten zich bevinden en hoe deze centraal kunnen worden afgeschakeld.
Laadpunten maken gebruik van de laadtechnieken ‘mode 3’ of ‘mode 4’. Dat betekent dat het gaat om een laadstation.
https://agendalaadinfrast...unten-in-parkeergarages--

Er moet dus één noodknop zijn, niet meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Ik lees daar niet dat het 1 knop moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:54:
Wellicht heb ik "meerdere noodstopknoppen op verschillende plekken " verkeerd begrepen, ik dacht dat er bedoeld werd dat er een knop per groepje oplaadpunten zou zijn.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat alle knoppen naar dezelfde hoofd-onderbreker gaan. In dat geval is het wel de vraag waarom je dat zou doen als er maar één centrale plek nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:19

Reptile209

- gers -

Je kan toch meerdere contactors / relais via één knop afschakelen? Of (via een loop/daisy chain) twee of meer noodknoppen op strategische plaatsen zetten die het hele circuit onderbreken.
Dan heb je dus vanaf de knop een kabel(tje) naar elke laadpaal lopen. En de werkelijke laadstroom staat daar los van, die loopt door de contactor heen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Wellicht heb ik "meerdere noodstopknoppen op verschillende plekken " verkeerd begrepen, ik dacht dat er bedoeld werd dat er een knop per groepje oplaadpunten zou zijn.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat alle knoppen naar dezelfde hoofd-onderbreker gaan. In dat geval is het wel de vraag waarom je dat zou doen als er maar één centrale plek nodig is.
Bij een brand in de buurt van de schakelaar heb je natuurlijk niets aan de schakelaar, vandaar heb ik de optie voor meerdere schakelaars open gelaten. In de TS stond namelijk onderstaande zin.
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:47:
Deze schakelt echter alleen op een signaal en bij brand is het maar de vraag of dit signaal nog gegeven kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Malantur schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Bij een brand in de buurt van de schakelaar heb je natuurlijk niets aan de schakelaar, vandaar heb ik de optie voor meerdere schakelaars open gelaten. In de TS stond namelijk onderstaande zin.

[...]
De eis is :
Oplaadpunten in de parkeergarage moeten tegelijkertijd kunnen worden uitgeschakeld via een noodknop of koppeling met de brandmeldinstallatie.
De oplaadpunten en de centrale voorziening voor het uitschakelen van de laadpunten moeten duidelijk op een plattegrond bij de toegang van de parkeergarage zijn weergegeven.
De knop zal dus centraal geplaatst moeten worden. Het meest handige is dan bij de ingang van de garage. Als de brand bij de ingang zou zijn dan zou de knop ook in vlammen op gaan en zou de spanning dus moeten afvallen. In dat geval hoeft de brandweer zelf de knop niet meer over hoeven te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Is een SSR geschikt om 3F 11kW te schakelen? Wel interessant omdat er geschakeld kan worden met laagspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leuk de discussie over meer noodknoppen, maar vooralsnog is er maar één vereist zover ik begrijp.

In publieke binnenruimtes zie je ook vaak maar 1 brandmeldpaneel tenzij het een groot pand is met meerdere ingangen.

Waar ik mij meer zorgen over zou maken is welke eisen de verzekeraar of wetgever in de toekomst gaan neerleggen. Verplichte koppeling met brandmeldinstallatie? Laadpalen verplicht bij de ingang en niet aan het einde van de garage? Mogen EV's straks nog wel laden in garages?

De discussie daarover is flink gaande, zie bijvoorbeeld Brandveiligheid parkeergarages in geding door elektrische auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Malantur schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:50:
De stallingsplaatsen zijn gelegen bij de eigen woning. De meterkasten worden gevoed vanuit de garage. Vanuit de garage kunnen we eenvoudig via bestaande buizen in de meterkasten komen. Hiermee kunnen we dan voor een standaard oplossing zorgen als VvE.

Elke bewoner is vervolgens vrij om een eigen laadpaal te kiezen. Een contactor naast de laadpaal betekent extra bekabeling / buizen in de openbare ruimte. Een oplossing via de meterkast kan via de bestaande kabelbanen.

Mijn eigen laadkast hangt in de eigen woning. Naar buiten gaat alleen de laadkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Reptile209 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Je kan toch meerdere contactors / relais via één knop afschakelen? Of (via een loop/daisy chain) twee of meer noodknoppen op strategische plaatsen zetten die het hele circuit onderbreken.
Dan heb je dus vanaf de knop een kabel(tje) naar elke laadpaal lopen. En de werkelijke laadstroom staat daar los van, die loopt door de contactor heen.
Dit is ook het idee wat ik zelf heb. Naast de noodknop zou het aanwezig alarmsysteem ook als schakelaar opgenomen kunnen worden in het circuit. Indien het brandalarm afgaat dan vallen alle laadpalen automatisch af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:24:
[...]

De stallingsplaatsen zijn gelegen bij de eigen woning. De meterkasten worden gevoed vanuit de garage. Vanuit de garage kunnen we eenvoudig via bestaande buizen in de meterkasten komen. Hiermee kunnen we dan voor een standaard oplossing zorgen als VvE.

Elke bewoner is vervolgens vrij om een eigen laadpaal te kiezen. Een contactor naast de laadpaal betekent extra bekabeling / buizen in de openbare ruimte. Een oplossing via de meterkast kan via de bestaande kabelbanen.

Mijn eigen laadkast hangt in de eigen woning. Naar buiten gaat alleen de laadkabel.
Vraag je verzekeraar eens hoe die tegen dat soort zaken aankijkt? Als er niet eens een laadpaal aanwezig is in de garage maar alleen een 'live' stekker waarbij onduidelijk is of deze spanning voert denk ik dat dit wel vraagtekens oproept.

Daarnaast, als je dan relais oid in de groepenkasten van individuele bewoners gaat installeren is de verantwoordelijkheid ook zoek. Wie controleert of die goed geinstalleerd zijn en blijven? Wie is verantwoordelijk voor de goede werking van apparaten die in individuele woningen zijn geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:22:
Leuk de discussie over meer noodknoppen, maar vooralsnog is er maar één vereist zover ik begrijp.

In publieke binnenruimtes zie je ook vaak maar 1 brandmeldpaneel tenzij het een groot pand is met meerdere ingangen.

