Instandhoudingsovereenkomst bodemluswarmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-07 17:50
Goedemorgen allemaal,

Mijn partner en ik zijn sinds afgelopen september eigenaar van een nieuwbouwwoning. Onderdeel van deze woning is een water/water warmtepomp met een bodemlus.
Het betreft een IthoDaalderop WPU 45i-5G
Nu kregen we gisteren van de aannemer een e-mail met daarin een aanbod vanuit de leverancier van de warmtepomp voor een instandhoudingsovereenkomst.
Dit zou voor de eerste 5 jaar zo'n €1200,- kosten en na de eerste 5 jaar €33,- p/m. Deze overeenkomst houdt in dat Klimaatgarant (de leverancier van de WP) garandeert dat het systeem deugdelijk functioneert gedurende de looptijd van de overeenkomst. Inclusief oplossen van storingen en onderhoud (mits het niet door de gebruiker veroorzaakt is). Wel is de gebruik verantwoordelijk voor het op druk houden en bijvullen/ontluchten van het systeem indien nodig.

Ook wordt gesteld in de mail van de aannemer dat de WP na 13 of 14 jaar kosteloos vervangen wordt. Dit zie ik echter niet direct terug in de overeenkomst zelf.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken en of ik op het aanbod van de leverancier in moet gaan.
Alvast bedankt.

~Bassiq

Beste antwoord (via bassiq op 31-01-2025 09:28)

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ze bieden het contract niet aan omdat ze jou zo lief vinden en je van alles gunnen. Zij gaan er dus sowieso geen verlies op draaien. Ik ga zakelijk en prive nooit dit soort contracten aan. Ik zou zelf een gezond financieel buffer opbouwen voor dingen die onverwacht onderhoud nodig hebben of kapot gaan. Als je voor al je installaties en producten dit soort contracten aangaat ben je doorgaans veel duurder uit. Daarbij komt nog dat met name mijn zakelijke ervaring is dat er zo goed als niks gedaan wordt als er echt tramalant is met een product. Dan is het overmacht en gebruikersschade of de schuld van een andere partij.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat kost het systeem zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Dit zat verwerkt in de aanneemsom, ik weet niet wat wij er direct voor betaald heb.
Na een Google poging vond ik dit:
https://www.wasco.nl/artikel/K0570052
Hier wordt gesteld dat de WP €6145,- bruto kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-09 18:42

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Wat bij mij opkomt:
* Zorg dat die vervangingsafspraak in het contract staat, anders wordt het tegen die tijd erg lastig om voor elkaar te krijgen.
* Wat gebeurt er als de leverancier na 12 jaar niet meer bestaat? Dan komt die vervanging er niet. En ik zou niet rekenen op het inzicht van zo'n leverancier dat ze daarvoor gaan sparen.
* Wat is de opzegtermijn van het contract?

