UPS advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 00:17
Mijn vraag
Sinds een paar maanden de netwerk gerelateerde hardware in een kast/rack in de kelder geplaatst. Ik overweeg daar nu een UPS bij te plaatsen voor de (nood)stroomvoorziening, maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus wat is wijsheid?

Relevante software en hardware die ik gebruik
In de kast staan een Unifi UDM Pro + 24-poorts POE switch, een Synology DS216 NAS en de converter van glasvezel. Dit zijn ook de enige apparaten die ik aan de UPS wil aansluiten. Totaal zal dat max rond de 300W zijn denk ik.
In de kast zelf heb ik nog maximaal 2U ruimte, met inbouwdiepte tot ongeveer 30cm
Momenteel zit er een stekkerblok met overspanningsbeveiliging in, die kan ik volgens mij afhankelijk van de gekozen UPS ook laten vervallen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn aandacht gaat vanwege de form-factor (rackmontage) richting een UPS van PowerWalker. Maar ik snap de onderlinge verschillen niet zo goed. Hoe hoger het getal, hoe zwaarder de accu en het vermogen, ok. Maar verder...?
Meer specifiek heb ik deze twee modellen op het oog:
PowerWalker VI750 R1U
PowerWalker VFI 1000CRMl

Ik heb al gezien dat de NAS een optie heeft om automatisch uit te schakelen op basis van een signaal van de UPS, dus dat is prettig als dat ondersteund wordt.
Verder hoeft de UPS geen uren aan noodstroom te leveren, maar ik hou ook wel weer van een klein beetje buffer...
Zelf neig ik een beetje naar de tweede optie, maar misschien is dat wel totale overkill voor mijn situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je bereiken? Welk risico wil je mitigeren?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Question Mark schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Wat wil je bereiken? Welk risico wil je mitigeren?
Dit !

Daarnaast houd ook in de gaten dat accu's in een ups om de paar jaar vervangen moeten worden. Dus dit is geen 1 malige investering,
En dat ook iets is wat stuk kan gaan. En je hebt geen 2 onafhankelijke voedingen in je nas, die je apart kan voeden. Dus afhankelijk van hoevaak bij jouw de stroom uitvalt, vervang je 1 risico door een ander.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Stroomuitval is momenteel nog op 1 hand te tellen per jaar, maar ik verwacht eigenlijk dat dat in de toekomst toe kan nemen. Aangezien het stroomnet vol zit en de netbeheerder de eerste 10 jaar niets in ons dorp gaat doen.
Dus de prio is dat kwetsbare dingen, zoals de NAS netjes afgesloten kunnen worden in het geval van een verstoring. Dat er dan nog enige tijd backup stroom voor het netwerk aanwezig is, is mooi meegenomen.

Vervangen van de accu's ben ik me van bewust. Van wat ik zo kon vinden valt dat qua kosten mee. In ieder geval goedkoper dan nieuwe NAS en/of netwerk spul. Nog los van het eventuele data-verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-05 18:53
Je kijkt initieel naar 2 zaken bij het uitzoeken van een UPS.
1. kan de UPS het vermogen leveren dat je nodig hebt?
2. hoe lang kan de UPS dat vermogen leveren, gegeven de capaciteit van de batterij?

Jij geeft aan dat je 300W nodig hebt.
Lijkt me wel extreem veel voor 1 switch en 1 NAS, maar goed.
De PowerWalker 750 kan maximaal 450W leveren.
Punt 1 is in orde.
De PowerWalker bevat een 6V, 9Ah batterij, oftwel 54Wh.
Op 300W kan deze UPS de belasting volhouden voor 54/300 = 0,18 uur... ookwel 10 minuten.

Naar mate de batterij ouder wordt, loopt de capaciteit terug.
Je zit dus zeer waarschijnlijk met een aantal minuten capaciteit (van de 10)
Is dat lang genoeg voor je?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Merijn. schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:46:
Dus de prio is dat kwetsbare dingen, zoals de NAS netjes afgesloten kunnen worden in het geval van een verstoring.
De kans dat een disk overlijdt bij een onverwachte poweroutage valt ook nog wel mee. Het risico waartegen je je dan wilt beschermen is misschien kleiner dan je denkt.

Daarnaast, als de data zo waardevol is dat je wilt investeren in een UPS, dan ga ik er ook vanuit dat je de data al beschermd hebt via een offsite backup... Heb je dan de UPS nog wel nodig?

Als je nog geen offsite back-up hebt, zou ik eerder investeren in dat, dan een UPS. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Dus eigenlijk zeggen jullie dat een UPS overbodig is?
De data op zich is niet heel spannend, de NAS draait als backup voor de huidige computers en heeft wat historische files van oude systemen. Niets waar de wereld van zou vergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-05 19:09
Een UPS is primair bedoeld om servers even de tijd te geven om af te sluiten. Kortstondig off grid gaan is vooral funest voor SSD's. Ook als jij je SSD op dat moment niet gebruikt kan deze bezig zijn met garbage collection en een power outage vernietigd dat blok. Als daar informatie in staat ben je die kwijt. Power outage is wel dé bron van stille datacorruptie op je SSD.