Waar ik mij meer zorgen over zou maken is welke eisen de verzekeraar of wetgever in de toekomst gaan neerleggen. Verplichte koppeling met brandmeldinstallatie? Laadpalen verplicht bij de ingang en niet aan het einde van de garage? Mogen EV's straks nog wel laden in garages?

De discussie daarover is flink gaande, zie bijvoorbeeld Brandveiligheid parkeergarages in geding door elektrische auto's
In een garage met woning gebonden parkeerplaatsen kunnen we niet de laadpalen plaatsen bij de ingang.

De verzekering stelt vooralsnog dat we moeten kunnen aantonen dat alles volgens de NEN1010 is aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:31:
[...]

In een garage met woning gebonden parkeerplaatsen kunnen we niet de laadpalen plaatsen bij de ingang.

De verzekering stelt vooralsnog dat we moeten kunnen aantonen dat alles volgens de NEN1010 is aangelegd.
Dat aantonen doe je door een SCOPE10 keuring. Ik ben heel benieuwd hoe zo'n keurder kijkt naar een installatie waarbij er naast de VVE installatie ook sprake is van een X aantal groepenkasten van de huizen zelf waarbij de eigenaar (al dan niet zelf) een laadpaal in de groepenkast heeft gebouwd.

Vallen die eigen kasten dan ook onder de keuring?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 31-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:28:
Vraag je verzekeraar eens hoe die tegen dat soort zaken aankijkt? Als er niet eens een laadpaal aanwezig is in de garage maar alleen een 'live' stekker waarbij onduidelijk is of deze spanning voert denk ik dat dit wel vraagtekens oproept.
Het is een volwaardige laadpaal met PE kabel. Geen auto aangesloten dan geen aardingscontact en dus geen spanning op de kabel. Het maakt geen verschil of de kast zelf nu binnen of buiten de woning hangt.
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:28:
Daarnaast, als je dan relais oid in de groepenkasten van individuele bewoners gaat installeren is de verantwoordelijkheid ook zoek. Wie controleert of die goed geinstalleerd zijn en blijven? Wie is verantwoordelijk voor de goede werking van apparaten die in individuele woningen zijn geinstalleerd?
Tja, dat is in het bouwbesluit niet gedefinieerd. Bij de installatie zal een bewoner dit moeten kunnen aantonen in het opleverdocument aan de VvE. Periodiek kan de VvE een controle rondje doen. Auto aan de lader en de noodknop bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:38:
Dat aantonen doe je door een SCOPE10 keuring.
SCOPE10 wordt niet gevraagd. Voor de verzekering volstaat een 3140 keuring.
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:38:
Ik ben heel benieuwd hoe zo'n keurder kijkt naar een installatie waarbij er naast de VVE installatie ook sprake is van een X aantal groepenkasten van de huizen zelf waarbij de eigenaar (al dan niet zelf) een laadpaal in de groepenkast heeft gebouwd.

Vallen die eigen kasten dan ook onder de keuring?
Waarom benieuwd? Een ieder staat het toch vrij om een laadpaal te plaatsen in Nederland op eigen grond? De NEN1010 stelt normen aan de wijze waarop dit gebeurd maar niet of het wel of niet toegestaan is.

[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 31-01-2025 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:18
Het originele probleem is eenvoudig te realiseren met tripspoelen.

https://www.elektrobode.n...15-vac-110-220-vdc-248439

Contactoren zijn niet voldoende want dat zijn formeel geen lastscheiders en kunnen vast blijven zitten.
In jouw geval zouden ze dan ook normally closed moeten zijn, en dan verbruikt het dus ook energie.

Je zou de automaat voor de kabel naar de garage+tripspoel in een verzegeld kastje kunnen doen om te voorkomen dat bewoners ermee knutselen.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 31-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Het is een volwaardige laadpaal met PE kabel. Geen auto aangesloten dan geen aardingscontact en dus geen spanning op de kabel. Het maakt geen verschil of de kast zelf nu binnen of buiten de woning hangt.
Als de kabel aan de auto aangesloten is is het onduidelijk of deze spanningsvoerend is. Bij een normale laadpaal kan je vaak nog iets zien qua lampjes bijvoorbeeld.
Tja, dat is in het bouwbesluit niet gedefinieerd. Bij de installatie zal een bewoner dit moeten kunnen aantonen in het opleverdocument aan de VvE. Periodiek kan de VvE een controle rondje doen. Auto aan de lader en de noodknop bedienen.
Het is de verantwoordelijkheid van de VVE om te zorgen dat zij voldoen aan de eisen van de verzekeraar. Er is een gezegde ´gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid´. Als dus de bewoner deels verantwoordelijk is voor zijn in-huis geinstalleerde apparatuur is dat al een vraagteken.
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:43:
[...]

SCOPE10 wordt niet gevraagd. Voor de verzekering volstaat een 3140 keuring.

[...]

Waarom benieuwd? Een ieder staat het toch vrij om een laadpaal te plaatsen in Nederland op eigen grond? De NEN1010 stelt normen aan de wijze waarop dit gebeurd maar niet of het wel of niet toegestaan is.
Ik zeg niet dat het niet toegestaan is om te plaatsen, ik ben alleen benieuwd of de SCOPE10 keuring in dit geval ook de apparatuur moet keuren die in de groepenkasten van de huizen zit. Dit omdat de oplaadpunten zich feitelijk dan niet alleen maar in de garage bevinden maar ook in die groepenkasten.

Het had denk ik veel simpeler geweest als er gewoon driefasenkabels naar de parkeerplekken lagen en dat er bij die plekken een laadpunt aan de muur hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Eerlijk gezegd begrijp ik je probleem niet meer goed dan. Je stelt zelf een bistabiel relais voor, dit is een goede oplossing alleen is er de vraag of je nog signaal kan geven bij brand. Als de wet het enkel voorschrijft om 1 schakelaar te hebben op een centrale plek, dan ben je wettelijk in orde met je bistabiel relais en 1 schakelaar.
Met een hulprelais kan je ook nog je signaal van je schakelaar inverteren zodat bij verbreken van het contactje van de schakelaar of het doorbranden van de kabel van de schakelaar, deze relais afvalt en hiermee sluit een contactje waarmee je de stuurspanning doorlaat om je bistabiel relais aan te trekken.
Daarbovenop kan je het signaal van het alarmsysteem ook nog automatisch je bistabiel relais laten schakelen, als extra maar niet verplichte veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-05 18:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

