Netwerkadvies nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Topicstarter
Goedemorgen,

Wij gaan binnenkort verhuizen naar een woning (3 etages) die op elke etage een netwerkaansluiting in de muur heeft zitten.

Momenteel hebben wij een KPN abo met 4 GB (het was een leuke aanbieding) waarbij modem 14 geleverd is. Ik moet alleen nog even controleren of de kabels minimaal CAT 5 zijn of anders vervangen (heb CAT 6 al klaar liggen). Nu wil ik de KPN modem vervangen voor een Asus (AX86 of AX6000 ben ik nog niet over uit) modem en iedere etage bedraad voorzien van een accespoint om een goede naadloze dekking door het hele huis te hebben.

Zouden de KPN Superwifi 2 kastjes voldoende zijn in deze situatie of kan ik beter voor een ander merk gaan bv TP-Link Deco / Asus Zen

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

De kabels zijn wss echt wel minimaal cat5e , vervangen voor cat6 kan maar houd wel rekening ermee dat het een pleuriswerk is. Cat5e KAN 10gb halen op korte afstanden (KAN maar geen garantie).

De AX6000 heeft maar een 2.5Gb wan poort, de AX86 wss alleen maar een 1Gb poort wat ik zover kan zien, beiden dus niet geschikt voor >2.5gbz en >1gbs respectievelijk.

Verder zou ik op elke verdieping een UniFi AP hangen (bedraad) maar dat is persoonlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door CrankyGamerOG op 31-01-2025 10:21 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:18:
De kabels zijn wss echt wel minimaal cat5e , vervangen voor cat6 kan maar houd wel rekening ermee dat het een pleuriswerk is. Cat5e KAN 10gb halen op korte afstanden (KAN maar geen garantie).

De AX6000 heeft maar een 2.5Gb wan poort, de AX86 wss alleen maar een 1Gb poort wat ik zover kan zien, beiden dus niet geschikt voor >2.5gbz en >1gbs respectievelijk.

Verder zou ik op elke verdieping een UniFi AP hangen (bedraad) maar dat is persoonlijk.
Kabels vervangen zal ik ook alleen doen als het echt noodzakelijk is en moet zeggen dat ik het nog best wel geinig vind om een beetje te kl**en met een trekveer en kabel om iets op zijn plek te krijgen.

Misschien een hele domme vraag, maar waarom zou ik op iedere verdieping 2,5Gb willen hebben? 1Gb lijkt me meer dan genoeg (correct me if im wrong) we zijn met zijn 2-en en dat blijft ook zo. Er zal soms wat gegamed worden en/of tegelijkertijd tv gekeken .

Welke router zou je dan aanraden? UniFi AP's heb ik (tot op heden) geen ervaring mee heb nu een tp-link setup in huis staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrickz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-03 13:33
Ja helemaal top, denk vooral aan de dingen die je later niet meer zo snel kan veranderen.

Goede kabels naar goede plekken. (Schotel/cake-vormig APs doen het beste op plafont). Ooit ook wifi in tuin?

Denk ook aan stroom en stopcontacten. Lekker paar extra stopcontacten in de meterkast of waar de 'netwerk hub' komt. En AP's als ze een stopcontact willen. (Ik heb ooit extra moeten aanleggen in meterkast. Doe er lekker meteen 4 of 6)

Dan kan er weinig misgaan, en kun je makkelijk switchen / uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor gamen => vaste kabel!

En meen dat de "super" wifi punten samenwerken met het modem. Dus als je voor eigen modem wilt gaan zou ik zeker voor eigen wifi gaan. Sterker nog, ik zou eerder het modem houden (met wifi uit) en eigen AP's plaatsen dan dat ik het modem zou vervangen.

Houdt met modem vervangen ook rekening met IPTV als je dat gebruikt. Dat maakt KPN niet mega makkelijk.

En neem aan dat je dus niet 4Gbit internet wilt houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Wat is de toegevoegde waarde van een eigen router voor jouw?

Bedenk dat die super wifi punten enkel samenwerken met een Experiabox.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Vliegvlug

Flight Simple

Hendrickz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:46:
Ja helemaal top, denk vooral aan de dingen die je later niet meer zo snel kan veranderen.
Zeker qua extra bekabeling aanleggen inderdaad.
Als je nu nog gelegenheid hebt om buizen en dozen in de muur te zetten omdat er bijv nog gestuct moet worden zou ik dat zeker doen op plekken waar het maar enigszins hadig kan zijn.
Goede kabels naar goede plekken. (Schotel/cake-vormig APs doen het beste op plafont). Ooit ook wifi in tuin?
Hij geeft aan in de muur dus dat zou ik zeker voor in-wall AP’s gaan en niet van die schotels voor het plafond.

Een mantelbuis leggen voor elektra en netwerkkabel in de tuin is zeker aan te raden.
Doe er gelijk 2 netwerkkabels in, had er zelf eerst maar één gelegd en toen had ik er toch nog een nodig; voor AP en beveiligingscamera.

