Warmtepompboiler inlaat in een door warmtepomp verwarmt huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boiler
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-03 21:31
Goedeavond Tweakers,

Ik zit midden in het proces mijn huis volledig gasvrij te maken.
Hiervoor staat een monoblock warmtepomp klaar om de vloerverwarming van warmte te voorzien.

Nu had ik besloten om het tapwater niet door dezelfde warmtepomp te laten opwarmen middels een 3 weg klep en vat.
Maar in plaats daar van te kiezen voor een warmtepompboiler. Dit aangezien de prijs nagenoeg hetzelfde is (na dubbele subsidie). En mijn redenatie was dat het beter voor het rendement zou zijn als beide pompen zich op 1 doel richten en de verwarmings warmtepomp niet zou hoeven overschakelen om tapwater te moeten maken op hogere temperatuur.

Nu kom ik alleen niet uit het volgende:
Ik heb het uitgaande lucht kanaal van de warmtepompboiler naar buiten gemaakt.
Echter wat is slim voor het ingaande kanaal? Als deze uit de woning lucht aanvoert hoeft de warmtepompboiler minder hard te werken aangezien deze lucht al 20 graden is.
Deze lucht is ook door een warmtepomp op temperatuur gebracht en dus geprofiteerd van de COP.

Of zie ik iets over het hoofd en kan ik beter de warmtepompboiler voeden met lucht van buiten?

Ik kon geen antwoord vinden binnen het forum dus vandaar dit bericht.
graag jullie visie hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb ook binnen buiten met de wpb.
Het huis wordt verder verwarmt door een wp.

De wpb hangt hier in een kast welke aansluit op de kruipruimte onder de keuken welke weer aansluit op de meterkast in de woonkamer en de plafonds boven hal, wc en badkamer.
Hij haalt dus ook daar zijn lucht weg.

Mijn optiek was dat ik zo die plaatsen extra ventileer en daar vocht en warmte vandaan haal.

Voor de rest bestaat de ventilatie hier uit uitzetraampjes en geen verdere vorm van ventilatie.
Huis is van 1930...
Dus dat die wpb dagelijks wat warmte ontrekt uit de woning vind ik geen bezwaar.
3 uurtjes extra mechanische ventilatie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:17
Wel wat vreemd dat je geen antwoord kunt vinden hierop op dit forum, onder dit topic staat een ander topic waar ongeveer 500 pagina's aan gewijd zijn :)

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Of je de lucht van binnen of van buiten haalt maakt voor het financiële plaatje niet uit.
Aangezien de WPB met lucht van binnen sneller op temperatuur zorgt dit wel voor meer comfort.
Hou er wel rekening mee dat er een behoorlijke hoeveelheid lucht naar buiten wordt geblazen en dit dus elders in de woning voor tocht kan zorgen. Bijvoorbeeld onder deuren door of bij raamroosters.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wellicht een gemiste kans dat de wpb geen extra spiraal heeft, dan had je die (later) alsnog op de wp kunnen aansluiten omdat dit een stuk sneller gaat mocht dat een keer nodig zijn.
Je kan aanzuigen van lucht eventueel verdelen over binnen en buiten, dat scheelt weer wat tocht.
Ik kan zelfs regelen welke temperatuur de wpb krijgt door de MV stand aan te passen, die blaast zowel naar buiten als naar de wpb.
Maar goed, ik lees niet hoe je de lucht van binnen aanzuigt dus begin daar eens mee.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boiler
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-03 21:31
Ronald.42 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:14:
Mijn optiek was dat ik zo die plaatsen extra ventileer en daar vocht en warmte vandaan haal.
Dit trok mij ook aan, de WPB staat nu in een soort technische ruimte achter de keukenwant, hier bevinden zich ook de achterzijdes van koelkast en vriezer (die warmte produceren) en de ovens blazen hier hun warmte in. Dus ik dacht als ik deze ruimte iets zou kunnen koelen zou dit de keuken apparaten ook ten goede komen.
Of je de lucht van binnen of van buiten haalt maakt voor het financiële plaatje niet uit.
Hier was ik naar op zoek maar kon ik binnen het forum niet vinden :) of niet goed gezocht 8)7

Ik heb de WPB vanochtend aangesloten en gestart. Dit heeft mij doen besluiten om toch maar een aanzuig kanaal aan te leggen.

Dit omdat:
Ik vermoed dat dit de geluidshinder nog wat zou kunnen verlagen.
Op dit moment heb ik mechanische ventilatie, echter als ik in de toekomst deze zou willen vervangen voor een mechanische ventilatie inclusief WTW dan verlies je via het open systeem van de wpb warmte en daarnaast schut je je ventilatie unit met WTW door de war als om de zoveel tijd de WPB flink gaat lopen blazen denk ik zo.

bedankt voor jullie berichten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:17
Je zou in de zomer nog kunnen beslissen om een klep toe te voegen om binnen/binnen te draaien.
Het koelingseffect is wel beperkt van een WPB.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1