Het is uiteraard aan jezelf of je dit onderhoudscontract wilt. Wat je er mee koopt is dat je een leverancier hebt die je aan kunt spreken als er iets niet in orde is. Maar als alles eenmaal naar behoren werkt en je hebt een winter er goed lekker warm bij gezeten dan is de kans dat het misgaat niet zo groot meer. Dus je zou kunnen overwegen om in elk geval de eerste paar jaren dit te doen en dan te heroverwegen en op te zeggen als je de waarde er niet van inziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Cassettebandje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:11:
Wat bij mij opkomt:
* Zorg dat die vervangingsafspraak in het contract staat, anders wordt het tegen die tijd erg lastig om voor elkaar te krijgen.
Hier ben ik het sowieso mee eens.
* Wat gebeurt er als de leverancier na 12 jaar niet meer bestaat? Dan komt die vervanging er niet. En ik zou niet rekenen op het inzicht van zo'n leverancier dat ze daarvoor gaan sparen.
Tja goed punt inderdaad.
* Wat is de opzegtermijn van het contract?
Na de eerste 5 jaar is de opzegtermijn 1 maand.
Het is uiteraard aan jezelf of je dit onderhoudscontract wilt. Wat je er mee koopt is dat je een leverancier hebt die je aan kunt spreken als er iets niet in orde is. Maar als alles eenmaal naar behoren werkt en je hebt een winter er goed lekker warm bij gezeten dan is de kans dat het misgaat niet zo groot meer. Dus je zou kunnen overwegen om in elk geval de eerste paar jaren dit te doen en dan te heroverwegen en op te zeggen als je de waarde er niet van inziet.
Geen moment koud gehad in de afgelopen maanden. Paar storinkjes dat de verbinding tussen de WP en vloerverwarmingverdeler verloren was, maar dit werd ook automatisch opgelost en anders een keer de stekker eruit en erin van de verdeler hielp ook.
Dank je wel voor je input, zeker goed om mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bassiq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:58:
Deze overeenkomst houdt in dat Klimaatgarant (de leverancier van de WP) garandeert dat het systeem deugdelijk functioneert gedurende de looptijd van de overeenkomst. Inclusief oplossen van storingen en onderhoud (mits het niet door de gebruiker veroorzaakt is).
Volgens mij heet dit gewoon garantie/conformiteit, en heb je daar sowieso in een bepaalde mate al recht op. De standaard garantie op een nieuwbouwwoning is zes jaar, voor installaties kan een kortere periode gelden. Dat laatste zou in je overeenkomst moeten staan. Wat staat er op papier voor je warmtepomp met betrekking tot garantie?
Ook wordt gesteld in de mail van de aannemer dat de WP na 13 of 14 jaar kosteloos vervangen wordt. Dit zie ik echter niet direct terug in de overeenkomst zelf.
Kosteloos? Je hebt dan al zo'n 5100 euro betaald...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-09 16:59
Dit aanbod zal ook naar andere (buur) bewoners worden verstuurt met dezelfde installatie, hoe reageren die bewoners?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Question Mark schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:41:

Volgens mij heet dit gewoon garantie/conformiteit, en heb je daar sowieso in een bepaalde mate al recht op. De standaard garantie op een nieuwbouwwoning is zes jaar, voor installaties kan een kortere periode gelden. Dat laatste zou in je overeenkomst moeten staan. Wat staat er op papier voor je warmtepomp met betrekking tot garantie?
Dit staat er op de website van Itho Daalderop ten aanzien van garantie:
Standaard fabrieksgarantie: Voor alle Itho Daalderop-producten geldt een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar. In deze termijn wordt uw Itho Daalderop-product of de onderdelen daarvan kosteloos gerepareerd of vervangen door een erkend installateur. De fabrieksgarantie op onderdelen kan worden verlengd door het product binnen twee maanden na de installatiedatum te registreren op deze website.

Garantie na registratie: Van het derde tot en met het vijfde jaar worden uitsluitend onderdelen vergoed mits er een door Itho Daalderop erkende inbedrijfstelling heeft plaatsgevonden. Deze onderdelen dienen door een erkend installateur vervangen te worden.
Kosteloos? Je hebt dan al zo'n 5100 euro betaald...
Zonder extra kosten zullen ze bedoelen inderdaad. Hier was ik me ook van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
natural colour schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:46:
Dit aanbod zal ook naar andere (buur) bewoners worden verstuurt met dezelfde installatie, hoe reageren die bewoners?
Met name dat ze het prijzig vonden. Ik heb onderstaande bevindingen van mij gedeeld met ze:
  • Als er storing is (opgemerkt door KlimaatGarant (KG), of door onszelf), dan reageren ze binnen 24 uur hierop. Binnen 24 uur NA de melding komt er een storingsmonteur langs indien nodig.
  • kosten voor reparaties, onderhoud, vervanging van onderdelen zijn voor KG tenzij het komt door onjuist gebruik of dat iemand het kapot heeft gemaakt
  • Alleen monteurs/bedrijven die banden hebben met KG mogen eraan werken
  • Wij moeten zelf controleren op waterdruk en dit moeten we zelf bijvullen en ontluchten (staat in de handleiding volgens mij, niet zo spannend)
  • Bedrag is afhankelijk van type woning, hoekwoning staat niet in het dropdown menu dus ik ga uit van een rijwoning. 1188 euro voor eerste 5 jaar, daarna 33 euro per maand. Die 33 euro is wel gebaseerd op prijspeil van 1-1-24, deze wordt ieder jaar geïndexeerd op basis van de ConsumentenPrijsIndex (CPI). Bedragen zijn inc BTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe sta je zelf tegenover risico’s en heb je 10k op je bankrekening het misgaan?