FreakNL schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:54:
De definitie van "centraal" is: "in het midden gelegen". Dus inderdaad één knop, waarmee alles ineens uit kan.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:52:
Als de kabel aan de auto aangesloten is is het onduidelijk of deze spanningsvoerend is. Bij een normale laadpaal kan je vaak nog iets zien qua lampjes bijvoorbeeld.
Een lampje hoofd ook niets te zeggen. Een lampje is ook niet verplicht op een laadpaal. De auto heeft een lampje maar dooft na een tijdje ook. Onze woningen worden geheel gevoed door een grijze kabel welke door dezelfde garage loopt. Daar brand ook geen lampje op.
Het is de verantwoordelijkheid van de VVE om te zorgen dat zij voldoen aan de eisen van de verzekeraar. Er is een gezegde ´gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid´. Als dus de bewoner deels verantwoordelijk is voor zijn in-huis geinstalleerde apparatuur is dat al een vraagteken.
Verzekering vereist een oplever rapport van elke laadpaal. Mocht er brand ontstaan moet bewezen kunnen worden dat alles volgens de norm is gerealiseerd. De noodknop voorziening is geen eis van de verzekering.
Ik zeg niet dat het niet toegestaan is om te plaatsen, ik ben alleen benieuwd of de SCOPE10 keuring in dit geval ook de apparatuur moet keuren die in de groepenkasten van de huizen zit. Dit omdat de oplaadpunten zich feitelijk dan niet alleen maar in de garage bevinden maar ook in die groepenkasten.
Het afzekeren van laadpalen gebeurd zowieso in de groepenkasten. Dus ook al zou er een laadpaal buiten de woning zijn dan is een gedeelte van de infrastructuur in de woning aanwezig.
Het had denk ik veel simpeler geweest als er gewoon driefasenkabels naar de parkeerplekken lagen en dat er bij die plekken een laadpunt aan de muur hing.
Het a. een bestaand gebouwd welke niet voorbereid is met lege mantels naar elke stallingsplaats en b. wel eens geprobeerd om iets te bereiken in een VvE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Vergeet overigens niet om na te denken over wat te doen als de noodstop "per ongeluk" gegeven wordt. Het systeem mag niet zichzelf resetten (want anders helpt het de brandweer ook niet). Dus na activeren door de brandweer, stroomuitval (!), hangjongeren (!), algemene storing moet er iemand zijn die het systeem weer kan activeren. Ook als dat op vrijdagavond gebeurt, zodat niet pas maandagochtend weer auto's kunnen worden opgeladen, want dan krijg je hele boze bewoners denk ik. Ideaal gezien gaat er een automatische notificatie naar een on-call beheerder/organisatie die het binnen X-tijd weer kan resetten.
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:59:
[...]
De definitie van "centraal" is: "in het midden gelegen". Dus inderdaad één knop, waarmee alles ineens uit kan.
Dit is 'centraal' als tegenpool van 'decentraal'. Dus één knop of serie knoppen die alle installaties in één keer af te schakelen, als tegenhanger van een aparte schakelaar voor iedere laadpaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Een lampje hoofd ook niets te zeggen. Een lampje is ook niet verplicht op een laadpaal. De auto heeft een lampje maar dooft na een tijdje ook. Onze woningen worden geheel gevoed door een grijze kabel welke door dezelfde garage loopt. Daar brand ook geen lampje op.

[...]

Verzekering vereist een oplever rapport van elke laadpaal. Mocht er brand ontstaan moet bewezen kunnen worden dat alles volgens de norm is gerealiseerd. De noodknop voorziening is geen eis van de verzekering.

[...]

Het afzekeren van laadpalen gebeurd zowieso in de groepenkasten. Dus ook al zou er een laadpaal buiten de woning zijn dan is een gedeelte van de infrastructuur in de woning aanwezig.

[...]

Het a. een bestaand gebouwd welke niet voorbereid is met lege mantels naar elke stallingsplaats en b. wel eens geprobeerd om iets te bereiken in een VvE?
Het valt mij op dat je erg in een verdedigende houding zit terwijl ik je juist probeer te wijzen op pitfalls.Informeer bij je verzekeraar is nog wel het beste advies wat ik je heb gegeven.

Als zij een (periodieke) keuring vereisen hoop ik voor je dat dit voorspoedig verloopt, ik zie wel een aantal 'uitdagingen' en ben benieuwd hoe de keurder hiernaar kijkt.
De noodknop voorziening is geen eis van de verzekering.
In https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81498948 heb je gezegd dat het juist de verzekering is die het als eis heeft opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Malantur schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:54:
Eerlijk gezegd begrijp ik je probleem niet meer goed dan. Je stelt zelf een bistabiel relais voor, dit is een goede oplossing alleen is er de vraag of je nog signaal kan geven bij brand.
Met dit voorstel kwam een elektricien. Mijn gedachte hierbij is idd de afschakel puls als er daadwerkelijk brand is. Ik ga geen oplossing laten realiseren om alleen maar aan het bouwbesluit te voldoen wat technisch gezien geen waterdichte oplossing is. Ik zoek een oplossing die bij calamiteit automatisch afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:06:
Het valt mij op dat je erg in een verdedigende houding zit terwijl ik je juist probeer te wijzen op pitfalls.Informeer bij je verzekeraar is nog wel het beste advies wat ik je heb gegeven.
Ik heb dit topic niet gestart om te toetsen wat de buiten wereld vindt van prive laadpalen in een VvE complex. Daar zijn andere topics over en zoals je zelf al aangaf wordt deze discussie breder gevoerd.

Ik zoek een oplossing om de noodknop op een technisch goede wijze beschikbaar te krijgen.
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:06:
In https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81498948 heb je gezegd dat het juist de verzekering is die het als eis heeft opgenomen.
Excuus, idd verkeerd geschreven.
Het bouwbesluit vereist de centrale afschakeling. De verzekering vereist volgens de norm aangelegde laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:11
Dat artikel is een kul artikel van de NOS. Ze hebben voor het gemak de groep hybride en EV maar samengevoegd, en vervolgens gesteld dat EVs het probleem zijn. Echter lijkt mij dat het probleem bij de hybride auto's ligt gezien al het onderzoek laat zien dat dit de brandgevaarlijkste groep auto's is.

Maar ja, EV in de titel geeft meer clicks.