Erbij trekken ging niet ondanks dat het toch een matelbuis is met 40mm binnendiameter; kon alles er weer uit en opnieuw erin met een extra netwerkkabel erbij. :X
Denk ook aan stroom en stopcontacten. Lekker paar extra stopcontacten in de meterkast of waar de 'netwerk hub' komt. En AP's als ze een stopcontact willen. (Ik heb ooit extra moeten aanleggen in meterkast. Doe er lekker meteen 4 of 6)

Stopcontacten in de meterkast zijn zonder enig probleem achteraf aan te leggen, zou vooral eerst op extra stopcontacten elders in je huis focussen.
En AP’s met stroomstekkers zou ik ver van blijven, onhandig en er is genoeg keuze in PoE AP’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

jdwrist schreef op zondag 2 februari 2025 @ 07:55:
[...]

Misschien een hele domme vraag, maar waarom zou ik op iedere verdieping 2,5Gb willen hebben? 1Gb lijkt me meer dan genoeg (correct me if im wrong) we zijn met zijn 2-en en dat blijft ook zo. Er zal soms wat gegamed worden en/of tegelijkertijd tv gekeken .
Niet maar je zet dat ding in als router, en dus is dat waar je internet binnenkomt, je zegt dat je 4gb fiber hebt, dan beperk je dus de fiber tot max 2.5gb. En daarmee beperk je dus je volledige bandbreedte. En betaal je dus voor 1.5gb die je niet kan gebruiken.
[...]

Welke router zou je dan aanraden? UniFi AP's heb ik (tot op heden) geen ervaring mee heb nu een tp-link setup in huis staan.
Als je geen apparaat hebt waar je de unifi controller op kan draaien zou je naar een unifi router moeten gaan kijken anders heb je geen controle over de ap's (doen het wel zonder, maar dan heb je geen controle over de ssids etc)

Ik persoonlijk zweer bij de unifi ap's , al jaren in gebruik en nooit een issue, maar goed dat is n=1 en dat zelfde zal ook wel gelden voor mensen met andere producten. Ik vind gewoon het gebruiksgemak van alles in hetzelfde eco systeem, en daarmee de controller het fijnst.
Ik stel alles in op 1 plek en de rest gaat vanzelf. Dus een vlan, kan ik vanuit 1 plek configureren ipv dat ik van switch naar switch moet om elke switch te programmeren.

[ Voor 47% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-02-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:12:
Wat is de toegevoegde waarde van een eigen router voor jouw?

Bedenk dat die super wifi punten enkel samenwerken met een Experiabox.
toegevoegde waarde is zelf de controle hebben (en zaken aan kunne passen indien nodig) in plaats van de provider.Ik ben mij er van bewust dat de superwifi alleen met het providerproduct samenwerkt daarom ook zoekende naar alternatieven naast een andere router.
Hendrickz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:46:

De muuraansluitingen zitten er al het is alleen (eventueel) dus een kwestie van vervangen voor nieuwere snellere bekabeling. Stroomcontacten zitten er vooralsnog genoeg in de meterkast en anders zo bijgeplaatst.
Vliegvlug schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Zeker qua extra bekabeling aanleggen inderdaad.
Als je nu nog gelegenheid hebt om buizen en dozen in de muur te zetten omdat er bijv nog gestuct moet worden zou ik dat zeker doen op plekken waar het maar enigszins hadig kan zijn.

[...]

Hij geeft aan in de muur dus dat zou ik zeker voor in-wall AP’s gaan en niet van die schotels voor het plafond.
De aansluitingen zitten er al dus indien nodig hoef ik alleen de kabels te vervangen
CrankyGamerOG schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:57:
[...]

Niet maar je zet dat ding in als router, en dus is dat waar je internet binnenkomt, je zegt dat je 4gb fiber hebt, dan beperk je dus de fiber tot max 2.5gb. En daarmee beperk je dus je volledige bandbreedte. En betaal je dus voor 1.5gb die je niet kan gebruiken.

Ik persoonlijk zweer bij de unifi ap's , al jaren in gebruik en nooit een issue, maar goed dat is n=1 en dat zelfde zal ook wel gelden voor mensen met andere producten. Ik vind gewoon het gebruiksgemak van alles in hetzelfde eco systeem, en daarmee de controller het fijnst.
Ik stel alles in op 1 plek en de rest gaat vanzelf. Dus een vlan, kan ik vanuit 1 plek configureren ipv dat ik van switch naar switch moet om elke switch te programmeren.
Ik heb nu een 4GB abo enkel en alleen omdat dit net zo duur was als het 1GB abo. Met de online toepassingen die wij gebruiken is 1GB ruim voldoende. Zodra de actieperiode voorbij is gaan weer terug naar de 1Gb variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Maar wat wil je dan kunnen aanpassen?
Als je echt wat wilt kunnen aanpassen heb een router zoals bijvoorbeeld microtik nodig, maar dat vereist nogal wat kennis.
Andere consumentenrouters doen niets meer dan die van je provider, met alleen meestal een iets fancier gebruikers interface.