Dit soort constructies kosten je in de basis geld, als de leverancier er niets aan overhoudt zou die het niet aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit zou voor de eerste 5 jaar zo'n €1200,- kosten en na de eerste 5 jaar €33,- p/m.
Doe eens €33,- p/m voor 3 jaar, kom je op zo'n €1200 uit. Je hebt denk ik 2 jaar garantie/conformiteit.
Ze willen alleen nu vast je handtekening.
Na 14 jaar (12 jaar betalen) heb je bijna €5000 overgemaakt. Een mooie Nibe heb je daar nog niet voor, dus of je hebt een of andere goedkope Chinees staan of het gaat nooit gebeuren.

O ja. Denk nou niet dat deze installateur meer ervaring heeft met jouw installatie oid. Bij nieuwbouw worden meer fouten gemaakt dan bij reguliere installaties en wordt er vaak ingekocht puur op prijs en geïnstalleerd door iemand die er na een hele rij fout geplaatst te hebben doorgaat naar het volgende project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bassiq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Dit staat er op de website van Itho Daalderop ten aanzien van garantie:
Je hebt garantie op je nieuwbouwwoning vanuit de aannemer, de fabrieksgarantie is even wat minder interessant... Daarnaast vaak nog aanvullende regelingen zoals bouwgarant en stichting woningborg.

Wat is zo snel even lees heb je standaard al recht op twee jaar garantie op installaties..

En ik ben het eens met de post hierboven. Je weet niet welke vervangende installatie je na ~13 jaar krijgt. Dat kan een A-klasse apparaat zijn, maar ook goedkope prul..Gelet op het bedrag wat je betaald hebt, en rekening houdend met inflatie over die periode zou ik hier wel navraag naar doen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 31-01-2025 08:57 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Question Mark schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Je hebt garantie op je nieuwbouwwoning vanuit de aannemer, de fabrieksgarantie is even wat minder interessant... Daarnaast vaak nog aanvullende regelingen zoals bouwgarant en stichting woningborg.

Wat is zo snel even lees heb je standaard al recht op twee jaar garantie op installaties..
Moet ik even induiken omtrent Stichting Woningborg. Er is een certificaat afgegeven op de woning hiervan, maar weet de bepalingen niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
TheGhostInc schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Doe eens €33,- p/m voor 3 jaar, kom je op zo'n €1200 uit. Je hebt denk ik 2 jaar garantie/conformiteit.
Ze willen alleen nu vast je handtekening.
Ze presenteren het ook als "Nu 5 jaar garantie voor de prijs van 3". Maar in de werkelijkheid is het dus 3 jaar extra garantie voor de prijs van 3 dus niks geen korting.
[...]

Na 14 jaar (12 jaar betalen) heb je bijna €5000 overgemaakt. Een mooi Nibe heb je daar nog niet voor, dus of je hebt een of andere goedkope Chinees staan of het gaat nooit gebeuren.

O ja. Denk nou niet dat deze installateur meer ervaring heeft met jouw installatie oid. Bij nieuwbouw worden meer fouten gemaakt dan bij reguliere installaties en wordt er vaak ingekocht puur op prijs en geïnstalleerd door iemand die er na een hele rij fout geplaatst te hebben doorgaat naar het volgende project.
Goede inbreng ten aanzien van het plaatsen van een nieuwe na 13/14 jaar. Wordt nergens benoemd wat je dan krijgt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Nu online
Ze bieden het contract niet aan omdat ze jou zo lief vinden en je van alles gunnen. Zij gaan er dus sowieso geen verlies op draaien. Ik ga zakelijk en prive nooit dit soort contracten aan. Ik zou zelf een gezond financieel buffer opbouwen voor dingen die onverwacht onderhoud nodig hebben of kapot gaan. Als je voor al je installaties en producten dit soort contracten aangaat ben je doorgaans veel duurder uit. Daarbij komt nog dat met name mijn zakelijke ervaring is dat er zo goed als niks gedaan wordt als er echt tramalant is met een product. Dan is het overmacht en gebruikersschade of de schuld van een andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-09 13:43

Sharky

Skamn Dippy!