Overigens maakt het ook niet uit qua brandgevaar of een EV wel of niet aan de lader hangt. Wat zou dan de reden zijn voor een noodknop (in het geval van de TS dat het naar de eigen meter loopt en niet de gezamenlijke)

[ Voor 13% gewijzigd door Devian op 31-01-2025 14:21 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
jeroen3 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:49:
Het originele probleem is eenvoudig te realiseren met tripspoelen.

https://www.elektrobode.n...15-vac-110-220-vdc-248439

Contactoren zijn niet voldoende want dat zijn formeel geen lastscheiders en kunnen vast blijven zitten.
In jouw geval zouden ze dan ook normally closed moeten zijn, en dan verbruikt het dus ook energie.
Waarom NC? In het geval dat er geen spanning op de brand kabel staat dan blijft de contactor toch gesloten en de laadpaal dus actief?

Een SSR kan niet vast blijven zitten toch?

Ik ben nog niet bekend met tripspoelen. Ga dit eens onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Ik heb dit topic niet gestart om te toetsen wat de buiten wereld vindt van prive laadpalen in een VvE complex. Daar zijn andere topics over en zoals je zelf al aangaf wordt deze discussie breder gevoerd.

Ik zoek een oplossing om de noodknop op een technisch goede wijze beschikbaar te krijgen.

[...]

Het bouwbesluit vereist de centrale afschakeling. De verzekering vereist volgens de norm aangelegde laadpalen.
Prima, dan informeer je niet bij je verzekeraar |:(

Hopelijk zijn er mensen in je VVE die hier wel aandacht aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Reptile209 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:03:
Vergeet overigens niet om na te denken over wat te doen als de noodstop "per ongeluk" gegeven wordt. Het systeem mag niet zichzelf resetten (want anders helpt het de brandweer ook niet). Dus na activeren door de brandweer, stroomuitval (!), hangjongeren (!), algemene storing moet er iemand zijn die het systeem weer kan activeren. Ook als dat op vrijdagavond gebeurt, zodat niet pas maandagochtend weer auto's kunnen worden opgeladen, want dan krijg je hele boze bewoners denk ik. Ideaal gezien gaat er een automatische notificatie naar een on-call beheerder/organisatie die het binnen X-tijd weer kan resetten.
Een brandweer schakelaar is een mechanische schakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQ3isBsUAfSjMBBDZbXsul-24CY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FdKeoUUcUDn3Z9JK17Mfz4nV.png?f=user_large

Notificatie van uitvallende laadoplossing krijg ik van de auto zelf.

[ Voor 11% gewijzigd door sandergar op 31-01-2025 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Dat artikel is een kul artikel van de NOS. Ze hebben voor het gemak de groep hybride en EV maar samengevoegd, en vervolgens gesteld dat EVs het probleem zijn. Echter lijkt mij dat het probleem bij de hybride auto's ligt gezien al het onderzoek laat zien dat dit de brandgevaarlijkste groep auto's is.

Maar ja, EV in de titel geeft meer clicks.
Het rapport van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid maakt weinig onderscheid tussen hybride of EV.
Bron
Overigens maakt het ook niet uit qua brandgevaar of een EV wel of niet aan de lader hangt. Wat zou dan de reden zijn voor een noodknop (in het geval van de TS dat het naar de eigen meter loopt en niet de gezamenlijke)
Ik kan mij zomaar voorstellen dat het blussen van een auto die nog netspanning krijgt gevaarlijker is of moeilijker te blussen door de continu toevoer van energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En een eigen aansluiting afnemen (VVE) voor alle algemene ruimtes, overal een meter tussen en dan betalen naar gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Vorkie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:30:
En een eigen aansluiting afnemen (VVE) voor alle algemene ruimtes, overal een meter tussen en dan betalen naar gebruik?
Bedankt voor het mee denken. Wij zitten met een VvE met woning eigenaren, een woonstichting (50% eigendom) en parkeerplaats eigenaren niet wonende in het gebouw. Totaal 6 onder VvE's en een hoofd VvE. Als de aansluitingen via de VvE gaan lopen dan gaat er geen laadpaal geplaatst worden de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Het rapport van het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid maakt weinig onderscheid tussen hybride of EV.
Bron

[...]

Ik kan mij zomaar voorstellen dat het blussen van een auto die nog netspanning krijgt gevaarlijker is of moeilijker te blussen door de continu toevoer van energie.
Ik heb even snel gescant, maar dat onderzoek zegt toch niks over dat EVs een verhoogd brandgevaar leveren?

Correct me if im wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Ik heb even snel gescant, maar dat onderzoek zegt toch niks over dat EVs een verhoogd brandgevaar leveren?

Correct me if im wrong.
Voor zover ik lees niet, maar wie stelt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Voor zover ik lees niet, maar wie stelt dat dan?
Zoals ik zei, de NOS:
Nu er meer en oudere elektrische auto's rijden in Nederland, stijgt het risico op zo'n brand in een parkeergarage.
Dat blijkt dus nergens uit. Beter nog, op dit moment lijkt hoe meer EVs hoe lager de kans op een brand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Waarom NC? In het geval dat er geen spanning op de brand kabel staat dan blijft de contactor toch gesloten en de laadpaal dus actief?

Een SSR kan niet vast blijven zitten toch?

Ik ben nog niet bekend met tripspoelen. Ga dit eens onderzoeken.
Je wilt normally closed gedrag maken. Dat doe je door de spoel permanent te bekrachtigen.
Dat kost energie, en het bromt. Wat je elektricien ook al aangaf.

SSR's hebben altijd fail-short als failure mode, dat is onacceptabel voor deze toepassing.

Tripspoelen klik je aan een railautomaat, en als je deze bekrachtigd valt de automaat af.
Je kunt dus naast de 5g6 kabel naar de woningen een dunnere rode draad leggen welke de tripspoel bedient vanaf deze noodschakelaar. Deze onderbreken dan de automaten, en deze komen niet vanzelf meer in tot iemand deze met de hand weer hersteld. Je kunt deze zelfs op DC krijgen zodat de noodcircuit op laagspanning kan zijn.
Je zou ook nulspanningspoelen kunnen gebruiken, die trippen de automaat als de spanning uitvalt. Maar dat geeft vrijwel zeker veel meer "nuisance tripping".