Als je voor je wifi nu tp-link heb zou ik die gewoon houden tenzij je er niet tevreden mee bent.
Unifi heeft enkel een goede naam omdat in het verleden de rest bagger was, maar dat is allang niet meer zo en de support van unifi is niet erg best.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:02:
en de support van unifi is niet erg best.
Wat van de support vind je tegenvallen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Waarom het KPN kastje vervangen? Waar zitten de voordelen? In 98% van de gevallen zijn de standaard settings van de provider prima.
Voor de wifi gewoon recht-voor-zijn-raap AP's van Unifi of TP-link. Ook op de etage waar de router staat. Wifi op de router uitschakelen. Per etage een ander kanaal (1,6 en 11) en alle SSID's en wachtwoorden gelijk. KISS!

Blijf uit de buurt van mess-systemen en super-wifi, die dingen eten alleen maar bandbreedte op voor hun eigen "boekhouding".

[ Voor 17% gewijzigd door Prisma16 op 03-02-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
CrankyGamerOG schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:57:
Dat is wel kort door de bocht. Als je maar 1 apparaat in je hele netwerk zou hebben klopt het, maar als je met meerdere devices online hebt kan je nog steeds gebruik maken van de volledige bandbreedte. Voorwaarde is wel dat de uplink van de switch/WAN van de router snel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
FredvZ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Wat van de support vind je tegenvallen?
Bugs lossen ze niet op en reageren niet op problemen.
Dat uit zich niet zozeer bij hun Access Points maar erg veel bij o.a. hun routers en andere hardware.
Als je even zoekt op het internet vind je veel klachten.
Kortom ze maken goede wifi hardware maar hun software is matig en hun support slecht en ze zijn duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Router: Unifi Cloud Gateway Max (of Ultra als 1gps voldoende voor je is)
Switch: Flex 2.5G PoE (of Lite 8 PoE als 1gpbs voldoende voor je is)
AP's: U6+ (eentje per verdieping)

Je gaat hiermee niet het maximale uit je 4gpbs verbinding halen, maar als je toch al verwacht terug te gaan naar 1gbps na de actieperiode dan zou ik de extra investering niet doen.

Voor het aansluiten heb je 2 keuzes:
- zonder Experiabox, vergt extra instellingen voor de KPN tv ontvangers
- met Experiabox, om de KPN tv ontvangers rechtstreeks op aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:15:
Bugs lossen ze niet op en reageren niet op problemen.
Dat uit zich niet zozeer bij hun Access Points maar erg veel bij o.a. hun routers en andere hardware.
Als je even zoekt op het internet vind je veel klachten.
Kortom ze maken goede wifi hardware maar hun software is matig en hun support slecht en ze zijn duur.
Dat klinkt ongeveer hetzelfde als mijn ervaring met TP-Link Omada. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

FredvZ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Dat is wel kort door de bocht. Als je maar 1 apparaat in je hele netwerk zou hebben klopt het, maar als je met meerdere devices online hebt kan je nog steeds gebruik maken van de volledige bandbreedte. Voorwaarde is wel dat de uplink van de switch/WAN van de router snel genoeg is.
Misschien had je beter moeten lezen, dan had je gezien dat de uplink maar 2.5Gb is (De WAN poort kan fysiek niet meer aan, wat ook letterlijk in de tekst staat die je quote notabene) en hij 4Gb fiber heeft dus je hele post slaat totaal nergens op.

(niet dat het er toe doet want TS gaat toch terug naar 1 gb)

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-02-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
FredvZ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:22:
[...]

TP-Link is zeker niet duur, maar voor de rest heb je grotendeels gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
FredvZ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:22:
[...]

En daarom noemen mensen het steeds vaker een hobby-lijn ipv prosumer lijn. Ik ben unifi gebruiker van het eerste uur, en het was voor die tijd fantastisch spul. Maar dat kwam vooral omdat de rest zo bagger was. Rest is vooruitgegaan, ubiquiti heeft vooral 473636 nieuwe producten gelanceerd.
De airmax lijn van ubiquiti vind ik trouwens wel top, en stabiel

Wil je echt next level met routing? Ga dan voor mikrotik.
Wil je iets als prosumer lijn met poe? Kijk dan naar HP aruba instant on.
Wil je gewoon prima wifi dat stabiel en snel is zonder onderhoud? Kijk dan naar Fritzbox of Deco lijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:33

Vliegvlug

Flight Simple

jdwrist schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:35:
[...]

De aansluitingen zitten er al dus indien nodig hoef ik alleen de kabels te vervangen
Dat had ik gelezen maar liep er zelf na de verbouwing in mijn huidige huis achteraf toch tegenaan dat ik ergens een aansluiting had willen hebben waar die niet zat en op een andere plek uiteindelijk één die ik niet gebruikt heb.

Op die laatste zit een blind plaat en dat stoort me niet, vandaar mijn advies om te kijken of er naast de huidige locaties niet nog andere plekken zijn waar een aansluiting in de muur nog handig kan zijn.
Ook voor zaken als een PIR tbv beveiliging bijv.

Maar als je niet grootscheeps gaat verbouwen en alles al gestuct is dan is het niet haalbaar natuurlijk.
Pagina: 1