Opperhoof schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:03:
Zoals met dit soort contracten altijd geldt; wat is je risicobereidheid? Een lease-auto is ook duurder voor de werkgever dan zelf aanschaffen, maar je koopt er een hoop gedoe mee af. Per saldo betaal je wat meer, maar je hebt ook meer zekerheid. De afweging moet imho niet alleen financieel zijn, maar ook gebaseerd op de hoeveelheid gedoe die je verwacht.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sharky schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:07:
[...]
De afweging moet imho niet alleen financieel zijn, maar ook gebaseerd op de hoeveelheid gedoe die je verwacht.
Ik verwacht met dit contract meer gedoe, dan wanneer ik zelf een financiele buffer zou opbouwen en volledig in controle ben bij vervanging na ~13 jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-09 13:43

Sharky

Skamn Dippy!

Question Mark schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Ik verwacht met dit contract meer gedoe, dan wanneer ik zelf een financiele buffer zou opbouwen en volledig in controle ben bij vervanging na ~13 jaar. ;)
Dan is de keus makkelijk lijkt het.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:43
dit soort contracten genereert een vaste cashflow voor de onderneming, en geen afhankelijkheid van (storings) werk aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-09 17:46
En woon je er over 13 jaar nog? Nederlanders verhuizen gemiddeld elke 7 jaar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
bassiq schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Dit zat verwerkt in de aanneemsom, ik weet niet wat wij er direct voor betaald heb.
Na een Google poging vond ik dit:
https://www.wasco.nl/artikel/K0570052
Hier wordt gesteld dat de WP €6145,- bruto kost.
de bruto prijs is alsnog te hoog, ik heb een basis-accountje met weinig korting en ik kan 'm bestellen voor 3.500 euro (wel ex btw)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbh1j7wNRu8c7E9sUPSpQzR4WWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CElT8nxZg4gXDIRyIgBKTAaI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 31-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 09:58
Het lijkt er op dat het belangrijkste punt in de overeenkomst is dat ze binnen 24 uur voor de deur staan.
Als je dit contract niet hebt sta je achteraan in de rij en is het afwachten hoe lang het duurt. En het weekend en feestdagen kun je helemaal vergeten.

Je hebt garantie, maar garantie hebben zegt niets over hoe snel ze moeten reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Wat gaat er kapot aan een warmtepomp? In essentie is het gewoon een koelkast maar dan net even andersom. Heb je een servicecontract voor je koelkast? Ik denk dat vooral de leverancier er blij van wordt; die komt hooguit eens per jaar 5 minuten kijken en rijdt dan weer naar de volgende klant.

En als de leverancier failliet is kun je fluiten naar je centen, wat er contractueel ook is vastgelegd. Daar zorgen ze wel voor. Ik zou gewoon 25 euro per maand in het spaarvarken stoppen en de rit uitzitten. Grote kans dat er over 10 jaar een veel beter systeem beschikbaar is.

Hier buren met een grondwaterwarmtepomp van 12 jaar oud. Fabrikant failliet, geen onderdelen meer en geen kennis van de electronica of stoftware. Mevrouw: koop maar een nieuwe...

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:23
Het zal ook een beetje afhangen in welke regio je woont, voor bijvoorbeeld de Randstad is dit waarschijnlijk een goed contract. Het is niet echt goedkoop (ook niet heel duur) en er komt iemand als het nodig is want dat schijnt lang niet altijd het geval te zijn zonder onderhoudscontract. Ik ga er ook van uit dat je geen voorrijdkosten hoeft te betalen als er tussentijds een monteur moet komen. Je zou ook moeten navragen of het bedrag echt vast staat en niet aan tussentijdse inflatie onderhevig is.
Je moet er rekening mee houden dat de "kosteloos vervanging" van de WP alleen de installatiekosten betreft. M.a.w. de nieuwe wp moet je nog steeds zelf betalen.
Als de wp wel inbegrepen is dan zou ik zeker overwegen om zo'n contract af te sluiten als je van plan bent om daar 13 jaar te blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:39
Stel dat je het contract aangaat en de leverancier gaat niet failliet, maar je bent ontevreden over hun werkzaamheden/communicatie. Dan zit je wel aan hun vast terwijl je dat liever niet hebt. Een jaar is misschien te overzien, maar langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiq
Dank jullie wel allemaal! Allemaal goede punten aangedragen en dit topic heeft veel stof tot nadenken gegeven.
Pagina: 1