PCIe sata kaart werkt niet meer na ontwaken uit slaapstand.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 23:04
Probleem:
Ik heb deze sata kaart al enkele jaren probleemloos in mijn PC zitten: https://www.amazon.nl/gp/..._asin_title?ie=UTF8&psc=1
Deze zit op een MSI B450-A Pro Max moederbord. Sinds kort het volgende probleem: Harde schijf is niet meer benaderbaar na het ontwaken uit de slaapstand.

Aangesloten op deze kaart zit een WD Green 2TB harde schijf. Deze heb ik gecheckt en is nog goed.
Zodra ik mijn computer uit de slaapstand haal, dan kan ik deze schijf niet meer bereiken. Dus hij staat nog in de lijst van schijven (G:), maar zodra ik erop klik, gebeurt er niks en krijg ik een melding dat de schijf er niet is. Alle andere WD green schijven, die zijn aangesloten op het moederbord werken wel. Soms resulteert het ontwaken uit de slaapstand in een blauw scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8mh29C-pSxanLT2vjvsvTIEM5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qjca1ZNkGzOaJK7weXjMNi6a.png?f=fotoalbum_large
Als ik geen blauw scherm krijg, zie ik bij apparaatbeheer dat 1 van deze 2 controllers verdwenen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT5XAJyWXZKJd7TQEoKNe3f0cbk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hbDvRcyiljjVbLxVV1NL0Ki5.png?f=user_large

Als ik mijn computer opnieuw opstart, dan werkt alles weer. Totdat ik de computer in slaapstand zet (handmatig of automatisch).
Sluimerstand geeft hetzelfde probleem.

Geprobeerd de drivers te updaten, maar die vind ik niet. Bios update gedaan. Energiebeheer dit aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy2yECOl7eCx0k6Z1hNccmF9dVU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OIdOuUs1Svy6IzwD95qO6GRH.png?f=user_large
Hardwarematig de laatste tijd niks aangepast. Alleen de gebruikelijke Windows 11 updates.
Verder weet ik het niet, behalve een nieuwe kopen. Maar het blijft apart dat die wel werkt als je opnieuw opstart. Iemand nog suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:32
Wat regelt je energiebeheer, de BIOS of Windows?
Dat zou je eens kunnen omschakelen van de een naar de ander en dan kijken of het dan wel goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Zover ik weet Windows. Daar heb ik alles al geprobeerd. In de bios kan ik weinig vinden wat er mee te maken zou kunnen hebben. Alleen ASPM. Die staat meen ik op disabled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je al geprobeerd te kaart uit de pc te halen en alles stofvrij maken en dan opnieuw te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Koop een betere SATA kaart of gebruik de bij de processor/chipset inbegrepen SATA functionaliteit.

Dat is het korte antwoord. Als je precies wil weten wat er aan de hand is kun je powercfg -energy draaien op de command line, met administrator rechten. Daarvoor moet je wel Link State Power Management en ASPM weer aanzetten in de BIOS, probeer eerst default settings.

Uit moeten schakelen van power management is een kenmerk van slechte hardware of firmware. Energiemanagement moet worden overgelaten aan Windows. Gebruik de default instellingen.

Als niet voldoende hebt aan de aanwezige SATA aansluitingen kun je pcie kaartje van een betrouwbare fabrikant met een ASM1166 chip (of ASM1164) erop proberen. Het hangt wel af van de kwaliteit van het moederbord of die goed samenwerkt m.b.t. pcie PM en ASPM. Het gaat hier om een MSI moederbord en ook nog AM4 bord, die twee zijn niet gunstig voor goed werkend power management, maar het is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:48
CypherMK schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:06:
Sinds kort het volgende probleem: Harde schijf is niet meer benaderbaar na het ontwaken uit de slaapstand.

Hardwarematig de laatste tijd niks aangepast. Alleen de gebruikelijke Windows 11 updates.
Verder weet ik het niet, behalve een nieuwe kopen. Maar het blijft apart dat die wel werkt als je opnieuw opstart. Iemand nog suggesties?
Misschien is de driver geüpdatet?
Een zgn "rollback" van de driver uitvoeren?
Of zijn er juist nieuwere (optionele) driver updates beschikbaar?
Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
mrmrmr schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:45:
Koop een betere SATA kaart of gebruik de bij de processor/chipset inbegrepen SATA functionaliteit.

Dat is het korte antwoord. Als je precies wil weten wat er aan de hand is kun je powercfg -energy draaien op de command line, met administrator rechten. Daarvoor moet je wel Link State Power Management en ASPM weer aanzetten in de BIOS, probeer eerst default settings.

Uit moeten schakelen van power management is een kenmerk van slechte hardware of firmware. Energiemanagement moet worden overgelaten aan Windows. Gebruik de default instellingen.

Als niet voldoende hebt aan de aanwezige SATA aansluitingen kun je pcie kaartje van een betrouwbare fabrikant met een ASM1166 chip (of ASM1164) erop proberen. Het hangt wel af van de kwaliteit van het moederbord of die goed samenwerkt m.b.t. pcie PM en ASPM. Het gaat hier om een MSI moederbord en ook nog AM4 bord, die twee zijn niet gunstig voor goed werkend power management, maar het is het proberen waard.
Je hebt me wel op een goed spoor gezet. Ik heb de ASPM nu op auto gezet (die was voorheen uit, zelf niet aangepast), en de link power state management op normale energiebesparing. Nu komt de harde schijf weer tevoorschijn na slaap na wat korte testen. Eens kijken of dit op de lange termijn ook goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Nu even wat langer in sleep laten staan. Computer crasht bij ontwaken en doet een herstart. Te vroeg gejuicht. Ik ga maar eens de kaart verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Waarom die sata kaart. Heb je meer dan 6 sata schijven dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Uszka schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:00:
Waarom die sata kaart. Heb je meer dan 6 sata schijven dan?
Ik heb 5 sata schijven en een nvme m2 boot schijf. Het moederbord heeft 6 sata aansluitingen, maar 2 worden er uitgeschakeld door de m2 schijf helaas. Kwam ik pas achter toen ik de 5e sata schijf installeerde. Stond ook in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CypherMK
Soldaatje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 23:40:
Heb je al geprobeerd te kaart uit de pc te halen en alles stofvrij maken en dan opnieuw te plaatsen?
PC schoongemaakt en de sata kaart weer opnieuw ingeplugd. Maar krijg weer een reboot. Kreeg zelfs dit even te zien in apparaatbeheer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X-lckt4yrwmN3F9es1LtIgbV4o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yJZO9DKjg3axDxU5MiLBCPHN.png?f=user_large

Ik ga nu het apparaat verwijderen en kijken of het probleem dan weg is. Ik neem aan van wel. En dan maar een nieuwe kaart bestellen.

[ Voor 11% gewijzigd door CypherMK op 01-02-2025 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CypherMK
Nieuwe kaart besteld, en alles werkt weer als vanouds. Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1