Je kunt alle kabels vanaf de laadstekker eerst naar een paneel brengen in de garage en daar een automaat plaatsen met tripspoel. Eventueel met indicatoren. Dan hoef deze geen bijzonderheden en vertrouwen bij de bewoners te leggen. Dat zou mijn voorkeur hebben, want mogelijk schakelt iemand vanuit een woning zomaar de automaat weer in zonder zicht op de noodsituatie.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 31-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Zoals ik zei, de NOS:

[...]

Dat blijkt dus nergens uit. Beter nog, op dit moment lijkt hoe meer EVs hoe lager de kans op een brand.
Als er meer auto's van een bepaald type rondrijden dan stijgt het risico op een brand bij dat type. Dat betekent niet dat er een verhoogd brandgevaar is bij electrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
jeroen3 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:52:
Tripspoelen klik je aan een railautomaat, en als je deze bekrachtigd valt de automaat af.
Je kunt dus naast de 5g6 kabel naar de woningen een dunnere rode draad leggen welke de tripspoel bedient vanaf deze noodschakelaar. Deze onderbreken dan de automaten, en deze komen niet vanzelf meer in tot iemand deze met de hand weer hersteld. Je kunt deze zelfs op DC krijgen zodat de noodcircuit op laagspanning kan zijn.
Je zou ook nulspanningspoelen kunnen gebruiken, die trippen de automaat als de spanning uitvalt. Maar dat geeft vrijwel zeker veel meer "nuisance tripping".
Je gaat wel een andere spanningsbron toevoegen aan je groepenkast. Dus eigenlijk moet je om veilig te kunnen werken deze *ook* afschakelen met de hoofdschakelaar.

Ook gaat de spanning op deze kabel vanuit een compleet andere kant gevoed worden. Dit zou zelfs een andere wijktrafo kunnen zijn.

Ik zou zelf zeker kijken naar laagspanning en jouw suggestie van 1 paneel klinkt ook mooi. Hoewel dat ook wel een bijzonder ding wordt, met meer dan 10 verschillende voedingskabels.

Eigenlijk zou je dit draadloos willen doen. Dan ontkoppel je alle systemen (en brandmelders zijn ook soms draadloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Als er meer auto's van een bepaald type rondrijden dan stijgt het risico op een brand bij dat type. Dat betekent niet dat er een verhoogd brandgevaar is bij electrische auto's.
We kunnen wel door blijven gaan, maar zoals ik zeg, kijk en lees wat de NOS stelt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2025/01/11/1177996/1024x576a.jpg

Zoals ik zei...geen idee hoe ze aan de cijfers komen, en ze gooien hybride en ev bij elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
[...]

Je wilt normally closed gedrag maken. Dat doe je door de spoel permanent te bekrachtigen.
Dat kost energie, en het bromt. Wat je elektricien ook al aangaf.

Je kunt alle kabels vanaf de laadstekker eerst naar een paneel brengen in de garage en daar een automaat plaatsen met tripspoel. Eventueel met indicatoren. Dan hoef deze geen bijzonderheden en vertrouwen bij de bewoners te leggen. Dat zou mijn voorkeur hebben, want mogelijk schakelt iemand vanuit een woning zomaar de automaat weer in zonder zicht op de noodsituatie.
Dit geeft een inzicht. Dank! De toegang tot de meterkasten zit vlak bij de kabelgoot in de garage. We zouden de relais/contactoren/tripspoelen aan de kabelgoot kunnen monteren in de garage. Vanuit elke woning gebonden meterkast de voedingskabel eerst naar de kabelgoot brengen. Voor elke woning een apart contact ter hoogte van de woning kunnen monteren. De voedingskabel op dit contact aansluiten en vervolgens de voedingskabel weer terug de meterkast in brengen om naar de laadpaal te gaan of in het geval van uitwendige laadpalen de kabel direct naar de laadpaal laten lopen.

De rode kabel blijft hierbij buiten de woning en de voedingskabel wordt in de garage geschakeld en niet in de woning. Eventueel geluidsoverlast zou dan ook niet in de woning zijn.
Gezien de reden waarom deze knop er moet komen zie ik zelf meer zekerheid in een oplossing die afschakelt ook als er geen signaal meer gegeven kan worden. Ik ga mij eens verdiepen in de nulspanningspoelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Devian schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:20:
[...]

We kunnen wel door blijven gaan, maar zoals ik zeg, kijk en lees wat de NOS stelt.

[Afbeelding]

Zoals ik zei...geen idee hoe ze aan de cijfers komen, en ze gooien hybride en ev bij elkaar...
Als ik die grafiek grofweg aflees en het aantal elektrische voertuigen van hier (en dan ook alles met een accu bij elkaar) er bij zet, dan ziet het beeld er opeens een stuk logischer uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axkSwtbaXmlCgmx8PhXO0JoqCxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RVhZLSWI7k2dAYQu2rxsUHyE.png?f=fotoalbum_large
Ja, het absolute aantal branden neemt toe, maar het aantal auto's in die categoriën neemt ook toe. Dus het is niet zo dat elektrische auto's gevaarlijker worden, maar omdat er meer zijn, zijn ze ook vaker bij een brand betrokken.

Maargoed, dit heetft niks meer met het topic te maken :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Goedemiddag, in welk artikel van het bouwbesluit staat dat je laadvoorzieningen met één handeling in één keer spanningsloos moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Staalfreak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Goedemiddag, in welk artikel van het bouwbesluit staat dat je laadvoorzieningen met één handeling in één keer spanningsloos moet maken?
Dit volgt uit een combinatie van artikel 5.21d en artikel 4.230a van het Bbl.

Zie https://iplo.nl/regelgevi...01-49f0-b820-0162cc5c6285

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Indien je nulspanningsspoelen gaat inzetten zou ik zeker zorgen dat de automaten toegankelijk zijn voor bewoners zonder sleutel. Deze vallen namelijk af bij stroomstoring. En dan moet je ze allemaal weer met de hand opzetten.

Tripspoelen kun je ook koppelen aan het brandalarm, deze heeft meestal een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
jeroen3 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:48:
Indien je nulspanningsspoelen gaat inzetten zou ik zeker zorgen dat de automaten toegankelijk zijn voor bewoners zonder sleutel. Deze vallen namelijk af bij stroomstoring. En dan moet je ze allemaal weer met de hand opzetten.