Een UPS is niet bedoeld om er lang op te werken. Het is primair bedoeld om voor enkele minuten stroom te kunnen leveren. De loodaccu wordt dan zeer snel ontladen en dat houden ze maar kort vol. De betere modellen leveren een hele schone stroom omdat die altijd via de accu werkt die dan wordt opgeladen als er gewoon stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
jimh307 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:57:

Een UPS is niet bedoeld om er lang op te werken. Het is primair bedoeld om voor enkele minuten stroom te kunnen leveren. De loodaccu wordt dan zeer snel ontladen en dat houden ze maar kort vol. De betere modellen leveren een hele schone stroom omdat die altijd via de accu werkt die dan wordt opgeladen als er gewoon stroom is.
Dat is in feite ook mijn doel. Als er een stroomstoring is, dan gaat toch bijna alles wat aan het netwerk hangt uit, op de laptop na. Het is dan prettig om datgene wat ik aan het doen ben even af te kunnen ronden en zelf uit te schakelen, voordat alles uitklapt. In dat opzicht zou dus minimaal 10 minuten 'buffer' prima zijn en dat lijkt met de eerste optie optimistisch, zeker als de accu's wat ouder worden..
Zeker niet mijn bedoeling om een soort van "off grid" oplossing te hebben. Daarvoor kijk ik op termijn wel een keer naar een thuisaccu of iets dergelijks.

Laat ik mijn vraag specifieker maken:
- Welke van de twee opties in mijn openingspost zou het beste voldoen als ik minimaal 10 minuten 'noodstroom' wil hebben, zodat spullen netjes afgesloten kunnen worden.
- En zijn er tussen deze twee versies (grote) technische verschillen wat de 1 beter maakt dan de ander? Primair doel is het bij het eerste punt genoemde, maar ik begrijp dat deze apparaten soms ook kunnen zorgen voor een constante stroom/spanning? (Pieken/dalen uit het net door bijvoorbeeld zonnepanelen opvangen voordat het een apparaat ingestuurd wordt)

[ Voor 22% gewijzigd door Merijn. op 31-01-2025 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb deze
uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

In de meterkast, prima voor wat routers en switches. Is een standby model.

Aan mn PC heb ik:

uitvoering: Cyberpower CP1300EPFCLCD

Die is line-interactive en dus sneller met schakelen.

Daarboven heb je nog always online maar die zijn heel duur en verbruiken meer stroom (verlies). Is meer voor servers. Deze vangen dus ook pieken en dalen op en outputten altijd netjes 230V exact.

[ Voor 18% gewijzigd door Navi op 31-01-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-05 19:09
Als een UPS een server van stroom moet voorzien zal de server ook moeten weten dat het op noodstroom werkt. Na een bepaalde korte tijd wordt er automatisch afgesloten.

Ook belangrijk is de accu ontzien. Hem op maximaal vermogen belasten verkort de back-up time drastisch. Ook de accu lijdt er onder als je doorgaat en niet stopt voordat de UPS leeg is. Het heel kort zeer zwaar belasten van de accu kan geen kwaad, maar ga niet diep ontladen. Bij volledig ontladen met een hoge stroom heb je maar 50 goede cycli voordat op de accu op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Navi schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:41:

Daarboven heb je nog always online maar die zijn heel duur en verbruiken meer stroom (verlies). Is meer voor servers. Deze vangen dus ook pieken en dalen op en outputten altijd netjes 230V exact.
Zijn dan de twee die jij hebt vergelijkbaar met de twee PowerWalkers uit mijn begin post? Ik kan dus niet goed plaatsen of de tweede uit mijn post dan zo'n always online versie is en wat dan het stroom verbruik/verlies daarvan is in vergelijking met een 'simpele' versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het staat erbij in de tweakers spec onder UPS topologie. Wel goed checken of het klopt.

De VI750 is line interactive, de VFI1000 is online double conversion en heeft dus zo’n 10-20% extra verlies, omdat hij ac naar dc en weer naar ac omzet om zo perfecte output te krijgen.

Niet duur trouwens voor een online model. Let goed op of de accus erbij zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door Navi op 31-01-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Ik verplaats even:

Move OH -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:51
Merijn. schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Dat is in feite ook mijn doel. Als er een stroomstoring is, dan gaat toch bijna alles wat aan het netwerk hangt uit, op de laptop na. Het is dan prettig om datgene wat ik aan het doen ben even af te kunnen ronden en zelf uit te schakelen, voordat alles uitklapt.
Je laptop heeft z'n eigen UPS - de accu. Als dat je doel is, 10 minuten op je laptop door kunnen werken, en als dat het enige is, dan zou je laptop dat zelf moeten kunnen doen. Tenzij je accu helemaal op is, maar dan is het misschien verstandiger om in een nieuwe laptop-accu te investeren. (XY-vraag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
sumac schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:

Je laptop heeft z'n eigen UPS - de accu. Als dat je doel is, 10 minuten op je laptop door kunnen werken, en als dat het enige is, dan zou je laptop dat zelf moeten kunnen doen.
Technisch gezien heb je gelijk. Maar in dit geval bedoel ik met netjes afronden ook dat de spullen de cloud in geslingerd worden. Of dat mijn remote verbinding niet direct plat gaat omdat het thuisnetwerk op zwart gaat. (ISP werkt met noodstroom, dus vanaf die kant blijft het ook werken)

Overigens draait inmiddels de VFI1000 CRM LCD ruim een maand en ben er tevreden over.
Had me bij aanschaf niet gerealiseerd dat hij behoorlijk lawaai zou maken, maar omdat hij in de kelder staat is dat geen groot probleem. Nog geen stroomstoring gehad, maar als ik zelf de stekker eruit trek blijft de aangesloten apparatuur netjes werken op de accu.
En per toeval ook gezien dat hij het voltage netjes binnen een in te stellen bandbreedte houdt, das ook mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Heeft je NAS een 2e voeding? Je UPS die faalt is ook zeker niet een factor die je moet vergeten, kritische apparatuur draait hier altijd op 2 voedingen. Eentje op de UPS en eentje direct op het lichtnet.

De ups die je hebt gekozen heeft wel 2x 12v 9Ah accu's, da's >200Wh, je spul zal wel enkele uren blijven draaien daarmee.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1