Ik heb niet echt een idee wat je wilt bereiken, maar naar mijn mening is dit niet echt objectief te staven behalve dat subjectief gezien cijfers over stabiliteit, lekken, performance op dan-bestaande-hardware, mogelijkheid om zaken uit te voeren die in die tijd relevant waren, etc, etc, een factor zijn.
Ben ook best 'oud' ondertussen, en heb Windows 3.11 (en NT3.5) ook actief meegemaakt, en laat ik eerlijk zijn dat ik niet zulke rooskleurige herinneringen heb. BSOD's kwamen vaak voor, omdat ik namelijk met geheugenmanagement moest 'prutsen', want Windows 3.11 kon nog niet heel veel zelf doen (dus waarschijnlijk waren die BSOD's mijn eigen schuld maar vooral omdat ik iets moest doen wat het "OS" zelf niet kon doen). Driverfiles voor gare dingen toevoegen was nogal een 'ding', en abandonware hardware was ook vrij dominant. Daarnaast moest je om de haverklap Windows afsluiten en naar DOS gaan (al dan niet met een aparte config.sys/autoexec.bat, meestal gerealiseerd door te rebooten vanaf een floppy puur omdat een of andere DOS applicatie meer geheugen nodig had dan je met de standaard Windows config.sys/autoexec.bat kon realiseren. Werkte in die tijd met Novell PerfectOffice, wat ook een soort launcher/sidebar had die regelmatig een interrupt lock probeerde te pakken wat het OS niet fijn vond... ik mis het hele dominante van het interrupt model 100% niet!!!
Ik ben niet echt verblind door nostalgia-glasses en netto gezien zitten er in veel aspecten altijd vooruitgangen in Windows. ME zelfs had spannende nieuwe dingen die 98 niet had (en wat je met 2000 niet kon vanwege de maximale DirectX5 'grens').
Ik heb ook geen last van N-1 syndroom, iets waar veel 'communities' last van hebben. Ik noem het ook wel eens het Zelda syndroom: de nieuwe versie is "boeee" want de vorige had "dit dat of deze stijl". Denk aan hoe Wind Waker door de cell shading verschrikkelijk was en ocarina zo veel beter want "gritty". En toen kwam Twilight princess uit en was Wind Waker weer "the best". Zo gaat het zelfs nu, en ook in Windows-land.
Persoonlijk, en dan spreek ik privé én professioneel, vindt ik Win11 "het beste". Waarom?:
- Paar extra hardware frameworks die bepaalde dingen generaliseren (denk aan o.a. RGB) waardoor we minder "rotdrivers" nodig hebben (denk aan de webprint standaard, PCL drivers, TWAIN, en meer van dat soort dingen voor andere generaties hardware), waardoor bepaalde hardware/software gewoon beter is geworden.
- Afdwingen van TPM én CPU-hardware-level encyrptie/decryptie (de reden dat Intel 7000 niet maar 8000 wel bijvoorbeeld) is een flink stap beter geworden en biedt voor een hoop leken/gebruikers significante verbeteringen qua beveiliging terwijl het gemak OOK hoger is. Geen bitlocker 'ontgrendel pin', groter gemak van recovery, bitlocker OS-centrisch basis voor iedereen.
- Meer compatibiliteit, WindowsOnARM is ook qua X86 emulatie geweldig
- Meer FOSS-integratie, Win11 heeft echt vrij grote stappen qua WSL uitgevoerd
- Meer hardware level scheduling/uitbreidbaarheid.
- Nieuwe beheer zaken
- WinGet by default: je kan er gewoon vanuit gaan dat iets werkt
- Kernel-level CPU/multi tier/parking is echt wel vet, in theorie kan je zelfs twee instructiesets naast elkaar draaien voor bepaalde apps (hoewel we het voor nu met één instructieset in big.little configuratie per OS werken, prima, en hoewel zat mensen W10 draaien met een big.little-CPU en redelijke execution priority hebben is dat niet dankzij het OS maar eerder third party drivers)
Zijn een paar UI dingen misschien initieel wat minder geweest, maar zelfs dat werkt wel prima nu, en ik was altijd al een keyboard/mouse persoon.
Eigenlijk is voor mij de beste windows versie altijd de laatste, tenzij voor bepaalde museum/legacy zaken dat niet zo is: het moeten kraken van legaal gekochte games zoals Dragon Age: Origins met een >4G patch bijvoorbeeld is bij elk modern hardware een heel gedoe, en het hebben van een "museum PC" is dan misschien makkelijker.
[
Voor 4% gewijzigd door
Umbrah op 31-01-2025 10:33
]