Tripspoelen kun je ook koppelen aan het brandalarm, deze heeft meestal een accu.
Met het plaatsen van de contracten in de garage aan de kabelbaan gaat mijn voorkeur eerder uit naar normale relais dan nulspanningsspoelen idd. Storingsgevoeligheid en klachten van gebruikers willen we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staalfreak
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:49
Oké. Bbl, dat is wat anders dan bouwbesluit. Dit geldt dus alleen voor nieuwe complexen die vergund zijn onder Bbl of complexen die een wijziging doorvoeren waardoor ze onder de verbouwnormen van het Bbl gaan vallen. Geldt deze eis eigenlijk wel voor "verbouw"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Staalfreak schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:59:
Oké. Bbl, dat is wat anders dan bouwbesluit. Dit geldt dus alleen voor nieuwe complexen die vergund zijn onder Bbl of complexen die een wijziging doorvoeren waardoor ze onder de verbouwnormen van het Bbl gaan vallen. Geldt deze eis eigenlijk wel voor "verbouw"?
Staat geheel onderaan het artikel :
Nieuwbouw, bestaande bouw
Ook voor oplaadpunten bij bestaande bouw en oplaadpunten bij nieuwbouw gelden regels van het Bbl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja maar pas op met relais! De functionaliteit die je zoekt is nodig als er iets mis is gegaan. Indien er daadwerkelijk een probleem is met de ev laders en het relais de contacten heeft vastgelast door de te hoge foutstroom, werkt het niet goed. En dit gebeurt vrij vaak. Vergeet ook niet dat je relais vrijwel nooit actueert en de contacten schoonklapt. Dus je zou dan vrij dure contactoren moeten hebben die de kortsluitstroom kunnen dragen. Dan zijn tripspoelen veel goedkoper.

Een automaat last vrijwel nooit vast. Tenminste, ik heb het nog nooit gezien. Relais wel zat.

Het alternatief is secundaire allocatiepunten met een hoofdaansluiting die kan trippen. Maar dat kun je niet makkelijk zelf realiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Zou het niet voldoen als je zorgt dat de laders stoppen met laden? Dit kan door de cp naar de auto te onderbreken. Hoef je niet allemaal zware contactors te plaatsen, maar is een klein relais die je in elke lader installeert voldoende. de laadpunten worden dan niet helemaal spanningsloos, maar dat zie ik ook niet terug in de eis die hier gequote word volgens mij.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Makrolon schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:10:
Zou het niet voldoen als je zorgt dat de laders stoppen met laden? Dit kan door de cp naar de auto te onderbreken. Hoef je niet allemaal zware contactors te plaatsen, maar is een klein relais die je in elke lader installeert voldoende. de laadpunten worden dan niet helemaal spanningsloos, maar dat zie ik ook niet terug in de eis die hier gequote word volgens mij.
Dat is een mooie! Alleen zal je dan wel elke laadpaal moeten gaan modificeren. Qua kosten wel een veel betere oplossing en je schakelt de apparatuur uit op de wijze waarvoor het CP contact ook dient. Ook wel lastiger om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Makrolon schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:10:
Het probleem is dat dit op meerdere manieren kan worden uitgelegd:
Alle laadpunten in een garage kunnen tegelijkertijd centraal worden afgeschakeld.
Moet je het laadpunt zijnde de autolader afschakelen of moet je het laden van de auto afschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou gewoon voor elke wallbox een contactor plaatsen welke je centraal kunt schakelen.

Geen SSR, dan ga je enorme koeling nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:30:
Moet je het laadpunt zijnde de autolader afschakelen of moet je het laden van de auto afschakelen?
Door het schakelen van de CP zal de stuurprint in het laadpunt het relais in het laadpunt schakelen. Daardoor is de laadkabel spanningsloos en krijgt de auto geen spanning meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Dat is een mooie! Alleen zal je dan wel elke laadpaal moeten gaan modificeren. Qua kosten wel een veel betere oplossing en je schakelt de apparatuur uit op de wijze waarvoor het CP contact ook dient. Ook wel lastiger om te testen.
Klopt inderdaad, maar ik denk dat dit sneller gaat dat voor elke paal een kastje met dinrail en een contactor. Een klein relais tywrap je zo ergens aan de binnenkant van de lader vast.

Een testkast kopen en je kan vrij makkelijk alle laders testen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Het probleem is dat dit op meerdere manieren kan worden uitgelegd:

[...]

Klopt, daar is ruimte voor eigen interpretatie. Die je in je voordeel moet gebruiken denk ik dan. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Makrolon schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Klopt, daar is ruimte voor eigen interpretatie. Die je in je voordeel moet gebruiken denk ik dan. 😁
Dan moet je eerst de letterlijke tekst hebben waar de eisen beschreven staan. Volgens mij kennen we tot nu toe alleen de management summaries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:31

Infant

It's a floating Dino!

Ach, ik heb zoveel discussies met terrein eigenaren en brandweer gehad. Het voornaamste probleem is dat er geen landelijk beleid is, dus elke regio roept maar wat. Bij de ene mag de accu in niet het gebouw, of niet in een straal van 10m van een struik. Of het moet met schuim geblust, of met water. Of met zand.

Ze roepen allemaal maar wat. Maar ja... je moet het er mee doen.

Een oplossing zou een lastschakelaar met hulp contact zijn.

Die plaats je ergens... tussen de laadpaal, en de meterkast (dat kan dus per appartement in de meterkast, of in de paal. Of alles er tussen.)

En alle hulp contacten verbind je aan een hoofdschakelaar, voor de brandweer.

Dan kunnen ze ze individueel uitschakelen, of allemaal tegelijk.
https://www.rexel.nl/nln/...-IP65-4p-20A/p/2850085643

Zoiets bijv afhankelijk van hoe zwaar de palen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Door het schakelen van de CP zal de stuurprint in het laadpunt het relais in het laadpunt schakelen. Daardoor is de laadkabel spanningsloos en krijgt de auto geen spanning meer.
Doet er niet toe, eerst moet duidelijk zijn of de laadpaal stroomloos moet zijn of de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Doet er niet toe, eerst moet duidelijk zijn of de laadpaal stroomloos moet zijn of de auto.
Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0041297/2025-01-01
Artikel 4.230a. (oplaadpunten elektrische voertuigen)
1Een overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen heeft een voorziening waarmee de oplaadpunten voor elektrische voertuigen tegelijkertijd kunnen worden uitgeschakeld.
De wet zegt dus : Oplaadpunten & uitschakelen
Er wordt niet gesproken over spanningsloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:40:
[...]

Inderdaad over nagedacht. Bij een mogelijke brand staat de gehele woningen dan stroomloos wat ook inhoud dat er geen verlichting meer is zodat de vluchtwegen onverlicht zijn. Bij vals alarm gaan alle installaties uit. Niet alle apparatuur kan goed tegen stroom uitval en als VvE krijgen we dan te maken met klachten over overleden apparatuur.

Technisch gezien de makkelijkste oplossing naar niet de gewenste oplossing.
Even los ervan of dit de beste oplossing is, maar ik neem toch aan dat jullie vluchtwegen verlichting hebben voorzien van noodstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sandergar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0041297/2025-01-01

[...]

De wet zegt dus : Oplaadpunten & uitschakelen
Er wordt niet gesproken over spanningsloos maken.
Het eerste lid van artikel 4.230a regelt dat er voorziening moet zijn waarmee de oplaadpunten van elektrische voertuigen tegelijkertijd kunnen worden uitgeschakeld. Dit artikel beoogt dat de brandweer bij een brand in een parkeergarage zekerheid heeft dat er geen elektrische spanning meer staat op de laadpunten waardoor er geen onveilige situatie ontstaat voor de brandweer. Er is niet voorgeschreven hoe deze voorziening moet zijn uitgevoerd.
Bron
Oplaadpunt =laadpaal.
Geen electrische spanning = spanningsloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 14:37
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Oplaadpunt =laadpaal.
Dit. Vanuit het perspectief van de brandweer begrijp ik dit heel goed. Die wil niet dat het laden stopt, maar dat er helemaal geen electriciteit in de buurt is.

Als ik dit moest regelen kwamen er in de garage vermogensrelais voor elk laadpunt met de hulpcontacten in 1 laagspanningscircuit naar de noodstopschakelaar(s). Lijkt mij de simpelste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Even los ervan of dit de beste oplossing is, maar ik neem toch aan dat jullie vluchtwegen verlichting hebben voorzien van noodstroom?
Ik bedoelde hiermee de vluchtweg in huis. Als de gehele woning spanning loos wordt gemaakt is er ook geen verlichting meer in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 21:16
Discussie met belangstelling gevolgd.
Onze 13 appartementen zijn individueel voorzien van zonnepanelen. Dus interessant om de laadpaal te koppelen aan de eigen meterkast.
Zitten nu met een situatie die bestaat uit 13 parkeerplaatsen en waarvan 1 is voorzien van een 16A wandcontactdoos, die is aangesloten op de meterkast van de eigenaar van deze parkeerplaats.
Om deze “onveilige” situatie op te lossen en de vraag voor uitbreiding in te vullen, denk ik aan een oplossing die per laadpaal bestaat uit een 3 fasen NO magneetschakelaar, geplaatst op een centraal punt in de garage, icm met een gemeenschappelijke voedingsspanning voorzien van een (nood)schakelaar. Deze schakelaar bij de ingang van de garage kan bediend worden door de brandweer en door de individuele eigenaar die wil gaan laden. Deze schakelaar wil ik voorzien van een timer die er voor zorgt dat de voedingsspanning afvalt na 10 uur.
Graag input of dit concept gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@marjet Waarom de timer? Dat maakt het alleen maar lastig (wat als een tweede gaat laden 5 uur na de eerste? etc) en onnodig complex voor schijnveiligheid.

En je hebt natuurlijk een relais nodig per parkeerplaats/appartement. En om het simpel en overzichtelijk te houden zou ik die juist niet centraal plaatsen maar telkens bij de lader / wandcontactdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
marjet schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:38:
Deze schakelaar wil ik voorzien van een timer die er voor zorgt dat de voedingsspanning afvalt na 10 uur.
Graag input of dit concept gaat werken.
Dit gaat compleet niet werken.

Je laadpaal wordt niet blij als hij elke keer 'hard' wordt uitgeschakeld. Het opstarten van een paal kost tijd, maar sowieso is het hier niet voor gemaakt. Kom je beneden staat de paal uit, hoe ontkoppel je de kabel?
Houd dus maar rekening met veel klachten, storingen & defecten.

Ten tweede ga je ervan uit dat je na 10 uur klaar bent met laden. Maar je had het al over zonnepanelen. Dus als ik om 18 uur thuis kom, dan prik ik de lader erin en die stel ik in om pas om 10 uur de volgende ochtend te starten. En ik laad met het overschot, dus dat kan prima een paar uur later zijn. Moet ik dan elke keer naar beneden lopen om op een knop te drukken?
En als ik de auto wil voorverwarmen... O nee, de paal staat uit..

Ga je een tijdschakelaar per lader doen? Moet ik dan naar de ingang lopen, op de knop drukken en teruglopen? Of heb ik een knop naast de lader? De kosten beginnen dan aardig op te lopen.

Of heb je 1 tijdschakelaar, en elke druk op de knop reset de tijd? Maar met 3 auto's zit je al snel richting continu aan. Helemaal als er iemand is die zijn lader aanzet om de kabel af te koppelen of de avond ervoor aankoppelt en de volgende ochtend nog even naar beneden loopt om met zonnestroom te laden.

Misschien een hele stomme suggestie:
Bouw een schakelkast, zet daar normale 16A 3+N automaten in per aansluiting. Knoop een draadje aan elk hendeltje in een bundel en met 1x trekken is alles uit.
Als over 5 - 10 jaar de techniek is bedacht die dit goed regelt, dan vervang je dit geknutsel voor die techniek.

En natuurlijk wil de brandweer alles 'perfect' hebben, maar als hij/zij 25 automaten om moet zetten, dan is dat beter dan dat het helemaal niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

TheGhostInc schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:19:
[...]
Als over 5 - 10 jaar de techniek is bedacht die dit goed regelt, dan vervang je dit geknutsel voor die techniek.
Dat bestaat gewoon al, dat heet een relais. Ja, ik weet het, heel erg bleeding edge techniek :+

Verder, ben het eens dat de timer alleen maar issues gaat geven. Maar volgens mij is afkoppelen daar geen van. Spanning weg = kabel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:06
Wolly schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:28:
[...]

[...]

Bron
Oplaadpunt =laadpaal.
Het blijft voor meerdere interpretaties vatbaar. Want wat nou als ik de definities uit NEN1010 er naast leg?
722.2.2 aansluitpunt
punt waar één elektrisch voertuig wordt aangesloten op de vast aangelegde installatie
Opmerking 1 bij de term: Het aansluitpunt is een contactdoos of een voertuigconnector
Oplaadpunt = aansluitpunt voor een elektrisch voertuig? Wie zal het zeggen. ;)

Uiteindelijk is dit plan natuurlijk niet heel anders dan in de parkeergarage kastjes met een relais plaatsen. In dat geval staat er ook nog spanning aan één kant van het relais, gaat de brandweer dit dan wel op prijs stellen?

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 16-03-2025 10:50 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:23:
Dat bestaat gewoon al, dat heet een relais. Ja, ik weet het, heel erg bleeding edge techniek :+
Touché.

Maar je blijft wel issues hebben, zoals de stuurstroom die van een andere groep/aansluiting/wijkkast! komt. NO en je hebt een sluip stroom van ~2W per aansluiting. Hangende contacten e.d.
En de NEN is er ook nog...
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:23:
Verder, ben het eens dat de timer alleen maar issues gaat geven. Maar volgens mij is afkoppelen daar geen van. Spanning weg = kabel los.
Zo ver ik weet is het een los mechanisme, zal wel per paal verschillen. Mijn paal ontkoppelt volgens mij al niet.
(En dan zou bij een stroomstoring je de kabel zo kunnen meenemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:25
TheGhostInc schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:19:
[...]
En natuurlijk wil de brandweer alles 'perfect' hebben, maar als hij/zij 25 automaten om moet zetten, dan is dat beter dan dat het helemaal niet kan.
Perfect hebben gaat natuurlijk ook nog wel verder.... zo is er ook een dringend advies om zichtbaar te maken dat alles spanningsloos is en hebben ze wel wat eisen m.b.t. signalering enzo.

Uiteindelijk is ook vooral belangrijk wat de verzekeraar voorschrijft. En dat is vast niet zelf gaan prutsen met tijdschakelaars. Reken er maar op dat als er ooit een forse schade is de verzekeraar om bewijs gaat vragen hoe het allemaal is aangelegd en door wie.

Ik zou me als onderdeel van een VVE meer focussen aan het voldoen voor die bewijslast dan op andere aspecten.

[ Voor 17% gewijzigd door TweakGP op 16-03-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

TheGhostInc schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:49:
Maar je blijft wel issues hebben, zoals de stuurstroom die van een andere groep/aansluiting/wijkkast! komt.
Zou ik 24V stuurstroom nemen.
NO en je hebt een sluip stroom van ~2W per aansluiting.
Zou ik voor lief nemen voor een veiligheidssysteem.
Hangende contacten e.d.
Kan een werkschakelaar of automaat net zo goed last van hebben.
En de NEN is er ook nog...
Zie niet in hoe het dan een issue zou zijn.
Zo ver ik weet is het een los mechanisme, zal wel per paal verschillen. Mijn paal ontkoppelt volgens mij al niet.
Dat zou kunnen dat het per paal anders is. Maar de auto zal zeker ontkoppelen.
Dat is bij de meeste publieke palen dus volgens mij ook zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Xander schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:47:
Uiteindelijk is dit plan natuurlijk niet heel anders dan in de parkeergarage kastjes met een relais plaatsen. In dat geval staat er ook nog spanning aan één kant van het relais, gaat de brandweer dit dan wel op prijs stellen?
Lijkt me wel. Denk dat het grootste punt is dat alle voertuigen spanningsloos worden. Dit om eventuele warmteontwikkeling daar tegen te gaan maar ook dat de brandweer ze zonder gevaar kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Septillion schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:43:
[...]

Lijkt me wel. Denk dat het grootste punt is dat alle voertuigen spanningsloos worden. Dit om eventuele warmteontwikkeling daar tegen te gaan maar ook dat de brandweer ze zonder gevaar kan verplaatsen.
Dat lijkt mij ook. Maar in dat geval hoeft de lader dus ook niet volledig spanningsloos te zijn, als de contactdoos / voertuigconnector maar spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
TheGhostInc schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:49:
Gelukkig zit de andere kant nog aan de auto vergrendeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Xander Lijkt mij ook. Dus het zou dus ook een feature mogen zijn van de EVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marjet
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 21:16
Ter aanvulling:
De offerte aanvraag vindt plaats conform mijn uiteindelijke concept waarin meegenomen de eisen van de verzekeringsmaatschappij.
Aanleg vindt plaats door een erkende installateur dus nen1010 is daarmee getackeld.
1ste onzekerheid:
De toepassing van een NO magneetschakelaar betekent dat hij 7x24 uur bekrachtig wordt. Dus, minder belangrijk, stroom verbruik. Ik vraag mij wel af of zo’n schakelaar daar tegen kan. Info van de leverancier zal daar misschien helderheid in verschaffen.
2de onzekerheid:
De systeemkast staat in het midden van de garage. Afstand tot de parkeerplaatsen is ca. 10 m. Een nood uitschakeling bij de ingang van de garage zal niet lukken, of er moet hiervoor een draadloze oplossing beschikbaar zijn als dat is toegestaan. Kijk hiervoor naar oplossingen op basis van lora of zigbee.
Maar misschien zijn er andere ideeën in dit gremium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

marjet schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:16:
Aanleg vindt plaats door een erkende installateur dus nen1010 is daarmee getackeld.
Ik zou het niet zo stellig durven zeggen... Maar de pennenlikkers van de verzekeringsmaatschappij zijn vast blij.
Ik vraag mij wel af of zo’n schakelaar daar tegen kan.
Kort antwoord, ja. Duizenden plekken waar die dingen gewoon 24/7 aan staan. Wel uitgaande van A merk en dat de fabrikant het niet expliciet verbiedt.
De systeemkast staat in het midden van de garage.
Persoonlijk zou ik het dus niet centraal doen. Heb je veel kabel, ingewikkeld doordat je dan 14 verschill3ende voedingen hebt etc.
Afstand tot de parkeerplaatsen is ca. 10 m. Een nood uitschakeling bij de ingang van de garage zal niet lukken, of er moet hiervoor een draadloze oplossing beschikbaar zijn als dat is toegestaan. Kijk hiervoor naar oplossingen op basis van lora of zigbee.
Maar misschien zijn er andere ideeën in dit gremium.
Draadloos lijkt me voor zo'n systeem niet wenselijk. Maar waarom is een enkel 24V draadje zo lastig?
Pagina: 1